Gå til innhold

Anmerkninger på ungdomsskolen... hva tenker dere? For eller i mot?

Anbefalte innlegg

Her deles det ut anmerkninger når elevene ikke har levert det de skal, ikke gjort lekser, glemt gymtøy, glemt utstyr osv... 

Oppførselsanmerkninger kan jeg forstå, for det kan jo direkte gå ut over andre, men burde ikke ordensanmerkninger avskaffes? Går det til syvende og sist ikke bare ut over eleven selv at h*n ikke har levert, gjort eller tatt med h*n skal? Er det kun et maktmiddel fra lærerne sin side? 

Hva mener dere andre? 

Anonymkode: f5f84...cdd

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Her deles det ut anmerkninger når elevene ikke har levert det de skal, ikke gjort lekser, glemt gymtøy, glemt utstyr osv... 

Oppførselsanmerkninger kan jeg forstå, for det kan jo direkte gå ut over andre, men burde ikke ordensanmerkninger avskaffes? Går det til syvende og sist ikke bare ut over eleven selv at h*n ikke har levert, gjort eller tatt med h*n skal? Er det kun et maktmiddel fra lærerne sin side? 

Hva mener dere andre? 

Jeg mener at det er helt innafor å gi anmerkninger for slikt. 

Læreren kunne jo i stedet vært streng på at alle oppgaver som ikke er levert i tide blir vurdert til karakter 0 og teller med i karaktersammendraget. Ville du likt det bedre?

Anonymkode: 58b68...de7

Det skaper oversikt for både lærerne, elevene selv og deres foresatte når elevene får ordensanmerkninger. Nå jobber jeg i vgs da, men det er veldig praktisk med anmerkningene for å fange opp gjengangere og ta en samtale med dem, og ev. deres foresatte (om de er under 18 år). Kanskje det ligger noe mer bak, i hvert fall hvis de har pleid å ha grei orden tidligere. I tillegg skal de forbereds til arbeidslivet, og da er det fint å ha anmerkningene som utgangspunkt under utviklingssamtalene med tanke på dette med å møte presist osv. De som har f.eks. adhd blir tatt hensyn til når karakteren i orden settes.

Anonymkode: 9a575...cab

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hva mener dere andre? 

Det er mer enn greit, man trenger ikke å sy pyter under armene på ungene heller.

Anonymkode: 61115...f0f

Annonse

Gjest NotNaomi

Mangel på orden går da absolutt utover andre. Jeg tror kanskje du ikke tenker på at samarbeid er ekstremt viktig, og hvis én glemmer hva h*n trenger for å bidra eller delta, så både sinker det og forstyrrer arbeidet/ laget. Husker hun på skolen som omtrent hver bidige gang glemte det hun skulle ha med til gruppearbeid. Ble alltid forsinket og forstyrrende for oss andre, så orden er viktig! Helt ok med anmerkninger. 

Endret av NotNaomi

Det er faktisk mange ungdommer om beinet når det gjelder sommerjobb. Og da sier det seg vel selv at man ikke velger de med et slapt forhold til innleveringsfrister og manglende evne til å ta med seg nødvendig utstyr.

Ja til karakter i orden. Og av det følger selvsagt ja til ordensanmerninger. Uten nedtegninger, null karaktergrunnlag.

Anonymkode: ea7f5...18b

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det skaper oversikt for både lærerne, elevene selv og deres foresatte når elevene får ordensanmerkninger. Nå jobber jeg i vgs da, men det er veldig praktisk med anmerkningene for å fange opp gjengangere og ta en samtale med dem, og ev. deres foresatte (om de er under 18 år). Kanskje det ligger noe mer bak, i hvert fall hvis de har pleid å ha grei orden tidligere. I tillegg skal de forbereds til arbeidslivet, og da er det fint å ha anmerkningene som utgangspunkt under utviklingssamtalene med tanke på dette med å møte presist osv. De som har f.eks. adhd blir tatt hensyn til når karakteren i orden settes.

Enig. Jeg tror man må stille krav tidlig, og vise at det å ikke følge opp slike får følger. Kan ikke forvente at de plutselig som voksne skal fungere når det kommer til slike ting når de ikke har fått med seg dette i tidligere år.

Det er jo en bevisstgjøring, også for de som ikke bryr seg om anmerkningene - da kan man få samtaler rundt årsaker, følger og hva man kan gjøre for å få til et konstruktivt samarbeid.

Anonymkode: 5cfba...844

Hvilket samfunn ønsker du deg? Et der vi ikke setter krav til noe som helst? Tror du man kan valse gjennom arbeidslivet og gjøre ting akkurat når det passer deg?

JA til anmerkninger i både orden og oppførsel. Dette innlegget var så preget av putesying at jeg lurer på om det er kødd. 

Anonymkode: 85014...9e7

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva mener dere andre? 

Helt innafor. Min ungdom er altså et surrehue uten like. Hun hadde glemt nesa om den ikke satt fast. Vi prøver å hjelpe henne, men gud bedre altså. Tror hodet er for fullt av andre ting for øyeblikket. 

Anonymkode: d4f8d...88e

Annonse

For. Men til en viss grad. Min datter fikk anmerkning fordi hun trakk seg litt ut av gruppen. Når de jobbet 2 sammen var hun med hele tiden, jobbet godt osv, men så ble de satt til å jobbe med en gruppe til (samme oppgave og samme time), da ble hun mer stille og var ikke like ivrig. Dette gikk på oppførsel. Den syns jeg ikke noe om. Er ikke alle som tar stor plass i en gruppe med flere som allerede tar stor plass,og da blir det helt bak mål syns jeg.

Anonymkode: 241dd...ae9

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

For. Men til en viss grad. Min datter fikk anmerkning fordi hun trakk seg litt ut av gruppen. Når de jobbet 2 sammen var hun med hele tiden, jobbet godt osv, men så ble de satt til å jobbe med en gruppe til (samme oppgave og samme time), da ble hun mer stille og var ikke like ivrig. Dette gikk på oppførsel. Den syns jeg ikke noe om. Er ikke alle som tar stor plass i en gruppe med flere som allerede tar stor plass,og da blir det helt bak mål syns jeg.

Anonymkode: 241dd...ae9

Det kommer vel ann på hvordan hun trakk seg ut da. En furten tenåring som sitter to meter bak de andre med armene i kors fordi man må være på gruppe med noen man liker er noe annet en noen som blir litt mindre aktive. Kan hende datter og lærer kan beskrive situasjonen ulikt her. 

Anonymkode: 5c587...774

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hva mener dere andre? 

Er du seriøs? Hva skjer når en elev ikke leverer arbeidet som avtalt? Da må lærer vente med å vurdere det. Når de glemmer gymtøy går de glipp av en vurderingssituasjon, når de glemmer bøker må de låne/se med andre og skaper uro i klassen osv. 

Hvordan kan du som voksen ikke skjønne det?

Anonymkode: 208a6...8dc

Jeg er ikke i mot anmerkninger, men anmerkninger på orden og oppførsel var årsaken til at jeg ga opp hele skolen på ungdomstrinnet. 

Jeg hadde udiagnostisert ADHD og føltd meg ekstremt misforstått når jeg ble straffet og fortalt at jeg var frekk og demonstrativ når jeg egentlig jobber knallhardt for å henge med.

Det var ikke mange anmerkningene som skulle til for å få dårligste karakter, så før niende hadde jeg gitt opp fullstendig. Om lærerne så meg som uinteressert og frekk, så var det ingen grunn til å prøve på noe annet. 

Anonymkode: 2b6da...984

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Er du seriøs? Hva skjer når en elev ikke leverer arbeidet som avtalt? Da må lærer vente med å vurdere det. Når de glemmer gymtøy går de glipp av en vurderingssituasjon, når de glemmer bøker må de låne/se med andre og skaper uro i klassen osv. 

Hvordan kan du som voksen ikke skjønne det?

Alternativet må jo være at de får ansvaret for egne handlinger.

-Døra låses mår timen begynner. Kommer du for sent må du vente ute.

-Har du ikke gjort oppgaven til tiden blir den ikke vurdert og tellende karakter blir satt til 0.

-Har du glemt gymtøy får du ikke ha gym og vurdering blir satt til 0.

-Har du glemt bøker eller skrivesaker må du klare deg uten osv.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

-Har du ikke gjort oppgaven til tiden blir den ikke vurdert og tellende karakter blir satt til 0.

Man kan jo bare tenke seg stormen fra frustrerte foreldre om man våget seg på noe slikt. Uansett skaper det uro og merarbeid for lærer. De fleste lærere vil faktisk også at elevene skal komme seg bra gjennom året med de beste karakterene de kan få. 

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er glad for at du ikke jobber i skolen. Det er veldig mange ulike elever vi må forholde oss til, og vi skal ta hensyn. 

For sent? Kanskje bussen kjørte forbi busstoppet, det var en ulykke som korket trafikken, ungdommen har adhd og mangler vanlig tidssans osv. Da er det bedre å sette anmerkning på dem uten god grunn.

Har ikke gjort oppgaven i tide? Kanskje det ble vanskelig forbi mor er alvorlig syk og fikk nytt opphold på sykehuset, fordi far var full og eleven måtte passe småsøsken, eleven har traumer etter mobbing og mishandling og har en dårlig periode med lite søvn og mye angst osv. Da setter jeg heller anmerkninger på dem uten gode grunner, og lager avtaler med de som har det vanskelig. 

Osv. Det er ikke sånn at alle elevene vi møter er nevrotypiske, kommer fra godt fungerende hjem og aldri har opplevd noe vondt. Vi møter ungdommer med adhd, autisme, angst, selvskading, som har blitt utsatt for seksuelle overgrep, mishandling, alkoholiserte foreldre, som må ta altfor mye ansvar hjemme eller jobbe for å bidra økonomisk osv. I tillegg er de faktisk unge mennesker med hjernen under utvikling som er over gjennomsnittet glemsomme, vimsete og med manglende evner til å se alle konsekvensene av handlingene sine. Vi lærere møter rett og slett mennesker i veldig ulike livssituasjoner, og må ta hensyn til dette, og heller hjelpe til med danningen av dem enn å totalt ødelegge relasjonen til dem.

Jeg er glad for at du ikke jobber i skolen. Det er veldig mange ulike elever vi må forholde oss til, og vi skal ta hensyn. 

For sent? Kanskje bussen kjørte forbi busstoppet, det var en ulykke som korket trafikken, ungdommen har adhd og mangler vanlig tidssans osv. Da er det bedre å sette anmerkning på dem uten god grunn.

Har ikke gjort oppgaven i tide? Kanskje det ble vanskelig forbi mor er alvorlig syk og fikk nytt opphold på sykehuset, fordi far var full og eleven måtte passe småsøsken, eleven har traumer etter mobbing og mishandling og har en dårlig periode med lite søvn og mye angst osv. Da setter jeg heller anmerkninger på dem uten gode grunner, og lager avtaler med de som har det vanskelig. 

Osv. Det er ikke sånn at alle elevene vi møter er nevrotypiske, kommer fra godt fungerende hjem og aldri har opplevd noe vondt. Vi møter ungdommer med adhd, autisme, angst, selvskading, som har blitt utsatt for seksuelle overgrep, mishandling, alkoholiserte foreldre, som må ta altfor mye ansvar hjemme eller jobbe for å bidra økonomisk osv. I tillegg er de faktisk unge mennesker med hjernen under utvikling som er over gjennomsnittet glemsomme, vimsete og med manglende evner til å se alle konsekvensene av handlingene sine. Vi lærere møter rett og slett mennesker i veldig ulike livssituasjoner, og må ta hensyn til dette, og heller hjelpe til med danningen av dem enn å totalt ødelegge relasjonen til dem.

Blandt annet derfor er det bedre med et system med anmerkninger, slik at ting kan bli tatt tak i. 

Enkelte typer anmerkninger har jo ingenting med voksenlivet å gjøre. Om jeg glemmer PC hjemme, drar jeg bare hjem fra jobb og henter den. Selvfølgelig vil jeg få reaksjoner fra ledelsen om det skjer gang på gang på gang, men en gangs forglemmelse gir faktisk null reaksjoner. Alle kan glemme ting en gang i blant, derfor synes jeg det er tullete å gi anmerkning når eleven har glemt noe en sjelden gang. Med alt rotet som det er på mitt barns ungdomsskole er det et mirakel at hun enda ikke har fått anmerkning for glemt utstyr. Her endres planene gjerne dagen før, med melding på SchoolLink til foreldrene klokka 9 om kvelden (jeg er faktisk ikke pliktig til å sjekke telefonen HELE jævla dagen), plutselig blir ting avlyst og flyttet på, og så videre. Lærerne glemmer også enkelte ting i ny og ne, men de får jo "lov". Så jeg ser på slike anmerkninger som ren sanksjon uten innhold.

De fikk også anmerkninger når bussen kom for sent, og dette var BEVIST. Det synes jeg er ren straff som bare er slemt - flere av elevene kan bare ta denne aktuelle bussen, og de kan ikke styre slik at bussen kommer frem i tide.

Når det gjelder levering av lekser og oppgaver, blir dette noe annet etter min mening.

Anonymkode: eaed7...98a

Blandt annet derfor er det bedre med et system med anmerkninger, slik at ting kan bli tatt tak i. 

Hvordan tar du tak i at bussen har kommet for sent? Tror du virkelig busselskapet bryr seg at du har gitt ungen anmerkning?

Hvordan tar du tak i at bussen har kommet for sent? Tror du virkelig busselskapet bryr seg at du har gitt ungen anmerkning?

Hvis bussen stadig er for sen må de ta bussen før for eksempel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...