Gå til innhold

Kun 1 av 4 ukrainske flyktninger vil flytte tilbake hjem etter at krigen er over

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg bare lurer, siden flere av dem fikk godkjent diplomene fra hjemlandet i løpet av noen få uker, og var ute i jobb uten å måtte gjennomføre norskkurs. For "vanlige" utlendinger og flyktninger fra andre land tar prosessen gjerne ett år eller mer, og i de fleste tilfeller må man både ta eksamen i norsk og ta opp flere fag, eventuelt ta hele utdanningen på nytt. Flere jeg kjenner lurer veldig på hva som ligger bak, all den tid norsk språk er svært viktig både i helsevesenet og andre yrker. 

Jeg har ingenting imot at folk blir, og at de kommer fort ut i jobb. Men likt skal være likt, uansett om du er muslim eller kristen, og uavhengig av hvilket land du kommer fra. Jeg er en av dem som samlet inn klær og penger til syriske flyktninger da de kom til Norge, og jeg bidro til det samme da ukrainerne begynte å komme. Jeg har også vært frivillig tolk i forskjellige situasjoner (kommer fra Latvia og snakker flytende russisk, som flere av ukrainerne forstår), for eksempel i idrettsklubben og når det ble organisert felles konsert for barnemusikere. Flere i min omgangskrets merker STOR forskjell på holdninger til flyktningene fra muslimske land og de ukrainske flyktningene. Det er utrolig mye drittkasting, mistro og dømming når det gjelder de muslimske, og det er sosial forskjellsbehandling. 

Det er faktisk mange som argumenterer for at vestlige flyktninger skal behandles annerledes, fordi de er "lettere å integrere" , "mer lik får kultur" og "kommer fortere ut i jobb" (det siste er jo nettopp fordi de får godkjent utdanning og praksis i løpet av få uker). Jeg mener at alle skal behandles likt. Derfor er det veldig rart å høre at flyktninger fra et vestlig land kan bare bli her, mens muslimske flyktninger blir henvist til å reise hjem for å bygge opp landet sitt. Jeg får det liksom ikke til å stemme helt.

Anonymkode: 0f4b6...5ac

For det første så er det ingen, så vidt jeg vet, av dem som har fått permanent oppholdstillatelse. De har kollektiv beskyttelse nå og en midlertidig oppholdstillatelse i Norge. Ingen har lovet at de får bli.

For det andre så er noen flyktninger lettere å få ut i jobb enn andre. Det handler ofte om språk. Særlig om de snakker engelsk. Det handler om utdanningssystem. Om det er relativt likt det norske, så kan utdanningene lettere og oftere godkjennes. Noen utdanninger, som ingeniør, er ikke beskyttet og der er det arbeidsgiver som bestemmer om personen de ansetter fyller kravene. Jeg har ei venninne som ikke fikk godkjent sin master fra Irak. Det var fordi den var på nivå med en lavere utdanning i Norge. Det var mange syriske flyktninger som kom raskt i jobb her i Norge også. De var høyt utdannet, snakket engelsk og var ivrige etter å lære seg norsk og komme i gang. 

For det tredje, så har kultur mye å si. Kommer man fra et land der f. eks. jenter ikke skal gå på skole og kvinner skal være hjemme og ikke jobbe, så sier det seg selv at veien til sysselsetting er mye lengre enn om man kommer fra en kultur der det er vanlig at både menn og kvinner tar utdanning og jobber. Det handler ikke om den enkeltes driv og ønske, men at det tar mye lengre tid å få en dame på 38 med fire barn som er analfabet gjennom det som trengs for å stå i arbeid enn det tar en dame på 38 med fire barn og utdanning. Bare det å ha studert, ha lært å lære, gjør det enklere å tilegne seg et nytt språk og en ny jobb. 

Anonymkode: 84343...af4

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

For det første så er det ingen, så vidt jeg vet, av dem som har fått permanent oppholdstillatelse. De har kollektiv beskyttelse nå og en midlertidig oppholdstillatelse i Norge. Ingen har lovet at de får bli.

For det andre så er noen flyktninger lettere å få ut i jobb enn andre. Det handler ofte om språk. Særlig om de snakker engelsk. Det handler om utdanningssystem. Om det er relativt likt det norske, så kan utdanningene lettere og oftere godkjennes. Noen utdanninger, som ingeniør, er ikke beskyttet og der er det arbeidsgiver som bestemmer om personen de ansetter fyller kravene. Jeg har ei venninne som ikke fikk godkjent sin master fra Irak. Det var fordi den var på nivå med en lavere utdanning i Norge. Det var mange syriske flyktninger som kom raskt i jobb her i Norge også. De var høyt utdannet, snakket engelsk og var ivrige etter å lære seg norsk og komme i gang. 

For det tredje, så har kultur mye å si. Kommer man fra et land der f. eks. jenter ikke skal gå på skole og kvinner skal være hjemme og ikke jobbe, så sier det seg selv at veien til sysselsetting er mye lengre enn om man kommer fra en kultur der det er vanlig at både menn og kvinner tar utdanning og jobber. Det handler ikke om den enkeltes driv og ønske, men at det tar mye lengre tid å få en dame på 38 med fire barn som er analfabet gjennom det som trengs for å stå i arbeid enn det tar en dame på 38 med fire barn og utdanning. Bare det å ha studert, ha lært å lære, gjør det enklere å tilegne seg et nytt språk og en ny jobb. 

Polen, Tyskland og Finland har enda mer likt utdanningssystem, men disse utdanningen tar det år og dag å godkjenne, man må ofte avlegge eksamen i norsk og ta opp masse fag. 

Det siste avsnittet ditt forteller jo grunnen til forskjellsbehandlingen - vi ser ikke menneskene for deres behov for beskyttelse, men for hvor nyttige de er for Norge. Flyktninger som klarer seg bra, er utdannet og kan gå fort ut i jobb, får bli, mens flyktninger som er analfabeter blir sendt tilbake til hjemlandet med beskjed om å bygge landet opp igjen. 

Helt merkelig diskusjon. Du argumenterer som om ukrainske flyktninger har fått permanent opphold alle sammen.. 

Ikke rart å forstå hvordan barnefamilier ikke ønsker å flytte tilbake når de allerede har etablert seg her. 

Mine gode naboer flyktet fra Syria. Om de skal tilbake så finnes ikke deres Syria mer. Deres fine by ble jevnet med jorden omtrent... Storfamilien er spredd i hele Europa. 

Anonymkode: 3edfa...2d6

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Polen, Tyskland og Finland har enda mer likt utdanningssystem, men disse utdanningen tar det år og dag å godkjenne, man må ofte avlegge eksamen i norsk og ta opp masse fag. 

Hvor i alle dager har du det fra at det tar «år og dag» å få godkjent utdanninger fra utlandet…? Har du innsikt i behandlingstiden til NOKUT? Den er nemlig fire måneder. Har du dokumentasjon på at denne ofte ikke overholdes, og at det i stedet tar «år og dag»?

Og hva mener du med at man må «avlegge eksamen i norsk»? Godkjenning av utenlandsk utdanning har ikke noe som helst å gjøre med norskkunnskapene til søkeren. Riktignok må du dokumentere norskkunnskaper for å kunne delta i studier der undervisningsspråket er norsk samt i arbeidslivet. Det er vel ganske naturlig, og ikke noe som gjelder Norge spesielt?

Synes du det er en uting at personer med utenlandsk utdanning må få godkjent utdanningen sin? Burde heller enhver med et signert papir kunne få jobbe som lærer, lege, jurist, snekker, rørlegger eller what not så fort de kommer til landet? Eller hva mener du egentlig?

Anonymkode: c2165...4d4

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Helt merkelig diskusjon. Du argumenterer som om ukrainske flyktninger har fått permanent opphold alle sammen.. 

Ikke rart å forstå hvordan barnefamilier ikke ønsker å flytte tilbake når de allerede har etablert seg her. 

Mine gode naboer flyktet fra Syria. Om de skal tilbake så finnes ikke deres Syria mer. Deres fine by ble jevnet med jorden omtrent... Storfamilien er spredd i hele Europa. 

Anonymkode: 3edfa...2d6

Kan man sies å ha etablert seg etter å ha bodd i landet i under ett år? 

Jeg tenker at de tallene kan stige og de kan synke den dagen krigen er over og man begynner å få oversikt over hvem som lever og ikke av deres slektninger, om hus og eiendom står fremdeles, hvordan infrastruktur og en del andre viktige funksjoner fungerer eller det kommer greie midlertidige løsninger.

Hva disse menneskene svarer i dag, hvor de daglig ser at landet deres bombes, folk drepes, fienden går etter både samfunnskritiske funksjoner til sykehus og skoler og barnehager - så forstår jeg godt at det er så mange som i dag sier de ikke vil tilbake. Ikke minst fordi de har erfaring av at naboen Russland er en nabo de ikke kan stole på så lenge landet har det styresettet som de har (Russland driver jo også med en stille og gradvis større okkupasjon av Georgia...).

Hva de føler den dagen krigen er over og det er trygt å komme tilbake, det vil være avhengig av en mengde faktorer både i Ukraina og her, men også sikkerhetssituasjonen generelt i Europa og hvordan Russland styres og hvem som er leder der. Om Ukraina har fått tilbake hele landet kan også spille inn, for om Russland beholder annekterte områder så tviler jeg på at de vil føle seg trygge på å flytte tilbake.

Jeg tror man skal vente med å se hva som faktisk skjer den dagen krigen er over og hvordan situasjonen er da før man lager for store diskusjoner rundt dette. Nå er dette personer som trenger ro, ikke også måtte kjempe mot folk i landet de nå bor i.

Anonymkode: c65fb...797

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det siste avsnittet ditt forteller jo grunnen til forskjellsbehandlingen - vi ser ikke menneskene for deres behov for beskyttelse, men for hvor nyttige de er for Norge. Flyktninger som klarer seg bra, er utdannet og kan gå fort ut i jobb, får bli, mens flyktninger som er analfabeter blir sendt tilbake til hjemlandet med beskjed om å bygge landet opp igjen. 

Nå er det vel ikke slik at det avgjør om du får bli eller ikke, det avgjøres ut fra om det er trygt å reise tilbake eller ikke. Du blander kortene. At folk har forståelse for at noen ikke ønsker å reise tilbake, betyr ikke at UDI vedtar det samme. 

Du må gjerne argumentere om likeverd, men realiteten er dessverre at tid er en begrenset ressurs, mennesker som skal hjelpe noen å integrere seg er også begrenset av tid og antall. Selv om en har like vondt av alle og anser de like mye verdt som menneske, vil en kreve langt mer tid og ressurs for å integreres enn en annen. Du har ikke 48 timer i døgnet og en ekstra kropp bare fordi du ønsker å gjøre mer. Det skal disponeres, jobben skal gjøres og når den tar lengre tid rekker du ikke følge opp like mange. Akkurat så enkelt og akkurat så vanskelig er det. 

Anonymkode: 502d9...fe6

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nå er det vel ikke slik at det avgjør om du får bli eller ikke, det avgjøres ut fra om det er trygt å reise tilbake eller ikke. Du blander kortene. At folk har forståelse for at noen ikke ønsker å reise tilbake, betyr ikke at UDI vedtar det samme. 

Du må gjerne argumentere om likeverd, men realiteten er dessverre at tid er en begrenset ressurs, mennesker som skal hjelpe noen å integrere seg er også begrenset av tid og antall. Selv om en har like vondt av alle og anser de like mye verdt som menneske, vil en kreve langt mer tid og ressurs for å integreres enn en annen. Du har ikke 48 timer i døgnet og en ekstra kropp bare fordi du ønsker å gjøre mer. Det skal disponeres, jobben skal gjøres og når den tar lengre tid rekker du ikke følge opp like mange. Akkurat så enkelt og akkurat så vanskelig er det. 

Men da må folk si som det er - de er mer lønnsomme. Fordi det andre argumentet gjelder for alle flyktninger fra land som er ødelagt av krig. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg er overrasket over at de ikke ble opplyst om hva statusen deres innebærer. Slik informasjon bør gis med en gang folk kommer, slik at de er klare over hva som venter når krigen er over. Men så har det også blitt gjort unntak for blant annet godkjenning av utdanning for å kunne komme seg i jobb for denne gruppen. Jeg har flere venner og venninner fra Polen, Tyrkia, Syria, Thailand, Russland og Tyskland, og flere av dem fikk underkjent hele sin utdanning fra hjemlandet, til tross for langvarig praksis etter utdanningen. Noen valgte å ta hele utdanningen på nytt, andre utdannet seg som noe annet i Norge, og andre igjen valgte å jobbe ufaglært/i lavere stillinger enn det som deres utdanning tillot. Jeg lurer på hvorfor det er slik forskjell. 

Det er ingen forskjell på godkjenning av utdanning, det gjøres etter samme prinsippene. Generell godkjenning fra NOKUT betyr ikke at utdanningen fra utlandet er lik den norske. Det er betydelige kulturelle forskjeller omtrent i alle profesjoner, slik at folk etter hvert er nødt til å ta opp samme fag i Norge for å ha kompetanse tilpasset norske forhold. Det er også mulig å få innpass gjennom akademisk godkjenning av utenlandsk utdanning. Dette er en veldig komplisert prosess, og det er faktisk lettere for mange å ta hele utdanningen på nytt. Når det gjelder generell godkjenning av utdanning fra Ukraina, så tror jeg at det er rimelig lett å få en jobb i en midlertidig stilling. Kravene til utdanning til fast stilling er ofte høyre, og det er ikke sikkert at det holder med generelt godkjenning. 

Anonymkode: 1963b...c89

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det gjør ikke det altså.  Jeg fikk godkjent min tyske utdanning på 2 uker. Og det er svært få jobber som krever eksamen i norsk. 

Anonymkode: dd946...48a

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Nok en gang blander du kortene. Det at man kommer raskt i jobb eller utdanning er ikke det samme som at man får permanent oppholdstillatelse, eller får bli, som du kaller det. At man er analfabet er heller ikke det samme som at man blir sendt hjem. Det er behovet for beskyttelse som styrer flyktningstatus. Selvfølgelig blir flyktninger forskjellsbehandlet. Noe annet ville jo vært grovt urettferdig. Alle har rett til å få den hjelpen på det nivået de er. På den måten kjører man ikke en flyktning med høy utdannelse og gode språkkunnskaper i engelsk eller andre nordiske språk gjennom det samme kurset som den som er analfabet, og man sender ikke hun som har to år på grunnskole og kun snakker sitt eget morsmål rett ut i jobb. Det er dessuten utrolig mange flyktninger som bor i dette landet som aldri har lært seg språket og aldri har kommet ut i arbeid eller utdanning, men som lever hele sitt liv på ytelser fra NAV. Du har enten veldig lite kunnskap om dette eller sliter med forståelsen av de ulike begrepene. Jeg foreslår at du leser deg opp litt. 

On 11/1/2022 at 8:28 AM, Anonym bruker said:

Overraskende svar fra ukrainere i Norge: Kun 1 av 4 vil hjem (aftenposten.no)

Jeg må si det overrasker meg - både fordi jeg har hatt inntrykk av at ukrainske flyktninger, til forskjell fra mange andre nasjoner, er svært patriotiske og vil flytte hjem for å bygge opp landet med en gang det er trygt, og fordi jeg trodde flyktningene forstod at de nettopp er det - mennesker med asyl som varer så lenge situasjonen i landet er farlig. Mange tusen flyktninger fra andre land ble sendt tilbake til hjemlandet etter at situasjonen der ikke lenger var ansett som farlig. Så på hvilket grunnlag skal disse flyktningene forbli i Norge etter at krigen er over? Er ikke hele poenget med flyktningstatusen borte hvis folk blir igjen her når krigen slutter?

skjønner de godt, landet de kjenner er jo ødelagt nå

Anonymkode: 678af...9ba

Annonse

Anonym bruker skrev (På 1.11.2022 den 15.46):

Men da må folk si som det er - de er mer lønnsomme. Fordi det andre argumentet gjelder for alle flyktninger fra land som er ødelagt av krig. 

Hvem er de folkene du sikter til? 

Det er enkel matematikk, som ikke handler om holdning eller mening. Når ressurser er begrenset, som det er, vil en som har behov for tolk og langvarig tilrettelegging for å integreres, bruke en større del av ressursene enn en som kan kommunisere selv og er selvstendig langt tidligere. 

Anonym bruker skrev (På 1.11.2022 den 8.28):

Overraskende svar fra ukrainere i Norge: Kun 1 av 4 vil hjem (aftenposten.no)

Jeg må si det overrasker meg - både fordi jeg har hatt inntrykk av at ukrainske flyktninger, til forskjell fra mange andre nasjoner, er svært patriotiske og vil flytte hjem for å bygge opp landet med en gang det er trygt, og fordi jeg trodde flyktningene forstod at de nettopp er det - mennesker med asyl som varer så lenge situasjonen i landet er farlig. Mange tusen flyktninger fra andre land ble sendt tilbake til hjemlandet etter at situasjonen der ikke lenger var ansett som farlig. Så på hvilket grunnlag skal disse flyktningene forbli i Norge etter at krigen er over? Er ikke hele poenget med flyktningstatusen borte hvis folk blir igjen her når krigen slutter?

De kan ikke være her. Vi må jo ha plass til alle muslimene. 

Anonymkode: 4e161...561

Anonym bruker skrev (På 1.11.2022 den 15.46):

Dette mener jeg. Jeg vil heller ha vestlige flyktninger her i landet enn muslimske, som i mye større grad er vanskeligere å integrere, vanskeligere å få i jobb, og som ofte har idealer som skiller seg milevis fra våre. Du som ikke engang er fra Norge bør kanskje holde deg til å mene noe om hvem som skal slippe inn i Latvia? 

Anonymkode: 06df4...437

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dette mener jeg. Jeg vil heller ha vestlige flyktninger her i landet enn muslimske, som i mye større grad er vanskeligere å integrere, vanskeligere å få i jobb, og som ofte har idealer som skiller seg milevis fra våre. Du som ikke engang er fra Norge bør kanskje holde deg til å mene noe om hvem som skal slippe inn i Latvia? 

Jeg har vært norsk statsborger i 18 år og har sagt fra meg det latviske statsborgerskapet. Hvorfor skal jeg mene noe om hvem som skal slippe inn i et land der jeg ikke lenger er statsborger? Med "fartstid" i Norge på 25 år og en del politiske verv kan jeg nok mene noe om norsk politikk. Din holdning bekrefter bare det jeg sier - det er bekvemmeligheten og lønnsomheten som mange vurderer, ikke hvorvidt menneskene trenger beskyttelse eller hvorvidt det er synd på dem. Ingenting altruistisk med andre ord. Jeg har for øvrig flere syriske venner, og kan ikke se at deres idealer "skiller seg milevis fra våre". De ønsker også å oppdra barn til å bli gode mennesker, de har arbeidsmoral, deltar i dugnader, er hyggelige og inkluderende. Hvilke verdier er det som er "milevis" fra det jeg nevner?

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har vært norsk statsborger i 18 år og har sagt fra meg det latviske statsborgerskapet. Hvorfor skal jeg mene noe om hvem som skal slippe inn i et land der jeg ikke lenger er statsborger? Med "fartstid" i Norge på 25 år og en del politiske verv kan jeg nok mene noe om norsk politikk. Din holdning bekrefter bare det jeg sier - det er bekvemmeligheten og lønnsomheten som mange vurderer, ikke hvorvidt menneskene trenger beskyttelse eller hvorvidt det er synd på dem. Ingenting altruistisk med andre ord. Jeg har for øvrig flere syriske venner, og kan ikke se at deres idealer "skiller seg milevis fra våre". De ønsker også å oppdra barn til å bli gode mennesker, de har arbeidsmoral, deltar i dugnader, er hyggelige og inkluderende. Hvilke verdier er det som er "milevis" fra det jeg nevner?

Jeg kan bare snakke for egen del, og har aldri påstått å være altruistisk. Jeg er for at vi kan hjelpe mennesker i nød, men ikke på bekostning av vårt eget land. Selvsagt finnes det mange muslimer som lever liv som passer overens med våre verdier, men det finnes også ekstremt mange som ikke gjør det. Strenge religiøse lover, tvinger barna til å bruker hijab fra de er 8-9 år, kjønnslemlestelse og kvinnehat er noe jeg ikke vil ha (mer) av her til lands. De kan holde seg til sine egne land. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg kan bare snakke for egen del, og har aldri påstått å være altruistisk. Jeg er for at vi kan hjelpe mennesker i nød, men ikke på bekostning av vårt eget land. Selvsagt finnes det mange muslimer som lever liv som passer overens med våre verdier, men det finnes også ekstremt mange som ikke gjør det. Strenge religiøse lover, tvinger barna til å bruker hijab fra de er 8-9 år, kjønnslemlestelse og kvinnehat er noe jeg ikke vil ha (mer) av her til lands. De kan holde seg til sine egne land. 

Men det finnes også mange østeuropeere som har sjåvinistiske og kvinneundertrykkende holdninger. Så det handler altså om holdninger til den enkelte personen, ikke om en nasjon som sådan. Selvfølgelig skal ikke de som mener at kjønnslemlestelse og kvinnehat er noe som bør propaganderes og innføres i Norge, oppholde seg her. Uavhengig av deres beskyttelsesbehov og nasjonalitet. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men det finnes også mange østeuropeere som har sjåvinistiske og kvinneundertrykkende holdninger. Så det handler altså om holdninger til den enkelte personen, ikke om en nasjon som sådan. Selvfølgelig skal ikke de som mener at kjønnslemlestelse og kvinnehat er noe som bør propaganderes og innføres i Norge, oppholde seg her. Uavhengig av deres beskyttelsesbehov og nasjonalitet. 

Jeg har jo allerede indikert at jeg forstår det er individuelle forskjeller her. Men på generell basis er det mye større problemer her til lands med innvandrere fra Somalia, Eritrea, Midt-Østen osv. enn det er med innvandrere fra Østeuropa. 

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har jo allerede indikert at jeg forstår det er individuelle forskjeller her. Men på generell basis er det mye større problemer her til lands med innvandrere fra Somalia, Eritrea, Midt-Østen osv. enn det er med innvandrere fra Østeuropa. 

Det har vært en god del kriminalitet fra østeuropeiske arbeidere (fyllekjøring, tyverier mv), også fra mitt hjemland. Så man bør ikke se så rosenrødt på Europa og demonisere Midt-Østen generelt. Problemer går begge veier. Blant annet spiller det en stor rolle hvordan man blir tatt imot. Du kjenner sikkert på deg selv at hvis en butikkansatt, en som jobber på offentlig kontor osv tar deg imot ved å være sur, dømmende og likegyldig, vil du være mye mindre vennlig og samarbeidsvillig mot denne personen enn hvis han/hun møter deg med et smil og en genuin vilje til å hjelpe. Hvis vi hadde tatt imot de muslimske flyktningene på like raus måte som vi gjorde med ukrainerne, tror du virkelig ikke at vi hadde fått en bedre holdning tilbake? 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det har vært en god del kriminalitet fra østeuropeiske arbeidere (fyllekjøring, tyverier mv), også fra mitt hjemland. Så man bør ikke se så rosenrødt på Europa og demonisere Midt-Østen generelt. Problemer går begge veier. Blant annet spiller det en stor rolle hvordan man blir tatt imot. Du kjenner sikkert på deg selv at hvis en butikkansatt, en som jobber på offentlig kontor osv tar deg imot ved å være sur, dømmende og likegyldig, vil du være mye mindre vennlig og samarbeidsvillig mot denne personen enn hvis han/hun møter deg med et smil og en genuin vilje til å hjelpe. Hvis vi hadde tatt imot de muslimske flyktningene på like raus måte som vi gjorde med ukrainerne, tror du virkelig ikke at vi hadde fått en bedre holdning tilbake? 

Men det er da ingen som har ønsket seg kriminelle østeuropeere til landet heller?

Og som flyktning/asylsøker kan du faktisk ikke tillate deg holdningen «du tok meg ikke godt nok imot, så da gidder ikke jeg å være samarbeidsvillig». Eller for all del, vær gjerne lite samarbeidsvillig, men da kan du ikke kreve noe som helst i retur altså, av verken jobb eller penger.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Men det er da ingen som har ønsket seg kriminelle østeuropeere til landet heller?

Og som flyktning/asylsøker kan du faktisk ikke tillate deg holdningen «du tok meg ikke godt nok imot, så da gidder ikke jeg å være samarbeidsvillig». Eller for all del, vær gjerne lite samarbeidsvillig, men da kan du ikke kreve noe som helst i retur altså, av verken jobb eller penger.

Jeg sier ikke hva man kan tillate seg og ikke, men at man bør møte alle mennesker med like mye respekt og ikke dømme på forhånd. Samarbeidet vil være mye lettere hvis man selv strekker ut en hånd i stedet for å gi stygge blikk. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg sier ikke hva man kan tillate seg og ikke, men at man bør møte alle mennesker med like mye respekt og ikke dømme på forhånd. Samarbeidet vil være mye lettere hvis man selv strekker ut en hånd i stedet for å gi stygge blikk. 

Dette er det da heller ingen som er uenig i. Det handler heller ikke om respekt eller ikke respekt når man konstaterer at noen flyktninggrupper er enklere å integrere - på gruppenivå - enn andre flyktninggrupper.

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Dette er det da heller ingen som er uenig i. Det handler heller ikke om respekt eller ikke respekt når man konstaterer at noen flyktninggrupper er enklere å integrere - på gruppenivå - enn andre flyktninggrupper.

Selvfølgelig. Men man må også spørre seg om hva som er den sammensatte grunnen til at enkelte flyktninggrupper er enklere å integrere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...