Gå til innhold

Dere som er så inni dette med Julebukker og holder på med den skikken.

Anbefalte innlegg

Da regner jeg også med at dere kjenner til reglene for hvordan man viser at man ikke vil ha julebukk på besøk? På Halloween vet jeg at det bare er å ha utelyset slukket, men hva gjør man i jula? 

Anonymkode: 205ab...2db

Fortsetter under...

Det er ingen regler for hvordan man viser at man ikke vil ha julebukk på besøk, det er tradisjon fra langt tilbake og er hyggelig.  Om du ikke har noe å gi bukkene takker du for sangen og ønsker god jul, verre er det ikke. 

Anonymkode: e9fba...dc2

Bruker3 skrev (Akkurat nå):

Jeg tror de eneste julebukkene folk møter på er laget av halm.

På vestlandet når jeg var liten het det "å gå julebukk"...da kledde man seg som nisse og gikk fra hus til hus i romjulen. MYE mer koselig enn det tåpelige nyttårsbukk opplegget som bedrives nå som ser ut som Halloween. Null julestemning av å få Dracula på døren midt i nyttårsmiddagen.

Anonymkode: 4ebd7...61a

Spiller det virkelig noen rolle hva ungene kler seg i?

Det koster penger med antrekk. Mine unger måtte gå noen år med det samme, om det var halloween eller jule/nyttårsbukk til de vokste ut av det. 

Det viktigste er at ungene koser seg? Eller syns du ikke det? 

Anonymkode: 71af9...377

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det koster penger med antrekk. Mine unger måtte gå noen år med det samme, om det var halloween eller jule/nyttårsbukk til de vokste ut av det. 

Hæ?

Julebukk eller Halloween, åkke som er det folk som går og ringer på døra til andre for å tigge godteri. Jeg synes det er hakket bedre med Halloween, for da er det èn dag i året. Julebukker dukker gjerne opp gjennom hele romjula, og det kan være hakket mer tungvint synes jeg. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det er ingen regler for hvordan man viser at man ikke vil ha julebukk på besøk, det er tradisjon fra langt tilbake og er hyggelig.  Om du ikke har noe å gi bukkene takker du for sangen og ønsker god jul, verre er det ikke. 

Anonymkode: e9fba...dc2

Ja, men jeg (vi) ønsker ikke å bli forstyrret mitt i middagslagingen eller ved kaffekosen og måtte stå der å høre på en for det meste dårlig sang mens kaffen blir kald, middagen svir seg eller den gode samtalen ble avbrudt.. Det handler ikke om å ikke ha noe å gi. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men jeg (vi) ønsker ikke å bli forstyrret mitt i middagslagingen eller ved kaffekosen og måtte stå der å høre på en for det meste dårlig sang mens kaffen blir kald, middagen svir seg eller den gode samtalen ble avbrudt.. Det handler ikke om å ikke ha noe å gi. 

Ja uff tenk å måtte høre 30 sekunder på en julesang,det er sekunder du aldri får tilbake.

Anonymkode: ef5c8...d8a

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Noe sier meg at ringeklokken din neppe blir slitt ut i julebukk-sesongen. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

På vestlandet når jeg var liten het det "å gå julebukk"...da kledde man seg som nisse og gikk fra hus til hus i romjulen. MYE mer koselig enn det tåpelige nyttårsbukk opplegget som bedrives nå som ser ut som Halloween. Null julestemning av å få Dracula på døren midt i nyttårsmiddagen.

Anonymkode: 4ebd7...61a

Nyttårsbukk har eksistert lenge, muligens like lenge som julebukk. Det var forskjellige tradisjoner fra by til by og fra bygd til bygd. Her vi bor har det alltid vært nyttårsbukk. Jeg synes det er veldig kjekt. Da kommer barn og ungdom på døren på nyttårsaften og det er en del av nyttårsfeiringen for mange at det enten kommer nyttårsbukker eller at man selv går. Jeg synes det er kreativt og spennende at alle kledde seg ut som det de ville. Da jeg var liten var det gøy å gjette hvem som befant seg bak masken. 

Jeg foretekker nyttårsbukk fremfor Halloween. Nyttårsbukker synger julesanger og det er veldig koselig med barn som står å synger julesanger med tindrende øyne og deretter får litt godt i posen sin. Da får man jo litt tid til å se på hver enkelt. På Halloween kommer de bare, får godteri og springer videre til neste hus. I tillegg har Halloween-kostymene blitt mer og mer skremmende. I stedet for den koselige gjettekonkurransen vi hadde som små, er små barn på Halloween redde for de som kommer på døren. 

Anonymkode: f497a...723

Annonse

Julebukk er ikke for å få, men for å gi. Man gir sang og juleglede.... Man ringer på døra til folk, og åpner de så blir det julesang. Deretter er det opp til de som får besøk om de takker for sangen med ord eller "gaver". Her var det et kor som har dratt rundt og sunget til folk også,- de ville ikke ha  noe da,- de bare sang og tilbød en sang "etter ønske" til de som ville det.  Kjempekoselig. De fikk en del penger inn på konto fra folk som var VELDIG takknemlige. Noen eldre som ikke hadde mye for seg i jula, et middagsselskap som slapp de inn og fikk en liten julekonsert (tre sanger tror jeg de sa) og det var alt fra en femtilapp til over 1000 kroner. Dette er ei stund siden nå og hverken koret eller tradisjonen deres lever lenger. 

Og utkledning,- det er heller ikke pålagt. Barn som går rundt har gjerne vinterklær og påmalte røde kinn og fregner og nisselue på. Ikke mer enn det. 

Anonymkode: 9ea6f...daa

Sommerkroppen 2029 skrev (1 time siden):

Julebukk eller Halloween, åkke som er det folk som går og ringer på døra til andre for å tigge godteri. Jeg synes det er hakket bedre med Halloween, for da er det èn dag i året. Julebukker dukker gjerne opp gjennom hele romjula, og det kan være hakket mer tungvint synes jeg. 

Julebukk handler ikke om å tigge godteri, det har det aldri gjort.

Anonymkode: 691f4...1ad

Ei nisselue har vel de fleste? Det er billigere enn halloweenkostyme også. Så kan barna være nisse både på halloween og som julebukk da

Anonymkode: 2c445...cd4

Har ikke sett en julebukk siden jeg selv gikk som liten tror jeg.     Men hadde det kommet noen søte små nissebarn og sunget her hadde det vært koselig🎅

Mine barn er for gamle til og gå knask eller knep nå,men kjøper inn godis og gir ut om vi er hjemme.      La nå barna få ha denne dagen tenker jeg.      Og orker man ikke,så slå av utelyset og lås døra.    

Anonymkode: 7e1ab...dcb

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jo det gjør det. Det har alltid vært slik at julebukker synger en sang, og så får de godteri og mandariner. 

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Nyttårsbukk har eksistert lenge, muligens like lenge som julebukk. Det var forskjellige tradisjoner fra by til by og fra bygd til bygd. Her vi bor har det alltid vært nyttårsbukk. Jeg synes det er veldig kjekt. Da kommer barn og ungdom på døren på nyttårsaften og det er en del av nyttårsfeiringen for mange at det enten kommer nyttårsbukker eller at man selv går. Jeg synes det er kreativt og spennende at alle kledde seg ut som det de ville. Da jeg var liten var det gøy å gjette hvem som befant seg bak masken. 

Jeg foretekker nyttårsbukk fremfor Halloween. Nyttårsbukker synger julesanger og det er veldig koselig med barn som står å synger julesanger med tindrende øyne og deretter får litt godt i posen sin. Da får man jo litt tid til å se på hver enkelt. På Halloween kommer de bare, får godteri og springer videre til neste hus. I tillegg har Halloween-kostymene blitt mer og mer skremmende. I stedet for den koselige gjettekonkurransen vi hadde som små, er små barn på Halloween redde for de som kommer på døren. 

Anonymkode: f497a...723

Veldig enig i dette. Her har det alltid gått nyttårsbukker, ikke julebukker. Mye koseligere med nyttårsbukker som synger sanger enn halloween-bukker som bare tigger etter snop. Jeg synes forøvrig det er helt unødvendig med to slike dager bare to måneder mellom.

Anonymkode: 2c281...18c

Jøsses her er det mange sure voksne. Her jeg bor har vi nyttårsbukker. De går stort sett mellom 17-20 på nyttårsaften. Så før vi setter oss til bords. Det er alt fra 3-4-5-åringer med godt tak i mamma eller pappas hånd, entusiastiske skolebarn og fnisete ungdom. Jeg blir skikkelig glad av å få folk på døra.

Godteskålen ble fylt til randen på lørdag, så i kveld skal jeg dele ut godteri til store og små skrømt som kommer på døren. Jeg gleder meg!!!!

Anonymkode: c2e3a...66a

Her, Bergen nord, er nyttårsbukker/julebukker en fast tradisjon. Vi pleier å feire hos svigerinnen min som bor i et tett boligfelt, og det er minst 50 unger innom i løpet av ettermiddagen/kvelden. 

Anonymkode: 55ef0...0f9

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvor i alle dager har du det fra?

Julebukken var opprinnelig minst like skummel som halloween-utkledde, og det var tigging.

Julebukken skulle ha bevertning, og ofte var det snakk om øl.

Bare google etter julebukk og opprinnelse/historie.

Anonymkode: e5327...59a

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Da regner jeg også med at dere kjenner til reglene for hvordan man viser at man ikke vil ha julebukk på besøk? På Halloween vet jeg at det bare er å ha utelyset slukket, men hva gjør man i jula? 

Jeg og venner og ungene (vi blir vel sju i år) ringer prinsipielt på der utelyset er slukket. De særeste og sureste trenger besøket mest. 

Anonymkode: fe730...09b

Hvor i alle dager har du det fra?

Julebukken var opprinnelig minst like skummel som halloween-utkledde, og det var tigging.

Julebukken skulle ha bevertning, og ofte var det snakk om øl.

Bare google etter julebukk og opprinnelse/historie.

Anonymkode: e5327...59a

Tror du skal Google litt mer selv, skikken med julebukker kommer fra Finland. Hvor en valgt mann hentet jula ut av huset. 

derav har det utviklet seg til barn som gikk på dørene og sang, i utgp fikk de kake rester etter julen med seg. Som igjen har utviklet seg til at det er mer vanlig dele ut innpakket godteri. 

tidligere gikk også unge voksne julebukk, dette var da mye seinere på kvelden. Da kan vi snakke mer om fest og ablegøyer. Husker dette fra egen barndom, og de gangene det skjedde var det veldig morsomt prøve gjette hvem som hadde kledd seg ut. Var de heldige fikk de noen glass sosialt og morsomt før de gikk videre… 

som flere andre nevner går man julebukk en gang i året, vet bare om et sted hvor de går hele rom julen. Forskjellen er vell kun at det kommer noen få jevnt eller alle på en gang.. og ja det er synd skikken er borte, Halloween er ikke en ny skikk, den kom smått for knapt 20 år siden…

Anonymkode: 5a495...003

mamma til adhd gutt<3 skrev (6 timer siden):

Noe sier meg at ringeklokken din neppe blir slitt ut i julebukk-sesongen. 

Den gjør ikke det, men det er fordi det heldigvis ikke er så ofte folk går julebukk her. Men når det er sagt, så er jeg et voksent, veloppdratt menneske som oppfører meg fint når det kommer noen på døra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...