Gå til innhold

Anmerkninger på ungdomsskolen... hva tenker dere? For eller i mot?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Enkelte typer anmerkninger har jo ingenting med voksenlivet å gjøre. Om jeg glemmer PC hjemme, drar jeg bare hjem fra jobb og henter den. Selvfølgelig vil jeg få reaksjoner fra ledelsen om det skjer gang på gang på gang, men en gangs forglemmelse gir faktisk null reaksjoner. Alle kan glemme ting en gang i blant, derfor synes jeg det er tullete å gi anmerkning når eleven har glemt noe en sjelden gang. Med alt rotet som det er på mitt barns ungdomsskole er det et mirakel at hun enda ikke har fått anmerkning for glemt utstyr. Her endres planene gjerne dagen før, med melding på SchoolLink til foreldrene klokka 9 om kvelden (jeg er faktisk ikke pliktig til å sjekke telefonen HELE jævla dagen), plutselig blir ting avlyst og flyttet på, og så videre. Lærerne glemmer også enkelte ting i ny og ne, men de får jo "lov". Så jeg ser på slike anmerkninger som ren sanksjon uten innhold.

De fikk også anmerkninger når bussen kom for sent, og dette var BEVIST. Det synes jeg er ren straff som bare er slemt - flere av elevene kan bare ta denne aktuelle bussen, og de kan ikke styre slik at bussen kommer frem i tide.

Når det gjelder levering av lekser og oppgaver, blir dette noe annet etter min mening.

Anonymkode: eaed7...98a

Men så har jo ikke en anmerkning i ny og ne noen konsekvenser heller. Det er først når eleven får mange anmerkninger det begynner å bli fare for nedsatt karakter i orden. Og innen den tid får eleven mange muligheter til å skjerpe seg.

Anonymkode: adf3e...53d

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis bussen stadig er for sen må de ta bussen før for eksempel.

Anonymkode: 58b68...de7

Det går en buss i døgnet der vi bor. Hvilken buss skal de ta da? Den som går dagen før?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men så har jo ikke en anmerkning i ny og ne noen konsekvenser heller. Det er først når eleven får mange anmerkninger det begynner å bli fare for nedsatt karakter i orden. Og innen den tid får eleven mange muligheter til å skjerpe seg.

Hvordan kan man skjerpe seg når bussen ikke kommer i tide? Overta kjøringen av bussen og kjappe på?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan man skjerpe seg når bussen ikke kommer i tide? Overta kjøringen av bussen og kjappe på?

Du har hengt deg opp i bussen, vi andre diskuterer anmerkninger på et mer generelt plan.

Om dette med bussen er et problem så anbefaler jeg deg å ta det opp med skolens ledelse. Jeg er sikker på at dere finner en løsning.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Enkelte typer anmerkninger har jo ingenting med voksenlivet å gjøre. Om jeg glemmer PC hjemme, drar jeg bare hjem fra jobb og henter den. Selvfølgelig vil jeg få reaksjoner fra ledelsen om det skjer gang på gang på gang, men en gangs forglemmelse gir faktisk null reaksjoner. Alle kan glemme ting en gang i blant, derfor synes jeg det er tullete å gi anmerkning når eleven har glemt noe en sjelden gang. Med alt rotet som det er på mitt barns ungdomsskole er det et mirakel at hun enda ikke har fått anmerkning for glemt utstyr. Her endres planene gjerne dagen før, med melding på SchoolLink til foreldrene klokka 9 om kvelden (jeg er faktisk ikke pliktig til å sjekke telefonen HELE jævla dagen), plutselig blir ting avlyst og flyttet på, og så videre. Lærerne glemmer også enkelte ting i ny og ne, men de får jo "lov". Så jeg ser på slike anmerkninger som ren sanksjon uten innhold.

De fikk også anmerkninger når bussen kom for sent, og dette var BEVIST. Det synes jeg er ren straff som bare er slemt - flere av elevene kan bare ta denne aktuelle bussen, og de kan ikke styre slik at bussen kommer frem i tide.

Når det gjelder levering av lekser og oppgaver, blir dette noe annet etter min mening.

Nå må eleven ha mellom 6 og 10 anmerkninger for å få nedsatt, litt etter alvorlighetsgraden på dem. Og de begynner på null igjen etter jul.

Så en og annen forglemmelse gir ikke konsekvenser på ungdomskolen heller.

De får advarsel før karakteren settes ned. Så de vet når de evt ikke kan få flere anmerkninger før karakteren blir nedsatt.

Anonymkode: ba086...362

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Veldig få får nok anmerkning om skolebussen er for sen. Det ødelegger for diskusjonen når du maser på det samme usannsynlige scenarioet. 

Anonymkode: 208a6...8dc

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det går en buss i døgnet der vi bor. Hvilken buss skal de ta da? Den som går dagen før?

Jeg vet ikke hvordan forholdene er der du bor. Hvis det er et problem at barnet får nedsatt karakter i orden på grunn av at bussen stadig er forsinket foreslår jeg at dere tar det opp med skolen for å finne en løsning.

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan tar du tak i at bussen har kommet for sent? Tror du virkelig busselskapet bryr seg at du har gitt ungen anmerkning?

Jeg gir aldri anmerkninger hvis bussen er sen eller det generelt er eksterne grunner til forsentkomming som er utenfor elevene sin kontroll. Dette må dere jo ta opp med læreren det gjelder, for feilen ligger jo der, ikke hos selve systemet med anmerkninger. 

Anonymkode: 9a575...cab

Noen sporer helt av her altså ;)

Vi foreldre får melding når barnet får anmerkning, og er anmerkningen gitt på grunnlag som barnet ikke kan noe for, som at bussen er for sen, så sender man som mamma en melding og det ordner seg.

Datteren min fikk en anmerkning for et par uker siden som var feil, det var læreren som ikke hadde fått en beskjed fra en annen lærer og misforstått. Hun hadde ikke uteblitt fra timen, hun hadde vært et annet sted med en annen lærer. Da ble bare anmerkningen fjernet igjen.

Det er ikke sånn at lærerne er noen umenneskelige troll som setter anmerkninger i hytt og pine for å plage barna våre altså. Anmerkninger blir satt når det er berettiget, og det er helt i orden.

Anonymkode: ba086...362

Helt i mot anmerkninger. Det er gammeldags og får elever til å føle seg mislykket og feil. Bidrar ikke til økt motivasjon i det hele tatt. Fokuset bør ligge på relasjon og medmenneskelighet. 

Anonymkode: 7a996...bd7

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Alternativet må jo være at de får ansvaret for egne handlinger.

-Døra låses mår timen begynner. Kommer du for sent må du vente ute.

-Har du ikke gjort oppgaven til tiden blir den ikke vurdert og tellende karakter blir satt til 0.

-Har du glemt gymtøy får du ikke ha gym og vurdering blir satt til 0.

-Har du glemt bøker eller skrivesaker må du klare deg uten osv.

Jeg synes jeg ser de rasende foreldrene når de skjønner at poden har blitt låst ute fra klasserommet

Anonymkode: 61115...f0f

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Alternativet må jo være at de får ansvaret for egne handlinger.

-Døra låses mår timen begynner. Kommer du for sent må du vente ute.

-Har du ikke gjort oppgaven til tiden blir den ikke vurdert og tellende karakter blir satt til 0.

-Har du glemt gymtøy får du ikke ha gym og vurdering blir satt til 0.

-Har du glemt bøker eller skrivesaker må du klare deg uten osv.

Men det er jo ikke det som er konsekvensene i voksenlivet. Ingen blir stengt ute fra arbeidsplassen fordi de er kommet for sent. Ingen blir behandlet slik når de glemmer tingene heller. I hvert fall ikke i jobbene jeg har hatt (som både vanlig ansatt og leder). Vi har aldri praktisert at en person skal straffes for å ha glemt noe. Da tilrettelegger vi - kanskje kan kollegaen låne en PC eller utstyr, få utsettelse til slutten av dagen og jobbe overtid mot avspasering for å bli ferdig, ha mulighet til å delta i møte ved at møtet utsettes, og så videre. Jeg kjenner ingen arbeidsplasser som gjør det du beskriver. Jeg kjenner ingen universiteter som stenger studentene ute når de kommer for sent eller får 0 i vurdering hvis de har glemt en bok eller noe annet. Jeg studerer fulltid på nett ved siden av jobb nå, og det står flere steder på hjemmesiden at forelesere vil strekke seg langt for å gi ekstra frist for gjennomføring av obligatorisk test, slik at flest mulig tar eksamen. Så hvorfor ha konsekvenser som man ikke vil treffe på i voksenlivet?

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det kommer vel ann på hvordan hun trakk seg ut da. En furten tenåring som sitter to meter bak de andre med armene i kors fordi man må være på gruppe med noen man liker er noe annet en noen som blir litt mindre aktive. Kan hende datter og lærer kan beskrive situasjonen ulikt her. 

Anonymkode: 5c587...774

Sønnen min har ved to anledninger kontaktet læreren og bedt om å få løse gruppeoppgave alene. Da fikk han mye mer å gjøre, men også en 5 og en 6, mens gruppa der han skulle være strøk på begge testene. Han oppdaget at ingen andre gadd å gjøre noe, og ønsket ikke å få en strykkarakter på grunn av andre. Han fikk lov til å levere alene. Hun her burde kanskje ha gjort det samme - sagt fra til læreren og fått en ordning som fungerer. 

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg synes jeg ser de rasende foreldrene når de skjønner at poden har blitt låst ute fra klasserommet

Anonymkode: 61115...f0f

Jeg synes jeg ser de rasende brannforebyggere i kommunen når de ser at klasserommene låses med mennesker inni. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes jeg ser de rasende brannforebyggere i kommunen når de ser at klasserommene låses med mennesker inni. 

Akkurat det er helt normalt. De fleste kontorer jeg besøker må man ringe på for å bli sluppet inn. Ytterdøren er som regel låst, men kan jo lett åpnes fra innsiden.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat det er helt normalt. De fleste kontorer jeg besøker må man ringe på for å bli sluppet inn. Ytterdøren er som regel låst, men kan jo lett åpnes fra innsiden.

På selve rommet? Det var snakk om å låse det enkelte klasserommet. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

På selve rommet? Det var snakk om å låse det enkelte klasserommet. 

Det har vel ikke noe å si hvilken dør som låses. De fleste låser do-døra for eksempel, uten at noen bekymrer seg for at folk ikke kommer ut ved brann.

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Det skaper oversikt for både lærerne, elevene selv og deres foresatte når elevene får ordensanmerkninger. Nå jobber jeg i vgs da, men det er veldig praktisk med anmerkningene for å fange opp gjengangere og ta en samtale med dem, og ev. deres foresatte (om de er under 18 år). Kanskje det ligger noe mer bak, i hvert fall hvis de har pleid å ha grei orden tidligere. I tillegg skal de forbereds til arbeidslivet, og da er det fint å ha anmerkningene som utgangspunkt under utviklingssamtalene med tanke på dette med å møte presist osv. De som har f.eks. adhd blir tatt hensyn til når karakteren i orden settes.

Anonymkode: 9a575...cab

Dette☝🏻
Samt å fange opp endring,  og kunne nøste opp hva som ligger bak disse endringene… 

Anonymkode: 72758...c6b

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det kommer vel ann på hvordan hun trakk seg ut da. En furten tenåring som sitter to meter bak de andre med armene i kors fordi man må være på gruppe med noen man liker er noe annet en noen som blir litt mindre aktive. Kan hende datter og lærer kan beskrive situasjonen ulikt her. 

Anonymkode: 5c587...774

Ikke furten fjortis. Hun er bare en som ikke roper høyest og blir usikker når andre tar mye plass. Så syns denne er feil.

Anonymkode: 241dd...ae9

On 10/31/2022 at 7:07 PM, Anonym bruker said:

Her deles det ut anmerkninger når elevene ikke har levert det de skal, ikke gjort lekser, glemt gymtøy, glemt utstyr osv... 

Oppførselsanmerkninger kan jeg forstå, for det kan jo direkte gå ut over andre, men burde ikke ordensanmerkninger avskaffes? Går det til syvende og sist ikke bare ut over eleven selv at h*n ikke har levert, gjort eller tatt med h*n skal? Er det kun et maktmiddel fra lærerne sin side? 

Hva mener dere andre? 

Anonymkode: f5f84...cdd

For, de må oppføre seg på skolen, så helt på sin plass

Anonymkode: 7491a...0ab

Anonym bruker skrev (På 1.11.2022 den 11.37):

Men det er jo ikke det som er konsekvensene i voksenlivet. Ingen blir stengt ute fra arbeidsplassen fordi de er kommet for sent. Ingen blir behandlet slik når de glemmer tingene heller. I hvert fall ikke i jobbene jeg har hatt (som både vanlig ansatt og leder). Vi har aldri praktisert at en person skal straffes for å ha glemt noe. Da tilrettelegger vi - kanskje kan kollegaen låne en PC eller utstyr, få utsettelse til slutten av dagen og jobbe overtid mot avspasering for å bli ferdig, ha mulighet til å delta i møte ved at møtet utsettes, og så videre. Jeg kjenner ingen arbeidsplasser som gjør det du beskriver. Jeg kjenner ingen universiteter som stenger studentene ute når de kommer for sent eller får 0 i vurdering hvis de har glemt en bok eller noe annet. Jeg studerer fulltid på nett ved siden av jobb nå, og det står flere steder på hjemmesiden at forelesere vil strekke seg langt for å gi ekstra frist for gjennomføring av obligatorisk test, slik at flest mulig tar eksamen. Så hvorfor ha konsekvenser som man ikke vil treffe på i voksenlivet?

Og i arbeidslivet hadde man fått sparken om man gjorde 90% av det tuller mange av elevene gjør.

Du kan jo ikke sammenligne skolen og arbeidslivet, det er to helt ulike ting.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

For, de må oppføre seg på skolen, så helt på sin plass

Anonymkode: 7491a...0ab

De må også lære å sette komma på riktig plass.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Og i arbeidslivet hadde man fått sparken om man gjorde 90% av det tuller mange av elevene gjør.

Du kan jo ikke sammenligne skolen og arbeidslivet, det er to helt ulike ting.

Så skolen skal være strengere enn arbeidslivet? Hvorfor?

Anonym bruker skrev (På 1.11.2022 den 17.52):

Ikke furten fjortis. Hun er bare en som ikke roper høyest og blir usikker når andre tar mye plass. Så syns denne er feil.

Anonymkode: 241dd...ae9

Du vet, foreldre til brautende ungdommer latterliggjør ofte elever som deres ungdommer forstyrrer i timen. Angrep er det beste forsvar :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...