Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2022 #1 Del Skrevet 31. oktober 2022 https://spar.no/nettbutikk/varer/fisk-og-skalldyr/fisk/torsk/torskefilet-7310500113142 Er de ok? Ser det står at det er 5-7 fileter i pakka. Kan man få de fra hverandre uten å tine de, eller er alt i en blokk? Anonymkode: 4c1ff...f6e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435308-noen-her-som-har-smakt-findus-gourmet-frosne-torskefileter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2022 #2 Del Skrevet 31. oktober 2022 Du kan ta de fra hverandre uten å tine dem, det er ikke en blokk. De er helt ok. Vi har spist de mange ganger. Kan ikke helt sammenlignes med fersk fisk, men det er ikke alle som bor sånn at de har tilgang til det, og da er denne helt ok. Jeg pleier å ovnsbake dem og servere med bacon, det er populært hos ungene. Anonymkode: dc906...c8d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435308-noen-her-som-har-smakt-findus-gourmet-frosne-torskefileter/#findComment-149863872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2022 #3 Del Skrevet 31. oktober 2022 Ok, men ikke noe mer. Det er mat. Anonymkode: e386b...17a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435308-noen-her-som-har-smakt-findus-gourmet-frosne-torskefileter/#findComment-149863883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #4 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Du kan ta de fra hverandre uten å tine dem, det er ikke en blokk. De er helt ok. Vi har spist de mange ganger. Kan ikke helt sammenlignes med fersk fisk, men det er ikke alle som bor sånn at de har tilgang til det, og da er denne helt ok. Jeg pleier å ovnsbake dem og servere med bacon, det er populært hos ungene. Anonymkode: dc906...c8d Takk for svar. Har du noe på fisken før du ovnsbaker den? Hi Anonymkode: 4c1ff...f6e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435308-noen-her-som-har-smakt-findus-gourmet-frosne-torskefileter/#findComment-149864230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #5 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Ok, men ikke noe mer. Det er mat. Anonymkode: e386b...17a Uffda. Er det annen torsk (utenom fersk) som er bedre kanskje? Hi Anonymkode: 4c1ff...f6e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435308-noen-her-som-har-smakt-findus-gourmet-frosne-torskefileter/#findComment-149864232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #6 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Har du noe på fisken før du ovnsbaker den? Hi Anonymkode: 4c1ff...f6e Bare olivenolje, salt og pepper. Anonymkode: dc906...c8d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435308-noen-her-som-har-smakt-findus-gourmet-frosne-torskefileter/#findComment-149864267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #7 Del Skrevet 1. november 2022 Nei nei nei! Grusom! Det er ikke spiselig. Men nå bor jeg i Lofoten og er kun vant med skikkelig fisk! Ingen kjøper Findus. Anonymkode: 4f598...bc5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435308-noen-her-som-har-smakt-findus-gourmet-frosne-torskefileter/#findComment-149864275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #8 Del Skrevet 1. november 2022 Man kan ikke sammenligne frossen torsk med fersk! Jeg skjønner at en person i Lofoten kjøper fersk torsk og ikke Findus Men bor man i innlandet på østlandet finnes ikke fersk torsk. Da er denne bedre enn mye annet, og helt ok med godt tilbehør. Anonymkode: dc906...c8d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435308-noen-her-som-har-smakt-findus-gourmet-frosne-torskefileter/#findComment-149864276 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #9 Del Skrevet 1. november 2022 Her er greia: Si at en gourmetrestaurant fikk tak i helt ferskfisket torsk som de frøys ned innen tre timer fra den var fisket. Men da de fikk den hadde de ikke tid til å filetere torsken, så de frøys den ned hel. En dag det er stillere får de tid til å filetere all torsken, så de tiner fisken så mye at det er mulig å filetere den, de fileterer den, så sprayer de fiskefileetene med vann og fryser dem ned igjen stykkevis, og planlegger å servere dem til gjester som vil ha en god torskerett. Denne restauranten ville trolig fått store problemer med Mattilsynet. Men når Findus fryser fisken, frakter den til Kina, tiner den slik at den kan fileteres, før den på nytt fryses og sendes tilbake til Norge - da er det liksom ok... Så kan man spørre seg hvor miljøvennlig det er at Norge, som den fiskenasjonen vi tross alt er, må spise fisk som er sendt jorden rundt på store containerskip for å bli bearbeidet i Kina før fisken igjen blir sendt tilbake til Norge, kjørt ut på kjølebiler til lager, så til butikker... Jeg boikotter helt konsekvent disse produsentene og har gjort det i årevis. Det gjorde jeg etter at jeg tok kontakt med Findus for å klage på elendig kvalitet på den Gourmet-torsken jeg hadde kjøpt flere ganger. Fikk da en lang mail om hvor flott det var at deres fisk var fisket i norske farvann og frosset ned tre timer etter fangst. Jeg sendte mail tilbake og stilte spørsmål ved om fisken ble filetert ombord i båt, fordi jeg ikke forstod at de da kunne garantere for tidsaspektet (og jeg vet at slik filetering ombord i båt nok ikke ville blitt godkjent hygienemessig av Mattilsynet), samt at jeg sa at kvaliteten på fisken jeg hadde fått var så dårlig at det var helt klart at den ikke var filetert og fryst ned innen tre timer etter fangst. Da fikk jeg en lengre utgreiing om at fisken ble fryst ned hel på båt, deretter fraktet til frossenkontainere som ble fraktet til Kina og filetert der før den kom tilbake. Jeg sendte ny mail og skrev at jeg gjerne ville ha forklaringen på hvordan de mente kineserne kan greie å filetere helt frossen fisk. Svar fra Findus var da at fisken i Kina blir tint, filetert, frosset med et vannlag om hvert stykke og så sendt på såååååå miljøvennlig transport (kontainere på båt) tilbake til Norge. Ny mail hvor jeg spurte hvorfor de mente fisken da er av gourmetkvalitet, når det de faktisk gjør er noe som kunne fått en restaurant i Norge stengt om de gjorde det samme. Fikk aldri svar på den siste mailen... Så vil du støtte en ekstremt miljøuvennlig praksis som kun har som hensikt at Findus skal tjene mest mulig penger. Og apropos Findus... det er ikke lenger et norsk selskap. Findus eies i dag av Nomad Food Europe. (Det er forsåvidt et ærligere navn - de gjør maten til "nomader", som flyttes unødvendig rundt hele verden på billigste måte slik at de selv skal tjene mest mulig.) Og Nomad Foods, de er registrert på de britiske Jomfruøyene - det som klassifiseres som det verste skatteparadis, hvor store, multinasjonale selskaper unndrar seg skatter. https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2019/05/28/her-er-listen-verdens-ti-verste-skatteparadiser/ https://en.wikipedia.org/wiki/Nomad_Foods Så ønsker man å støtte opp skatteunndragelse i skatteparadis og en miljøfiendtlig praksis med å unødvendig frakte mat verden rundt før norsk fisk, med langt dårligere kvalitet enn nødvendig, havner i norske butikker - så kjøp endelig fra disse produsentene... Det er en skam at nordmenn ikke kan spise norsk fisk av god kvalitet, men tillater den praksisen som Findus holder på med. Ingen land burde tillatt en slik praksis, for det tapper opprinnelsesland for ressurser, og det skader miljøet helt unødvendig, og i tillegg gir det dårligere matkvalitet. Anonymkode: 2322c...121 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435308-noen-her-som-har-smakt-findus-gourmet-frosne-torskefileter/#findComment-149864327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #10 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Her er greia: Si at en gourmetrestaurant fikk tak i helt ferskfisket torsk som de frøys ned innen tre timer fra den var fisket. Men da de fikk den hadde de ikke tid til å filetere torsken, så de frøys den ned hel. En dag det er stillere får de tid til å filetere all torsken, så de tiner fisken så mye at det er mulig å filetere den, de fileterer den, så sprayer de fiskefileetene med vann og fryser dem ned igjen stykkevis, og planlegger å servere dem til gjester som vil ha en god torskerett. Denne restauranten ville trolig fått store problemer med Mattilsynet. Men når Findus fryser fisken, frakter den til Kina, tiner den slik at den kan fileteres, før den på nytt fryses og sendes tilbake til Norge - da er det liksom ok... Så kan man spørre seg hvor miljøvennlig det er at Norge, som den fiskenasjonen vi tross alt er, må spise fisk som er sendt jorden rundt på store containerskip for å bli bearbeidet i Kina før fisken igjen blir sendt tilbake til Norge, kjørt ut på kjølebiler til lager, så til butikker... Jeg boikotter helt konsekvent disse produsentene og har gjort det i årevis. Det gjorde jeg etter at jeg tok kontakt med Findus for å klage på elendig kvalitet på den Gourmet-torsken jeg hadde kjøpt flere ganger. Fikk da en lang mail om hvor flott det var at deres fisk var fisket i norske farvann og frosset ned tre timer etter fangst. Jeg sendte mail tilbake og stilte spørsmål ved om fisken ble filetert ombord i båt, fordi jeg ikke forstod at de da kunne garantere for tidsaspektet (og jeg vet at slik filetering ombord i båt nok ikke ville blitt godkjent hygienemessig av Mattilsynet), samt at jeg sa at kvaliteten på fisken jeg hadde fått var så dårlig at det var helt klart at den ikke var filetert og fryst ned innen tre timer etter fangst. Da fikk jeg en lengre utgreiing om at fisken ble fryst ned hel på båt, deretter fraktet til frossenkontainere som ble fraktet til Kina og filetert der før den kom tilbake. Jeg sendte ny mail og skrev at jeg gjerne ville ha forklaringen på hvordan de mente kineserne kan greie å filetere helt frossen fisk. Svar fra Findus var da at fisken i Kina blir tint, filetert, frosset med et vannlag om hvert stykke og så sendt på såååååå miljøvennlig transport (kontainere på båt) tilbake til Norge. Ny mail hvor jeg spurte hvorfor de mente fisken da er av gourmetkvalitet, når det de faktisk gjør er noe som kunne fått en restaurant i Norge stengt om de gjorde det samme. Fikk aldri svar på den siste mailen... Så vil du støtte en ekstremt miljøuvennlig praksis som kun har som hensikt at Findus skal tjene mest mulig penger. Og apropos Findus... det er ikke lenger et norsk selskap. Findus eies i dag av Nomad Food Europe. (Det er forsåvidt et ærligere navn - de gjør maten til "nomader", som flyttes unødvendig rundt hele verden på billigste måte slik at de selv skal tjene mest mulig.) Og Nomad Foods, de er registrert på de britiske Jomfruøyene - det som klassifiseres som det verste skatteparadis, hvor store, multinasjonale selskaper unndrar seg skatter. https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2019/05/28/her-er-listen-verdens-ti-verste-skatteparadiser/ https://en.wikipedia.org/wiki/Nomad_Foods Så ønsker man å støtte opp skatteunndragelse i skatteparadis og en miljøfiendtlig praksis med å unødvendig frakte mat verden rundt før norsk fisk, med langt dårligere kvalitet enn nødvendig, havner i norske butikker - så kjøp endelig fra disse produsentene... Det er en skam at nordmenn ikke kan spise norsk fisk av god kvalitet, men tillater den praksisen som Findus holder på med. Ingen land burde tillatt en slik praksis, for det tapper opprinnelsesland for ressurser, og det skader miljøet helt unødvendig, og i tillegg gir det dårligere matkvalitet. Anonymkode: 2322c...121 Hva skal jeg kjøpe da? Anonymkode: 4c1ff...f6e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435308-noen-her-som-har-smakt-findus-gourmet-frosne-torskefileter/#findComment-149864350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #11 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Her er greia: Si at en gourmetrestaurant fikk tak i helt ferskfisket torsk som de frøys ned innen tre timer fra den var fisket. Men da de fikk den hadde de ikke tid til å filetere torsken, så de frøys den ned hel. En dag det er stillere får de tid til å filetere all torsken, så de tiner fisken så mye at det er mulig å filetere den, de fileterer den, så sprayer de fiskefileetene med vann og fryser dem ned igjen stykkevis, og planlegger å servere dem til gjester som vil ha en god torskerett. Denne restauranten ville trolig fått store problemer med Mattilsynet. Men når Findus fryser fisken, frakter den til Kina, tiner den slik at den kan fileteres, før den på nytt fryses og sendes tilbake til Norge - da er det liksom ok... Så kan man spørre seg hvor miljøvennlig det er at Norge, som den fiskenasjonen vi tross alt er, må spise fisk som er sendt jorden rundt på store containerskip for å bli bearbeidet i Kina før fisken igjen blir sendt tilbake til Norge, kjørt ut på kjølebiler til lager, så til butikker... Jeg boikotter helt konsekvent disse produsentene og har gjort det i årevis. Det gjorde jeg etter at jeg tok kontakt med Findus for å klage på elendig kvalitet på den Gourmet-torsken jeg hadde kjøpt flere ganger. Fikk da en lang mail om hvor flott det var at deres fisk var fisket i norske farvann og frosset ned tre timer etter fangst. Jeg sendte mail tilbake og stilte spørsmål ved om fisken ble filetert ombord i båt, fordi jeg ikke forstod at de da kunne garantere for tidsaspektet (og jeg vet at slik filetering ombord i båt nok ikke ville blitt godkjent hygienemessig av Mattilsynet), samt at jeg sa at kvaliteten på fisken jeg hadde fått var så dårlig at det var helt klart at den ikke var filetert og fryst ned innen tre timer etter fangst. Da fikk jeg en lengre utgreiing om at fisken ble fryst ned hel på båt, deretter fraktet til frossenkontainere som ble fraktet til Kina og filetert der før den kom tilbake. Jeg sendte ny mail og skrev at jeg gjerne ville ha forklaringen på hvordan de mente kineserne kan greie å filetere helt frossen fisk. Svar fra Findus var da at fisken i Kina blir tint, filetert, frosset med et vannlag om hvert stykke og så sendt på såååååå miljøvennlig transport (kontainere på båt) tilbake til Norge. Ny mail hvor jeg spurte hvorfor de mente fisken da er av gourmetkvalitet, når det de faktisk gjør er noe som kunne fått en restaurant i Norge stengt om de gjorde det samme. Fikk aldri svar på den siste mailen... Så vil du støtte en ekstremt miljøuvennlig praksis som kun har som hensikt at Findus skal tjene mest mulig penger. Og apropos Findus... det er ikke lenger et norsk selskap. Findus eies i dag av Nomad Food Europe. (Det er forsåvidt et ærligere navn - de gjør maten til "nomader", som flyttes unødvendig rundt hele verden på billigste måte slik at de selv skal tjene mest mulig.) Og Nomad Foods, de er registrert på de britiske Jomfruøyene - det som klassifiseres som det verste skatteparadis, hvor store, multinasjonale selskaper unndrar seg skatter. https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2019/05/28/her-er-listen-verdens-ti-verste-skatteparadiser/ https://en.wikipedia.org/wiki/Nomad_Foods Så ønsker man å støtte opp skatteunndragelse i skatteparadis og en miljøfiendtlig praksis med å unødvendig frakte mat verden rundt før norsk fisk, med langt dårligere kvalitet enn nødvendig, havner i norske butikker - så kjøp endelig fra disse produsentene... Det er en skam at nordmenn ikke kan spise norsk fisk av god kvalitet, men tillater den praksisen som Findus holder på med. Ingen land burde tillatt en slik praksis, for det tapper opprinnelsesland for ressurser, og det skader miljøet helt unødvendig, og i tillegg gir det dårligere matkvalitet. Anonymkode: 2322c...121 Ja, jeg er enig med deg. Jeg liker best fiskedisken. Det hender likevel at jeg kjøper Findus og lignende merker, av hensyn til lommeboken. Det er skremmende at det er billigere å fileter fisken i Kina, enn der den er fisket. Her skulle det værten forandring på regelverket. Anonymkode: 31088...4ec Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435308-noen-her-som-har-smakt-findus-gourmet-frosne-torskefileter/#findComment-149864356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #12 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Hva skal jeg kjøpe da? Anonymkode: 4c1ff...f6e Du må rett og slett være en bevisst forbruker, lese på pakkene (som er sørgelig lite informative om dette som jo ikke akkurat er god reklame for produktene), sjekke produsentene. Jeg kjøper fisk om det står at den er fisket, produsert og bearbeidet i Norge, ellers unngår jeg dem konsekvent. Selv Stabburet makrell i tomat produseres jo nå hovedsaklig i Sverige (og litt i Fredrikstad) og King Oscar i Svolvær og Polen. Lofotens produseres i Norge, ikke fullt så god som de andre (bortsett fra den med tang, det er den beste av alle!). Jeg støtter den lokale fiskebutikken. Mye av fisken der er for dyr for meg, men jeg ser at jeg også kan få noen fisketyper billigere enn ellers, og at noe faktisk ligger på samme prisnivå som i frysedisken. I frysedisk i matbutikk handler jeg av og til fisk om de har fått den inn samme dag eller dagen før og om de har tilbud, men så lenge de ikke opererer med både fiske og slaktedato på den fisken så kan man risikere å få ganske gammel fisk der. Det er dette som egentlig er en eneste stor og trist skandale, at vi har enorme fiskeressurser, topp kvalitet, mens det som tilbys nordmenn er dårlig kvalitet, gammel fisk og fisk som har reist rundt jorden og blitt fryst og tint flere ganger før vi får den. Og det verste av alt - nordmenn godtar det og hyller de som bygger seg opp i Norge innen fiske og sjømat, før de enten selger til utlandet (som så gjør som Findus), eller de flagger selv ut til skatteparadis. Skal nordmenn få tilbake fisk av god kvalitet og til en pris som kan konkurrere med kjøtt (fisk burde vært billigere på lokalt nivå!), så må forbrukerne bli langt mer bevisste! Fortsetter vi å kjøpe flergangs fryste/tinte fiskeprodukter så godtar vi jo praksisen og godtar å overbetale for fisk av dårligere kvalitet. Anonymkode: 2322c...121 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435308-noen-her-som-har-smakt-findus-gourmet-frosne-torskefileter/#findComment-149864363 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #13 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Du må rett og slett være en bevisst forbruker, lese på pakkene (som er sørgelig lite informative om dette som jo ikke akkurat er god reklame for produktene), sjekke produsentene. Jeg kjøper fisk om det står at den er fisket, produsert og bearbeidet i Norge, ellers unngår jeg dem konsekvent. Selv Stabburet makrell i tomat produseres jo nå hovedsaklig i Sverige (og litt i Fredrikstad) og King Oscar i Svolvær og Polen. Lofotens produseres i Norge, ikke fullt så god som de andre (bortsett fra den med tang, det er den beste av alle!). Jeg støtter den lokale fiskebutikken. Mye av fisken der er for dyr for meg, men jeg ser at jeg også kan få noen fisketyper billigere enn ellers, og at noe faktisk ligger på samme prisnivå som i frysedisken. I frysedisk i matbutikk handler jeg av og til fisk om de har fått den inn samme dag eller dagen før og om de har tilbud, men så lenge de ikke opererer med både fiske og slaktedato på den fisken så kan man risikere å få ganske gammel fisk der. Det er dette som egentlig er en eneste stor og trist skandale, at vi har enorme fiskeressurser, topp kvalitet, mens det som tilbys nordmenn er dårlig kvalitet, gammel fisk og fisk som har reist rundt jorden og blitt fryst og tint flere ganger før vi får den. Og det verste av alt - nordmenn godtar det og hyller de som bygger seg opp i Norge innen fiske og sjømat, før de enten selger til utlandet (som så gjør som Findus), eller de flagger selv ut til skatteparadis. Skal nordmenn få tilbake fisk av god kvalitet og til en pris som kan konkurrere med kjøtt (fisk burde vært billigere på lokalt nivå!), så må forbrukerne bli langt mer bevisste! Fortsetter vi å kjøpe flergangs fryste/tinte fiskeprodukter så godtar vi jo praksisen og godtar å overbetale for fisk av dårligere kvalitet. Anonymkode: 2322c...121 Her jeg bor er det ingen "lokal fiskebutikk" så den muligheten utgår. Hva skal vi kjøpe da, er gammeldagse fiskeblokker bedre? Anonymkode: a4481...2ee Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435308-noen-her-som-har-smakt-findus-gourmet-frosne-torskefileter/#findComment-149864494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #14 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Her jeg bor er det ingen "lokal fiskebutikk" så den muligheten utgår. Hva skal vi kjøpe da, er gammeldagse fiskeblokker bedre? Anonymkode: a4481...2ee Du må rett og slett sjekke hvert produkt. First Price har fått både gode og dårlige kritikker tidligere, bl.a. kritikk for å sprøyte saltvann i fisken for å øke vekten, men om det gjelder nå, det vet jeg ikke. De produserer også fiskekaker i Lofoten... av utenlandsk fisk... https://www.nrk.no/nordland/first-price-fiskekaker-produseres-for-norgesgruppen-i-lofoten-med-norsk-fisk-1.15386301 Dessverre er dette nok et område som viser hvordan dagligvarebransjen i Norge ikke fungerer, blir kontrollert av for få aktører. I dag er det dessverre lite middagsfisk på det norske markedet som nordmenn burde akseptere. Jeg forsøkte å google First Price, men det kom ikke opp noen omtale av produktene deres, omlegging av siden, tror jeg det stod, så får ikke sjekket dem. Denne fra Lerøy ser ut til å være grei: https://www.leroyseafood.com/no/smakfull-sjomat/produkter/torsk-i-blokk/ Men det at ett produkt fra en produsent er fisket i norske farvann og produsert i Norge, det betyr ikke at andre produkt fra samme produsent også er produsert i Norge - så man må sjekke hvert enkelt produkt. Her står det f.eks. ikke noe om at produktet er produsert i Norge, så da må man anta at fisken er fraktet lenger vei før produksjon av ferdig produkt: https://www.leroyseafood.com/no/smakfull-sjomat/produkter/panert-rodspette/ Mens sei i blokk fra samme produsent er produsert i Norge, samme sted som torsk i blokk fra en link over: https://www.leroyseafood.com/no/smakfull-sjomat/produkter/seifilet/ ... og denne: https://www.leroyseafood.com/no/smakfull-sjomat/produkter/lettsaltet-torskefilet/ ... og denne: https://www.leroyseafood.com/no/smakfull-sjomat/produkter/pankopanert-filet-av-torsk2/ Men, de opplyses å ha blitt fisket i det "nordøstlige Atlanterhavet" - som egentlig sier veldig lite: https://www.nrk.no/nordland/mattilsynet-onsker-samme-regelverk-for-merking-av-fisk-som-eu-1.15391772 i hvert fall vet man lite om hvor langt fisken er fraktet før den når produsent, noe som også kan ha mye å si for kvaliteten. Bare tilfeldig at jeg nå fant linker til lerøy, forsøkte flere andre hvor det var mindre informasjon eller de var produsert i andre land. Man må rett og slett bruke tid på å sette seg inn i produktene, ikke ta det som står på eskene for gitt, fordi det jukses mye med informasjon når det gjelder fisk og fiskeprodukter - for å villede kundene. Kundene tror de tar et opplyst og godt valg, er villige til å betale litt ekstra - men vet ikke at egentlig er den "gourmettorsken" sendt jorden rundt og fryst minst to ganger før de kommer i butikk (og da kommer ev. dårlig transporttemperaturer utenom). Står det "norsk fisk", "fisket i norske farvann" osv. - da må man sjekke hvor de prossesserer fisken, enten det er for å filetere eller lage blandingsprodukter. Ofte får man seg noen lite hyggelige overraskelser. Jeg håper norske forbrukere generelt får opp øynene hva som faktisk skjer, at vi nærmest bevisstløst har godtatt at vi i dag egentlig har et skammelig dårlig tilbud på norskfiskede og norskproduserte fiskeprodukter i Norge. Jeg tror vi i fremtiden vil angre på at så mye av produksjon er lagt ut av landet - fordi det gjør at vi mister kontrollen over egne ressurser, spesielt der større selskaper er solgt til multinasjonale konsern, vi mister arbeidsplasser og vi mister skatteinntekter. Ja til langt mer norsk fisk produsert i Norge! Anonymkode: 2322c...121 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435308-noen-her-som-har-smakt-findus-gourmet-frosne-torskefileter/#findComment-149864530 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå