Gå til innhold

Kun 1 av 4 ukrainske flyktninger vil flytte tilbake hjem etter at krigen er over

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig. Men man må også spørre seg om hva som er den sammensatte grunnen til at enkelte flyktninggrupper er enklere å integrere. 

Anonymkode: 0f4b6...5ac

Og der tenkjer jeg likhet/ulikhet i kultur (syn på demokrati, syn på kvinners deltakelse i arbeidslivet, syn på barneoppdragelse, om man er strengt religiøs eller sekulær osv osv), gruppens utdanningsnivå og erfaring i å lære fremmedspråk er veldig relevante faktorer. Tror ikke det er så veldig radikalt altså.

Personlig hadde jeg hatt mye lettere for å integrere meg i Spania eller Polen enn i Saudi-Arabia.

Anonymkode: c2165...4d4

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Og der tenkjer jeg likhet/ulikhet i kultur (syn på demokrati, syn på kvinners deltakelse i arbeidslivet, syn på barneoppdragelse, om man er strengt religiøs eller sekulær osv osv), gruppens utdanningsnivå og erfaring i å lære fremmedspråk er veldig relevante faktorer. Tror ikke det er så veldig radikalt altså.

Personlig hadde jeg hatt mye lettere for å integrere meg i Spania eller Polen enn i Saudi-Arabia.

Anonymkode: c2165...4d4

Nei, og mange østeuropeere har dessverre fortsatt dårlige holdninger til kvinners deltakelse i arbeidslivet og barneoppdragelse, selv om mange andre ikke har det.

Anonym bruker skrev (På 1.11.2022 den 11.33):

Jeg bare lurer, siden flere av dem fikk godkjent diplomene fra hjemlandet i løpet av noen få uker, og var ute i jobb uten å måtte gjennomføre norskkurs. For "vanlige" utlendinger og flyktninger fra andre land tar prosessen gjerne ett år eller mer, og i de fleste tilfeller må man både ta eksamen i norsk og ta opp flere fag, eventuelt ta hele utdanningen på nytt. Flere jeg kjenner lurer veldig på hva som ligger bak, all den tid norsk språk er svært viktig både i helsevesenet og andre yrker. 

Jeg har ingenting imot at folk blir, og at de kommer fort ut i jobb. Men likt skal være likt, uansett om du er muslim eller kristen, og uavhengig av hvilket land du kommer fra. Jeg er en av dem som samlet inn klær og penger til syriske flyktninger da de kom til Norge, og jeg bidro til det samme da ukrainerne begynte å komme. Jeg har også vært frivillig tolk i forskjellige situasjoner (kommer fra Latvia og snakker flytende russisk, som flere av ukrainerne forstår), for eksempel i idrettsklubben og når det ble organisert felles konsert for barnemusikere. Flere i min omgangskrets merker STOR forskjell på holdninger til flyktningene fra muslimske land og de ukrainske flyktningene. Det er utrolig mye drittkasting, mistro og dømming når det gjelder de muslimske, og det er sosial forskjellsbehandling. 

Det er faktisk mange som argumenterer for at vestlige flyktninger skal behandles annerledes, fordi de er "lettere å integrere" , "mer lik får kultur" og "kommer fortere ut i jobb" (det siste er jo nettopp fordi de får godkjent utdanning og praksis i løpet av få uker). Jeg mener at alle skal behandles likt. Derfor er det veldig rart å høre at flyktninger fra et vestlig land kan bare bli her, mens muslimske flyktninger blir henvist til å reise hjem for å bygge opp landet sitt. Jeg får det liksom ikke til å stemme helt.

Synes det er rart at du som har jobbet med dette skiller folk ut i fra religion. Muslimer er ikke en folkegruppe. 

Kulturelle forskjeller har mye å si. I noen kulturer så er det vanlig f. Eks. At kvinner skal være hjemme og ta seg av barn og matlaging, i Norge er det så og si ikke mulig å forsørge en familie på 4 på en inntekt. 

Her har du en fin oversikt over flere av desse grunnene:

https://www.imdi.no/om-integrering-i-norge/kunnskapsoversikt/innvandrere-i-arbeidslivet/

Anonymkode: b80d7...6ee

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det har vært en god del kriminalitet fra østeuropeiske arbeidere (fyllekjøring, tyverier mv), også fra mitt hjemland. Så man bør ikke se så rosenrødt på Europa og demonisere Midt-Østen generelt. Problemer går begge veier. Blant annet spiller det en stor rolle hvordan man blir tatt imot. Du kjenner sikkert på deg selv at hvis en butikkansatt, en som jobber på offentlig kontor osv tar deg imot ved å være sur, dømmende og likegyldig, vil du være mye mindre vennlig og samarbeidsvillig mot denne personen enn hvis han/hun møter deg med et smil og en genuin vilje til å hjelpe. Hvis vi hadde tatt imot de muslimske flyktningene på like raus måte som vi gjorde med ukrainerne, tror du virkelig ikke at vi hadde fått en bedre holdning tilbake? 

For det første: I en perfekt verden burde ikke øst-europeere bodd her heller. Du burde bodd i ditt eget land også. Men vi er bundet av fri flyt-reglene gjennom EØS-avtalen, så dette er det ikke noe poeng i å diskutere.

For det andre: Nei, jeg tror ikke det spiller noen rolle hvordan vi tar imot muslimske flyktninger. De har det veldig mye bedre som flyktninger her enn i sitt eget land åpenbart, ellers ville de ikke kommet/blitt her. Men de tilhører en helt annen kultur og har andre holdninger. Jeg ser det på foreldrene til muslimske barn i klassen til mine barn; aldri stiller de opp på noen ting, bare krav og krav og krav. 

Anonymkode: 06df4...437

Under flyktningskrisen i 2015 så var det i hovedsak menn som kom, nå har det vært hovedvekt av kvinner og barn. 

Greit nok at man ikke vil hjem nå, men det er ikke sikkert mannfolka som sitter igjen i Ukraina er like hypp på å flytte til Norge om de vinner krigen. 

Og vet vi noe om hvordan spørsmålene er formulert? Har man tenkt at man svarte høflig ved å si at man heller vil bo her enn i Ukraina? 

Anonymkode: b80d7...6ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...