Gå til innhold

Hvorfor jeg er motstander til hijab, niqab og burka

Anbefalte innlegg

For det første så klarer jeg ikke å se dette som noe annet enn en kvinneundertrykkende plagg. Det eneste som står i koranen er at man skal skjule sin prakt. Noen mener det er snakk om brystet andre at det er håret. Se på opptøyene i Iran. 

For det andre så sitter jeg igjen med følelsen av at en del av de som bruker de plaggene frivillig ser ned på meg som vanlig norsk kvinne, at jeg ikke er dydig nok. Og man har jo hørt hva familien til de som blir tvunget til å bruke hijab mener, at de er livredde for for at døtrene skal bli horer slik som norske kvinner er. 

For det tredje så er dette er plagg som ekskluderer. Vil f.eks. familien til en jente som dekker seg til tillate at hun gifter seg med min sønn? Og når de bor i Norge, hvorfor skal familien i det hele tatt få lov til å si noe? Om jeg sier at min sønn ikke får gifte seg med ei fra Syria så er jeg rasist, men om en syrisk mor sier at datteren ikke får gifte seg med en norsk gutt så er det kultur. 

Jeg har lest mange historier om at innvandrergutter fint kan ha norske kjærester, men de må gifte seg med noen fra hjemlandet. Her også tenker jeg, hvor er respekten? 

Mitt fjerde punkt er at en god del som bruker hijab, niqab eller burka bruker jo like mye sminke på en dag som jeg gjør på et helt år. Plaggene er laget for at menn ikke skal bli fristet til å kaste seg over de. Hva skal man da med så mye sminke? 

Jeg har ingenting mot hverken nye nordmenn eller  islam. Folk må tro på akkurat hva de vil, men dropp bekledningen. Når det er sagt så er det ironisk at Jehovas vitner mistet statsstøtte p.g.a. ekskludering samtidig som en del moskeer som gjør akkurat det samme har fått beholde sin støtte. 

Anonymkode: eb74f...eb8

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

⬆️Hvorfor jeg ser ned på mennesker som ikke skiller på hijab og burka. 

Anonymkode: 718b3...155

Begrunnelsen for bruken er jo den samme. 

NotNaomi skrev (29 minutter siden):

Så egentlig er det måten de får deg til å føle deg på som er problemet? 

Var det alt du fikk ut av hovedinnlegget?

snu på det da, hvorfor skal vi støtte oppunder bruken av hijab? 
hvorfor er det greit muslimske gutter kan ha norske/kristne kjærester men ikke få gifte seg med de. 
hvorfor er det greit norske/ nordiske kvinner blir stemplet som horer? 
hvorfor skal vi vise respekt når de ikke viser respekt tilbake?

Anonymkode: 2c45b...c2b

Annonse

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Var det alt du fikk ut av hovedinnlegget?

snu på det da, hvorfor skal vi støtte oppunder bruken av hijab? 
hvorfor er det greit muslimske gutter kan ha norske/kristne kjærester men ikke få gifte seg med de. 
hvorfor er det greit norske/ nordiske kvinner blir stemplet som horer? 
hvorfor skal vi vise respekt når de ikke viser respekt tilbake?

Ja faktisk, bortsett fra første avsnitt. 

Støtte opp under? Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvilke plagg kvinner bruker. Det får være opp til hver enkelt. 

Det er muslimske menn som er gift med norske kvinner. 

At noen kaller kvinner horer, tror jeg menn fra alle nasjoner gjør dessverre. Uansett hva de tror på av religion.  Det betyr ikke at alle menn gjør det, uansett hvor de kommer fra. De som jeg har opplevd er styggest mot kvinner og kaller dem oftest for horer, er franskmenn. Det vil ikke si at alle menn derfra er sånn! 

Har seriøst aldri opplevd at muslimske menn er respektløse, og tvert i mot også. Så hvem snakker du om? 

Endret av NotNaomi
NotNaomi skrev (6 minutter siden):

Støtte opp under? Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvilke plagg kvinner bruker. Det får være opp til hver enkelt. 

At noen kaller kvinner horer, tror jeg menn fra alle nasjoner gjør dessverre. Uansett hva de tror på av religion.  Det betyr ikke at alle menn gjør det, uansett hvor de kommer fra. De som jeg har opplevd er styggest mot kvinner og kaller dem oftest for horer, er franskmenn. Det vil ikke si at alle menn derfra er sånn! 

Har seriøst aldri opplevd at muslimske menn er respektløse, og tvert i mot også. Så hvem snakker du om? 

Har vell andre erfaringer enn deg da…

opplevd mye stygt, trakassering, seksuell trakassering, sett og erfart barn bli grovt mobbet og utsatt for grov vold. Sier man i mot er rasisme kortet der umiddelbart!

politiet og barnevernet tar i de med silkehansker…

opplevd mye fra norske og men aldri så ille nei!

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

opplevd mye stygt, trakassering, seksuell trakassering, sett og erfart barn bli grovt mobbet og utsatt for grov vold. Sier man i mot er rasisme kortet der umiddelbart!

Ok. Men fra det at du har opplevd mye dritt fra enkelte betyr jo langt fra at alle er sånn. 

NotNaomi skrev (11 minutter siden):

Ok. Men fra det at du har opplevd mye dritt fra enkelte betyr jo langt fra at alle er sånn. 

Klar over det!

men her snakker jeg ikke om en familie eller en person, tror du ville blitt overasket.

og så tilbake til det faktiske spørsmålet, hvorfor skal vi respektere mennesker som ikke respekterer oss. 
hvorfor skal vi godta at enkelte gjemmer seg bak rasisme kortet hver gang de ikke får viljen sin? 
hvorfor skal vi akseptere kvinneundertrykkende plagg, når vi vet det langt fra er like frivillig som det fremstilles som?

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Klart folk har ulike erfaringer, og ulik evne til å skille mellom enkeltpersoner, egen skepsis og manglende innsikt. Du ramser opp en haug med irrelevante eksempler, kommer med noen rimelig lavpannede påstander som hvordan offentlige etater jobber, og du har for øvrig ikke klart å skrive et eneste avsnitt uten språkfeil (noe som kan fortelle ganske masse, uten at jeg skal spekulere videre i det).

"Hvorfor skal vi respektere sånn og sånn når de blabla?". Tja, skal vi se:

Du respekterer akkurat hvem du vil, og du som alle andre vil oppleve at du har respekt for noen som ser ned på deg. Du står helt fritt til å mislike burka, hijab og andre tildekkende klesplagg, men grunnene dine vitner om noe annet enn "personlig smak".

Det er fælt at du har opplevd masse greier, men du bør heller jobbe med deg selv, opplevelsene og kunnskapshullene i stedet for å kauke om at "de" kaller oss horer. Sist jeg sjekket, var det Noah, Jesper Kristian og Anders som daglig kalte tenåringsjentene her for det på skolen. Det blir for dumt å bare se den ene siden du ønsker å se.

Anonymkode: 03cb9...121

NotNaomi skrev (37 minutter siden):

Og at du ikke har opplevd det, betyr ikke at ingen er sånn.

Anonymkode: d9f73...99b

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Klart folk har ulike erfaringer, og ulik evne til å skille mellom enkeltpersoner, egen skepsis og manglende innsikt. Du ramser opp en haug med irrelevante eksempler, kommer med noen rimelig lavpannede påstander som hvordan offentlige etater jobber, og du har for øvrig ikke klart å skrive et eneste avsnitt uten språkfeil (noe som kan fortelle ganske masse, uten at jeg skal spekulere videre i det).

Du respekterer akkurat hvem du vil, og du som alle andre vil oppleve at du har respekt for noen som ser ned på deg. Du står helt fritt til å mislike burka, hijab og andre tildekkende klesplagg, men grunnene dine vitner om noe annet enn "personlig smak".

Det er fælt at du har opplevd masse greier, men du bør heller jobbe med deg selv, opplevelsene og kunnskapshullene i stedet for å kauke om at "de" kaller oss horer. Sist jeg sjekket, var det Noah, Jesper Kristian og Anders som daglig kalte tenåringsjentene her for det på skolen. Det blir for dumt å bare se den ene siden du ønsker å se.

Du har rett til å se ned på meg for noen av mine meninger, greit. 
du har og sterke meninger om hvem jeg er, så rent nyskjerrig. Hvem er jeg?

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er forskjell på teite ungdommer som kaller jenter horer og når mor og far sitter og sier det, selv om ingen av delene er greit. 

Jeg har som sagt flere venner som er muslimer, men ingen av de dekker seg til, så de har jeg full respekt for. Dersom dette kun er et religiøst plagg, så burde det jo være fritt frem for meg som kristen å gå rundt i Iran eller Saudi Arabia i mine klær uten å skule håret. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det sier bare at du omgås søppel. Og si meg hvem du omgås...

NotNaomi skrev (4 timer siden):

Du har aldri opplevd muslimske menn som respektløse?? Enten har du knapt vært borti muslimske menn, ellers så evner du ikke forstå hva respektløs betyr... 

Anonymkode: f696f...e37

sug lut skrev (22 minutter siden):

Det sier bare at du omgås søppel. Og si meg hvem du omgås...

Så enkelt er det ikke. Jeg er blitt utsatt for stalking fra muslimske menn i årevis. Ikke går jeg utfordrende kledd (såsant, jeans - ikke tettsittende - genser og allværsjakke er utfordrende?), ikke søker jeg kontakt med dem. Jeg er tydelig på å sette grenser for meg selv, er tydelig i språk. Likevel er jeg over år blitt stalket av muslimske menn jeg aldri har snakket med en gang. Null hjelp fra politi, selv ikke da jeg fant ut hvem den ene var. Jeg var tydelig på at hvis de ikke tok dette på alvor så var det bare et tidsspørsmål før disse gikk på unge jenter og voldtok dem. Nå har det skjedd, ung jente ble voldtatt av en av dem.

Jeg bodde flere år på Oslo øst da jeg studerte, opplevde stadig å bli kalt for hore og ropt etter av samme type menn. En periode var det så ille at vi som delte kjøkken på studenthjemmet hadde "hva ble du kalt i dag?"-runde når vi laget middag.

Jeg har opplevd seksuell trakassering på jobb også, av en som ble ansatt lenge etter jeg begynte å jobbe der. Jeg varslet, varslet samtidig med at personen begikk lovbrudd og ikke hadde kompetansen hun påstod hun hadde. Hvem ble syndebukk? Jeg... Bortsett fra sekretæren vår var det ingen som jobbet der som hadde mindre enn fire år på høyskole, de fleste hadde en del flere år med studier bak seg.

Omgås jeg også søppel? Er jeg også søppel? (har forresten ni år med høyere utdanning samt en del løse vekttall og annen utdanning ved siden av)

Jeg er forøvrig enig med HI i det meste hun sier. Ikke lenge siden jeg hadde en tråd her inn om ei jente som måtte begynne å bruke hijab og ikke trivdes med det. Hun har fått hjelp av skole til å takle det foreløpig, så hun fungerer, selv om hun ikke trives med å bruke hijab. Nå har yngre søster begynt å si at hun ikke vil bruke hijab når hun blir like gammel som storesøster, men får høre at det er noe hun bare må... så mye for frivillig...

Anonymkode: 440d4...865

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Og så lite omløp er det faktisk mulig å ha. 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Du har aldri opplevd muslimske menn som respektløse?? Enten har du knapt vært borti muslimske menn, ellers så evner du ikke forstå hva respektløs betyr... 

Jeg anser nok det øverste her for rimelig respektløst, og det er ingen som normalt snakker sånn til hverken meg eller andre som jeg hører. Jeg bor i en by hvor det er en høy prosentandel mennesker med innvandrerbakgrunn, og hverken mennene eller kvinnene er respektløse. Hvis noen hadde vist den respektløsheten akkurat du viser her irl, så hadde jeg nok sett på vedkommende med et veldig langt blikk. Muslim eller ei. 

Endret av NotNaomi
NotNaomi skrev (5 timer siden):

Så egentlig er det måten de får deg til å føle deg på som er problemet? 

Så hvis jeg uttrykker f.eks rasistiske holdinger mot muslimske kvinner, kaller dem hjernevaska og enkelt møblerte, så er det ikke holdningene mine som er problemet, men måten mine holdninger får dem til å føle seg som er problemet? Problemet ligger hos dem?

Anonymkode: 4aacf...06c

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Så hvis jeg uttrykker f.eks rasistiske holdinger mot muslimske kvinner, kaller dem hjernevaska og enkelt møblerte, så er det ikke holdningene mine som er problemet, men måten mine holdninger får dem til å føle seg som er problemet? Problemet ligger hos dem?

Anonymkode: 4aacf...06c

Hva er det du spør om her, relatert til hva? 

Endret av NotNaomi
NotNaomi skrev (22 minutter siden):

Hva er det du spør om her, relevant til hva? 

Hun bruker samme logikk som du brukte mot henne og spør om du er enig i den logikken? Er ikke så vanskelig...

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hun bruker samme logikk som du brukte mot henne og spør om du er enig i den logikken? Er ikke så vanskelig...

Nei det hun skrev hadde ingenting med hva som sto i HI å gjøre. Og jeg skjønner heller ikke hvorfor du føler for å steppe inn for å svare for henne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...