Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2022 #51 Del Skrevet 31. oktober 2022 NotNaomi skrev (20 minutter siden): Noen muslimer vil bruke hijab. Noen vil at døtrene ikke skal bli som norske jenter, noen vil at guttene skal gifte seg med muslimske jenter. Dette må de få lov til å mene hvis de tenker at verdier og forskjeller blir for store. Hvorfor skal HI ta det personlig? Er det ikke lov til å mene at det er forskjeller på folk mht religion, moral og bekledning uten at motparten tar det som personlig krenkelse altså? Men det du godskriver her, er jo rasisme men motsatt vei. Vi må f.eks. godta at norske gutter ikke er bra nok for pakistanske jenter. (jeg mener ikke at jentene selv mener dette, men foreldrene, familien eller naboer av familien i Pakstian.) Og så klart dette gjelder ikke alle og det har jeg heller ikke sagt. Jeg mener heller ikke at dette har så mye med islam å gjøre, men at kulturen blir blandet inn i religionen. Anonymkode: eb74f...eb8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2022 #52 Del Skrevet 31. oktober 2022 NotNaomi skrev (6 minutter siden): Jeg forholder meg til HI. Vil diskutere noe annet får du lage en tråd om det? Jeg responderte på din respons til hi. Si meg, har du deltatt i debatter utenfor dette forumet før…? Anonymkode: 4aacf...06c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2022 #53 Del Skrevet 31. oktober 2022 NotNaomi skrev (25 minutter siden): Noen muslimer vil bruke hijab. Noen vil at døtrene ikke skal bli som norske jenter, noen vil at guttene skal gifte seg med muslimske jenter. Dette må de få lov til å mene hvis de tenker at verdier og forskjeller blir for store. Hvorfor skal HI ta det personlig? Er det ikke lov til å mene at det er forskjeller på folk mht religion, moral og bekledning uten at motparten tar det som personlig krenkelse altså? For om jeg hadde sagt det samme til mitt barn: Jeg vil du skal finne deg en norsk gutt/jente så er jeg rasist. Anonymkode: eb74f...eb8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 31. oktober 2022 #54 Del Skrevet 31. oktober 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men det du godskriver her, er jo rasisme men motsatt vei. Vi må f.eks. godta at norske gutter ikke er bra nok for pakistanske jenter. (jeg mener ikke at jentene selv mener dette, men foreldrene, familien eller naboer av familien i Pakstian.) Og så klart dette gjelder ikke alle og det har jeg heller ikke sagt. Jeg mener heller ikke at dette har så mye med islam å gjøre, men at kulturen blir blandet inn i religionen. Anonymkode: eb74f...eb8 Hva har det med å være BRA nok å gjøre egentlig? Verdier i et ekteskap er det viktigste i et sånt forhold. Det er hele fundamentet. Og det er det altså noen ( ikke alle ) som tenker er helt kræsj i det tilfellet. Hvorfor betyr det å ikke være BRA nok? Så er kulturen også sånn blant noen at foreldre har siste ordet. I Italia har også mødrene det. I Asia hører man på alle som er eldre. I India er det statusen i samfunnet mange steder. Her i Norge er det også sterke meninger om hvem Martha kan gifte seg med om hun skal beholde tittelen, og da er det til og med folket som mener å ha en berettiget stemme. See? Så kultur er forskjellig. Ikke dermed sagt at noen er bedre eller verre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2022 #55 Del Skrevet 31. oktober 2022 Om negativ sosial kontroll og tvansekteskap ikke eksisterer hvorfor har da UDI egne sider for dette? https://www.udi.no/ord-og-begreper/tvangsekteskap/#link-10296 Anonymkode: eb74f...eb8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 31. oktober 2022 #56 Del Skrevet 31. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Om negativ sosial kontroll og tvansekteskap ikke eksisterer hvorfor har da UDI egne sider for dette? https://www.udi.no/ord-og-begreper/tvangsekteskap/#link-10296 Anonymkode: eb74f...eb8 Hvem sier at det ikke eksisterer? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2022 #57 Del Skrevet 31. oktober 2022 NotNaomi skrev (46 minutter siden): 🙂 Jeg skrev et innlegg for ikke så alt for lenge siden her inne om at selv om noen får deg til å føle deg dårlig, så er de ikke dårlige mennesker. Dette er et glitrende eksempel på akkurat det. HI føler at hun blir sett ned på fordi det er forskjeller i kultur og religion her. Ingen har sagt at de ser ned på henne. Det er noe hun føler, ikke annet. Det går fint an å ha forskjellig syn på ting, og det går fint an å tenke at verdier er det viktigste i et ekteskap og at noen kræsjer. Man må faktisk ikke se ned på hverandre for det. Jeg kunne aldri giftet meg med en praktiserende muslim. Likevel opplever jeg dem som respektfulle ovenfor meg. Har hatt to av mine hyggeligste samtaler med nettopp muslimske menn. Nå avsporer du bare poenget atter en gang - med forsøk på hersketeknikker og personangrep... Uansett hvor mye du forsøker så kommer du deg ikke unna at det du skrev opprinnelig er akkurat det samme som den andre svarte deg med, samme logikk. Du mener ditt argument er gyldig. Da må også hennes argument være gyldig. Eller motsatt, at ingen er det. Anonymkode: 440d4...865 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 31. oktober 2022 #58 Del Skrevet 31. oktober 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nå avsporer du bare poenget atter en gang - med forsøk på hersketeknikker og personangrep... Uansett hvor mye du forsøker så kommer du deg ikke unna at det du skrev opprinnelig er akkurat det samme som den andre svarte deg med, samme logikk. Du mener ditt argument er gyldig. Da må også hennes argument være gyldig. Eller motsatt, at ingen er det. Anonymkode: 440d4...865 Jeg har hverken bedrevet hersketeknikk eller personangrep. Jeg har forklart og argumentert, så hvis du ikke forstår hva jeg har skrevet til nå, så får det bare bli... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2022 #59 Del Skrevet 31. oktober 2022 NotNaomi skrev (9 minutter siden): Hva har det med å være BRA nok å gjøre egentlig? Verdier i et ekteskap er det viktigste i et sånt forhold. Det er hele fundamentet. Og det er det altså noen ( ikke alle ) som tenker er helt kræsj i det tilfellet. Hvorfor betyr det å ikke være BRA nok? Så er kulturen også sånn blant noen at foreldre har siste ordet. I Italia har også mødrene det. I Asia hører man på alle som er eldre. I India er det statusen i samfunnet mange steder. Her i Norge er det også sterke meninger om hvem Martha kan gifte seg med om hun skal beholde tittelen, og da er det til og med folket som mener å ha en berettiget stemme. See? Så kultur er forskjellig. Ikke dermed sagt at noen er bedre eller verre. Verdier i et ekteskap? Er alle grunner til å ikke ville gifte seg med noen fra en annen kultur gode? Er det greit å ikke ville gifte seg med en norsk kvinne fordi norske kvinner er umoralske horer? Er det ok å ikke ville gifte seg med en muslimsk mann fordi muslimske menn er arrogante drittsekker som banker konene sine? Er alle verdier og holdninger uangripelige for deg? Er det forresten ok at foreldrene bestemmer hvem barna skal gifte seg med, så lenge det er foreldre i andre deler av verden som bestemmer hvem barna skal gifte seg med? Kanskje dattera mi ikke selv skal få velge livspartneren sin, ettersom foreldre i Saudi-Arqbia bestemmer hvem døtrene deres skal gifte seg med? Anonymkode: 4aacf...06c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2022 #60 Del Skrevet 31. oktober 2022 NotNaomi skrev (3 minutter siden): Hva har det med å være BRA nok å gjøre egentlig? Verdier i et ekteskap er det viktigste i et sånt forhold. Det er hele fundamentet. Og det er det altså noen ( ikke alle ) som tenker er helt kræsj i det tilfellet. Hvorfor betyr det å ikke være BRA nok? Så er kulturen også sånn blant noen at foreldre har siste ordet. I Italia har også mødrene det. I Asia hører man på alle som er eldre. I India er det statusen i samfunnet mange steder. Her i Norge er det også sterke meninger om hvem Martha kan gifte seg med om hun skal beholde tittelen, og da er det til og med folket som mener å ha en berettiget stemme. See? Så kultur er forskjellig. Ikke dermed sagt at noen er bedre eller verre. Men velger man å bo i Norge så må man følge Norges lover. Tvangsekteskap er ulovlig, men så er det det å bevise at det er tvang da. Og hva riskirer man ved å si at det er tvang? Man blir utstøtt av familien, og flere blir dessverre truet på livet. Det er hakket værre enn hva Jehovas vitne gjør. Anonymkode: eb74f...eb8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2022 #61 Del Skrevet 31. oktober 2022 NotNaomi skrev (27 minutter siden): Hva har det med å være BRA nok å gjøre egentlig? Verdier i et ekteskap er det viktigste i et sånt forhold. Det er hele fundamentet. Og det er det altså noen ( ikke alle ) som tenker er helt kræsj i det tilfellet. Hvorfor betyr det å ikke være BRA nok? Så er kulturen også sånn blant noen at foreldre har siste ordet. I Italia har også mødrene det. I Asia hører man på alle som er eldre. I India er det statusen i samfunnet mange steder. Her i Norge er det også sterke meninger om hvem Martha kan gifte seg med om hun skal beholde tittelen, og da er det til og med folket som mener å ha en berettiget stemme. See? Så kultur er forskjellig. Ikke dermed sagt at noen er bedre eller verre. Nå forsøker du deg bare på stråmenn. Folk flest har ikke sterke meninger om hvem Märtha skal gifte seg med. De ønsker bare at den hun gifter seg med ikke skal utnytte hennes tittel og hennes tilknytning til kongefamilien til sin egen økonomiske vinning samtidig som han knytter dette opp til masse kvakksalveruttalelser som kan være helsefarlige. Om hun og den hun gifter seg med utnytter hennes prinsessetittel til hans økonomiske vinning, ja da utnyttes hennes tittel, og da er dette noe som ikke er akseptable handlinger - noe Märtha selv tidligere har vært enig i, og som Kongen og kongehuset også har gjort tydelig ikke er ok. Med andre ord, kongehuset og Märtha selv er enige om dette. Derfor blir det merkelig at Märtha lar sin tilkommende mann utnytte henne og hennes familie. Men igjen, dette har ikke noe med HIs tema å gjøre, og er bare nok et eksempel på at du har misforstått, nekter å innrømme dette og holde deg til tema. Anonymkode: 440d4...865 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 31. oktober 2022 #62 Del Skrevet 31. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men velger man å bo i Norge så må man følge Norges lover. Tvangsekteskap er ulovlig, men så er det det å bevise at det er tvang da. Og hva riskirer man ved å si at det er tvang? Man blir utstøtt av familien, og flere blir dessverre truet på livet. Det er hakket værre enn hva Jehovas vitne gjør. Anonymkode: eb74f...eb8 Jeg er mot tvangsekteskap og jeg skjønner ikke hvorfor du skriver dette til meg? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2022 #63 Del Skrevet 31. oktober 2022 NotNaomi skrev (6 minutter siden): Jeg har hverken bedrevet hersketeknikk eller personangrep. Jeg har forklart og argumentert, så hvis du ikke forstår hva jeg har skrevet til nå, så får det bare bli... Reflekterer du aldri over hvorfor så mange her inne, veldig ofte ikke forstår hva du skriver? Anonymkode: d9f73...99b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2022 #64 Del Skrevet 31. oktober 2022 NotNaomi skrev (22 minutter siden): Jeg har hverken bedrevet hersketeknikk eller personangrep. Jeg har forklart og argumentert, så hvis du ikke forstår hva jeg har skrevet til nå, så får det bare bli... Joda, det har du gjort flere ganger. Det hjelper ikke at du forsøker å forklare når du mener at det som for deg er et gyldig argument ikke er et gyldig argument for andre. Hvorfor ser du ikke denne bristen i din logikk? Anonymkode: 440d4...865 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 31. oktober 2022 #65 Del Skrevet 31. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nå forsøker du deg bare på stråmenn. Folk flest har ikke sterke meninger om hvem Märtha skal gifte seg med. De ønsker bare at den hun gifter seg med ikke skal utnytte hennes tittel og hennes tilknytning til kongefamilien til sin egen økonomiske vinning samtidig som han knytter dette opp til masse kvakksalveruttalelser som kan være helsefarlige. Om hun og den hun gifter seg med utnytter hennes prinsessetittel til hans økonomiske vinning, ja da utnyttes hennes tittel, og da er dette noe som ikke er akseptable handlinger - noe Märtha selv tidligere har vært enig i, og som Kongen og kongehuset også har gjort tydelig ikke er ok. Med andre ord, kongehuset og Märtha selv er enige om dette. Derfor blir det merkelig at Märtha lar sin tilkommende mann utnytte henne og hennes familie. Men igjen, dette har ikke noe med HIs tema å gjøre, og er bare nok et eksempel på at du har misforstått, nekter å innrømme dette og holde deg til tema. Anonymkode: 440d4...865 40% av Norges befolkning, flest menn, vil at Martha skal miste tittelen på grunn av forloveden sin. Det kaller jeg sterke meninger 🙂 Tema er kultur. I aller høyeste grad. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2022 #66 Del Skrevet 31. oktober 2022 NotNaomi skrev (8 minutter siden): 40% av Norges befolkning, flest menn, vil at Martha skal miste tittelen på grunn av forloveden sin. Det kaller jeg sterke meninger 🙂 Tema er kultur. I aller høyeste grad. Ingen hadde brydde seg om det ikke var fordi han kom med så mange merkelige uttalelser. Og grunnen til at flere er skeptisk til det med prinsessetittelen er jo fordi han hadde søkt om å få bruke den som varemerke. Anonymkode: eb74f...eb8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 31. oktober 2022 #67 Del Skrevet 31. oktober 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Ingen hadde brydde seg om det ikke var fordi han kom med så mange merkelige uttalelser. Og grunnen til at flere er skeptisk til det med prinsessetittelen er jo fordi han hadde søkt om å få bruke den som varemerke. Anonymkode: eb74f...eb8 Hva som betraktes som merkelig eller upassende er også forskjellig fra kultur til kultur. Det beviser jo denne tråden til fulle 🙂 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864082 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2022 #68 Del Skrevet 31. oktober 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Men velger man å bo i Norge så må man følge Norges lover. Tvangsekteskap er ulovlig, men så er det det å bevise at det er tvang da. Og hva riskirer man ved å si at det er tvang? Man blir utstøtt av familien, og flere blir dessverre truet på livet. Det er hakket værre enn hva Jehovas vitne gjør. Anonymkode: eb74f...eb8 Jeg hadde for mange år siden en utrolig flott kollega. Hun hadde studert, hun var så uendelig glad og stolt fordi hun fikk den jobben hun fikk, at hun kunne tjene egne penger, være selvstendig. Hun var så glad fordi hennes foreldre hadde flyktet med henne til nettopp Norge, at hun hadde fått de mulighetene hun hadde ved å vokse opp i Norge. Hun var så glad fordi hennes familie var "moderne", at hun fikk leve sitt liv uten tvang, at hun kunne gå i de klærne hun ønsket, at hun aldri ville bli tvangsgiftet. Hun var helt i starten av 20-årene. Hun var dyktig i jobben, effektiv, så løsninger, var godt likt, en person med et indre lys og glød og med en smittende latter. Så begynte hun å bli litt mindre glad, latteren kom sjeldnere og sjeldnere. Vi var flere som forsøkte å snakke med henne, men hun hevdet at alt var bra, ingen problemer, hun var bare litt sliten, det var så mye for tiden. Og så ble hun redd for at hun ville miste jobben pga. dette, men hun ble trygget på at hun hadde en sikker stilling at alle mente hun gjorde en god jobb, at vi var så glade for at akkurat hun jobbet hos oss. Så sluttet hun å smile også. Fortsatt like god i jobben, like effektiv, fortsatt like redd for å miste jobben. Så oppdaget vi at hun gråt på jobb. Da innrømmet hun det hun aldri hadde trodd ville skje henne. Hun hadde fått beskjed om at hun måtte gifte seg med en fetter eller tremenning fra hjemlandet. Hun hadde trodd foreldrene hadde spøkt med henne. Inntil de reiste på ferie til hjemlandet og hun oppdaget at hun ikke hadde noe hun skulle ha sagt. Hun kom tilbake som gift. Med en mann hun ikke møtte før bryllupet hun ikke visste hun skulle i - sitt eget. Hun var i sjokk. Alle i firmaet tilbød henne hjelp, toppsjefen var villig til å hjelpe henne med advokat og betale utgiftene for at hun skulle komme seg ut av dette. Hun sa hun greide ikke, for hun hadde fått beskjed om at hvis hun ikke giftet seg med den familien i hjemlandet hadde valgt og foreldrene hennes (de foreldrene som var så moderne og frie i tanker og holdninger og verdier og hadde oppmuntret barna til å bli selvstendige og ta egne valg over egne liv...) hadde blitt overtalt til å godta, da ville hun bli sett på som en ikke-person, hun ville ikke få ha kontakt med noen i familien, alle venner av familien ville ta avstand fra henne, og hun ville heller aldri mer få møte sine småsøsken, aldri mer møte foreldrene. Hun greide ikke å bli så totalt utstøtt og skilles helt fra familien, så hun tenkte at det nok ikke kunne bli så ille å være gift. Hun takket for all støtte på jobb, og sa at hun måtte gjøre det beste ut av det, at det er mange arrangerte ekteskap som kan bli gode, og at hun tross alt var glad for at hun fortsatt bodde i Norge, at hun kunne ha kontakt med småsøsknene (som hun forgudet) og at hun kunne velge hvordan hun skulle gå kledd og ikke minst fordi hun kunne fortsette å jobbe. Så fikk ektemannen etter en stund komme til Norge. Vi så raskt at da gikk det nedover for henne igjen. Så kom hun på jobb med hijab, og gråt, men sa hun ikke hadde noe valg. Den dagen mannen hennes fikk seg jobb ble hun tvunget til å si opp jobben sin. Og i mellomtiden hadde hun også måttet begynne å bruke side skjørt. Og etter at hun sluttet i jobben sørget mannen for at de flyttet, slik at ingen av hennes norske venner eller oss kolleger fikk tak i henne. Sjefen forsøkte å ta saken videre, vi var så bekymret for henne. Foreldrene som hadde vært så opptatt av at deres barn ikke skulle tvinges til hverken det ene eller andre... Men familien i hjemlandet hadde andre hensikter, fordi hennes verdi lå bare i det at hun var et redskap for å få en mann hun ikke kjente til Norge, og for å få til det hadde de gått på det religiøse miljøet rundt familien, som så hadde gått på familiens venner, som igjen gjorde at foreldrene etter 20 år i Norge ble hjernevasket og tvunget til å tvinge barna inn i "korrekte" kvinneklær og miste kontroll over egne liv og egen fremtid. F*en så trist! Jeg tenker fremdeles stadig vekk på henne. Lyset, gleden, latteren, kunnskapen, den reflekterte og kloke unge kvinnen som var så uendelig glad i og stolt av familien sin. De slukket lyset hennes, kvelte gleden og latteren og tvang henne til å bli en marionett, som ikke fikk bruke sin kunnskap. Og han - han var tiltenkt en rolle som religiøs leder i Norge. Hun hadde et nettverk av venner og gode kollegaer som ville støtte henne. Men hun sa at hun ikke hadde et reelt valg, fordi hun ikke ville takle å måtte kutte all kontakt med hele familien sin. Hun som tidligere syntes så synd på de som hadde samme bakgrunn som ble presset til å gå med hijab og som også kunne risikere å bli tvangsgiftet, og så glad hun var for at hennes familie var annerledes... Anonymkode: 440d4...865 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2022 #69 Del Skrevet 31. oktober 2022 NotNaomi skrev (47 minutter siden): 40% av Norges befolkning, flest menn, vil at Martha skal miste tittelen på grunn av forloveden sin. Det kaller jeg sterke meninger 🙂 Tema er kultur. I aller høyeste grad. Igjen misforstår du. Mange mener at hun skal miste tittelen sin fordi hun forloveden utnytte den til hans forretningsøyemed og dermed undergraver monarkiet. Det kaller jeg sunn fornuft - spesielt siden Kongen og kongehuset mener akkurat det samme. Anonymkode: 440d4...865 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 31. oktober 2022 #70 Del Skrevet 31. oktober 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Igjen misforstår du. Mange mener at hun skal miste tittelen sin fordi hun forloveden utnytte den til hans forretningsøyemed og dermed undergraver monarkiet. Det kaller jeg sunn fornuft - spesielt siden Kongen og kongehuset mener akkurat det samme. Anonymkode: 440d4...865 Hun vil nok ikke miste tittelen ifølge kronprins Håkon. Jeg er sikker på at hun får beholde den. Hva som er sunn fornuft er det selvfølgelig delte meninger om. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2022 #71 Del Skrevet 31. oktober 2022 NotNaomi skrev (41 minutter siden): Hun vil nok ikke miste tittelen ifølge kronprins Håkon. Jeg er sikker på at hun får beholde den. Hva som er sunn fornuft er det selvfølgelig delte meninger om. Du snakker deg her bort fra både trådens tema og det du selv skrev over om Märtha... Det er egentlig ikke delte meninger om dette. De fleste, inkl. Märtha, Kongen, resten av kongehuset, de fleste (alle?) politikere og folk flest, er enige i at tittelen man er født til ikke skal utnyttes for å fremme egne, private firma for egen vinning, og at dette heller ikke skal utnyttes av partner av medlem av kongehuset. For i det øyeblikket dette utnyttes kommersielt, slik Verret har fokusert på og utnyttet rått siden han ble sammen med Märtah, da undergraves kongehuset, kongefamilien og monarkens rolle. Dette er det bred enighet om. Men igjen - slutt å avspore, du avsporer jo både Hi og dine egne argumenter. Jeg lurer fremdeles på hvorfor du mener at et argument som du mener er gyldig å bruke for deg ikke er gyldig for andre å bruke? Hvordan forklarer du den logikken? Anonymkode: 440d4...865 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #72 Del Skrevet 1. november 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg hadde for mange år siden en utrolig flott kollega. Hun hadde studert, hun var så uendelig glad og stolt fordi hun fikk den jobben hun fikk, at hun kunne tjene egne penger, være selvstendig. Hun var så glad fordi hennes foreldre hadde flyktet med henne til nettopp Norge, at hun hadde fått de mulighetene hun hadde ved å vokse opp i Norge. Hun var så glad fordi hennes familie var "moderne", at hun fikk leve sitt liv uten tvang, at hun kunne gå i de klærne hun ønsket, at hun aldri ville bli tvangsgiftet. Hun var helt i starten av 20-årene. Hun var dyktig i jobben, effektiv, så løsninger, var godt likt, en person med et indre lys og glød og med en smittende latter. Så begynte hun å bli litt mindre glad, latteren kom sjeldnere og sjeldnere. Vi var flere som forsøkte å snakke med henne, men hun hevdet at alt var bra, ingen problemer, hun var bare litt sliten, det var så mye for tiden. Og så ble hun redd for at hun ville miste jobben pga. dette, men hun ble trygget på at hun hadde en sikker stilling at alle mente hun gjorde en god jobb, at vi var så glade for at akkurat hun jobbet hos oss. Så sluttet hun å smile også. Fortsatt like god i jobben, like effektiv, fortsatt like redd for å miste jobben. Så oppdaget vi at hun gråt på jobb. Da innrømmet hun det hun aldri hadde trodd ville skje henne. Hun hadde fått beskjed om at hun måtte gifte seg med en fetter eller tremenning fra hjemlandet. Hun hadde trodd foreldrene hadde spøkt med henne. Inntil de reiste på ferie til hjemlandet og hun oppdaget at hun ikke hadde noe hun skulle ha sagt. Hun kom tilbake som gift. Med en mann hun ikke møtte før bryllupet hun ikke visste hun skulle i - sitt eget. Hun var i sjokk. Alle i firmaet tilbød henne hjelp, toppsjefen var villig til å hjelpe henne med advokat og betale utgiftene for at hun skulle komme seg ut av dette. Hun sa hun greide ikke, for hun hadde fått beskjed om at hvis hun ikke giftet seg med den familien i hjemlandet hadde valgt og foreldrene hennes (de foreldrene som var så moderne og frie i tanker og holdninger og verdier og hadde oppmuntret barna til å bli selvstendige og ta egne valg over egne liv...) hadde blitt overtalt til å godta, da ville hun bli sett på som en ikke-person, hun ville ikke få ha kontakt med noen i familien, alle venner av familien ville ta avstand fra henne, og hun ville heller aldri mer få møte sine småsøsken, aldri mer møte foreldrene. Hun greide ikke å bli så totalt utstøtt og skilles helt fra familien, så hun tenkte at det nok ikke kunne bli så ille å være gift. Hun takket for all støtte på jobb, og sa at hun måtte gjøre det beste ut av det, at det er mange arrangerte ekteskap som kan bli gode, og at hun tross alt var glad for at hun fortsatt bodde i Norge, at hun kunne ha kontakt med småsøsknene (som hun forgudet) og at hun kunne velge hvordan hun skulle gå kledd og ikke minst fordi hun kunne fortsette å jobbe. Så fikk ektemannen etter en stund komme til Norge. Vi så raskt at da gikk det nedover for henne igjen. Så kom hun på jobb med hijab, og gråt, men sa hun ikke hadde noe valg. Den dagen mannen hennes fikk seg jobb ble hun tvunget til å si opp jobben sin. Og i mellomtiden hadde hun også måttet begynne å bruke side skjørt. Og etter at hun sluttet i jobben sørget mannen for at de flyttet, slik at ingen av hennes norske venner eller oss kolleger fikk tak i henne. Sjefen forsøkte å ta saken videre, vi var så bekymret for henne. Foreldrene som hadde vært så opptatt av at deres barn ikke skulle tvinges til hverken det ene eller andre... Men familien i hjemlandet hadde andre hensikter, fordi hennes verdi lå bare i det at hun var et redskap for å få en mann hun ikke kjente til Norge, og for å få til det hadde de gått på det religiøse miljøet rundt familien, som så hadde gått på familiens venner, som igjen gjorde at foreldrene etter 20 år i Norge ble hjernevasket og tvunget til å tvinge barna inn i "korrekte" kvinneklær og miste kontroll over egne liv og egen fremtid. F*en så trist! Jeg tenker fremdeles stadig vekk på henne. Lyset, gleden, latteren, kunnskapen, den reflekterte og kloke unge kvinnen som var så uendelig glad i og stolt av familien sin. De slukket lyset hennes, kvelte gleden og latteren og tvang henne til å bli en marionett, som ikke fikk bruke sin kunnskap. Og han - han var tiltenkt en rolle som religiøs leder i Norge. Hun hadde et nettverk av venner og gode kollegaer som ville støtte henne. Men hun sa at hun ikke hadde et reelt valg, fordi hun ikke ville takle å måtte kutte all kontakt med hele familien sin. Hun som tidligere syntes så synd på de som hadde samme bakgrunn som ble presset til å gå med hijab og som også kunne risikere å bli tvangsgiftet, og så glad hun var for at hennes familie var annerledes... Anonymkode: 440d4...865 For en utrolig sterk og trist historie! Takk for at du delt den, dessverre så er den ikke unik. Og det værste er at om denne mannen ikke er fornøyd med hennes oppførsel så kan han få sendt henne og eventuelle barn til hjemlandet, mens han selv bor her. Anonymkode: eb74f...eb8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #73 Del Skrevet 1. november 2022 Nå har jeg tilgode å se burka så ofte i Norge. Det skjer ikke ofte. Har en muslimsk venninne. Hun bruker hijab innimellom. Ikke alltid. Hun sier at noen dager er en hijabdag. På samme måte som jeg noem ganger har en luedag/bad hair day. Jeg er enig i at det å dekke seg til fordi man er fristerinne er kvinneundertrykkende. Samtidig så kan man ha to tanker i hodet samtidig. Jeg kjenner flere muslimske familier. Noen bruker hodeplagg andre ikke. Og det jeg har observert er at det er kvinnen som er familiens overhode. Uavhengig om de bruker hodeplagg eller ikke så er de muslimske kvinnene jeg kjenner sterke kvinner som vet hvordan de vil ha det, på grensen til for dominante noen av de. Jeg tenker også at så lenge noen bruker det frivillig så vil også kvinner i andre deler av verden tvinges til å bruke det. Men bruken av hodeplagg er ikke problemet, problemet er da det generelle kvinnesynet. Å tvinges til å bruke hodeplagg er et symptom på en større problem. Jeg synes at å si at hodeplagg bør forbys er for enkelt. Blir som å male over en vegg full av mugg og tro problemet er løst, typisk vestlig tankesett. Det er så enkelt. Når vi snakker om hodeplagg, vi har også hatt tradisjon for dette i Norge. Nå tas det kun fem til fest. Aksept er en fin ting synes jeg. Jeg skjønner jo at det er langt flere kvinner som tvinges til å bruke det enn de som bruker det frivillig, på verdensbasis. De viser jo protestene nå Uansett, jeg vil ikke som norsk mene så mye om de som sier de bruker det frivillig. Jeg har heller aldri opplevd fordømmende blikk fra en kvinne med hodeplagg en lettkledd sommerdag. Anonymkode: a5df4...5e5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #74 Del Skrevet 1. november 2022 NotNaomi skrev (7 timer siden): Hun vil nok ikke miste tittelen ifølge kronprins Håkon. Jeg er sikker på at hun får beholde den. Hva som er sunn fornuft er det selvfølgelig delte meninger om. Hvorfor vil du ha denne tråden til å handle om Märtha? Anonymkode: 718b3...155 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2022 #75 Del Skrevet 1. november 2022 Jeg kjenner mange muslimer. Jeg har ikke intrykk av at noen av dem er respektløse, snarere tvert imot! De er imøtekommende, glade, entusiastiske sjeler som virkelig vil alle rundt seg vel! Så har jeg møtt noen ute på byen, som sikler på meg som jeg er godteri, men det har jeg opplevd nordmenn gjøre også. Jeg respekterer de som respekterer meg, og vi har _mange_ norske kvinner på trinna til barna (har 3 barn) som er gift med muslimske menn. Ingen av de har konvertert og ingen av de går med hijab. Og det er, som nevt over her, de so er familiens overhodet. Ikke mannen! Anonymkode: cdb78...b80 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435302-hvorfor-jeg-er-motstander-til-hijab-niqab-og-burka/page/3/#findComment-149864133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå