Gå til innhold

Har alle alt som anbefales i egenberedskap?

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at vi mangler mye. Har ved, stearinlys og pizzaovn på gass. Har lite mat, i forhold til hva som er anbefalt. Har ingenting vann. Jeg vet seriøst ikke hvor vi skal gjøre av 36 liter vann, for vi har veldig knapt med plass. Tørre matvarer skal vi gå til.

Hvor lagrer dere alt vannet? Vi har ingen ytterbu, en bod innendørs som er stappfull.

https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

Anonymkode: 9ca0a...9aa

Fortsetter under...

Vi skulle nok klart oss greit i 3 dager uten strøm og vann, som det anbefale er, selv om vi kanskje ikke har akkurat de tingene som står på lista.

Har ikke jod tabletter da, det burde jeg kanskje kjøpe.

Har ikke vann heller. 

Vi hadde nok ikke tørstet ihjel, for vi har både juice og brus i matboden, men hadde sikkert vært greit å ha litt vann på lager. Det er under 1 km å gå til nærmeste tjern da, så vi kunne alltids hentet vann og kokt på gass eller bål.

Vi burde sikkert hatt noen flere plastbøtter også, for vi bor ikke så langt fra havet, kanskje 4-500 meter unna.  Om vannet ble borte måtte vi hentet sjøvann til å skylle ned i doen. Håper renseanleggene klarer å ta unna uten vann og strøm? For hvor i alle dager skulle vi bæsjet om vi ikke fikk gått på do?

Om det var noe radioaktivt i luften så vi fikk beskjed om å holde oss inne i 3 dager hadde vi slitt. Vi har ikke vedovn inne så vi er avhengig av å gå ut på verandaen for å fyre opp gassgrill eller bålpanne.... Vi hadde nok klart oss, men igjen, hva da med toalett?

Anonymkode: 1df31...1ed

Nei, jeg er litt dårlig utrustet. Burde hatt en radio som bruker batteri, har nå bare en som bruker strøm. Mat har jeg greit av, og vann har jeg mer enn nok av. Mitt vann står under kjøkkenbenken. Vannflasker eller kanner kan du sette litt rundt forbi, en i bunnen av kleskapet, i en kasse under seng eller sofa, kanskje har du litt ledig plass i en skuff til en flaske eller to.

Jeg har ingen alternative varmekilder, eller noen mulighet til å lage varm mat uten strøm. Har lommelykt, men tenker å kjøpe en litt kraftigere og større.  Batterier og stearinlys burde jeg nok ha litt mer av. Ekstra drivstoff har jeg ikke, har ikke noe grei plass å lagre det, men passer på at jeg alltid har en god del på tanken. Burde og hatt en alternativ lademulighet til telefoner.

Anonymkode: 7ac3a...26c

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Vi skulle nok klart oss greit i 3 dager uten strøm og vann, som det anbefale er, selv om vi kanskje ikke har akkurat de tingene som står på lista.

Har ikke vann heller. 

Vi hadde nok ikke tørstet ihjel, for vi har både juice og brus i matboden, men hadde sikkert vært greit å ha litt vann på lager. Det er under 1 km å gå til nærmeste tjern da, så vi kunne alltids hentet vann og kokt på gass eller bål.

Vi burde sikkert hatt noen flere plastbøtter også, for vi bor ikke så langt fra havet, kanskje 4-500 meter unna.  Om vannet ble borte måtte vi hentet sjøvann til å skylle ned i doen. Håper renseanleggene klarer å ta unna uten vann og strøm? For hvor i alle dager skulle vi bæsjet om vi ikke fikk gått på do?

Om det var noe radioaktivt i luften så vi fikk beskjed om å holde oss inne i 3 dager hadde vi slitt. Vi har ikke vedovn inne så vi er avhengig av å gå ut på verandaen for å fyre opp gassgrill eller bålpanne.... Vi hadde nok klart oss, men igjen, hva da med toalett?

Ved atomnedslipp så hjelper det ikke med tjern.

Vi har endel å gå på med egenberedskap, men ser at vi får legge oss litt i selen på området.

Det jeg vurderer seriøst er å kjøpe dieselaggregat for å holde frysere i gang.. 

Anonymkode: ac1e4...663

Har lommelykt og jod-tabletter. Skulle nok klart meg med gassen jeg har til stormkjøkken og laget mat. Er ganske kreativ på enkle løsninger mtp mat. Har ikke vann lagret, men håper jeg rekker butikken om så 

Anonymkode: facfa...e50

Vi har en del. Nå går vi jo også mot kaldere tider, så en del av den maten vi har, vil jo kunne holde seg ute et par dager.  Vi har vanligvis brødvarer av diverse slag i fryseren, og selv om brødet kanskje ikke er likegodt den tredje eller fjerde dagen, så er det mat og vi kan spise det.  Vi har drikkevann, ikke 9 liter per person, i alle fall ikke foreløbig. Vi har også kjøleelementer i fryseboksen, og sammen med frossenvarer, enten de skal spises eller ikke, skal vi nok klare å holde maten kald en stund. 

Men ja, dette er noe vi har tenkt på en stund og ikke gjort noe med, men nå har vi begynt å bygge opp et lite lager av ting for å klare oss i minst tre dager. Vi har alternativ varmekilde, ved, primus, gassgrill ( inkludert en liten en som i nødstilfelle kan brukes inne.  Ellers så har vi jo alltid en del grønnsaker i kjøleskapet, så jeg tror nok vi skal klare oss med mat. Jodtabletter har vi også. 

Så har vi blitt mer bevisst på å ikke kjøre bilen tom for strøm, så vi lader oftere og prøver å passe på å ligge på en 70-80 prosent hver morgen. 

Anonymkode: ed7f1...9d2

Annonse

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Har ikke vann heller. 

Det er anbefalt å ha en nøtte med pose du kan bæsje i hvis du holde deg inne og renseanlegget ikke fungerte.

Anonymkode: 5cdb4...ff5

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Det er anbefalt å ha en nøtte med pose du kan bæsje i hvis du holde deg inne og renseanlegget ikke fungerte.

Det var lurt, en rull med søppel/bæsjeposer som man kan knyte igjen når man har bæsjet. Det har vi jo.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det var lurt, en rull med søppel/bæsjeposer som man kan knyte igjen når man har bæsjet. Det har vi jo.

Det blir nok yammi etterhvert 😆

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Får sette det ut på trappa så kan dyrene forsyne seg litt 😂

Du kan ikke det hvis man ikke kan gå ut,, så yammi haha. For første gang burde jeg kanskje være glad for skikkelig treg mage 😂

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det blir nok yammi etterhvert 😆

Du står jo fritt til å sørge for bedre alternativer. Det finnes mange løsninger, men bøtte og poser er enkelt og billig hvis det skulle bli nødvendig.

Annonse

Jeg har ingen oppvarmingsmuligheter. Å basere seg på gassovn som ikke er fast montert med uttrekk, det er jo ikke særlig holdbart mtp. at man må lufte hele tiden for å ikke få for lite oksygen innendørs (har opplevd det en gang, og det var skremmende og kunne blitt dødelig!). Jeg får bare basere meg på å kle på meg lag på lag på lag innendørs om nødvendig. Og la vannet i kranen renne, slik at det ikke fryser, om det er så kaldt at det er fare for det.

Mangler et stormkjøkken med gass eller sprit, men skal skaffe meg det også snart.

Ellers er jeg noenlunde i rute med det man trenger. Har egentlig nok vann, men skal skaffe et par 10-liters kanner i tillegg, som jeg kan fylle opp. Kan være praktisk om man må ut for å hente vann, om vanlig vannforsyning blir langvarig forstyrret.

Må huske å lade powerbanken - den gjør ikke nytte for seg uoppladet, som den er nå ;)

Har ellers tenkt å lage opp litt type turmat som jeg skal dehydrere selv, da trenger man mindre brensel når man skal varme opp igjen. Vakuumeres det så holder det lenge.

Anonymkode: b43f6...92f

Hovedpoenget med dette lageret er ikke at man skal klare seg ved et atomangrep, men at man skal klare seg noen dager hvis strøm og vann blir borte. 

Vi har ikke det anbefalte lageret, men vil klare oss noen dager på det vi har i fryser og skap. Burde hatt noe vann stående, men har annen drikke. 

Anonymkode: c3df3...735

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...