Gå til innhold

Avlaster- avtale

Anbefalte innlegg

Familien min er avlastere for mine barn. Nå skal avtalen fornyes. Jeg ønsker ekstern familie fremover pga familien min klager å syter over at de er så sliten. I tillegg passer det ofte ikke når jeg forventer pause. Jeg kan på en måte aldri slappe av. Jeg kan heller aldri stole på at avtalene holdes. 

Men familien min ble veldig sint da de hørte at jeg ønsket ekstern familie. 

Hva ville du gjort?

Anonymkode: 715c8...d49

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435349-avlaster-avtale/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avlasteravtalen må være forutsigbar for begge parter. Feks en gitt helg eller gitte ettermiddager. Du kan ikke forvente avlastning når du trenger «pause» uavhengig av om det er egen familie eller noen eksterne som er avlastere

Anonymkode: 5e7c5...e63

Dersom de ikke fyller rollen som avlastere på en tilfredsstillende måte, står du fritt til å si opp avtalen. Hvorvidt de er for  slitne eller ikke bør likevel være opp til dem å vurdere, og si opp avtalen om det er tilfelle. Et vedtak om avlastning inneholder konkret når og hvor mye avlastning du får. Når du sier at du ikke får avlastning når du forventer det, er dine forventninger da i henhold til avtalen?

Har du noen konkret familie i tankene når du sier ekstern? Om du sier opp avtalen med din familie, kan du risikere å stå uten et tilbud om du ikke har en annen familie som ønsker å stille opp. 

Endret av Den perfekte mor, påan igjen

Problemet er ofte at det er stor mangel på avlastere, så det er vanskelig å finne noen. Ofte må man selv finne noen, som deretter blir ansatt og får lønn av kommunen.

Så om jeg var deg ville jeg ikke sagt opp avtalen du har før du evt har funnet noen som kan ta over. Du risikerer å stå helt uten avlastere om du bare satser på at kommunen skal skaffe noen.

Men jeg er enig med deg, om det ikke fungerer med familie så må det noen nye til.

Anonymkode: 58a30...2ce

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan fikk du igjennom avlasting? Gjennom  kommunen?

Anonymkode: ecb4f...bd6

Har du barn med diagnoser går det gjerne gjennom koordinator i kommunen.

Er det du som trenger avlastning fordi du f.eks er enslig mor, går det gjennom barnevernet.

Anonymkode: 58a30...2ce

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Avlasteravtalen må være forutsigbar for begge parter. Feks en gitt helg eller gitte ettermiddager. Du kan ikke forvente avlastning når du trenger «pause» uavhengig av om det er egen familie eller noen eksterne som er avlastere

Anonymkode: 5e7c5...e63

Jeg forventer KUN pause de helgene som er avtalt. 1 helg i mnd. Men som sagt er de ikke til å stole på likevel når helgen kommer. Jeg trenger forresten pauser oftere! Men jeg forholder meg til avtalen

sug lut skrev (2 timer siden):

Familien din kan ikke kontrollere deg med sinne. Du er et voksent menneske og du ser også selv at det vil være sunnere med eksterne. 

Ja, det er akkurat det som er. De viser tydelig at de er sint og de bruker det mot meg; at de hjelper meg. De er ikke like giret på å stille opp hvis jeg ikke lever på den måten de syns er best 

Den perfekte mor, påan igjen skrev (52 minutter siden):

Dersom de ikke fyller rollen som avlastere på en tilfredsstillende måte, står du fritt til å si opp avtalen. Hvorvidt de er for  slitne eller ikke bør likevel være opp til dem å vurdere, og si opp avtalen om det er tilfelle. Et vedtak om avlastning inneholder konkret når og hvor mye avlastning du får. Når du sier at du ikke får avlastning når du forventer det, er dine forventninger da i henhold til avtalen?

Har du noen konkret familie i tankene når du sier ekstern? Om du sier opp avtalen med din familie, kan du risikere å stå uten et tilbud om du ikke har en annen familie som ønsker å stille opp. 

Avtalen går ut nå. Er snakk om hvordan lage nytt vedtak. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det er akkurat det som er. De viser tydelig at de er sint og de bruker det mot meg; at de hjelper meg. De er ikke like giret på å stille opp hvis jeg ikke lever på den måten de syns er best 

Men da setter du dere alle fri ved å endre avtalen. 

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Jeg trenger hjelp utover avtalen. Er det som er. Og da blir jeg usikker på om jeg faktisk får denne hjelpen videre. 

Men da får du noen andre til å ta over avtalen og være avlaster, også kan vel familien bistå dersom du har flere behov?

Anonymkode: 09551...c9b

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...