Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #1 Del Skrevet 1. november 2022 Overraskende svar fra ukrainere i Norge: Kun 1 av 4 vil hjem (aftenposten.no) Jeg må si det overrasker meg - både fordi jeg har hatt inntrykk av at ukrainske flyktninger, til forskjell fra mange andre nasjoner, er svært patriotiske og vil flytte hjem for å bygge opp landet med en gang det er trygt, og fordi jeg trodde flyktningene forstod at de nettopp er det - mennesker med asyl som varer så lenge situasjonen i landet er farlig. Mange tusen flyktninger fra andre land ble sendt tilbake til hjemlandet etter at situasjonen der ikke lenger var ansett som farlig. Så på hvilket grunnlag skal disse flyktningene forbli i Norge etter at krigen er over? Er ikke hele poenget med flyktningstatusen borte hvis folk blir igjen her når krigen slutter? Anonymkode: 0f4b6...5ac Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #2 Del Skrevet 1. november 2022 Det at de ønsker å bli betyr jo ikke at de får bli. Anonymkode: b9775...84c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864128 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #3 Del Skrevet 1. november 2022 Poenget er ofte å flytte hjem, og det gjør msn som barnløs etter en kort flyktningekarriere. Men når konflikten blir langvarig, og særlig om man har barn, kan man ikke leve i limbo for evig. Man må ganske enkelt begynne å planlegge resten av livet. Og det innebærer ofte å lage seg et nytt liv i trygghet, fremfor å sitte på vent og ikke vite om det er ett år, ti år eller 50 år til man er tilbake i noe som kan kalles hverdag. Anonymkode: a8bcc...b23 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #4 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Poenget er ofte å flytte hjem, og det gjør msn som barnløs etter en kort flyktningekarriere. Men når konflikten blir langvarig, og særlig om man har barn, kan man ikke leve i limbo for evig. Man må ganske enkelt begynne å planlegge resten av livet. Og det innebærer ofte å lage seg et nytt liv i trygghet, fremfor å sitte på vent og ikke vite om det er ett år, ti år eller 50 år til man er tilbake i noe som kan kalles hverdag. Anonymkode: a8bcc...b23 Nå tviler jeg på at krigen vil vare i 10 eller 50 år. Mange blir sendt hjem selv om de har født barn her og etablert seg her, bare fordi situasjonen i landet er trygg, og de fleste syntes dette var en grei saksbehandling. Anonymkode: 0f4b6...5ac Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #5 Del Skrevet 1. november 2022 Ukraina er et land med store forskjeller fra land til by og mellom fattig og rik. Mange ser nok mulighet for å få seg et nytt og bedre liv etter det som har skjedd,- noe de faktisk ikke hadde mulighet til før. Mine tanker om dette resultatet har ført meg til:- Man vet jo at stedvis var Ukraina meget rasistisk (både med tanke på å akseptere andre hudfarger, reiligioner og sosiale klasser) og det var vanskelig å jobbe seg opp på den sosiale rangstigen og få aksept for den du er og ikke bare bli dømt fra hvor du kommer fra og ditt opphav. Når det er sagt så var Ukraina et land i endring,- og hadde denne fått fortsette så skal vi ikke se bort fra at det hadde blitt mer "vestlig" etterhvert (om det i seg selv er positivt eller negativ kan jo diskuteres, men håper dere skjønner ideen bak bruk av ordet),- men dagens president var nok i utgangspunktet ikke det beste til å før Ukraina dit. Han var egentlig veldig nasjonalistisk og ikke særlig raus med tanke på å få folk ut av fattigdom og skape et bedre lit for ALLE i Ukraina..... Krigen kan virke til å ha gjort ham til en bedre person og leder,- og nå,- om krigen tar slutt snart,- tror jeg faktisk han kan være "rett mann" til å bygge opp Ukraina på nytt og skape en mer inkluderende og fremtidsrettet stat for alle som bor der, med mindre korrupsjon og håp og muligheter for alle uavhengig av bakgrunn. Men slik Ukraina VAR før krigen tror jeg faktisk veldig mange som nå har flyktet ikke vil tilbake til. Samme hvor "trygt" det er,- for russere ihvertfall. De hadde det tøft mange av disse. Hadde denne undersøkelsen vært gjort etter år med krig og utrygghet,- slik at de forespurte hadde "skapt seg nytt liv" når den ble gjennomført;- så er det jo forståelig at man ikke vil "rive opp røttene" en gang til. Men de som ble spurt nå har jo knapt kommet seg bort fra krigen..... Så jeg synes det er merkelig. Derfor jeg har tenkt at de ovennevnte faktorer kanskje spiller inn. . Anonymkode: ee82b...106 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864134 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #6 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nå tviler jeg på at krigen vil vare i 10 eller 50 år. Mange blir sendt hjem selv om de har født barn her og etablert seg her, bare fordi situasjonen i landet er trygg, og de fleste syntes dette var en grei saksbehandling. Anonymkode: 0f4b6...5ac Ja. Og ingen har sagt at dette ikke skal gjelde ukrainske flyktninger. Spørreundersøkelsen er gjort hos flyktningene, ikke udi. Anonymkode: b9775...84c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864135 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #7 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Ja. Og ingen har sagt at dette ikke skal gjelde ukrainske flyktninger. Spørreundersøkelsen er gjort hos flyktningene, ikke udi. Anonymkode: b9775...84c Jeg er overrasket over at de ikke ble opplyst om hva statusen deres innebærer. Slik informasjon bør gis med en gang folk kommer, slik at de er klare over hva som venter når krigen er over. Men så har det også blitt gjort unntak for blant annet godkjenning av utdanning for å kunne komme seg i jobb for denne gruppen. Jeg har flere venner og venninner fra Polen, Tyrkia, Syria, Thailand, Russland og Tyskland, og flere av dem fikk underkjent hele sin utdanning fra hjemlandet, til tross for langvarig praksis etter utdanningen. Noen valgte å ta hele utdanningen på nytt, andre utdannet seg som noe annet i Norge, og andre igjen valgte å jobbe ufaglært/i lavere stillinger enn det som deres utdanning tillot. Jeg lurer på hvorfor det er slik forskjell. Anonymkode: 0f4b6...5ac Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #8 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg er overrasket over at de ikke ble opplyst om hva statusen deres innebærer. Slik informasjon bør gis med en gang folk kommer, slik at de er klare over hva som venter når krigen er over. Men så har det også blitt gjort unntak for blant annet godkjenning av utdanning for å kunne komme seg i jobb for denne gruppen. Jeg har flere venner og venninner fra Polen, Tyrkia, Syria, Thailand, Russland og Tyskland, og flere av dem fikk underkjent hele sin utdanning fra hjemlandet, til tross for langvarig praksis etter utdanningen. Noen valgte å ta hele utdanningen på nytt, andre utdannet seg som noe annet i Norge, og andre igjen valgte å jobbe ufaglært/i lavere stillinger enn det som deres utdanning tillot. Jeg lurer på hvorfor det er slik forskjell. Anonymkode: 0f4b6...5ac Hva får deg til å tro at de ikke ble opplyst om, og er fullstendig klar over, hva flyktningstatusen deres innebærer? Alle kan ØNSKE seg hva de vil. Å ønske noe betyr ikke det samme som å forvente å få ønsket sitt innfridd. Anonymkode: c2165...4d4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #9 Del Skrevet 1. november 2022 Det er bare i storbyene mange levde et liv like godt som vårt. Veldig mange flyktninger kommer fra mindre byer, landsbyer og bygda. Når de kom hit opplevde de mye bedre levestandard, høyere lønninger, mye mye bedre muligheter for utdanning og å jobbe seg opp i samfunnet. På toppen av det har de møtt en vennlig befolkning som gjør alt for å hjelpe, tilrettelegge og støtte. De har det bedre enn de noengang har hatt det. Det er veldig forståelig at de vil bli, jeg skjønner det godt, og er overhodet ikke overrasket over det. Jeg ser ingen grunn til at de ikke skal få bli heller, når de får integrert seg skikkelig blir de mennesker vi trenger og ikke en utgiftspost Anonymkode: f1a99...8f6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #10 Del Skrevet 1. november 2022 Hva er det å reise hjem til? Anonymkode: 96e59...4de Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864169 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #11 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Det er bare i storbyene mange levde et liv like godt som vårt. Veldig mange flyktninger kommer fra mindre byer, landsbyer og bygda. Når de kom hit opplevde de mye bedre levestandard, høyere lønninger, mye mye bedre muligheter for utdanning og å jobbe seg opp i samfunnet. På toppen av det har de møtt en vennlig befolkning som gjør alt for å hjelpe, tilrettelegge og støtte. De har det bedre enn de noengang har hatt det. Det er veldig forståelig at de vil bli, jeg skjønner det godt, og er overhodet ikke overrasket over det. Jeg ser ingen grunn til at de ikke skal få bli heller, når de får integrert seg skikkelig blir de mennesker vi trenger og ikke en utgiftspost Anonymkode: f1a99...8f6 Men da må flyktninger fra andre land også få bli når krigen der er over, så lenge de blir integrert fort. Og de må få like store muligheter til å få utdanningen sin godkjent uten videre. Anonymkode: 0f4b6...5ac Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #12 Del Skrevet 1. november 2022 Jeg er ikke overrasket. Slik krigen utvikler seg nå, usikkert om det blir en langvarig geriljakrig, byene bombes sønder og sammen, uten strøm, vann og mat. Er selv patriotisk, men ville ikke ønsket at mine barn skal vokse opp slik. De er, akkurat som oss, nødt til å søke for sin familie en sikker fremtid, utdanning, mulighet for jobb og en hverdagen hvor du i det minste har en seng å sove i og mat på bordet. Å flytte tilbake til noe som er så ødelagt ville kun vært ett alternativ som frisk, voksen, selvstendig uten forsørgeransvar. Først da, med selvfølgelig håp om å bygge opp igjen, ville jeg tatt det valget. Det er da rasjonelt? Anonymkode: 502d9...fe6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #13 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hva er det å reise hjem til? Anonymkode: 96e59...4de Men hvis veldig mange reiser ut av landet uten å dra tilbake etterpå, blir det noe igjen av Ukraina? Hva er poenget med å bruke alle krefter til å forsvare byer og bygder fra invasjon hvis de blir til fraflyttingsområder og "dør ut" av seg selv, fordi alle har flyttet permanent? Landet blir jo ikke bygget opp av seg selv, og den levende kultur i et land har ofte ikke så gode vekstmuligheter når man bor et annet sted i verden, da den blir visket ut eller sammensmeltet med det andre lands kultur. Anonymkode: 0f4b6...5ac Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #14 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke overrasket. Slik krigen utvikler seg nå, usikkert om det blir en langvarig geriljakrig, byene bombes sønder og sammen, uten strøm, vann og mat. Er selv patriotisk, men ville ikke ønsket at mine barn skal vokse opp slik. De er, akkurat som oss, nødt til å søke for sin familie en sikker fremtid, utdanning, mulighet for jobb og en hverdagen hvor du i det minste har en seng å sove i og mat på bordet. Å flytte tilbake til noe som er så ødelagt ville kun vært ett alternativ som frisk, voksen, selvstendig uten forsørgeransvar. Først da, med selvfølgelig håp om å bygge opp igjen, ville jeg tatt det valget. Det er da rasjonelt? Anonymkode: 502d9...fe6 Men hvordan skal Ukraina bestå som et selvstendig land hvis alle flytter derfra? Anonymkode: 0f4b6...5ac Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864179 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #15 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men hvis veldig mange reiser ut av landet uten å dra tilbake etterpå, blir det noe igjen av Ukraina? Hva er poenget med å bruke alle krefter til å forsvare byer og bygder fra invasjon hvis de blir til fraflyttingsområder og "dør ut" av seg selv, fordi alle har flyttet permanent? Landet blir jo ikke bygget opp av seg selv, og den levende kultur i et land har ofte ikke så gode vekstmuligheter når man bor et annet sted i verden, da den blir visket ut eller sammensmeltet med det andre lands kultur. Anonymkode: 0f4b6...5ac Ledelsen i Ukraina vil være selvstendig og fri, ikke en del av et regime som Russland. Det er veldig forståelig. De regner også med hjelp fra hele Europa og resten av verden til å bygge landet opp igjen. Det kommer de til å få. De kommer til å få pengestøtte, de kommer til å få hjelp med arbeidere fra Europa, de kommer til å bruke unge og sterke mennesker i Ukraina til å bygge landet opp igjen. Det kommer til å bli født nye generasjoner som vil fylle landet opp igjen. Men 15-åringen som har gått 4 år på skole i Norge og hennes familie vil ønske å bli igjen i Norge, fortsette utdanningen og leve det livet de har blitt vant til her. Det tar tid å bygge opp et land igjen etter krig. Mange vil nok reise hjem og være med på jobben, men veldig mange av de som flyktet er kvinner og barn, de vil ha det bedre der de er. Anonymkode: f1a99...8f6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #16 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men hvordan skal Ukraina bestå som et selvstendig land hvis alle flytter derfra? Anonymkode: 0f4b6...5ac Alle flytter da ikke derfra. Ukraina har en veldig stor befolkning, og de fleste blir igjen, selv om det er krig. Mange av de som flyktet vil også komme tilbake når det blir fred. Så fortsetter livets sirkel og nye generasjoner blir født. Det er ikke sånn at Ukraina blir tømt for folk altså, de har en befolkning på over 40 millioner mennesker. Anonymkode: f1a99...8f6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #17 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Men hvordan skal Ukraina bestå som et selvstendig land hvis alle flytter derfra? Anonymkode: 0f4b6...5ac Er du seriøs nå? Anonymkode: b9775...84c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864187 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #18 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Men hvordan skal Ukraina bestå som et selvstendig land hvis alle flytter derfra? Anonymkode: 0f4b6...5ac Nå er de fleste igjen, det bor vel rundt 40 millioner hvis jeg husker riktig. Men de mest belastede områder, ville du flyttet dit med barna dine? Å bygge opp ett land må gjøres av mennesker som er en ressurs i den situasjonen, ikke i en sårbar situasjon hvor de er avhengig av hjelp for å overleve. Det må gjøres på ett fornuftig og rasjonelt vis. Ellers blir de bare en belastning ved å flytte hjem, det er ikke en holdbar situasjon. Anonymkode: 502d9...fe6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #19 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nå er de fleste igjen, det bor vel rundt 40 millioner hvis jeg husker riktig. Men de mest belastede områder, ville du flyttet dit med barna dine? Å bygge opp ett land må gjøres av mennesker som er en ressurs i den situasjonen, ikke i en sårbar situasjon hvor de er avhengig av hjelp for å overleve. Det må gjøres på ett fornuftig og rasjonelt vis. Ellers blir de bare en belastning ved å flytte hjem, det er ikke en holdbar situasjon. Anonymkode: 502d9...fe6 Hvorfor ble ikke lignende momenter vurdert for afghanske og syriske flyktninger? Anonymkode: 0f4b6...5ac Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #20 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor ble ikke lignende momenter vurdert for afghanske og syriske flyktninger? Anonymkode: 0f4b6...5ac At ukrainerne ønsker å bli i Norge når de ikke lenger trenger beskyttelse betyr ikke at de får det innvilget. Skjønner du ikke det? Anonymkode: b9775...84c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864200 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #21 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): At ukrainerne ønsker å bli i Norge når de ikke lenger trenger beskyttelse betyr ikke at de får det innvilget. Skjønner du ikke det? Anonymkode: b9775...84c Jeg siterte ikke deg, men brukeren som mente at det blir belastning for flyktningene å flytte hjem før landet er ferdig bygget opp (dette kan ta en lang tid). Jeg lurer på om dette var vurdert da syriske, afghanske og tsjetsjenske flyktninger ble sendt tilbake etter at situasjonen i deres land ikke lenger representerte umiddelbar fare. Jeg kan ikke huske at det ble gjort. Anonymkode: 0f4b6...5ac Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864201 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #22 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Hvorfor ble ikke lignende momenter vurdert for afghanske og syriske flyktninger? Anonymkode: 0f4b6...5ac Hva mener du egentlig? Momenter ut fra våre personlige tanker eller snakker du om en faktisk, systematisk forskjellsbehandling fra UDI? Anonymkode: 502d9...fe6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #23 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg siterte ikke deg, men brukeren som mente at det blir belastning for flyktningene å flytte hjem før landet er ferdig bygget opp (dette kan ta en lang tid). Jeg lurer på om dette var vurdert da syriske, afghanske og tsjetsjenske flyktninger ble sendt tilbake etter at situasjonen i deres land ikke lenger representerte umiddelbar fare. Jeg kan ikke huske at det ble gjort. Anonymkode: 0f4b6...5ac Det er noe helt essensielt her du ikke forstår. At det er en belastning å flytte hjem til et sønderknust land er et faktum. At mange ukrainere ønsker å bli i Norge når krigen er over er et faktum. Det er IKKE et faktum at ukrainske flyktninger skal behandles på en annen måte enn flyktninger fra andre land. At ukrainere ØNSKER noe vil ikke innebære at de får ønsket sitt oppfylt. Det er INGEN som har argumentert for at søknader om asyl og opphold fra ukrainere skal behandles annerledes enn søknader om asyl og opphold fra andre. Det er ikke en problemstilling. Anonymkode: c2165...4d4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864209 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #24 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er noe helt essensielt her du ikke forstår. At det er en belastning å flytte hjem til et sønderknust land er et faktum. At mange ukrainere ønsker å bli i Norge når krigen er over er et faktum. Det er IKKE et faktum at ukrainske flyktninger skal behandles på en annen måte enn flyktninger fra andre land. At ukrainere ØNSKER noe vil ikke innebære at de får ønsket sitt oppfylt. Det er INGEN som har argumentert for at søknader om asyl og opphold fra ukrainere skal behandles annerledes enn søknader om asyl og opphold fra andre. Det er ikke en problemstilling. Anonymkode: c2165...4d4 Jeg bare lurer, siden flere av dem fikk godkjent diplomene fra hjemlandet i løpet av noen få uker, og var ute i jobb uten å måtte gjennomføre norskkurs. For "vanlige" utlendinger og flyktninger fra andre land tar prosessen gjerne ett år eller mer, og i de fleste tilfeller må man både ta eksamen i norsk og ta opp flere fag, eventuelt ta hele utdanningen på nytt. Flere jeg kjenner lurer veldig på hva som ligger bak, all den tid norsk språk er svært viktig både i helsevesenet og andre yrker. Jeg har ingenting imot at folk blir, og at de kommer fort ut i jobb. Men likt skal være likt, uansett om du er muslim eller kristen, og uavhengig av hvilket land du kommer fra. Jeg er en av dem som samlet inn klær og penger til syriske flyktninger da de kom til Norge, og jeg bidro til det samme da ukrainerne begynte å komme. Jeg har også vært frivillig tolk i forskjellige situasjoner (kommer fra Latvia og snakker flytende russisk, som flere av ukrainerne forstår), for eksempel i idrettsklubben og når det ble organisert felles konsert for barnemusikere. Flere i min omgangskrets merker STOR forskjell på holdninger til flyktningene fra muslimske land og de ukrainske flyktningene. Det er utrolig mye drittkasting, mistro og dømming når det gjelder de muslimske, og det er sosial forskjellsbehandling. Det er faktisk mange som argumenterer for at vestlige flyktninger skal behandles annerledes, fordi de er "lettere å integrere" , "mer lik får kultur" og "kommer fortere ut i jobb" (det siste er jo nettopp fordi de får godkjent utdanning og praksis i løpet av få uker). Jeg mener at alle skal behandles likt. Derfor er det veldig rart å høre at flyktninger fra et vestlig land kan bare bli her, mens muslimske flyktninger blir henvist til å reise hjem for å bygge opp landet sitt. Jeg får det liksom ikke til å stemme helt. Anonymkode: 0f4b6...5ac Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #25 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg bare lurer, siden flere av dem fikk godkjent diplomene fra hjemlandet i løpet av noen få uker, og var ute i jobb uten å måtte gjennomføre norskkurs. For "vanlige" utlendinger og flyktninger fra andre land tar prosessen gjerne ett år eller mer, og i de fleste tilfeller må man både ta eksamen i norsk og ta opp flere fag, eventuelt ta hele utdanningen på nytt. Flere jeg kjenner lurer veldig på hva som ligger bak, all den tid norsk språk er svært viktig både i helsevesenet og andre yrker. Jeg har ingenting imot at folk blir, og at de kommer fort ut i jobb. Men likt skal være likt, uansett om du er muslim eller kristen, og uavhengig av hvilket land du kommer fra. Jeg er en av dem som samlet inn klær og penger til syriske flyktninger da de kom til Norge, og jeg bidro til det samme da ukrainerne begynte å komme. Jeg har også vært frivillig tolk i forskjellige situasjoner (kommer fra Latvia og snakker flytende russisk, som flere av ukrainerne forstår), for eksempel i idrettsklubben og når det ble organisert felles konsert for barnemusikere. Flere i min omgangskrets merker STOR forskjell på holdninger til flyktningene fra muslimske land og de ukrainske flyktningene. Det er utrolig mye drittkasting, mistro og dømming når det gjelder de muslimske, og det er sosial forskjellsbehandling. Det er faktisk mange som argumenterer for at vestlige flyktninger skal behandles annerledes, fordi de er "lettere å integrere" , "mer lik får kultur" og "kommer fortere ut i jobb" (det siste er jo nettopp fordi de får godkjent utdanning og praksis i løpet av få uker). Jeg mener at alle skal behandles likt. Derfor er det veldig rart å høre at flyktninger fra et vestlig land kan bare bli her, mens muslimske flyktninger blir henvist til å reise hjem for å bygge opp landet sitt. Jeg får det liksom ikke til å stemme helt. Anonymkode: 0f4b6...5ac Men det er jo ingen som har sagt at de bare får bli her 🤦♀️ Anonymkode: 1e484...fcc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435314-kun-1-av-4-ukrainske-flyktninger-vil-flytte-tilbake-hjem-etter-at-krigen-er-over/#findComment-149864228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå