Gå til innhold

Er du fordomsfri eller fordumsfull?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ingen er fordomsfrie. Hjernen fungerer slik at den lager systemer av erfaringer vi gjør, noe som igjen fører til at vi i liknende situasjoner automatisk vil tenke at den personen sannsynligvis er sånn eller sånn. Forskjellen mellom de som oppleves som fordomsfrie og fordomsfulle blir derfor i hvilken grad man agerer og er i stand til å forstå at hjernen ikke nødvendigvis har rett. En som oppfører seg som fordomsfull person vil tillate hjernen sin kategorisering til å framstå som det eneste rette og agere deretter, mens en som oppfører seg fordomsfri vil klare å stanse egen tankegang og gi folk en sjanse til å vise hvem de er. Jeg forsøker å framstå som fordomsfri, men klarer det sikkert ikke alltid. 

Anonymkode: 0fbba...6f4

Altså, det er litt vanskelig å forklare, synes jeg. For mentalt vet jeg at jeg er fordomsfull, eller altså, at jeg har fordommer. Helt enig med det de andre har skrevet, at det finnes ikke et menneske uten fordommer. Men følelsesmessig er der samtidig en overbevisning om at jeg ikke har fordommer. Jeg streber etter å være fordomsfri.

Anonymkode: 47277...4f0

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...