Gå til innhold

Varme sokker som ikke er ull,noen tips?

Anbefalte innlegg

Sønnen min har atopisk eksem som blir mye verre av ull så det har vi kuttet helt ut. Men hvor får jeg kjøpt varme sokker til ett barn som ikke er ull? Kan jo gjerne bli - 10 grader her om vinteren så er redd han skal fryse.

Anonymkode: 5907d...2a3

Fortsetter under...

Jeg har ikke prøvd dem selv, men så ulike versjoner av disse sokkene i flere butikker sist uke:

https://www.europris.no/p-heat-holders-str-37-42-camelia-203275

Mener de var uten ull, men husker ikke hva de var laget av. Claes Ohlson og Jula mener jeg hadde samme typen.

Holdt nesten på å kjøpe noen selv.

Mener de har dem i barnestørrelser også, i hvert fall på europris.

Du kan sjekke ut bambussokker også, jeg fikk et par for noen år siden, de kan jeg bruke som vintersokker, veldig gode og varme. Mener de ble solgt i noen helsekostbutikker på den tiden.

Mulig dere allerede har sjekket det, men jeg har et familiemedlem som ikke tåler ull, reagerer mye selv på plagg som bare inneholder to prosent ull. Hun tåler noen typer merinoull, bl.a. Lanullva sine, der tåler hun både ullundertøyet, tykkere ull og ullsokkene. https://www.lanullva.no/ull-til-barn/ullsokk Kanskje verdt å forsøke et par sokker? Har hørt også andre som ikke tåler andre ullproduker, men som tåler Lanullva sine (men jeg aner ikke hvorfor de ikke reagerer). Jeg har en genser derfra selv, den er på en måte ikke "ullaktig", selv om den er av 100 % merinoull, den føles mye mykere og glattere enn all annen ull jeg har vært borti, så kanskje derfor?. Jeg reagerer på en del ull om jeg får det på halsen, men reagerer ikke på den genseren fra Lanullva.

Ellers er det en god del garn å få kjøpt nå som er laget av polyester, så kanskje han kan tåle noe av det, om du strikker til ham? Du kan jo strikke tynne sokker og kun ha tynne innersokker - eller få noen til å strikke til ham.

Har sett at det også finnes garn i bambus og bomull som sikkert også er ganske bra alternativ, har i hvert fall sett at både  VikingGarn og GoHandmade har slikt garn.

Anonymkode: 4a735...4a3

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke prøvd dem selv, men så ulike versjoner av disse sokkene i flere butikker sist uke:

https://www.europris.no/p-heat-holders-str-37-42-camelia-203275

Mener de var uten ull, men husker ikke hva de var laget av. Claes Ohlson og Jula mener jeg hadde samme typen.

Holdt nesten på å kjøpe noen selv.

Mener de har dem i barnestørrelser også, i hvert fall på europris.

Du kan sjekke ut bambussokker også, jeg fikk et par for noen år siden, de kan jeg bruke som vintersokker, veldig gode og varme. Mener de ble solgt i noen helsekostbutikker på den tiden.

Mulig dere allerede har sjekket det, men jeg har et familiemedlem som ikke tåler ull, reagerer mye selv på plagg som bare inneholder to prosent ull. Hun tåler noen typer merinoull, bl.a. Lanullva sine, der tåler hun både ullundertøyet, tykkere ull og ullsokkene. https://www.lanullva.no/ull-til-barn/ullsokk Kanskje verdt å forsøke et par sokker? Har hørt også andre som ikke tåler andre ullproduker, men som tåler Lanullva sine (men jeg aner ikke hvorfor de ikke reagerer). Jeg har en genser derfra selv, den er på en måte ikke "ullaktig", selv om den er av 100 % merinoull, den føles mye mykere og glattere enn all annen ull jeg har vært borti, så kanskje derfor?. Jeg reagerer på en del ull om jeg får det på halsen, men reagerer ikke på den genseren fra Lanullva.

Ellers er det en god del garn å få kjøpt nå som er laget av polyester, så kanskje han kan tåle noe av det, om du strikker til ham? Du kan jo strikke tynne sokker og kun ha tynne innersokker - eller få noen til å strikke til ham.

Har sett at det også finnes garn i bambus og bomull som sikkert også er ganske bra alternativ, har i hvert fall sett at både  VikingGarn og GoHandmade har slikt garn.

Anonymkode: 4a735...4a3

De sokkene der er knall gode. Men de er veldig tjukke og klumpete . Så må evt passe på at skoene er store nok. Men varme er de

Anonymkode: 194df...491

Mine to barn htopisk eksem og de brukte bare vanlige bomullsokker eller strømptebukse på beina. Men jeg hadde store nok sko for da var de nok til at det var luft nok nede i de. Skulle de på turdag så hadde ungene med seg tynne hjemmestikkede sokker i babygarn,. Når de var ute i barnehagen ble de ikke brukt, men en sjelden gang de skulle på langtur. Det vanskelige var å finne sko som i seg selv var varme nok for vinteren uten tykke sokker. Skoa butikkene anbefslte som ikke hadde for i seg, eller slikt for en ser som er bløtt lærte jeg meg å styre langt unna. Disse holdt ikke beina varme nok uten ull i seg. 

Jeg har unger som var ute uansett vær og vind, problemet var ikke å få de ut, men inn. Barnehagen var også veldig flinke til å kjenne på om ungene var varme eller kalde, de spurte ikke ungene men kjente i nakken på de og kjente på beina deres (de kjente på beina deres etter hver gang de var ute i starten når deg ble kaldt, for da fikk de en følelse av om de måtte ha mere på seg, anderledes sko osv. Ungene måtte også kle seg selv i barnehagen, så ungene ble veldig beviste på hvordan de kledde seg og om de traff riktig. De fikk lov å gå inn for å skifte om de bommet. Men turdager så ble de sjekket før de gikk ut døra.

Anonymkode: 5b4f9...104

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De sokkene der er knall gode. Men de er veldig tjukke og klumpete . Så må evt passe på at skoene er store nok. Men varme er de

Anonymkode: 194df...491

Ja de passer dessverre ikke oppi skoene til sønnen min

Dattera mi har atopisk eksem og veldig tørr og kløende hud over hele seg, og kan heller ikke ha ull rett på huden. Hun har tynne bomullsokker på, og ullsokker utenfor der igjen. Gjerne tynne ullsokker. Holder henne god og varm :) Jeg kjøpte også ullsåle og la nedi vinterskoene til begge barna mine da jeg kjøpte vintersko. De blir mye varmere av det! Og de har ulltøfler her hjemme. Igjen, med bomullsokker under.

Kjøper også ullklær med et lag bambus eller bomull på innsiden. Ull utenpå går greit for dattera mi da, så ulljakke osv (i merinoull, så ikke kløende) går fint utenpå bomullsgenser for eksempel. 

Anonymkode: d47a3...3df

Annonse

Selv om jeg SELV ikke har atopisk eksem, får jeg veldig tørre og sprukne føtter (spesielt hæler) om jeg har ullsokker direkte på foten. Så jeg har et tynt lag med bomullsokker under ullsokkene selv også. Det synes jeg varmer vel så godt som å ha ulla direkte på huden :) Sitter med det på akkurat nå også, på hjemmekontoret!

Anonymkode: d47a3...3df

Har aldri brukt ullsokker vi. I allefall ikke rett på huden. Er det veldig kaldt har vi ullsokker eller andre varme sokker utenpå andre. Av sokker mot huden bruker vi så og si bare bambussokker, synes det er både myke, gode og passe varmen uansett temperatur. 

Anonymkode: 482ac...8c3

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Har aldri brukt ullsokker vi. I allefall ikke rett på huden. Er det veldig kaldt har vi ullsokker eller andre varme sokker utenpå andre. Av sokker mot huden bruker vi så og si bare bambussokker, synes det er både myke, gode og passe varmen uansett temperatur. 

Anonymkode: 482ac...8c3

Syns bare bambussokkene såg så tynne ut så var redd de ikke var varm nok om vinteren

Noen tåler ullsokk på føttene selvom de ikke tåler det rett på huden ellers på kroppen, og noen tåler ullsokker hvis de har en bomullssokk i mellom. Noen typer ull er verre enn andre. Prøve seg litt frem. Ellers er det er godt tips å passe på å alltid få tørket cherrox og vintersko ordentlig, ikke bare når de virkelig er våte av regn og slaps, men også når de bare er litt fiktige av klamhet etter dagens bruk. Invester i en skotørker og sett sko/støvler til tørk hver hver kveld, en ordentlig tørr støvel varmer mye bedre enn en litt fuktig. 

Anonymkode: 431d0...bfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...