Gå til innhold

Er det noen her som nekter barna å gå knask eller knep?

Anbefalte innlegg

Gutten min har en klassekamerat som lever med svært strikse regler for hva som er godtatt, og knask eller knep er helt uaktuelt basert på at mor hater konseptet. Så i dag møtes 11 av 12 gutter i de skumleste kostymer og med tomme bøtter for å se film, løpe rundt i mørket og samles for å spise (og bytte) godteri. 

Så da sitter jeg her og lurer på hva denne moren føler at hun oppnår ved å nekte sønnen dette fellesskapet og den delte opplevelsen? Guttene har planlagt og kost seg hele helgen, og denne gutten har holdt seg i bakgrunn/holdt seg hjemme fordi han altså ikke får lov å være med de andre i vårt trygge nabolag. Er det noen som har en fornuftig forklaring på hvorfor man med god samvittighet nekter barnet dette fellesskapet?

Anonymkode: f571e...769

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Gutten min har en klassekamerat som lever med svært strikse regler for hva som er godtatt, og knask eller knep er helt uaktuelt basert på at mor hater konseptet. Så i dag møtes 11 av 12 gutter i de skumleste kostymer og med tomme bøtter for å se film, løpe rundt i mørket og samles for å spise (og bytte) godteri. 

Så da sitter jeg her og lurer på hva denne moren føler at hun oppnår ved å nekte sønnen dette fellesskapet og den delte opplevelsen? Guttene har planlagt og kost seg hele helgen, og denne gutten har holdt seg i bakgrunn/holdt seg hjemme fordi han altså ikke får lov å være med de andre i vårt trygge nabolag. Er det noen som har en fornuftig forklaring på hvorfor man med god samvittighet nekter barnet dette fellesskapet?

Jeg syns Halloween er en skikkelig møkkadag importert av handelsstanden for å skvise enda mer penger ut av oss.

Kunne likevel ikke drømme om å hindre datteren min i å være med på feiringen. Og vi pynter ute og deler ut godteri for å bidra tilbake når vi sender henne avgårde til andre hus i nabolaget. 

Anonymkode: 9054b...2dc

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Jeg ville faktisk ha ringt denne mammaen og forklart dette med 11 av 12 gutter, fellesskap mm. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg syns Halloween er en skikkelig møkkadag importert av handelsstanden for å skvise enda mer penger ut av oss.

Kunne likevel ikke drømme om å hindre datteren min i å være med på feiringen. Og vi pynter ute og deler ut godteri for å bidra tilbake når vi sender henne avgårde til andre hus i nabolaget. 

Vi i handelstanden kan nok ta skylda for mye, men akkurat halloween er det ikke vi som har importert altså... Jeg har jobbet i butikk i mange tiår, og de første 5 årene halloween ble et tema klarte vi overhodet ikke møte etterspørselen. Vi var tomme for alt lenge før halloween og hadde et evig renn av misfornøyde kunder som ikke fikk det de spurte etter. Hvert år tok vi inn mer enn året før, og hvert år hadde vi samme problem, vi hadde ikke nok...

Nå har alle butikker nok og mer enn nok, men det var etterspørselen som dro det dit, og ikke handelstanden.

Anonymkode: 7b48f...cd7

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Stakkars gutt! Noen skulle ikke hatt barn. Det der er barnemishandling. 

Anonymkode: 4d762...2f1

Annonse

I sønnen min sin klasse er det to som ikke får være med, selv om hele klassen samles til fest før de går. De er muslimer. De får heller ikke re med på vanlige bursdager, aner ikke hvorfor. Vennegrupper er også forbudt, så disse to havner jo helt utenfor sosialt  

Anonymkode: c11a2...21f

Ja, kjenner ei som nekter sønne sin å være med på det meste. Klassefest, elevkveld, halloween. Og er han med i bursdager er det et sjeldent unntak. 

Ingen godkjent årsak, bare mor som ikke liker slike ting. Med godkjente årsaker mener jeg feks utfordringer hos barnet/at barnet ikke ønsker det selv (kjenner barn som ikke ønsker å delta pga støy). 

Anonymkode: 66fc2...9db

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Barnemishandling er det ikke. Kom og vær med meg på jobb i barnevernet. Ikke misbruk ordet barnemishandling!

Men misforstått omsorg og fryktelig dårlig gjort overfor gutten. JA!!

Anonymkode: 6d0f6...b00

Barnemishandling er det ikke, men heller ikke god omsorg. Han er enebarn og lever i et utrolig strikt regime. Han får ikke ha hettegenser, klær med trykk (Roblox osv), klær med armymønster, får ikke være med venner på pumptracken, ha med venner hjem +++. Han blir irettesatt i plenum og må spør om tillatelse til den minste ting. 

Jeg vet at mødrene til de nærmeste vennene har prøvd å overtale mor til at han skal bli mer inkludert og deltagende, men hun er en høylydt og bestemt dame som man vegrer seg for å komme i konflikt med. I tillegg er hun barnehagelærer og mener at hun er ekspert på oppdragelse. 

Hjertet blør for den forsiktige og usikre gutten, men hva kan man som utenforstående gjøre?

hi

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Barnemishandling er det ikke, men heller ikke god omsorg. Han er enebarn og lever i et utrolig strikt regime. Han får ikke ha hettegenser, klær med trykk (Roblox osv), klær med armymønster, får ikke være med venner på pumptracken, ha med venner hjem +++. Han blir irettesatt i plenum og må spør om tillatelse til den minste ting. 

Jeg vet at mødrene til de nærmeste vennene har prøvd å overtale mor til at han skal bli mer inkludert og deltagende, men hun er en høylydt og bestemt dame som man vegrer seg for å komme i konflikt med. I tillegg er hun barnehagelærer og mener at hun er ekspert på oppdragelse. 

Hjertet blør for den forsiktige og usikre gutten, men hva kan man som utenforstående gjøre?

hi

Jeg synes faktisk dette ER barnemishandling. Ikke så alvorlig som mye annet, selvfølgelig, men likevel. Hun sørger for utenforskap for barnet sitt, noe som kan gi store psykiske vansker for ham på sikt. Jeg hadde faktisk tatt en telefon til helsesøster på skolen og forklart hvordan du opplever situasjonen, så kan hun kalle inn gutten til samtale og ta det derfra. 

Anonymkode: 03923...bf1

Har tenkt mitt om Halloween også, men nekter ikke ungene det. De må bare oppføre seg. Hadde mange fine barn på døra i går, som berømmet hvor fint vi hadde pyntet osv. masse fine og skumle kostymer 😁De gjør seg så flid og er masse forventninger.

Gubben som mente dette var noe fordømte tull for noen år sia, er den som har pyntet og planlagt i en uke nå😂Satt å skremte voksne og barn i går kveld. Hadde røykmaskin og skummelt lys. Så må innrømme at d har grodd litt på meg også🤣

Anonymkode: 1f974...882

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

hi

Jo det er barnemishandling å nekte barn å delta i sosialt liv. Dette kan gi barnet stor sorg og store problemer i livet.  Jeg ville tatt en telefon til barnevernet og forklart situasjonen og at mot trenger veiledning. 

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jo det er barnemishandling å nekte barn å delta i sosialt liv. Dette kan gi barnet stor sorg og store problemer i livet.  Jeg ville tatt en telefon til barnevernet og forklart situasjonen og at mot trenger veiledning. 

Han deltar sosialt i sine aktiviteter, han er med i bursdager og klassemiljøtiltak og han er med vennene sine hjem. Mor har et annet syn på barneoppdragelse enn de fleste andre, men man kan ikke beskylde for mishandling av den grunn. Veiledning er nok fullstendig bortkastet da hun som sagt er svært bestemt i sine holdninger. 

hi

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

hi

Mishandling er det jo ikke, men en form for omsorgssvikt er det dersom mor ikke klarer å se hva som er best for barnet mht. å få et sosialt fellesskap utenfor familien. Det å ikke klare å se barnets ønsker og behov fordi de skiller seg fra egne, det er ikke bra.. 

Meg som syns Halloween er en møkkadag her.. 

Hvem var det som sto der med tårer i øynene når de små som var på sin første knask eller knep runde sto utenfor med store, spente øyne?

Joda.. guitly! 😆🎃😆🎃

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Nå må du gi deg, er dette for deg barnemishandling? 🫣 Halloween er noe dritt uansett mener jeg, men hadde aldri sagt som deg om en mor. 

Anonymkode: 5b1cc...9c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...