Gå til innhold

Depresjon?

Anbefalte innlegg

Min samboer gjennom de siste 14 årene har gradvis endret seg de siste mnd. 
Han er den mest tålmodige personen jeg kjenner, me i det siste har han blitt mer og mer amper. Sover dårlig og lar sitt dårlige humør gå utover barna. Toppet seg i helgen, og han innrømmet at han nok var mer sliten i hodet enn han har sagt. 
mistrivsel i firmaet han jobber er vel også en medvirkende årsak. Virker som han er deprimert og har bedt han om å få seg en sykemelding. Han derimot vil vente å se det ann… Tips?

Anonymkode: b42a5...7f2

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435311-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be moderator om å få flyttet tråden din til riktig forum, så får du nok flere svar :)

Om sykemelding er det rette eller ei, det kommer nok an på hvor deprimert han er og hvordan han er som person.

Jeg ville spurt ham hvordan du kan hjelpe ham akkurat nå, og hva han tror han selv kan gjøre for at han skal få det bedre?

Er han så misfornøyd med jobben at han ønsker å bytte jobb, da kan det hjelpe på depresjonen å ta tak i dette ved å begynne å søke ny jobb. Og så kanskje ta noen samtaler med sin lege, være bevisst sunt kosthold, trening og søvn. Og i tillegg at dere er mer bevisste både på positiv påfyll i hverdagen og det å være nok sammen og ha nok alenetid.

Det å bli borte fra jobb kan fungere, men det kan også gjøre at han vil slite mye mer med å komme seg tilbake til jobben og til og med få seg en ny jobb. Alt avhenger av hvor deprimert han er og hvorfor og hvor mye skyld jobbsituasjonen har for hans depresjon.

Videre kan dere kanskje snakke sammen om hvordan dere kan bli bedre på rutiner hjemme, om det er noe dere kan kutte ned/ut å gjøre og heller erstatte med positive opplevelser i hverdagen sammen med ungene og uten.

Anonymkode: 51e48...4a3

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435311-depresjon/#findComment-149864024
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Be moderator om å få flyttet tråden din til riktig forum, så får du nok flere svar :)

Om sykemelding er det rette eller ei, det kommer nok an på hvor deprimert han er og hvordan han er som person.

Jeg ville spurt ham hvordan du kan hjelpe ham akkurat nå, og hva han tror han selv kan gjøre for at han skal få det bedre?

Er han så misfornøyd med jobben at han ønsker å bytte jobb, da kan det hjelpe på depresjonen å ta tak i dette ved å begynne å søke ny jobb. Og så kanskje ta noen samtaler med sin lege, være bevisst sunt kosthold, trening og søvn. Og i tillegg at dere er mer bevisste både på positiv påfyll i hverdagen og det å være nok sammen og ha nok alenetid.

Det å bli borte fra jobb kan fungere, men det kan også gjøre at han vil slite mye mer med å komme seg tilbake til jobben og til og med få seg en ny jobb. Alt avhenger av hvor deprimert han er og hvorfor og hvor mye skyld jobbsituasjonen har for hans depresjon.

Videre kan dere kanskje snakke sammen om hvordan dere kan bli bedre på rutiner hjemme, om det er noe dere kan kutte ned/ut å gjøre og heller erstatte med positive opplevelser i hverdagen sammen med ungene og uten.

Takk, for fint svar! Føler nok jobbsituasjonen har påvirket han endel. Samtidig tenker jeg han trenger å ta en pause nå. Prøve å få sove og koble av. 
Vi har ganske rolige ettermiddager nå. Flinke å gå turer og ha alenetid. 

Jeg føler jeg bobler over av energi for tiden. Synes det er deilig med store barn. Har derfor tatt det meste av husarbeid og ærender. Når jeg har jobbet får han liksom ikke gjort noe. Hverken i huset eller med barna. Har skjønt det har vert «noe» en stund, så har ikke sagt noe. Nå når det går utover barna føler jeg noe må gjøres.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435311-depresjon/#findComment-149864075
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Takk, for fint svar! Føler nok jobbsituasjonen har påvirket han endel. Samtidig tenker jeg han trenger å ta en pause nå. Prøve å få sove og koble av. 
Vi har ganske rolige ettermiddager nå. Flinke å gå turer og ha alenetid. 

Jeg føler jeg bobler over av energi for tiden. Synes det er deilig med store barn. Har derfor tatt det meste av husarbeid og ærender. Når jeg har jobbet får han liksom ikke gjort noe. Hverken i huset eller med barna. Har skjønt det har vert «noe» en stund, så har ikke sagt noe. Nå når det går utover barna føler jeg noe må gjøres.

Kanskje det kan hjelpe å gå i parterapi? Ikke fordi det er noe galt i forholdet, men for å se om det er ting som kan gjøre at dere forebygger ev. problemer i familien, og få litt råd om muligheter for å hjelpe ham til å komme over depresjonen og hvordan dere best kan skåne ungene i den tiden?

Han bør i det minste snakke med legen sin. Kan være kommunen har lavterskeltilbud som kan være aktuelle for ham, type "grønn resept", Frisklivsentral (har gjerne livsmestringskurs, trening, samtale med lege og andre fagpersoner) - noe av dette kunne f.eks. kombineres med en delvis sykemelding.

Om han vil og dere har muligheten, kanskje dere to kan reise bort en helg eller en langhelg, bare gjøre noe annet, bare dere to, ligge i telt, bo på hotell, hva som helst...? Av og til kan det å få et avbrekk gjøre at man tenker litt klarere og greier å se nye løsninger.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435311-depresjon/#findComment-149864087
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...