Gå til innhold

Hva er utestengelse ifm klassemiljø

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor går grensa? Må alle inkluderes i alt? Når de er i 6. 7. Klasse så gar de jo funnet dem de har mest felles med og er best venn med. Er det likevel ikke greit om 3-4 fra en klasse samles i forbindelse med feks Halloween? Må alle inviteres? Da utgår det jo for mange siden det blir mye mat å lage og rar mye plass. 

Kjenner at jeg synes det er vanskelig å se hva som er greit ikke greit, for det nytter jo liksom ikke å tvinge dem til å bruke mye fritid med dem de ikke har ting til felles med heller.

På bursdager er det greit å be hele klassa eller alle gutter eller jenter tenker jeg, men nytter jo ikke de i alle andre situasjoner? 

Anonymkode: f3d19...bbd

Videoannonse
Annonse
Gjest NotNaomi
Skrevet

Hvis flere inviterer et lite antall så kan det ende med at én står tilbake, eller at den siste gruppa føler seg tvunget til å invitere den ene de etter din mening må "tvinges" til å tilbringe fritid med. Spørsmålet er om det er greit. Jeg tenker at det er en uting at det skal være klikker i en klasse når det skal feires eller markeres noe. Samhold og inkludering er veldig viktig i en klasse, så å velge ut noen og ekskludere andre lager ikke det beste miljøet. 

Skrevet

Synes at det er greit å deles opp i mindre grupper, men at det er alles ansvar, elever, foreldre og de som blir elskludert (selv om det kanskje blir vanskeligst for de) å passe på/forhøre seg at ingen ender opp alene. Jeg spør mine barn innimellom om alle har noen å være sammen med i friminuttet f eks. Kalles empati. 

Anonymkode: e1654...31f

Skrevet

Hvis det funker å invitere alle i bursdag så skal det ganske mye til at det er sååååååå vanskelig å invitere alle i andre settinger. 

isteden for å finne begrensninger er det mye bedre p se hvilke muligheter man har til å være inkluderende. Ungene er eksklusive nok i hverdagen. I større settinger bør foreldrene fortsatt bidra til inkludering selv om ungene er 10-12 år 

Anonymkode: 7b80a...e4b

Skrevet

Fau på skolen sa at enten skal alle jenter/ gutter bes, om det av ulike årsaker ikke går så kan en be under halvparten av jentene/guttene men da skal ikke invitasjonene deles ut i skoletiden. Syns det var en fornuftig løsning. Jeg har selv barn som ikke ville be alle, men jeg sa de måtte de første åra. Da laget vi oss en avtale at vi inviterte alle jentene i bursdag, men så hadde de venne de egentlig ville ha på restefest etterpå. Da var det en eller to fra klassen og de andre vennene de hadde. Passet meg perfekt for mens huset var boma og jeg rydda, så leka og kosa ungene seg. De kom på restefest, så de kom ikke til ett strøkent hjem. 

Anonymkode: 62ee1...b39

Skrevet

Nei, alle må ikke alltid bli invitert. Det må være lov å samle kun noen få venner av og til. Men hurra for de foreldrene (og ungene) som er opptatt av klassemiljø og andre enn sine egne barn ved å snakke med egne barn, ha dialog med kontaktlærer og andre foreldre i klassen og som strekker ut en hånd om de oppdager at det er noen som aldri er med på noe. Om klassekontakter og kontaktlærer jobber godt sammen, er det utrolig hva som kan ordnes. 

Anonymkode: a01c2...864

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis det funker å invitere alle i bursdag så skal det ganske mye til at det er sååååååå vanskelig å invitere alle i andre settinger. 

isteden for å finne begrensninger er det mye bedre p se hvilke muligheter man har til å være inkluderende. Ungene er eksklusive nok i hverdagen. I større settinger bør foreldrene fortsatt bidra til inkludering selv om ungene er 10-12 år 

Nei, det er helt feil. Bursdager feires ofte ikke hjemme, da er det rom for alle. Mens alle de små andre anledninger som tas hjemme har man ikke mulighet til å ha 15 stk hver gang. Er det ikke greit at en er på besøk heller da, for hvor går grensa? Kun en på besøk, to? 

Når vi har 2-3 på overnatting da ekskluderer vi de 10 siste? Ikke mulig å ha 15 på overnatting. 

Skrevet
NotNaomi skrev (5 timer siden):

Hvis flere inviterer et lite antall så kan det ende med at én står tilbake, eller at den siste gruppa føler seg tvunget til å invitere den ene de etter din mening må "tvinges" til å tilbringe fritid med. Spørsmålet er om det er greit. Jeg tenker at det er en uting at det skal være klikker i en klasse når det skal feires eller markeres noe. Samhold og inkludering er veldig viktig i en klasse, så å velge ut noen og ekskludere andre lager ikke det beste miljøet. 

Men da blir det umulig å ha noe da, for vi kan ikke be 15 hver gang. Bursdager er alle med for de holdes på eksternt sted. 

Skrevet

Inviterer ikke alle, verken i bursdag eller andre festligheter, etter 5.klasse. 

Anonymkode: f32f4...f06

Skrevet

Vi inviterer alle, jenter og gutter, i a og b klassen i selskap, men til Halloween styrte sønnen selv hvem han skulle gå med. De møttes her før de gikk og kom tilbake med fulle bøtter som de koste seg med mens de såg film. Jeg hadde ikke åpnet huset for 30 tiåringer en mandag ettermidddag. 

Anonymkode: e1745...6f6

Skrevet

Når barna er så store er de barna som vanligvis ville vært utenfor, eller ikke bli invitert om man skulle ordnet det selv, fullstendig klar over at den eneste grunnen til at de er på festen eller arrangementet at noen har tvunget til å invitere alle. Om det får dem til å føle seg mer inkludert eller del av fellesskapet, eller enda mer utenfor kan man jo tenke sitt om.

Anonymkode: d4a06...d97

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Men da blir det umulig å ha noe da, for vi kan ikke be 15 hver gang. Bursdager er alle med for de holdes på eksternt sted. 

Neivel. Det er jo opp til deg det da. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Når barna er så store er de barna som vanligvis ville vært utenfor, eller ikke bli invitert om man skulle ordnet det selv, fullstendig klar over at den eneste grunnen til at de er på festen eller arrangementet at noen har tvunget til å invitere alle. Om det får dem til å føle seg mer inkludert eller del av fellesskapet, eller enda mer utenfor kan man jo tenke sitt om.

Som VANLIGVIS ville vært utenfor? Seriøst? 

Skrevet
NotNaomi skrev (37 minutter siden):

Du skjønner hva jeg mener. Selv om voksne vil late som, vet Lise som ikke har noen venner på skolen at hun kun er invitert fordi alle jentene skal inviteres. Barna er da ikke dumme selv om de ikke er populære. Klassemiljø og felles sosiale begivenheter er viktig, men barna vet selv at de er der fordi alle er der. Det er trist men sant. Og man kan invitere i alle år på skolen og det vil fortsatt være sånn. Det betyr jo ikke at man ikke skal invitere alle, men at noen vokse tror at problemet er løst når alle er invitert. Og barn føler ikke nødvendigvis tilhørighet selv om de er invitert på noe alle er invitert på. De er ikke noen som andre barn har valgt å være sammen med, men føler seg som en plikt. En som er på festen men som ikke blir snakket noe mere med allikevel. Men de fikk delta, så da kan klassekontaktene være fornøyde. 

Skrevet
NotNaomi skrev (43 minutter siden):

Hva er det du ikke skjønner med det da? Det er utrolig slitsomt for diskusjonen når man må forklare deg hver minste ting. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du skjønner hva jeg mener. Selv om voksne vil late som, vet Lise som ikke har noen venner på skolen at hun kun er invitert fordi alle jentene skal inviteres. Barna er da ikke dumme selv om de ikke er populære. Klassemiljø og felles sosiale begivenheter er viktig, men barna vet selv at de er der fordi alle er der. Det er trist men sant. Og man kan invitere i alle år på skolen og det vil fortsatt være sånn. Det betyr jo ikke at man ikke skal invitere alle, men at noen vokse tror at problemet er løst når alle er invitert. Og barn føler ikke nødvendigvis tilhørighet selv om de er invitert på noe alle er invitert på. De er ikke noen som andre barn har valgt å være sammen med, men føler seg som en plikt. En som er på festen men som ikke blir snakket noe mere med allikevel. Men de fikk delta, så da kan klassekontaktene være fornøyde. 

Herregud så trist. Jeg vet nesten ikke hva jeg skal si ( for én gangs skyld ) Jeg håper virkelig at ikke for mange har det sånn, og å invitere alle er uansett bedre tenker jeg? 

Skrevet
NotNaomi skrev (5 minutter siden):

Herregud så trist. Jeg vet nesten ikke hva jeg skal si ( for én gangs skyld ) Jeg håper virkelig at ikke for mange har det sånn, og å invitere alle er uansett bedre tenker jeg? 

Det er jeg helt enig i, alle skal og bør inviteres, men man er naiv om man tror det løser alt med fellesopplegg. Viktigere  å lage et miljø hvor det blir naturlig at de som faller utenfor noen ganger kan være den som blir valgt, som er den eneste som er med hjem en dag, eller som blir invitert med på bowling eller kino. Ikke bare i tvangslekegrupper. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er jeg helt enig i, alle skal og bør inviteres, men man er naiv om man tror det løser alt med fellesopplegg. Viktigere  å lage et miljø hvor det blir naturlig at de som faller utenfor noen ganger kan være den som blir valgt, som er den eneste som er med hjem en dag, eller som blir invitert med på bowling eller kino. Ikke bare i tvangslekegrupper. 

Det er jeg 100% enig i. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er helt feil. Bursdager feires ofte ikke hjemme, da er det rom for alle. Mens alle de små andre anledninger som tas hjemme har man ikke mulighet til å ha 15 stk hver gang. Er det ikke greit at en er på besøk heller da, for hvor går grensa? Kun en på besøk, to? 

Når vi har 2-3 på overnatting da ekskluderer vi de 10 siste? Ikke mulig å ha 15 på overnatting. 

Nå var det vel ikke snakk om å ha en eller to på besøk en ettermiddag eller overnatting en tilfeldig fredag. Eksempelet var Halloween, som er en stor happening. Det kan jo også være snakk andre store begivenheter. Som feks samling med julegrøt, samling siste skoledag, osv. altså litt større begivenheter hvor alle barn gjerne vil være inkludert. 

Det er STOR forskjell og ikke bli invitert på halloweenfeiring og der at Per overnatter hos Ola beste fredag. 

og jo; veldig mange feirer bursdag hjemme!

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Nå var det vel ikke snakk om å ha en eller to på besøk en ettermiddag eller overnatting en tilfeldig fredag. Eksempelet var Halloween, som er en stor happening. Det kan jo også være snakk andre store begivenheter. Som feks samling med julegrøt, samling siste skoledag, osv. altså litt større begivenheter hvor alle barn gjerne vil være inkludert. 

Det er STOR forskjell og ikke bli invitert på halloweenfeiring og der at Per overnatter hos Ola beste fredag. 

og jo; veldig mange feirer bursdag hjemme!

Ikke her. Ingen feirer bursdag for så store barn. 

Men igjen, Halloween feiring en mandag ettermiddag. Vi kan ha 4-5 på besøk, ikke 15. Vi bor heller ikke der de går knask eller knep, så å skulle skysse 15 stk dit etter festen hadde jo også blitt styr. 

Skrevet
NotNaomi skrev (2 timer siden):

Neivel. Det er jo opp til deg det da. 

Mener du for eks at min datter ikke kan invitere sine tre beste venner på filmkveld uten at det betyr å ekskludere de 13 andre jentene i klassen?

Anonymkode: d42ab...ec6

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Mener du for eks at min datter ikke kan invitere sine tre beste venner på filmkveld uten at det betyr å ekskludere de 13 andre jentene i klassen?

Anonymkode: d42ab...ec6

Jeg syns ikke at det er en god ide når det er markeringer av ting som bursdager og feiring av Halloween. Av den grunn jeg ga i mitt første svar. 

Skrevet
NotNaomi skrev (5 timer siden):

Jeg syns ikke at det er en god ide når det er markeringer av ting som bursdager og feiring av Halloween. Av den grunn jeg ga i mitt første svar. 

Så da bør alle sitte alene hjemme hos seg selv på Halloween? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg er ikke uenig med deg i hovedpoenget ditt. Likevel vil det føles enda sårere dersom man ikke en gang blir invitert.

Anonymkode: 7967c...49a

Skrevet

Når det er bursdag, sommerfest, halloween, julegrøt etc så ber man alle. Men man kan ikke be alle jentene/guttene på filmkveld feks, eller spillkveld. Det er ikke sånn det fungerer. Jeg inviterer mange i min egen bursdag, men ikke alle blir invitert til reker og vin. Det er litt samme prinsippet. 

Anonymkode: 771a5...2aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...