Gå til innhold

Anmerkninger på ungdomsskolen... hva tenker dere? For eller i mot?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Så skolen skal være strengere enn arbeidslivet? Hvorfor?

Anonymkode: eaed7...98a

Slik du kjenner den norske skolen - synes du virkelig den er strengere enn det ordinære arbeidslivet…? Da har vi i så fall veldig ulike oppfatninger om hvordan skolen og arbeidslivet er. På skolen til sønnen min skjer det ting DAGLIG som ville ført til umiddelbar bortvisning fra arbeidsplassen!

Og skolen er heller ingen arbeidsplass. Elevene skal lære, dannes og forberedes på voksenlivet. At de må forholde seg til noen enkle regler er virkelig helt greit, dette må de da ellers i livet også. Hvordan tror du skolen hadde fungert uten ordensregler?

Anonymkode: adf3e...53d

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Slik du kjenner den norske skolen - synes du virkelig den er strengere enn det ordinære arbeidslivet…? Da har vi i så fall veldig ulike oppfatninger om hvordan skolen og arbeidslivet er. På skolen til sønnen min skjer det ting DAGLIG som ville ført til umiddelbar bortvisning fra arbeidsplassen!

Og skolen er heller ingen arbeidsplass. Elevene skal lære, dannes og forberedes på voksenlivet. At de må forholde seg til noen enkle regler er virkelig helt greit, dette må de da ellers i livet også. Hvordan tror du skolen hadde fungert uten ordensregler?

De skal ha ordensregler. Men de skal ikke ha strengere regler enn arbeidslivet har - nettopp fordi skolen skal være forberedelse på høyere utdanning og arbeidslivet. Man får ingen anmerkninger ved å glemme PC hjemme når man går høyere utdanning, så hvorfor skal man få det på ungdomsskolen? 

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Men kanskje det er derfor det skjer ting daglig, fordi skolen ikke makter å få elevene med på laget, til å trives og til å dra lasset sammen? Det er kanskje ikke gode nok relasjoner mellom lærerne og elevene, og de styrer heller skolen med anmerkninger og sanksjoner? Da blir det et usunt maktforhold og elever i opprør.

Jeg tenker at med tenåringer i den alderen, hvor hormonene herjer og de generelt er i opprør, så er det ekstra viktig med gode relasjoner og voksne som «ser» dem? Voksne som klarer å se forbi pc’en som er glemt eller ikke ladet. Voksne som gir et smil og «hyggelig å se deg», til han som forsov seg, men som faktisk møtte opp. Voksne som forstår at det ikke er så lett å være ungdom. Man får ikke den relasjonen ved å sitte på sin høye hest og påpeke alle feil som blir gjort og dele ut anmerkninger. Da mister man ungdommene. 

Anonymkode: 7a996...bd7

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

De skal ha ordensregler. Men de skal ikke ha strengere regler enn arbeidslivet har - nettopp fordi skolen skal være forberedelse på høyere utdanning og arbeidslivet. Man får ingen anmerkninger ved å glemme PC hjemme når man går høyere utdanning, så hvorfor skal man få det på ungdomsskolen? 

Har du lest tråden? Det kommer gode forklaringer på dette. Det er fordi én eller to anmerkninger betyr ikke noe som helst, heller ikke for ordenskarakteren, men om det begynner å komme mange anmerkninger bør man ta tak i dette og snakke med eleven og eventuelt de foresatte. Det er gjerne et symptom på at noe ikke er helt som det skal. Alle kan glemme eller være for sein av og til, men hvis det blir ofte bør man gjøre noe. Det gjelder også i arbeidslivet, for så vidt. 

Anonymkode: 9a575...cab

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men kanskje det er derfor det skjer ting daglig, fordi skolen ikke makter å få elevene med på laget, til å trives og til å dra lasset sammen? Det er kanskje ikke gode nok relasjoner mellom lærerne og elevene, og de styrer heller skolen med anmerkninger og sanksjoner? Da blir det et usunt maktforhold og elever i opprør.

Jeg tenker at med tenåringer i den alderen, hvor hormonene herjer og de generelt er i opprør, så er det ekstra viktig med gode relasjoner og voksne som «ser» dem? Voksne som klarer å se forbi pc’en som er glemt eller ikke ladet. Voksne som gir et smil og «hyggelig å se deg», til han som forsov seg, men som faktisk møtte opp. Voksne som forstår at det ikke er så lett å være ungdom. Man får ikke den relasjonen ved å sitte på sin høye hest og påpeke alle feil som blir gjort og dele ut anmerkninger. Da mister man ungdommene. 

Nettopp. Vi hadde en lærer som dreit i hvordan bestevennen til sønnen min hadde det. Der vanket det trusler om barnevernet mot foreldre, sanksjoner mot gutten og lignende. Ingen brydde seg om å snakke med ham, støtte ham  i det han slet med. Det endte med selvmordsforsøk, som heldigvis ikke lyktes. Først da ble det gjort halvhjertede forsøk på å finne ut hva som egentlig var grunnen til manglende lekser, fraværende oppførsel i timene osv. 

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Har du lest tråden? Det kommer gode forklaringer på dette. Det er fordi én eller to anmerkninger betyr ikke noe som helst, heller ikke for ordenskarakteren, men om det begynner å komme mange anmerkninger bør man ta tak i dette og snakke med eleven og eventuelt de foresatte. Det er gjerne et symptom på at noe ikke er helt som det skal. Alle kan glemme eller være for sein av og til, men hvis det blir ofte bør man gjøre noe. Det gjelder også i arbeidslivet, for så vidt. 

Men hvorfor markere hver eneste forglemmelse med en sanksjon? Det er det jeg snakker om. Hvis det blir mye - hva hjelper det å gi anmerkninger og få nedsatt ordenskarakter, når læreren driter i hva som er GRUNNEN til det som skjer? Jeg kjenner ei jente som fikk 32 anmerkninger i løpet av ett skoleår. Den eneste konsekvensen var dårlig ordenskarakter. Ikke en eneste lærer gadd å spørre henne hva som foregår, det var bare kjeft og tilsnakk. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er ikke lærer, og tenker ofte at jeg er glad for det. Det finnes selvfølgelig svake lærere, som ikke bryr seg om elevene. Mitt inntrykk er allikevel at lærere flest bryr seg. Det er slett ingen motsetning mellom å gi anmerkninger og å skape gode relasjoner til elevene. For å håndtere en gruppe på 25-30 unge mennesker med sine erfaringer, sine interesser og sine ambisjoner, trenger lærere mange strenger å spille på. I dette bildet tenker jeg at det å markere regelbrudd er fornuftig. Ikke som eneste reaksjon, men som en del av et bilde. Det å komme for sent går jo ikke kun utover den enkelte elev, det forstyrrer resten. Læreren må velge mellom å starte gjennomgangen på nytt, gjenta den i ettertid (i et friminutt eller tilsvarende) eller å ikke gi den som kommer for sent samme undervisning som resten. Hvis dette gjentar seg hyppig, blir det mange slike situasjoner hvor læreren må velge mellom å ta hensyn til den ene eleven som kanskje trenger det ekstra mye, eller resten av klassen. Bak hver av de 25-30 elevene finnes det 2-3-4 foresatte som selvfølgelig mener at deres eget barn er viktigst, og som vil mene noe om anmerkninger, tilrettelegging og vektingen mellom enkeltelever og fellesskapet. Når eleven får en anmerkning får også skolen anledning til å legge merke til mønsteret, hvordan tenker du at individuell oppfølging skal utløses hvis ting ikke registreres? Hvis Petter kommer for sent til første time og mattelæreren kun sier "Så hyggelig å se deg", han har ikke fullført engelskinnleveringen og engelsklæreren sier at han kan levere når han husker det, og han har ikke med seg gymtøy, men gymlæreren sier det går greit, hvordan skal man da få tak i at her kan det være noe underliggende som skaper vansker for ham? 

Anonym bruker skrev (På 31.10.2022 den 19.11):

Maktmiddel?

Jeg synes det er helt greit å få anmerkning når du ikke følger reglementet eller gjør det du har fått beskjed om.

Anonymkode: ba086...362

Det er liten læring i en anmerkning for eleven da, og man kommer lengre med gulrot enn pisk 

Anonymkode: 0c624...10f

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er liten læring i en anmerkning for eleven da, og man kommer lengre med gulrot enn pisk 

Anonymkode: 0c624...10f

Selvsagt er det læring for eleven å få anmerkning. Sønnen min fikk anmerkning de to første gymtimene på ungdomsskolen fordi han hadde glemt gymtøy. Han har aldri glemt gymtøy siden - tvert imot er han nøye med å pakke gymtøy kvelden før og sette den klar foran døra så han ikke glemmer den. God læring, som han også vil ta med seg inn i arbeidslivet (planlegg og forbered deg i god tid!). En anmerkning er ikke «pisk» altså, det er et varsel om at du må endre atferd - eller «skjerpe deg» om du vil. Forresten digger han gymlæreren sin - for elever som ikke er helt persilleblad skal det mer til enn en anmerkning for å skade en relasjon…

Hva tenker du gulroten skal være? Kosemos og masse ros til elevene som klarer noe så elementært som å overholde ordensreglene? Helikopterforeldregenerasjonen altså…

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Selvsagt er det læring for eleven å få anmerkning. Sønnen min fikk anmerkning de to første gymtimene på ungdomsskolen fordi han hadde glemt gymtøy. Han har aldri glemt gymtøy siden - tvert imot er han nøye med å pakke gymtøy kvelden før og sette den klar foran døra så han ikke glemmer den. God læring, som han også vil ta med seg inn i arbeidslivet (planlegg og forbered deg i god tid!). En anmerkning er ikke «pisk» altså, det er et varsel om at du må endre atferd - eller «skjerpe deg» om du vil. Forresten digger han gymlæreren sin - for elever som ikke er helt persilleblad skal det mer til enn en anmerkning for å skade en relasjon…

Hva tenker du gulroten skal være? Kosemos og masse ros til elevene som klarer noe så elementært som å overholde ordensreglene? Helikopterforeldregenerasjonen altså…

Jeg regner med at du aldri glemmer noe selv? Aldri? Man glemmer jo ikke med VILJE - altså ikke ut fra en ond holdning som kan bedres ved å "skjerpe seg". Jeg har veldig mye å gjøre og glemmer småting ofte, ikke fordi jeg VIL, men fordi hjernekapasiteten ikke strekker til.

Du ser heller ikke noen mellomting mellom kosemos og ros kontra anmerkning og tilsnakk? Synd.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg regner med at du aldri glemmer noe selv? Aldri? Man glemmer jo ikke med VILJE - altså ikke ut fra en ond holdning som kan bedres ved å "skjerpe seg". Jeg har veldig mye å gjøre og glemmer småting ofte, ikke fordi jeg VIL, men fordi hjernekapasiteten ikke strekker til.

Du ser heller ikke noen mellomting mellom kosemos og ros kontra anmerkning og tilsnakk? Synd.

Nå ja… mange unge klarer mye mer enn de viser til og for de aller fleste er ikke en anmerkning en undergang. Det er mer en rettesnor som hjelper dem å huske på det som skal gjøres, leveres eller det å ha respekt for andres tid. Vi forventer at ungdommer klarer å levere arbeid i rett tid og gjør de ikke det så er en anmerkning på sin plass.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er sjeldent jeg glemmer ting ja. Opparbeidet med gode rutiner gjennom ungdomsårene. Og de sjeldne gangene jeg glemmer noe må jeg jo bare ta konsekvensene for det. Å glemme noe innebærer jo ofte konsekvenser, både for en selv, kolleger eller andre.

»Vilje» er heller ikke relevant her. Man gir ikke anmerkning fordi man tror eleven glemmer av ond vilje, men for å korrigere eleven og dokumentere eventuelle problemer.

For øvrig er det fullt mulig både å rose de som overholder ordensreglene OG gi anmerkning til elever som ikke overholder ordensreglene.

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men hvorfor markere hver eneste forglemmelse med en sanksjon? Det er det jeg snakker om. Hvis det blir mye - hva hjelper det å gi anmerkninger og få nedsatt ordenskarakter, når læreren driter i hva som er GRUNNEN til det som skjer? Jeg kjenner ei jente som fikk 32 anmerkninger i løpet av ett skoleår. Den eneste konsekvensen var dårlig ordenskarakter. Ikke en eneste lærer gadd å spørre henne hva som foregår, det var bare kjeft og tilsnakk. 

Dette er jo ikke normalen, det eksempelet viser én dårlig lærer. Vi som faktisk gjør jobben vår, bruker det nettopp som et grunnlag for samtale for å finne ut hvorfor. Og for å finne ut om det er et problem, må vi ha et system som gir en viss oversikt. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men hva med persillebladene da? Skal vi bare godta at de går nedenom og hjem? Skolevegring er et kjempeproblem. 

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Dette er jo ikke normalen, det eksempelet viser én dårlig lærer. Vi som faktisk gjør jobben vår, bruker det nettopp som et grunnlag for samtale for å finne ut hvorfor. Og for å finne ut om det er et problem, må vi ha et system som gir en viss oversikt. 

Nåvel, det er ikke bare EN dårlig lærer. Flere skoler har meldt foreldre til barnevernet for å få dem til å holde kjeft etter at foreldrene sendte klage på mobbing til statsforvalteren. Det er mange råtne epler der, sånn som alle andre steder.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men hva med persillebladene da? Skal vi bare godta at de går nedenom og hjem? Skolevegring er et kjempeproblem. 

Hvis det er anmerkninger som får persillebladene til å gå nedenom og hjem så tenker jeg helsetjenesten bør inn rimelig raskt og brutalt. Man kan jo ikke skrinlegge en ordning som funker fordi et bittelite mindretall som åpenbart har større problemer i livene sine enn skolens ordensreglement mister livsviljen av en anmerkning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...