Gå til innhold

Bytte jobb etter lang tid?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært i samme bedrift i 10 år, kan alt av systemer, mestrer det jeg skal og har det kjedelig og trygt om det gir mening? 

Så har jeg nå fått et jobbtilbud, og grubler meg ihjel på om jeg skal bytte jobb eller ikke. Jeg har jobbet så lenge på samme plass at jeg er redd det blir skikkelig beinhardt å starte helt på nytt igjen med alt fra å bli kjent, lære masse nye systemer og oppgaver. Jeg er nesten usikker på om jeg fikser det, føler hodet er helt bomull etter 10 år med bare ting jeg mestrer og kan i blinde omtrent. 

For å bygge CV er det sikkert smartest å bytte jobb nå. Men jeg føler meg samtidig rådvill på hva jeg egentlig vil jobbe innen, noen ganger tenker jeg at jeg heller vil studere noe for å gjøre noe helt annet. Men da må jeg bli i min nåværende jobb en lang stund til for å klare å studere ved siden av en jobb. 

Så! Er det noen kloke ord her fra noen som har stått i samme situasjon? Eller som har noen meninger på hva jeg burde tenke på før jeg tar et valg? 🫣

Anonymkode: abe16...1e3

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435227-bytte-jobb-etter-lang-tid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville satt meg godt inn i den nye potensielle bedriften. Hva slags arbeidsoppgaver får du der, kan du på forhånd finne ut om arbeidsmiljøet er bra.

Jeg har nylig byttet jobb, arbeidsmiljøet er bedre enn forrige sted, men det faglige nivået lavere, så angrer litt. Neste jobbbytte skal sjekkes bedre for min del.

Men man må ta noen sjanser i livet!

Anonymkode: 095c5...f96

Noen ganger må man ta sjansen. Jeg hadde jobbet på samme sted i 11 år da jeg byttet jobb, og var på mange måter i samme situasjon som deg. I ny jobb fikk jeg mer ansvar, mye høyere lønn og kortere reisevei. Men det viste seg at det ikke var rette sted for meg, og etter bare 2 år i ny jobb, byttet jeg igjen.

Nå har jeg vært i den nye jobben i 4 år. Stortrives og tenker at jeg kan bli her resten av arbeidskarrieren.

Er glad jeg tok sjansen da jeg gjorde og fortsatt var ung nok og hadde "tid" til å bytte igjen da første stopp ikke var riktig. 

Anonymkode: 879eb...f82

I en ny jobb er det gjensidig prøvetid. 

Jeg har tidligere sagt opp to ganger i prøvetiden. Med lengre arbeidsforhold  (7 år, 8 år) i mellom.  

For 1 mnd. siden tok jeg en sjanse nok en gang. Gikk fra velkjent jobb til ny jobb/ny bransje. Nå har jeg drømmejobben i en alder av 51! 

Mitt poeng er at arbeidslivet er langt for mange av oss. Det er rom for å endre og det er rom for å være der man er. Min subjektive opplevelse er at man får forståelse for begge deler. Så lenge man har en konstruktiv begrunnelse. 

Enig med tidligere innlegg: Fokuser på arbeidsoppgaver og arbeidsmiljø. I tillegg vil jeg legge til utviklingsmuligheter og omdømme. 

Har du utviklingsmuligheter hos nåværende arbeidsgiver? Kan du bruke eksternt jobbtilbud som brekkstang for endrede oppgaver/ansvar og/eller mulighet til å forhandle lønn der du er? 

Lykke til med valget - som bare du kan ta! 

Anonymkode: f5b64...28f

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

I en ny jobb er det gjensidig prøvetid. 

Jeg har tidligere sagt opp to ganger i prøvetiden. Med lengre arbeidsforhold  (7 år, 8 år) i mellom.  

For 1 mnd. siden tok jeg en sjanse nok en gang. Gikk fra velkjent jobb til ny jobb/ny bransje. Nå har jeg drømmejobben i en alder av 51! 

Mitt poeng er at arbeidslivet er langt for mange av oss. Det er rom for å endre og det er rom for å være der man er. Min subjektive opplevelse er at man får forståelse for begge deler. Så lenge man har en konstruktiv begrunnelse. 

Enig med tidligere innlegg: Fokuser på arbeidsoppgaver og arbeidsmiljø. I tillegg vil jeg legge til utviklingsmuligheter og omdømme. 

Har du utviklingsmuligheter hos nåværende arbeidsgiver? Kan du bruke eksternt jobbtilbud som brekkstang for endrede oppgaver/ansvar og/eller mulighet til å forhandle lønn der du er? 

Lykke til med valget - som bare du kan ta! 

Så spennende med ny jobb nå, som du føler er drømmejobben! 

Jeg har ikke veldig store utviklingsmuligheter der jeg er nå nei, jeg har gått de gradene jeg kan så det siste er litt mer personalansvar enn det jeg har. Men arbeidsoppgavene vil det nok ikke bli mulig å endre så veldig mye på. 
Arbeidsmiljøet er helt OK, ikke et avslappet morsomt miljø men heller ikke noe store kjipe greier miljømessig. 
Lønn er de ikke villig til å forhandle noe med per nå.

I den nye jobben er det større utviklingsmuligheter, de virker å ha et godt omdømme innenfor sin bransje. Men de er en mye mindre bedrift enn hvor jeg er nå, så jeg synes det er vanskelig å vurdere om det er en trygg arbeidsplass om f.eks 5 år økonomisk? De er mer i en oppstartsfase i forhold til der jeg er nå med 70 ansatte. 

Og hvordan kan jeg finne ut mer av arbeidsmiljøet på en eventuell ny plass? Jeg kjenner ingen der fra før, og spør man i et intervju føler jeg alle vil si at det er et bra miljø uansett plass for å selge inn sin egen bedrift til en eventuell ny kollega. 

Det siste jeg også tenker mye på at jeg må ha det trygt økonomisk med to små barn. Jeg tør ikke risikere å stå en periode uten 100% fast jobb, så trives jeg ikke må jeg være klar for å stå i det helt til jeg har funnet noe annet igjen. 

Takk for at du delte viktige ting å tenke på og tok deg tid til å svare meg! 🙌🏻

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Noen ganger må man ta sjansen. Jeg hadde jobbet på samme sted i 11 år da jeg byttet jobb, og var på mange måter i samme situasjon som deg. I ny jobb fikk jeg mer ansvar, mye høyere lønn og kortere reisevei. Men det viste seg at det ikke var rette sted for meg, og etter bare 2 år i ny jobb, byttet jeg igjen.

Nå har jeg vært i den nye jobben i 4 år. Stortrives og tenker at jeg kan bli her resten av arbeidskarrieren.

Er glad jeg tok sjansen da jeg gjorde og fortsatt var ung nok og hadde "tid" til å bytte igjen da første stopp ikke var riktig. 

Anonymkode: 879eb...f82

Så bra at du likevel fant riktig sted selv om du hadde en «bom» i mellom. Tøft å tørre!

Ja det er det da. Det er nå jeg er «ung nok» til å ha tid til ett eller to nye steder før jeg blir for «gammel» til å skifte mer jobb. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg ville satt meg godt inn i den nye potensielle bedriften. Hva slags arbeidsoppgaver får du der, kan du på forhånd finne ut om arbeidsmiljøet er bra.

Jeg har nylig byttet jobb, arbeidsmiljøet er bedre enn forrige sted, men det faglige nivået lavere, så angrer litt. Neste jobbbytte skal sjekkes bedre for min del.

Men man må ta noen sjanser i livet!

Anonymkode: 095c5...f96

Kjedelig at det ikke ble helt riktig med bytte. Håper du treffer på nytt sted! 

Hvordan tenker du å sjekke en eventuell ny arbeidsplass bedre? Forutenom å spørre om arbeidsoppgavene og spørre direkte om arbeidsmiljøet i et intervju? 

Skulle gjerne visst mer om den nye plassen, men føler det er veldig begrenset hva jeg kan finne ut før jeg har testet plassen selv. Føler meg helt newbie på et jobbytte generelt etter så lang tid i samme sporet 🥴

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Så spennende med ny jobb nå, som du føler er drømmejobben! 

Jeg har ikke veldig store utviklingsmuligheter der jeg er nå nei, jeg har gått de gradene jeg kan så det siste er litt mer personalansvar enn det jeg har. Men arbeidsoppgavene vil det nok ikke bli mulig å endre så veldig mye på. 
Arbeidsmiljøet er helt OK, ikke et avslappet morsomt miljø men heller ikke noe store kjipe greier miljømessig. 
Lønn er de ikke villig til å forhandle noe med per nå.

I den nye jobben er det større utviklingsmuligheter, de virker å ha et godt omdømme innenfor sin bransje. Men de er en mye mindre bedrift enn hvor jeg er nå, så jeg synes det er vanskelig å vurdere om det er en trygg arbeidsplass om f.eks 5 år økonomisk? De er mer i en oppstartsfase i forhold til der jeg er nå med 70 ansatte. 

Og hvordan kan jeg finne ut mer av arbeidsmiljøet på en eventuell ny plass? Jeg kjenner ingen der fra før, og spør man i et intervju føler jeg alle vil si at det er et bra miljø uansett plass for å selge inn sin egen bedrift til en eventuell ny kollega. 

Det siste jeg også tenker mye på at jeg må ha det trygt økonomisk med to små barn. Jeg tør ikke risikere å stå en periode uten 100% fast jobb, så trives jeg ikke må jeg være klar for å stå i det helt til jeg har funnet noe annet igjen. 

Takk for at du delte viktige ting å tenke på og tok deg tid til å svare meg! 🙌🏻

Hei igjen. 

Høres ut som du har litt å vinne på et jobbytte, samtidig som det innebærer en risiko. 

Det er ikke så lett å få et reellt inntrykk av arbeidsmiljø, med mindre man har noen å spørre. Har du mulighet til å ta en prat med noen fra HR etc. hos potensiell arbeidsgiver? Eller verneombud. Konfidensielt. 

Er det noen som har kunnskap om bransjen som kan si noe om firmaets posisjon? Er det et norsk firma eller internasjonalt? Hva vet du om ledelsen? Har de solide erfaringer fra før? Du sier de ser ut til å ha godt omdømme. Kan du utforske dette nærmere? 

Ønsker du personalansvar og har du mulighet til å ta det steget hos nåværende arbeidsgiver? 

Jeg er en person som trigges av nye utfordringer. Enten hos samme arbeidsgiver eller ny arbeidsgiver. Jeg vet hva jeg hadde gjort, dersom jeg kjente at ting hadde stoppet litt opp over lengre tid, men jeg er ikke deg 😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...