Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #1 Skrevet 1. november 2022 Hvordan kan slikt skje? Får folk bare panikk også dytter de seg fram? Jeg leser om saken men greier ikke helt forstå. Blir de så sammenklemt at de ikke får luft? Faller og blir tråkket på? Det var ikke noe som skjedde som utløste panikk? Forstår at det blir kaos ved feks bombe, skyting eller brann. Hva gjør man om man havner i noe sånt? Annet enn å prøve å komme seg unna der det er mindre folk (noe som sikkert igjen er med å øke panikken...) Anonymkode: c5e86...0a0
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #2 Skrevet 1. november 2022 Det ble sett en kjendis der, og da mister jo mange hodet. Anonymkode: a4667...042
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #3 Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det ble sett en kjendis der, og da mister jo mange hodet. Anonymkode: a4667...042 Seriøst? Var det det som utløste det? Ånei, så utrolig unødvendig. Og for en byrde for kjendisen, selv om hen selvsagt ikke er skyld i det 😵💫 Anonymkode: c5e86...0a0
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #4 Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Seriøst? Var det det som utløste det? Ånei, så utrolig unødvendig. Og for en byrde for kjendisen, selv om hen selvsagt ikke er skyld i det 😵💫 Anonymkode: c5e86...0a0 Det vet jeg ikke, men har sett det stå skrevet noen steder. Lokale medier melder at kaoset oppsto da en kjendis ble observert på en av barene i nærheten. Dette er foreløpig ikke bekreftet. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/7636MV/soer-korea-norsk-statsborger-doede-i-halloween-katastrofen Når jeg ser på bilder og videoer av hvor mye folk det er og hvor tett de står, så synes jeg ikke det er rart at det oppstår panikk. Anonymkode: a4667...042
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #5 Skrevet 1. november 2022 Gatene var temmelig tettpakket av folk, måtte bare følge strømmen liksom Så oppsto det et rykte om at det var en kjendis på et utested og folk begynte haste i den retningen.... Det var trangt, det var fullt, det var en smal gate hvor du ikke kunne unnslippe også fikk noen panikk. Når noen begynner skrike, prøve å løpe, prøvde å unnslippe og panikken sprer seg. Da blir katastrofen total. Anonymkode: 3c6b8...ddd
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #6 Skrevet 1. november 2022 Utfordringen er at man står en trang plass uten mulighet for å unnslippe. Så presses det på bakfra og på grunn av mengden kan ikke de som dytter på se konsekvensene som skjer lenger fremme. De fortsetter dermed å dytte på selv om det ikke er mulig for de foran å komme seg unna. Dette har tidligere skjedd på fotballkamper, konserter osv. Når folk presser på bakfra uten at nok mennesker klarer å komme seg ut i andre enden blir folk skadet eller dør. De kan bli presset mot noe å ikke få puste eller få livstruende skader, faller de er det nesten umulig å få dem opp da trykket bakfra er for stort osv. Får folk panikk er det letter for at noen skader seg enn om alle forholder seg rolig f.eks. da presset gjerne øker enda mer eller folk dytter andre unna og ned i et desperat forsøk på å komme frem. Men situasjonen med trang plass, mange mennesker og trykk bakfra er nok i seg selv. Anonymkode: e08ca...714
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #7 Skrevet 1. november 2022 Hvis du kommer i en sånn situasjon så få av deg høyhelte sko, løft armene forran brystet for å gi deg selv plass til å puste og gjør alt for å holde deg på bena. Hvis du faller så vri deg over på siden helst på venstre side for å beskytte hjertet, beskytt hodet med høyre arm og ha venstre arm forran deg. Faren for å bli trampet ihjel er vesentlig lavere om du ligger på siden enn på rygg eller mage. Anonymkode: 98ba4...1c9
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #8 Skrevet 1. november 2022 Denne artikkelen forklarer hvordan slike ting kan skje. https://www.theguardian.com/world/2022/nov/01/how-do-crowd-crushes-happen-stampede-myth-what-happened-in-the-seoul-itaewon-halloween-crush Panikk har ikke så mye med det å gjøre, men når folkemengden er stor og uoversiktlig vet ikke de som står bakerst og presser framover at det er et problem lenger framme. Dermed kan folk rett og slett bli klemt i hjel. Anonymkode: 1c5f4...b23
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #9 Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvis du kommer i en sånn situasjon så få av deg høyhelte sko, løft armene forran brystet for å gi deg selv plass til å puste og gjør alt for å holde deg på bena. Hvis du faller så vri deg over på siden helst på venstre side for å beskytte hjertet, beskytt hodet med høyre arm og ha venstre arm forran deg. Faren for å bli trampet ihjel er vesentlig lavere om du ligger på siden enn på rygg eller mage. Anonymkode: 98ba4...1c9 Oi, takk for konkret tips, det skal jeg ta med meg. Håper jeg aldri trenger huske det Anonymkode: c5e86...0a0
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #10 Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Denne artikkelen forklarer hvordan slike ting kan skje. https://www.theguardian.com/world/2022/nov/01/how-do-crowd-crushes-happen-stampede-myth-what-happened-in-the-seoul-itaewon-halloween-crush Panikk har ikke så mye med det å gjøre, men når folkemengden er stor og uoversiktlig vet ikke de som står bakerst og presser framover at det er et problem lenger framme. Dermed kan folk rett og slett bli klemt i hjel. Anonymkode: 1c5f4...b23 Takk for link! Nyttig! Anonymkode: c5e86...0a0
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #11 Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Oi, takk for konkret tips, det skal jeg ta med meg. Håper jeg aldri trenger huske det Anonymkode: c5e86...0a0 Det håper jeg ingen trenger, men greit å ha tenkt gjennom. Anonymkode: 98ba4...1c9
Anonym bruker Skrevet 2. november 2022 #12 Skrevet 2. november 2022 Har opplevd samme følelsen. Presset bakfra ble så stort og jeg ble løftet opp av trykket. Fikk ikke beina ned i bakken og holdt på å falle. Veldig skummelt. Anonymkode: b155d...df7
Anonym bruker Skrevet 2. november 2022 #13 Skrevet 2. november 2022 Var med på en "massevelt" på en konsert. Helt grusom opplevelse da vi sto i en slags bakke, så når den ene rekka bak falt så fungerte dominoeffekten overaskende bra. Panikken som oppsto da unner jeg ingen! Anonymkode: ec0b9...8ae
Anonym bruker Skrevet 2. november 2022 #14 Skrevet 2. november 2022 Jeg kjenner en sørkoreaner. Hun sa at det ikke var pga kjendisen, men at det var for mye folk der. Hun har lest sørkoreanske nyheter som selvsagt er litt mer oppdaterte på det som skjedde Anonymkode: 10591...d9a
Anonym bruker Skrevet 2. november 2022 #15 Skrevet 2. november 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg kjenner en sørkoreaner. Hun sa at det ikke var pga kjendisen, men at det var for mye folk der. Hun har lest sørkoreanske nyheter som selvsagt er litt mer oppdaterte på det som skjedde Anonymkode: 10591...d9a Ok. Jeg leste artikkelen som noen linket til over her. For mye folk per kvadratmeter kan føre til sånt. Det er jo også noe å være obs på i folkemengder. Men, når man vet at slikt skjer, hvorfor dytter folk bak seg fram? Man vet jo at folk ikke får gått raskere enn det går liksom? Anonymkode: c5e86...0a0
Anonym bruker Skrevet 2. november 2022 #16 Skrevet 2. november 2022 Lurer på hvordan denne kjendisen føler det nå sånn i ettertid? Anonymkode: 957d3...c48
Anonym bruker Skrevet 2. november 2022 #17 Skrevet 2. november 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Lurer på hvordan denne kjendisen føler det nå sånn i ettertid? Anonymkode: 957d3...c48 Syns sikkert det er skikkelig kult, tror du ikke? Anonymkode: 36747...359
Anonym bruker Skrevet 2. november 2022 #18 Skrevet 2. november 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Syns sikkert det er skikkelig kult, tror du ikke? Anonymkode: 36747...359 Tenk om den kjendisen ikke hadde dukket opp, da hadde ingenting av dette skjedd kanskje. Anonymkode: 957d3...c48
Anonym bruker Skrevet 2. november 2022 #19 Skrevet 2. november 2022 Det var en kjendis som døde i dette. Kanskje han var kjendisen de ville se? Anonymkode: 27848...273
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå