Gå til innhold

Hvorfor er matbutikkene mot SSBs ønske om anonymisert informasjon?


Anbefalte innlegg

Aldri har jeg hørt at det er blitt så leven for at SSB har bedt om anonymisert informasjon før.

Det er blitt litt av en motstand fra matbutikkene mot at SSB får anonymisert informasjon om hva nordmenn kjøper av matvarer, totalt. Matbutikkene mener det er fare for privat informasjon på avveie. Men selv samler de jo inn både navn, hva navn kjøper, knyttet til kredittkort, gjennom appene sine?

Noe skurrer.

Du/dere som kan så mye om matbutikker her, hva er det som skjer? Hva er det matbutikkene er så redde for? Er de bare ute etter å verne personvernet vårt, eller er det noe muffens her?

https://e24.no/naeringsliv/i/JQQenm/dagligvarekjeder-protesterte-mot-aa-utlevere-alle-kvitteringer-til-ssb-ble-ikke-hoert

https://e24.no/naeringsliv/i/Ea3Wzl/ssb-vil-ha-matkvitteringen-din-dagligvarekjeder-protesterer

Anonymkode: 21cb9...195

Fortsetter under...

Det er jo helt klart at de ikke er redde for informasjon på avveie - hadde de vært det hadde de ikke startet alle de kostbare "tilbudsprogrammene" sine hvor de samler inn det meste av personinformasjon, for så å skreddersy "gode" tilbud til hver enkelt. Alt dette koster vanvittig med penger å hele tiden gjennomføre. Hadde de virkelig tenkt på kundene hadde alle kjedene avsluttet disse tilbudsprogrammene og senket prisene i butikkene - da hadde de vist at de virkelig brydde seg, lavere priser til forbruker og ingen informasjonsinnhenting fra deres side.

Jeg tror de er redde for at det skal bli avslørt hvor mye informasjon de henter inn og hvordan de bruker denne informasjonen. At de er bekymret for kundene er bare tull.

Anonymkode: 743b5...e0a

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo helt klart at de ikke er redde for informasjon på avveie - hadde de vært det hadde de ikke startet alle de kostbare "tilbudsprogrammene" sine hvor de samler inn det meste av personinformasjon, for så å skreddersy "gode" tilbud til hver enkelt. Alt dette koster vanvittig med penger å hele tiden gjennomføre. Hadde de virkelig tenkt på kundene hadde alle kjedene avsluttet disse tilbudsprogrammene og senket prisene i butikkene - da hadde de vist at de virkelig brydde seg, lavere priser til forbruker og ingen informasjonsinnhenting fra deres side.

Jeg tror de er redde for at det skal bli avslørt hvor mye informasjon de henter inn og hvordan de bruker denne informasjonen. At de er bekymret for kundene er bare tull.

Anonymkode: 743b5...e0a

Gode poeng! Siste par setninger høres riktig ut ja. Takk!

Anonymkode: 21cb9...195

En ting er i hvert fall sikkertog det er at de i hvert fall ikke gjør det pga bekymring for kundene sine. Utover det så irriterer det meg at SSB skal gjøre dette.

Anonymkode: d25f7...6b9

Jeg aner ikke hva butikkene er bekymret for, men det er neppe noe som har med kundenes personlige informasjon å gjøre.

Jeg er meget skeptisk til dette, siden de vil lagre informasjon de henter i google cloud, som lever av å hente inn informasjon om oss for å "skreddersy" reklame og selge videre til alle som vil ha.

Anonymkode: 65eaa...14e

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg aner ikke hva butikkene er bekymret for, men det er neppe noe som har med kundenes personlige informasjon å gjøre.

Jeg er meget skeptisk til dette, siden de vil lagre informasjon de henter i google cloud, som lever av å hente inn informasjon om oss for å "skreddersy" reklame og selge videre til alle som vil ha.

Anonymkode: 65eaa...14e

Nettopp. Vi har nok uønsket reklame som det er. Vi trenger ikke flere annonser overalt der vi er.

Anonymkode: 894ab...8d3

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...