Gå til innhold

Ved overnatting av umgdom, lar du

Anbefalte innlegg

De ha mobilen på rommet på natta da? 14 åringen her har overnattingsgjest. Hun må alltid legge telefonen nede i stua når hun legger seg. Jeg skal ikke bestemme når de skal legge seg til å sove, men vil at de begge legger telefonene i stua når jeg legger meg. Er det urimelig? 

Anonymkode: d29a5...7bc

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435257-ved-overnatting-av-umgdom-lar-du/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

De ha mobilen på rommet på natta da? 14 åringen her har overnattingsgjest. Hun må alltid legge telefonen nede i stua når hun legger seg. Jeg skal ikke bestemme når de skal legge seg til å sove, men vil at de begge legger telefonene i stua når jeg legger meg. Er det urimelig? 

Hvorfor skal de det når det er lørdag?

Anonymkode: 97220...735

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er urimelig ja. Hadde latt de kose seg med mobilen på rommet. Null stress.

Ser det er litt delte meninger her. Jeg tenker at de kan jo kose seg uten å ha fjeset i den telefonen hele døgnet, for det er jo det som kommer til å skje. Hun er og ei som blir kjempe sur dagen etter hvis hun legger seg veldig sent, og jeg tror de vil legge seg senere når de har mobilen tilgjengelig enn hvis de ikke har det. Må tygge litt på det, jeg skal ikke legge meg enda.

Hi

Annonse

Jeg gjorde det ikke når de var i den alderen, men skal sies de var og er fortsatt ikke klistra til mobilen mobilen når de har besøk av venner eller på kvelden. Den får faktisk ligge ifred på nattbordet med lyder og vibrasjon av (noesom irriterer meg litt, for de glemmer ofte å skru den på igjen. Noe som igjen gjør at jeg ikke alltid får tak i de når jeg skal)

Anonymkode: 84ab1...5e1

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

For noe tulleregler du har. De er 14 år gamle og du skal nekte dem å ha mobilen om kvelden. Det får da være grenser for hva man skal bestemme. Det er helg.

Anonymkode: e845e...7aa

Jeg skrev ikke kvelden, men natten igjennom. Ja, det er kanskje en tulleregel, men slitsomt å ha en sur fjortis i hele morgen. Nå har det seg sånn at hun kan sitte klistra til den telefonen døgnet rundt hvis vi ikke sier i fra, men det er kanskje greit det og?

Hi

Her så slet min datter med angst i tenårene, men hun prøvde jo å leve så normalt som mulig. For henne var da telefonen hennes store trygghet. Den at hun hadde muligheten til å ringe meg, og jeg kunne hente henne. Og nå skjedde det ekstremt sjelden. Men det hjalp henne mye å ha denne tryggheten. At hun slet med angst var jo ikke noe hun ønsket alle skulle vite.

Så for henne hadde det virkelig vært krise, om du skulle ta telefonen hennes. 

Anonymkode: 2b3b9...9e0

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skrev ikke kvelden, men natten igjennom. Ja, det er kanskje en tulleregel, men slitsomt å ha en sur fjortis i hele morgen. Nå har det seg sånn at hun kan sitte klistra til den telefonen døgnet rundt hvis vi ikke sier i fra, men det er kanskje greit det og?

Hi

Jeg tenker jeg hadde tålt en sur fjortis hvis jeg visste hun hadde hygget seg med vennebesøk. De er 14 og dette er uskyldig morro. 

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker jeg hadde tålt en sur fjortis hvis jeg visste hun hadde hygget seg med vennebesøk. De er 14 og dette er uskyldig morro. 

Men hvorfor skal de ikke klare å hygge seg uten den telefonen er mitt store spørsmål? Må de virkelig ha den telefonen til langt på natt for å hygge seg? Klarer virkelig ikke dagens unge å hygge seg uten den telefonen? Tror ikke du har hatt en sur fjortis jente som surer hele miljøet hjemme fordi hun ikke har sovet nok. 

Dette er en godt kjent venninne og hun har ikke angst for å ikke ha telefonen til å ringe med til sine foreldre hvis hun plutselig vil hjem. Da vekker de meg.

Hi

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men hvorfor skal de ikke klare å hygge seg uten den telefonen er mitt store spørsmål? Må de virkelig ha den telefonen til langt på natt for å hygge seg? Klarer virkelig ikke dagens unge å hygge seg uten den telefonen? Tror ikke du har hatt en sur fjortis jente som surer hele miljøet hjemme fordi hun ikke har sovet nok. 

Dette er en godt kjent venninne og hun har ikke angst for å ikke ha telefonen til å ringe med til sine foreldre hvis hun plutselig vil hjem. Da vekker de meg.

Hi

Men Herregud. Stol nå på deg selv og sett grenser da. Du har jo alle svarene selv, så hva vil du? Ha godkjenning fra andre her? 

NotNaomi skrev (4 minutter siden):

Men Herregud. Stol nå på deg selv og sett grenser da. Du har jo alle svarene selv, så hva vil du? Ha godkjenning fra andre her? 

Men så er visst de grensene mine helt på tryne og da blir jeg usikker. Jeg vil bare høre andre sine meninger.

Hi

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hi

Du kan kontrollere dem en stund til, men snart er de så store at de selv må finne denne balansen.

Det å snakke om det, og la de øve seg i helgene er en fin start på det

Skal du detaljstyre på denne måten risikerer du å dytte ungdommen vekk og de velger være andre steder i helgene. 

Jeg er helt for mobilfrie netter når det er skole neste dag, men du må før eller senere slippe opp litt og la de finne ut av dette selv og det er fint å øve litt i helgene mot det.

Anonymkode: 073cd...55b

Her fikk de ha mobilen. Jeg ble vekt flere ganger i løpet av natten da de fløy på do ofte, de gikk ikke stille i dørene. Kl 04 ny tid så jeg at lyset stod på, da gikk jeg inn og sa at nå var det på tide å legge seg og da lå de å så hver sin mobil. Så her lå de til langt utover natta. Men det er greit, så lenge hun oppfører seg mot oss i dag.

Hi

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Her fikk de ha mobilen. Jeg ble vekt flere ganger i løpet av natten da de fløy på do ofte, de gikk ikke stille i dørene. Kl 04 ny tid så jeg at lyset stod på, da gikk jeg inn og sa at nå var det på tide å legge seg og da lå de å så hver sin mobil. Så her lå de til langt utover natta. Men det er greit, så lenge hun oppfører seg mot oss i dag.

Hi

Så bra at de koste seg sammen. Å være lenge våken er jo en av tingene med å overnatte hos hverandre......selv om det ikke er på vår, som foreldre, foretrukne måte. Tiden forandrer seg.

Anonymkode: f76ea...30e

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hi

Da kan du for eks si neste gang at om de skal ha tlf tilgjengelig så skal de være stille og lyset slukket kl. 02 for eks. 

Anonymkode: c578d...ef0

19 hours ago, Anonym bruker said:

de som overnatter ja,men ikke mine egen

Anonymkode: ad530...017

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...