Gå til innhold

Lærer tok maten til elever. Er det ok?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei, på ungdomsskolen er de skolen sitt ansvar, så det er ikke lov å gå ut av skolens område uten tillatelse. 

De fleste ungdomsskoler har vel også regler rundt mat. Jeg skjønner at HI sin sønn ikke mente annet enn godt, men om han får lov, kan det fort bli kaos om "alle" plutselig skal gjøre det samme. 

Anonymkode: 6e88f...7e7

Men lærerne hadde ikke lov til å ta varer som de ikke har betalt for og bare kaste/spise dem. Dette er tyveri og har ingen parallell med mobilforbudet. Der fratas mobiltelefonen i skoletiden, men eleven får den tilbake når skoletiden er slutt. Her tok lærerne varer som elevene betalte for, uten å kompensere dette økonomisk. Dette er tyveri.

Anonymkode: 0e1b5...ab8

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da lærte guttene at det ikke er lov på den harde måten. En lærdom fra livets «hare skole». Pengene forsvant og de var sultne. Ingen ungdommer har død av å gå glipp av lunsj en dag.

Blir helt svett når jeg leser at skolen må ha hjemmel i loven for å ta fra gutta maten bestilt fra foodora. Eller de som sammenligner det med at mor svipper innom med en glemt matpakke.

Til HI, la det ligge og ikke drit deg ut med å lage et stort oppstyr rundt det.

Anonymkode: 6056e...f3b

Alle må ha hjemmel til å frata andre deres eiendom. I straffeloven har vi tyveri- og naskeribestemmelsene, og denne handlingen går ganske så greit under disse bestemmelsene.

Takk for gode tips! Jeg endte med noe så enkelt som ostesmørbrød laget av rester fra kjøleskapet for da slapp vi å handle. Og om jeg skal si det selv, så ble det skikkelig gode! 

Anonymkode: ce1b0...4bd

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nåde moniltelefonbruk og forsentkomming kan det lages forskrifter og regler mot med utgangspunkt i opplæringsloven, som er i forskriften for osloskolen.

https://lovdata.no/dokument/LTII/forskrift/2002-05-30-595

Anonymkode: b2076...0ab

Nettopp. Folk har så lite peiling på hvordan lover og regler blir til, og hva som kreves av hjemler, at de står i fare for å bli rundlurt av svindlere som finner på "regler" uten hjemler.

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Er du jeg som synes det er rart at mor synes det er greit at 14-åringen bestiller lunsj til 500 kroner? Bra gjort av læreren, som prøver å stoppe en uheldig utvikling.

Anonymkode: 2ca73...024

Bra av læreren å stjele? Hva lærer han barna? 

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Takk for gode tips! Jeg endte med noe så enkelt som ostesmørbrød laget av rester fra kjøleskapet for da slapp vi å handle. Og om jeg skal si det selv, så ble det skikkelig gode! 

Anonymkode: ce1b0...4bd

Bra at ikke læreren konfiskerte og spiste de da.

Anonymkode: 901a5...bf7

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Bra av læreren å stjele? Hva lærer han barna? 

Du vet nok at det ikke var det jeg mente. Ja, de burde fått maten tilbake senere på dagen, men ja, det var bra at de ikke fikk spise lunsj til 500 kroner.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Du vet nok at det ikke var det jeg mente. Ja, de burde fått maten tilbake senere på dagen, men ja, det var bra at de ikke fikk spise lunsj til 500 kroner.

Men de fikk ikke maten tilbake. Da er det tyveri, og hva lærer dette barna? At så lenge du sitter i en maktposisjon, så kan du gjøre hva du vil, for eksempel stjele andres ting? I tillegg var det en bursdag. Hva var poenget med å ødelegge busdagen? Kunne ikke læreren gi advarsel akkurat denne gangen? 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men de fikk ikke maten tilbake. Da er det tyveri, og hva lærer dette barna? At så lenge du sitter i en maktposisjon, så kan du gjøre hva du vil, for eksempel stjele andres ting? I tillegg var det en bursdag. Hva var poenget med å ødelegge busdagen? Kunne ikke læreren gi advarsel akkurat denne gangen? 

Jeg lurer på om du leser hva jeg skriver. Ja de burde fått maten tilbake, og nei, det er ikke greit å kjøpe lunsj til 500 kroner,  det er 250 kroner for hver person.

Annonse

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hvis du sitter i en maktposisjon, som voksne mennesker HELDIGVIS gjør, så kan du i hvert fall påse at andre folk, i dette tilfellet skoleelever, retter seg etter gjeldende regelverk. De har vel ikke akkurat lært at de som sitter i en «maktposisjon» kan gjøre hva de vil.

Har du et anstrengt forhold til autoriteter?

Anonymkode: ff9b0...0fc

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du sitter i en maktposisjon, som voksne mennesker HELDIGVIS gjør, så kan du i hvert fall påse at andre folk, i dette tilfellet skoleelever, retter seg etter gjeldende regelverk. De har vel ikke akkurat lært at de som sitter i en «maktposisjon» kan gjøre hva de vil.

Men står det i reglene at det er forbudt å gå lunchen brakt til skolen eller at det ikke er lov med lunch til mer enn en viss sum?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men står det i reglene at det er forbudt å gå lunchen brakt til skolen eller at det ikke er lov med lunch til mer enn en viss sum?

Det vet da ikke jeg. Det må du spørre skolens ledelse om. Uansett hva som står i reglene så er jo denne saken bænkers: Handlet læreren i henhold til skolens regelverk så må Mor Helikopter bare forholde seg til det. Handlet ikke læreren i henhold til regelverket så får Mor Helikopter lage det helvete hun helt sikkert higer etter å lage.

Hva vi her inne MENER har jo ingenting å si. En regel er en regel.

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Er du jeg som synes det er rart at mor synes det er greit at 14-åringen bestiller lunsj til 500 kroner? Bra gjort av læreren, som prøver å stoppe en uheldig utvikling.

De var flere som spleiset på maten. Litt dårlig skrevet, kanskje, men det var mat til flere gutter. 

Anonymkode: a96cc...d56

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Nei, men det ser ut som du har et anstrengt forhold til straffeloven. 

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Nei, men det ser ut som du har et anstrengt forhold til straffeloven. 

Det er absolutt ingenting av det jeg skriver som skulle tilsi at jeg har er anstrengt forhold til straffeloven. Vær litt saklig da.

En ting at maten blir konfiskert, uten at jeg ser for meg at det er en ordensregel som sier "ulovlig å få tilkjørt mat". Men maten skulle vært levert tilbake ved skoleslutt.

Men jeg hadde ringt rektor på mandagen for å høre hvilken ordensregel som var brutt, deretter hadde jeg krevd kompensasjon for maten. Hadde jeg ikke fått det, hadde jeg glatt laget en sak i lokalavisen.  

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det vet da ikke jeg. Det må du spørre skolens ledelse om. Uansett hva som står i reglene så er jo denne saken bænkers: Handlet læreren i henhold til skolens regelverk så må Mor Helikopter bare forholde seg til det. Handlet ikke læreren i henhold til regelverket så får Mor Helikopter lage det helvete hun helt sikkert higer etter å lage.

Hva vi her inne MENER har jo ingenting å si. En regel er en regel.

Skal vel strengt tatt ikke være nødvendig å spørre ledelsen, ordensregler skal være åpent og kjent for alle som er en del av regelverket. Akkurat som vi forventer å ha en stillingsbeskrivelse og personalhåndbok tilgjengelig om det er noe vi skal følge spesifikt på en arbeidsplass. Det må kunne forventes av seriøse institusjoner. 

Å kalle mor helikopter for å stille spørsmål rundt lovligheten av det, er bare nedrig. Du kan ikke ha en arbeidsplass hvor folk finner på regler etter egen personlige mening. 

Spørsmålet til trådstarter er om hun har vært inne på ordensreglene og sjekket? Det skal være fullt mulig. 

Anonymkode: bbbb2...b82

Her får læreren gi pengene som måten kostet tilbake til ungdommene. Ikke OK å stjele maten, om slike bestillinger er uønsket så kunne de fått en beskjed om det. Trenger ikke være så autoritær, vitner om dårlig holdning til elevene. 

Ring rektor så ordner hun/han opp. Pengene skal selvsagt betales tilbake til ungdommene.

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Ring rektor på mandag og be om hjemmel for indragelsen. Hvis de ikke har det krever dere pengene tilbake fra skolen.

Er du seriøs? 

Anonymkode: e1ee7...3e6

Nå tror jeg ikke helt på denne historien ettersom lærerne spiste maten, men kommentarene her finner jeg interessante. 

Noe virker å mene at alt som ikke spesifikt står i skolens regler eller landets lover, er lov. Jeg kjenner til en historie om en gutt som fikk tilsnakk for å skyte alle skolens fotballer over et høyt gjerde i enden av skoleplassen og ned en bratt og utilgjengelig skråning. Moren klagde til skolen for det stod ingen steder om at dette ikke var lov. Og dessuten hadde han bare lekt fotball og vært uheldig.... 
Noe oppførsel ligger implisitt og er likevel forventet at man følger. 

Skolen mener altså at det å bestille take-away til skolen med levering ikke er lov. De fleste elever vil jeg tro vet at dette ikke er lov og ville ikke drømt om å gjøre det. Hadde de tenkt at dette var en god idé hadde de fleste hørt med skolen først om de kunne få unntak. Her vi bor har dessuten ikke ungdom så mye lommepenger at de ville prioritert å betalt ekstra for levering. 

Kanskje dette er ungdom som forholder seg til reglene, men som her ikke har forstått at dette ikke er lov. De trodde de hadde en god idé. Lærerne ville likevel konfiskert maten og tatt en prat med elevene om hvorfor.   

Kanskje er dette ungdom som tester grenser. De bryter ofte regler og leter etter smutthull. Mest for å provosere. 
Det kan også være ungdom som er vant til å få det som de vil. De tenker at reglene ikke gjelder dem. Kanskje følger de ikke en gang med på hva som er lov og ikke. Har de lyst til å gjøre noe, så gjør de det. Ofte er dette en holdning som gjennomsyrer familien. 

De fleste foreldre ville hatt en forståelse for at skolen konfiskerte maten. De ville snakket med ungdommen om hvorfor dette ikke var lov. Kanskje hadde de også tatt en telefon til skolen for å prate litt om situasjonen og hvordan skolen oppfattet den. Jeg tror ikke det er mange foreldre som ville kjørt hard på med kritikk av skolen og bedt spesifikt om hvor dette står i reglementet. 

Så kommer det at skolen har spist opp maten. Om dette hadde vært tilfelle kan man høre skolens begrunnelse for dette. I de fleste tilfeller der noe konfiskeres er det vanlig å ente kaste det om det er lett bedervelig eller levere det tilbake etter skoletid. Skolen har sikkert en forklaring på hvorfor lærerne gjorde som de gjorde. Regner med hovedårsaken er mulighet til å oppbevare maten eller at de har et prinsipp om at ulovlig mat og drikke kastes og helles ut. Som foreldre kan man selvsagt høre om kompensasjon, men jeg hadde tenkt på disse pengene som tapt. Ikke fordi skolen tok maten fra tenåringer, men fordi tenåringene hadde gjort noe som ikke var lov og at dette var konsekvensene.

Anonymkode: 3c0ef...a12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...