Gå til innhold

Hvorfor jeg er motstander til hijab, niqab og burka

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor vil du ha denne tråden til å handle om Märtha? 

Anonymkode: 718b3...155

Det ville jeg ikke. Jeg kom med flere eksempler på hvordan ting fungerer i forskjellige kulturer, og da nevnte jeg henne. Så var det en bruker som dro det ut i en lang kommentar til å handle om henne. Alt HI skriver om er kulturen blant noen muslimer, og at hun føler seg sett ned på fordi de velger å leve som de gjør. Hun nevner hijab, hun nevner hvem foreldre mener barna bør gifte seg med, og hun nevner at sønnen hennes ikke ville vært bra nok. Alt handler om hvordan enkelte muslimer vil leve, og så får hun gitt inntrykk av at slik vil alle muslimer leve, og dette kritiserer hun på grunn av eget selvbilde som hun føler ikke når opp. 

Endret av NotNaomi

Fortsetter under...

NotNaomi skrev (13 minutter siden):

Det ville jeg ikke. Jeg kom med flere eksempler på hvordan ting fungerer i forskjellige kulturer, og da nevnte jeg henne. Så var det en bruker som dro det ut i en lang kommentar til å handle om henne. Alt HI skriver om er kulturen blant noen muslimer, og at hun føler seg sett ned på fordi de velger å leve som de gjør. Hun nevner hijab, hun nevner hvem foreldre mener barna bør gifte seg med, og hun nevner at sønnen hennes ikke ville vært bra nok. Alt handler om hvordan enkelte muslimer vil leve, og så får hun gitt inntrykk av at slik vil alle muslimer leve, og dette kritiserer hun på grunn av eget selvbilde som hun føler ikke når opp. 

Misforstår du med vilje? Jeg ser ingen andre som tolker hi sitt innlegg slik. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Misforstår du med vilje? Jeg ser ingen andre som tolker hi sitt innlegg slik. 

Hun skriver helt bokstavelig at hun føler de ser ned på henne. Hun stiller spørsmål om hennes sønn ikke ville vært "bra nok" Så da er vel heller spørsmålet hvem som misforstår hva.. I tillegg spør hun hvor "respekten" er fordi muslimske menn gifter seg med muslimske kvinner og ikke norske..

Endret av NotNaomi
NotNaomi skrev (12 minutter siden):

Jeg har ingen problemer med eget selvbilde! 

Om du leser hovedinnlegget igjen så ser du at jeg skriver at noen blander kultur og islam. 

Jeg har flere gode venner som er muslimer, men de dekker seg ikke til og krever ikke at noen i familien skal gjøre det. 

Problemet er at det blant de som bruker hijab så finnes det de som blir tvinget til det. Det finnes foreldre som sitter hjemme og sier at om du går uten hijab så ser du ut som norske jenter som er horer. Dette gjør mange fordi de selv er redd for hvordan de blir oppfattet enten i hjemlandet eller i kretsen i Norge. 

For de få som tør å stå opp imot dette så kan dette bli hverdagen og helt ærlig så høres det ikke koselig ut: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/livet-pa-kode-6_-1.15854638

Anonymkode: eb74f...eb8

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

For det første så klarer jeg ikke å se dette som noe annet enn en kvinneundertrykkende plagg. Det eneste som står i koranen er at man skal skjule sin prakt. Noen mener det er snakk om brystet andre at det er håret. Se på opptøyene i Iran. 

For det andre så sitter jeg igjen med følelsen av at en del av de som bruker de plaggene frivillig ser ned på meg som vanlig norsk kvinne, at jeg ikke er dydig nok. Og man har jo hørt hva familien til de som blir tvunget til å bruke hijab mener, at de er livredde for for at døtrene skal bli horer slik som norske kvinner er. 

For det tredje så er dette er plagg som ekskluderer. Vil f.eks. familien til en jente som dekker seg til tillate at hun gifter seg med min sønn? Og når de bor i Norge, hvorfor skal familien i det hele tatt få lov til å si noe? Om jeg sier at min sønn ikke får gifte seg med ei fra Syria så er jeg rasist, men om en syrisk mor sier at datteren ikke får gifte seg med en norsk gutt så er det kultur. 

Jeg har lest mange historier om at innvandrergutter fint kan ha norske kjærester, men de må gifte seg med noen fra hjemlandet. Her også tenker jeg, hvor er respekten? 

Mitt fjerde punkt er at en god del som bruker hijab, niqab eller burka bruker jo like mye sminke på en dag som jeg gjør på et helt år. Plaggene er laget for at menn ikke skal bli fristet til å kaste seg over de. Hva skal man da med så mye sminke? 

Jeg har ingenting mot hverken nye nordmenn eller  islam. Folk må tro på akkurat hva de vil, men dropp bekledningen. Når det er sagt så er det ironisk at Jehovas vitner mistet statsstøtte p.g.a. ekskludering samtidig som en del moskeer som gjør akkurat det samme har fått beholde sin støtte. 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har ingen problemer med eget selvbilde! 

Om du leser hovedinnlegget igjen så ser du at jeg skriver at noen blander kultur og islam. 

Jeg har flere gode venner som er muslimer, men de dekker seg ikke til og krever ikke at noen i familien skal gjøre det. 

Problemet er at det blant de som bruker hijab så finnes det de som blir tvinget til det. Det finnes foreldre som sitter hjemme og sier at om du går uten hijab så ser du ut som norske jenter som er horer. Dette gjør mange fordi de selv er redd for hvordan de blir oppfattet enten i hjemlandet eller i kretsen i Norge. 

For de få som tør å stå opp imot dette så kan dette bli hverdagen og helt ærlig så høres det ikke koselig ut: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/livet-pa-kode-6_-1.15854638

HI over. Der står det at du sitter igjen med en følelse av å bli sett ned på, at du ikke er dydig nok. Dette går jo på nettopp selvbilde. 

Du stiller spørsmål ved om din sønn kunne giftet seg med en muslimsk kvinne, kritiserer at muslimske menn gifter seg med muslimske kvinner fordi du "har hørt" at noen betrakter norske kvinner som horer. 

Tilslutt stiller du spørsmål ved sminkebruken deres av alle ting, fordi du skjønner ikke at det ikke "frister menn" like mye som hvis de ikke bruker hijab?

Har du gått bort fra det du skrev i HI? Og hvorfor er du overrasket eller i mot at de "blander" religion og kultur? Alle som er praktiserende troende gjør det til en viss grad grad, uavhengig av religion. Ellers er det greit å huske at religiøse bøker som Koranen og Bibelen også, blir tolket. Siste mer enn Koranen.

Endret av NotNaomi

Bruk av hijab (og enda verre, men ikke like aktuelt, burka/niqab) er bakstreversk og trist i 2022. 
Tross at noen frivillig bruker dette, er det legitimt å stille spørsmål om hvor frivillig bruken deres er. Kulturelt kan det oppleves som «plikt/tvang» uavhengig av om foreldrene pålegger døtrene sine å bruke dette. 
Det faktum at mange, i flere land, i aller høyeste grad tvinges til å bruke hijab, bør være grunn nok for sterke, selvstendige kvinner som selv sier de kan velge, å avstå fra å bruke dette.

Av respekt og i solidaritet med de som ufrivillig lever i kvinneundertrykkende samfunn.

Anonymkode: 94788...43f

Annonse

NotNaomi skrev (44 minutter siden):

HI over. Der står det at du sitter igjen med en følelse av å bli sett ned på, at du ikke er dydig nok. Dette går jo på nettopp selvbilde. 

Du stiller spørsmål ved om din sønn kunne giftet seg med en muslimsk kvinne, kritiserer at muslimske menn gifter seg med muslimske kvinner fordi du "har hørt" at noen betrakter norske kvinner som horer. 

Tilslutt stiller du spørsmål ved sminkebruken deres av alle ting, fordi du skjønner ikke at det ikke "frister menn" like mye som hvis de ikke bruker hijab?

Har du gått bort fra det du skrev i HI? Og hvorfor er du overrasket eller i mot at de "blander" religion og kultur? Alle som er praktiserende troende gjør det til en viss grad grad, uavhengig av religion. Ellers er det greit å huske at religiøse bøker som Koranen og Bibelen også, blir tolket. Siste mer enn Koranen.

Og da spør jeg deg igjen: Om en muslimsk kvinne føler at hun blir sett ned på av nordmenn som kaller henne dum, hjernevasket, uselvstendig osv osv, er problemet da at hun FØLER seg sett ned på, eller er det nordmennenes HOLDNINGER det er noe galt med?

Anonymkode: 4aacf...06c

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og da spør jeg deg igjen: Om en muslimsk kvinne føler at hun blir sett ned på av nordmenn som kaller henne dum, hjernevasket, uselvstendig osv osv, er problemet da at hun FØLER seg sett ned på, eller er det nordmennenes HOLDNINGER det er noe galt med?

Du kommer med veldig drøye eksempler på karakteristikker  av muslimske kvinner. Så vulgære uttalelser har jeg aldri hørt eller lest noe sted, ikke engang hørt rasistene i SIAN komme med. Men det er jo mulig at de har gjort det, siden jeg ikke har hørt alt for mye på hva de lirer av seg. 

Jeg ser ingen steder i HI hvor muslimer angivelig skal ha sagt noe i nærheten av dine uakseptable eksempler på karakteristikker. Alt HI nevner i så tilfelle er at hun har hørt at noen kaller norske kvinner for "horer" Det er det dessverre både menn og kvinner fra flere nasjonaliteter som gjør, så ingenting som skiller enkelte muslimer fra andre der. Så spørsmålet ditt har ingen relevans ift HI. Er du rasistisk og diskriminerende så er det selvfølgelig ditt ansvar, og det er like selvfølgelig at det kan føles ubehagelig for de som blir utsatt for det. 

Endret av NotNaomi
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Du kommer med veldig drøye eksempler på karakteristikker  av muslimske kvinner. Så vulgære uttalelser har jeg aldri hørt eller lest noe sted, ikke engang hørt rasistene i SIAN komme med. Men det er jo mulig at de har gjort det, siden jeg ikke har hørt alt for mye på hva de lirer av seg. 

Jeg ser ingen steder i HI hvor muslimer angivelig skal ha sagt noe i nærheten av dine uakseptable eksempler på karakteristikker. Alt HI nevner i så tilfelle er at hun har hørt at noen kaller norske kvinner for "horer" Det er det dessverre både menn og kvinner fra flere nasjonaliteter som gjør, så ingenting som skiller muslimer fra andre der. Så spørsmålet ditt har ingen relevans ift HI. Er du rasistisk og diskriminerende så er det selvfølgelig ditt ansvar, og det er like selvfølgelig at det kan føles ubehagelig for de som blir utsatt for det. 

Jesus, du har virkelig en egen evne til å lese ting så det passer deg best.

Anonymkode: d9f73...99b

NotNaomi skrev (4 minutter siden):

Jeg ser ingen steder i HI hvor muslimer angivelig skal ha sagt noe i nærheten av dine uakseptable eksempler på karakteristikker. Alt HI nevner i så tilfelle er at hun har hørt at noen kaller norske kvinner for "horer" Det er det dessverre både menn og kvinner fra flere nasjonaliteter som gjør, så ingenting som skiller enkelte muslimer fra andre der. Så spørsmålet ditt har ingen relevans ift HI. Er du rasistisk og diskriminerende så er det selvfølgelig ditt ansvar, og det er like selvfølgelig at det kan føles ubehagelig for de som blir utsatt for det. 

Ja visst er det drøye eksempler, hvis ikke hadde jo poenget falt bort. I min verden er det ganske drøyt å mene at norske kvinner er umoralske horer også. Poenget var ikke hva som er drøyt, men hvor problemet ligger dersom noen blir utsatt for drøye karakteristikker. Jeg har heller ikke tatt stilling til OM hi er blitt utsatt for å bli kalt hore FORDI hun et norsk kvinne, men hennes påstand er altså det. Ditt første svar problematiserte heller ikke his påstand, du spurte om problemet var at HUN følte seg dårlig når hun blir sett på som en umoralsk hore - ikke AT hun blir sett på som en umoralsk hore. Diskusjonen er heller ikke om andre enn muslimer ser på kvinner som horer, det er vel problematisk uansett?? 

Så da prøver vi IGJEN: Hvis en kvinne blir karakterisert som umoralsk, skitten hore, hjernedød, hjernevaska sau eller lignende, kun med utgangspunkt i sin nasjonalitet eller religion, er det da HOLDNINGEN til de som står bak karakteristikkene som er problemet, eller er det det at kvinnene FØLER seg dårlig når de blir utsatt for disse holdningen som er problemet? Du trenger UTELUKKENDE å svare på dette, ikke rot deg inn i noe annet.

Gjest NotNaomi

Ja visst er det drøye eksempler, hvis ikke hadde jo poenget falt bort. I min verden er det ganske drøyt å mene at norske kvinner er umoralske horer også. Poenget var ikke hva som er drøyt, men hvor problemet ligger dersom noen blir utsatt for drøye karakteristikker. Jeg har heller ikke tatt stilling til OM hi er blitt utsatt for å bli kalt hore FORDI hun et norsk kvinne, men hennes påstand er altså det. Ditt første svar problematiserte heller ikke his påstand, du spurte om problemet var at HUN følte seg dårlig når hun blir sett på som en umoralsk hore - ikke AT hun blir sett på som en umoralsk hore. Diskusjonen er heller ikke om andre enn muslimer ser på kvinner som horer, det er vel problematisk uansett?? 

Så da prøver vi IGJEN: Hvis en kvinne blir karakterisert som umoralsk, skitten hore, hjernedød, hjernevaska sau eller lignende, kun med utgangspunkt i sin nasjonalitet eller religion, er det da HOLDNINGEN til de som står bak karakteristikkene som er problemet, eller er det det at kvinnene FØLER seg dårlig når de blir utsatt for disse holdningen som er problemet? Du trenger UTELUKKENDE å svare på dette, ikke rot deg inn i noe annet.

Nei, HI har ikke påstått at hun har opplevd å bli kalt noe som helst. Hun "har hørt" hva som blir sagt i enkelte familier. 

Endret av NotNaomi

Annonse

NotNaomi skrev (26 minutter siden):

Nei, HI har ikke påstått at hun har opplevd å bli kalt noe som helst. Hun "har hørt" hva som blir sagt i enkelte familier. 

Men evner du ikke å diskutere på generelt, prinsipielt grunnlag???

Gjest NotNaomi

Men evner du ikke å diskutere på generelt, prinsipielt grunnlag???

Jeg har svart deg. At hvis du uttrykker rasistiske og diskriminerende meninger så er det ditt ansvar. Eller ditt problem om du vil. 

Jeg ser ikke at HI har blitt utsatt for det, så det er hennes problem hva hun tenker at andre mener. 

NotNaomi skrev (41 minutter siden):

Jeg har svart deg. At hvis du uttrykker rasistiske og diskriminerende meninger så er det ditt ansvar. Eller ditt problem om du vil. 

Jeg ser ikke at HI har blitt utsatt for det, så det er hennes problem hva hun tenker at andre mener. 

Ok. Og hvis du uttrykker rasistiske og diskriminerende meninger av typen «norske kvinner er skitne horer», så er det også meningsytrerens ansvar og problem? Ja eller nei?

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ok. Og hvis du uttrykker rasistiske og diskriminerende meninger av typen «norske kvinner er skitne horer», så er det også meningsytrerens ansvar og problem? Ja eller nei?

Ja selvfølgelig. Tror du jeg unnskylder sånne ytringer avhengig av hvem som kommer med dem? I så tilfelle, som du faktisk ser ut til å tro, så har du nok ikke oppfattet hva jeg har skrevet her..

Endret av NotNaomi
NotNaomi skrev (5 timer siden):

Men i alle dager? Har du mistet grepet helt? 

NotNaomi skrev (4 timer siden):

Ja selvfølgelig. Tror du jeg unnskylder sånne ytringer avhengig av hvem som kommer med dem? I så tilfelle, som du faktisk ser ut til å tro, så har du nok ikke oppfattet hva jeg har skrevet her..

Hvorfor stilte du da hi det spørsmålet du gjorde?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...