Gå til innhold

Julen trangere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir adventstida og julen trangere for deg også i år? 
hvordan takle det mentalt?! 

Anonymkode: 3bfda...db4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Jeg har kjøpt inn noen julegaver hver måned siden august ettersom jeg ikke har råd til å kjøpe alt i Desember. Jeg kommer også begynne å kjøpe inn litt godteri,brus og mat til jul;så jeg ikke må kjøpe alt i Desember. Å i desember er den måneden vi gjerne spiser oss andre hvertfall 5 dager,så sparer jo litt der også. Så her kommer vi til å kjøpe inn alt det som vi pleier å kjøpe inn. 

Anonymkode: 1e065...a78

Skrevet

Både òg. Har nettopp gått over på Aap, så økonomien er ikke den beste. Så det blir litt mer hjemmelaget gaver i år, samt at jeg har kjøpt ting på salg gjennom året og lagt i gavekista. Den blir tommere i år enn tidligere år. 

Matmessig blir den ikke trangere og pynt har jeg mer enn nok av. Juletre blir det okkesom, om jeg så må ut å felle ett selv en mørk desembernatt. 

Også ble det litt dårligere plasser på juleforestillingen i teateret. Der er vi hvert år og det prioriteres høyt. 

Anonymkode: 23085...47e

Skrevet

Nei. Jeg kjøper kun gaver til nærmeste familie, som utgjør totalt syv stykker. Hvis vi feirer med svigerinner, blir det ni stykker, men de får kun en liten ting hver. Ekstra mye og god mat har jeg også råd til. 

Ellers er jeg såpass heldig at økonomien min tåler de økte utgiftene. Det betyr kun mindre "sløsing". Det lider jeg ingen nød av. 

Anonymkode: 878f9...eff

Skrevet

Tror julen blir noenlunde grei. Nesten ferdig med gavene. Og håper ferdig denne mnd. Så da blir det mat og det til jul ekstra. Blir noen besøk andre plasser og, 

Anonymkode: 441cb...be9

Skrevet

Ja, det blir den. Vi sitter for tiden med to hus, noe som gjør at vi har endel doble utgifter i tillegg til økt prisstigning generelt. Enn så lenge holder vi hodet over vannet, men har det jo ikke romslig. Nå regner jeg med atter en renteoppgang i morgen, som fører til atter økte renteutgifter.

Men jul skal det bli! Det skal bli både juletre og julemat, kaker og snop. Gavene blir litt skralere enn vanlig, men det skal bli gaver. Hadde vi solgt det ene huset, hadde ting blitt MYE lettere.

Anonymkode: 444a0...399

Skrevet

Vi har god økonomi og kan kjøpe alt som vanlig. I år som i fjor gir samme beløp som jeg bruker på julemat til matsentralen. I år blir det kanskje til at jeg også støtter det lokale senteret for flyktninger.

Anonymkode: 31f60...ed5

Skrevet

Mannen og jeg kjøper ikke gaver til hverandre i år, og ellers har vi bare to barn, min mor og hans søster å gi gaver til. Så her er det ikke noe gavestress.

Har forøvrig ganske god økonomi (total inntekt på 1,5 millioner oss to) men vi prøver likevel å holde mer igjen nå

Anonymkode: 42026...091

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nei. Jeg har kjøpt inn noen julegaver hver måned siden august ettersom jeg ikke har råd til å kjøpe alt i Desember. Jeg kommer også begynne å kjøpe inn litt godteri,brus og mat til jul;så jeg ikke må kjøpe alt i Desember. Å i desember er den måneden vi gjerne spiser oss andre hvertfall 5 dager,så sparer jo litt der også. Så her kommer vi til å kjøpe inn alt det som vi pleier å kjøpe inn. 

Anonymkode: 1e065...a78

Alternativt til å kjøpe gaver hver måned er å sette av en sum hver måned på en egen konto du bruker til å kjøpe gaver fra, i november eller når som helst du ønsker det. 

Anonymkode: 42026...091

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nei

Anonymkode: a5767...6e0

Skrevet

Nei, jeg styrer pengene mine godt og har foreløpig hodet over vannet. Har bundet strøm og rente, så har det bedre enn mange heldigvis. 

Anonymkode: 706cf...949

Skrevet

Ja, men den skal bli like hyggelig. 

Anonymkode: e4de2...d27

Skrevet

Starter tidlig med gavene, som jeg alltid gjør, slik at desemberlønna går til kos og hygge. 

Anonymkode: d10df...e44

Skrevet

Vi liker gjenbruk av gaver. 7 åringen får PlayStation 4 med 4 kontroller og masse spill, kjøpt brukt for 1000kr. 3 åringen får sabeltannskute,grevinne skute og alle figurene, kjøpt brukt for 250kr. Vi har avtalt med søskena våre at gjenbruksgaver er kjekt å gi, så lenge det er helt og pent! 

Julepynt har vi og juletre ligger i boda. Adventskalender hos oss er en julepyntet boks der det kommer en julebok oppi hver natt. Denne leser vi på kvelden. Innimellom ligger en liten sjokolade, kakao eller annet kos mens vi leser. 

vi tok et valg for noen år siden at julen for oss handler om å bruke tid sammen, vi har veldig god økonomi. Verden i dag er anderledes enn når vi var små. Da måtte man ønske seg ting, feks cd for å høre på musikk. Idag har vi altfor mye.

ungene kjøper gaver til alle på normal! I fjor fikk jeg hårstrikker av 2 åringen, fordi han husket jeg aldri fant når jeg trengte. Det handler om de små tingene.

Anonymkode: 8ff5d...cbf

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi liker gjenbruk av gaver. 7 åringen får PlayStation 4 med 4 kontroller og masse spill, kjøpt brukt for 1000kr. 3 åringen får sabeltannskute,grevinne skute og alle figurene, kjøpt brukt for 250kr. Vi har avtalt med søskena våre at gjenbruksgaver er kjekt å gi, så lenge det er helt og pent! 

Julepynt har vi og juletre ligger i boda. Adventskalender hos oss er en julepyntet boks der det kommer en julebok oppi hver natt. Denne leser vi på kvelden. Innimellom ligger en liten sjokolade, kakao eller annet kos mens vi leser. 

vi tok et valg for noen år siden at julen for oss handler om å bruke tid sammen, vi har veldig god økonomi. Verden i dag er anderledes enn når vi var små. Da måtte man ønske seg ting, feks cd for å høre på musikk. Idag har vi altfor mye.

ungene kjøper gaver til alle på normal! I fjor fikk jeg hårstrikker av 2 åringen, fordi han husket jeg aldri fant når jeg trengte. Det handler om de små tingene.

Julebøkene er kjøpt over mange år, både nye og brukte. De samme bøkene kommer hvert år og legges vekk etter jul. Første årene lånte jeg litt bøker på biblioteket!

Skrevet

Ja, men sånn er det jo for de fleste så jeg ser ingen grunn til å henge med hodet over det.

Julemat er ikke dyrt, så julemiddagen blir som vanlig.

Julepynt har vi masse av, så julepyntet hus blir det definitivt.

Tror ikke det blir særlig merkbart at alle får en gave som er en hundrelapp rimeligere enn ellers heller.

Anonymkode: 874fc...1a8

Skrevet

I år reiser vi forhåpentligvis bort sånn at ikke alle juleselskapene faller på meg. I fjor hadde jeg julaften, 1 juledag, 2 juledag samt nyttårsaften, så det forsvant mange mange tusen i mat! I år orker jeg ikke det (ikke av økonomiske årsaker) så vi drar bort. 
Det blir jo trangere, renta har gått opp, vi betaler mye mer i boliglån siden vi har tatt opp mer for å pusse opp etc. Men jeg er over halvveis med gavene, så det er jo noe.

Anonymkode: 77f99...1a7

Skrevet

Mentalt? Nei det vil jeg ikke si. For oss handler adventstiden om kos i familien..kos som ikke koster så mye. Julefilm om kvelden, mindre stress, gå på gratis julekonsert, tusle i byen, turer i skog og mark. Gavene setter vi vekk penger til i løpet av året da vi ikke har stor familie og legger endel ekstra i gavene til barna / ungdommen fra oss. Gleder meg til jul!!!

Anonymkode: 08c30...fb1

Skrevet

Nei, tror ikke det. Men lurer på å kutte ut julegaver til nevøer og nieser i år, da de er over 20 alle sammen… vi får se. 

Anonymkode: 047d1...35e

Skrevet

Jeg har nettopp gått over på AAP og det blir trangt i julen, ja. Gruer meg

Anonymkode: 1ac25...552

Skrevet
21 hours ago, Anonym bruker said:

Nei

Anonymkode: 52956...145

Skrevet
12 hours ago, Anonym bruker said:

helt tragisk stakkars barn

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Nei! Helt fantastisk! Heldige barn! 

Anonymkode: 6cecd...8e4

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Ja huff, tenk å få ps4 med masse spill. Det er fælt ass. Å lese julebøker må være helt vilt tragisk, sånn i desember. Haff altså!

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg har nettopp gått over på AAP og det blir trangt i julen, ja. Gruer meg

Anonymkode: 1ac25...552

Får du ikke bostøtte og barnebidrag også da? Jeg har selv laveste takst av AAP,så med alt av bostøtte,barnetrygd og barnebidrag så har jeg 24.000 kr i måneden. Syns ikke akkurat det er lite. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...