Gå til innhold

Kan jeg sette opp lys ute nå?

Anbefalte innlegg

Solen snur og man går mot lysere tider 22/12.
De lysene man setter opp ute pleier man som regel å ha oppe frem til midten av februar.
Mellom 22/12 og 15/2 er det 55 dagen.
55 dager før 22/12 er 28/10, altså for 3 dager siden.

Det vil si, det er like mørkt ute på kvelden nå som da lysene går ned, og i tillegg så har vi ikke snøen som hjelper til å lyse opp litt.

Kan jeg begynne å pynte huset med lys neste helg?

Hvordan ville du ha reagert om din nabo hadde gjort det nå?

Anonymkode: ddd6d...c39

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435312-kan-jeg-sette-opp-lys-ute-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Flere av naboene har lys oppe til nesten påske, de kommer tidlig opp og. Så det hadde jeg ikke reagert på i det hele tatt, heng de opp når du vil.

Anonymkode: 295f6...0d4

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du verden, det var litt av et regnestykke. Vil du sette opp lys så gjør du det. Hva andre mener er ikke så viktig. 

Anonymkode: db034...260

Regnestykket kommer av at jeg virkelig har lyst til å sette det opp nå, men ingen andre i nabolaget har satt opp enda :P

HI

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Her har en av naboene hengt opp lys på verandaen og det eneste jeg tenkte da jeg så det var "så hyggelig".

Anonymkode: 4d98b...c5d

Kremt, kremt...
Jeg har *litt* mer lys enn bare langs kanten på verandaen 😇

HI

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Kremt, kremt...
Jeg har *litt* mer lys enn bare langs kanten på verandaen 😇

HI

Da kan du eventuelt sette det opp litt etter litt, så kanskje 😉 de ikke merker at det blir mer og mer😊

Jeg kunne satt opp hvite lys nå, men hadde ventet med farget lys og lysende nisser og reinsdyr. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Regnestykket kommer av at jeg virkelig har lyst til å sette det opp nå, men ingen andre i nabolaget har satt opp enda :P

HI

Sett opp du, så følger de andre etter. 😊Var ett hus nedi gata her som hadde lys ute, varme pærer. Det var så fint! Kjør på. Vi trenger litt pent lys på denne tiden. 😊

Anonymkode: 836e1...cda

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Da kan du eventuelt sette det opp litt etter litt, så kanskje 😉 de ikke merker at det blir mer og mer😊

Jeg kunne satt opp hvite lys nå, men hadde ventet med farget lys og lysende nisser og reinsdyr. 

De er i kjede, så alt eller ingenting.

Bare hvite lye.

Juleting vil jeg vente men, men det tar jeg også ned 20. dag jul.

HI

Har lys enkelte steder. Div, solcellelys som gir noe dunkel belysning.  Rislanper fra Ikea og Clas Ohlsson. Merkelig hvor iherdig de er på å lyse, selv om dagene blir kortere. 

Personlig syns jeg det er for tidlig med typisk julelys nå, men bryr meg lite med hva andre gjør. Mao. Vil du, så kan du.

Annonse

Gjør som du vil. Ett år var jeg deprimert og trengte virkelig mer lys. Kjøpte inn, fant stigen og monterte langs takmønet og fikk gleden av masse fint lys i mørketiden. Det hjalp litt på depresjonen, og selv om jeg var først ute (først i november), så var det ingen som sa noe i allefall 😄

Anonymkode: 928ca...d30

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Litt lys er greit, men det bør begrenses. Lysforurensning begynner å bli et stort problem.

Anonymkode: b7959...d6c

Er det en ting jeg kjenner jeg ikke kommer til å bry meg om er hvor eventuell "lysforurensing" som skapes av lys jeg henger opp ute i forbindelse med advent. Jeg pynter i siste halvdel av november og lar lysene være ut januar og jeg har mye girlandere med lys og lyslenker rundt om ute, og hvis noen plages av det så er det deres problem.

Anonymkode: d5647...953

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville i hvert fall ikke tenkt like systematisk rundt det som du gjør her 😅

Hvordan jeg ville reagert? Så koselig, vi trenger litt lys gjennom denne vinteren. Ferdig 😃

Anonymkode: 89af6...088

Ah, må bare legge til. Forutsetning her at det da ikke er snakk om disko hundreogørten farger og skjeve kabler i neon. 

Men hvite lys på trær/busker og den typen. Tommel opp, skulle gjerne sett det gjennom hele vinteren. 

Anonymkode: 89af6...088

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Første advent er vel siste helgen i november i år, så om du setter opp til helgen er du ikke så tidlig ute...

Du kan jo vente litt med nissene, men lys må da være greit 

Anonymkode: ad2fa...846

Det finnes ikke noe som heter "første advent". Det heter "første søndag i advent".

Anonymkode: 13270...006

Hvite lys i trær og busker er lov i hele mørketiden. Den som sier noe annet henger ikke med i tiden. Det har ikke noe med jul å gjøre lenger. Solcellelamper og lyslenker i alle varianter selges hele året.

Anonymkode: 1e251...153

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er det en ting jeg kjenner jeg ikke kommer til å bry meg om er hvor eventuell "lysforurensing" som skapes av lys jeg henger opp ute i forbindelse med advent. Jeg pynter i siste halvdel av november og lar lysene være ut januar og jeg har mye girlandere med lys og lyslenker rundt om ute, og hvis noen plages av det så er det deres problem.

Anonymkode: d5647...953

Lysforurensning er ikke bare til plage for naboene dine, altså. Lysforurensning er et stort og økende problem for blant annet en god del insekter, og spesielt nå når det er mildt ute. 

Anonymkode: aca61...1e4

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Lysforurensning er ikke bare til plage for naboene dine, altså. Lysforurensning er et stort og økende problem for blant annet en god del insekter, og spesielt nå når det er mildt ute. 

https://www.nibio.no/nyheter/nattlig-vegbelysning-pavirker-insektene   det er MASSE forskning på det. 

Jeg lurer litt på hvorfor det er så viktig for deg å ha lys ute i alle trær og busker nå? Er du mye utenfor huset ditt og kikket? Står og lusker ved din egen postkasse? Eller er det fint for deg å vite at det er lys i hagen når du sitter inne i stuen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...