Gå til innhold

Lærer tok maten til elever. Er det ok?

Anbefalte innlegg

Gutten og venner bestilte foodora til seg og venn som hadde bursdag i det lange friminuttet. De ville overraske vennen. Lærer tok maten fordi det visst ikke er lov å bestille mat til skolen. Guttene gikk sultne resten av dagen. Er det lov? Det var mat til over 500 kroner. 

Anonymkode: a96cc...d56

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi

Vel. Skolen er en instutisjon hvor man helst vil ha regler som gjelder alle som er i den. Det skal helst være rettferdig og inkluderende, så at noen får mulighet til friheter andre ikke har, det er ikke helt ok. En instutisjon er på en måte et begrenset område i samfunnet hvor det er egne regler man må følge av den grunn. 

Annonse

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Vel. Skolen er en instutisjon hvor man helst vil ha regler som gjelder alle som er i den. Det skal helst være rettferdig og inkluderende, så at noen får mulighet til friheter andre ikke har, det er ikke helt ok. En instutisjon er på en måte et begrenset område i samfunnet hvor det er egne regler man må følge av den grunn. 

Ja, men kan de bestemme over maten til elevene?

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Men om guttene ikke brøt noen regler er det likt for alle. 

Hi, dette hadde jeg tatt opp med administrasjonen. Om det finnes regler mot å bestille mat må de vise til lovhjemmel 

Anonymkode: d9f4d...296

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men kan de bestemme over maten til elevene?

Nei, men dette handler  som sagt om regler i den institusjonen skolen er. Jeg har sympati med guttene her da de mente alt vel. Men samtidig. Læreren kunne ikke tillatt det da andre ville forlangt det samme en annen gang. 

Endret av NotNaomi
Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hi, dette hadde jeg tatt opp med administrasjonen. Om det finnes regler mot å bestille mat må de vise til lovhjemmel 

Selvfølgelig. Så spørs det hva reglene sier da. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Grunnskolen er det muligens egne regler, men videregående har vel ikke skolens ansatte så mye med hva elever gjør i friminuttene. 

Anonymkode: bbbb2...b82

Jobber som renholder på en vgs. Elevene gjør hva de vil i friminuttene.  Det ser vi på rotet etter de på bord og gulv 

Anonymkode: 5f0ec...ee6

Annonse

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Åpenbart. Hvorfor har du behov for å stadfeste akkurat det jeg skrev? 

Slutt a! Kan du ikke heller bry deg om det HI skriver isteden for å gå i klinsj med meg?

Dette handler om 15-åringer som gjorde noe de tenkte var en kul greie. Så kanskje vi som voksne skal ta stilling til det istedenfor å oppføre oss som du legger opp til? Takk. 

Ja, enig. En ting er at maten ble tatt, men de fikk den heller ikke tilbake når dagen var slutt. 

Jeg synes ikke det hører seg til i en ungdomskole at ungene kan bestille take away med levering. Det kan fører til en evig gjøren på skolens område av uvedkommende. Og hva skjer om maten ikke blir levert før timen starter.. Om 30 unger skal bestille blir det jo et leven.

Når det er sagt synes jeg det er uhørt at læreren tok maten. H'n kunne ha henstilt til at de ikke gjorde det mer og bedt de spise den et annet sted enn kantinen. Så kunne læreren ha tatt det videre om det var brudd på reglene.

Og om ungene ikke fikk maten igjen når dagen var slutt hadde jeg faktisk tatt det opp med ledelsen. Ok om de evt hadde brutt et reglement, men nå har læreren faktisk fått ungene til å lide et økonomisk tap(maten er jo uspiselig på mandag) hvilket ikke er ok.

Anonymkode: d6625...9ce

Har de lov til å gå og kjøpe mat da? Når jeg gikk på ungdomsskolen, så gikk nesten alle å kjøpte seg mat i det store friminuttet, pizzahorn, pizzastykke, tacobaguette, wraps og sånne ting var veldig populært å kjøpe seg. Ser ikke forskjell på det, og det og bestille mat. 

Anonymkode: 4a832...83d

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Trenger ikke være en lovhjemmel. På skolen til yngste det mobilfri skole. Dette er en del av ordensreglementet. Men mest sannsynlig så er det ikke spesifisert i reglementet at det ikke er lov å bestille take away. Er nok ikke mange som tenker den tanken eller som har penger til det.

Jeg hadde steilet om min 9.klassing hadde bestilt mat med foodora til skolen. 

Anonymkode: 32d25...9a4

Why? Er det noe bedre at de kjøper boller og brus på butikken hver dag istedet??

Anonymkode: ca2b6...433

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Trenger ikke være en lovhjemmel. På skolen til yngste det mobilfri skole. Dette er en del av ordensreglementet. Men mest sannsynlig så er det ikke spesifisert i reglementet at det ikke er lov å bestille take away. Er nok ikke mange som tenker den tanken eller som har penger til det.

Trenger ikke ha mobil for å bestille mat,det kan en bestille med pcen eller nettbrett.

Anonymkode: ca2b6...433

Du kunne kjørt innom og levert mat til sønnen din uten at de hadde sakt noe på det. Ser ikke store forskjellen på det og at noen fra foodora kommer med den istedenfor.

Vil de ikke ha noe av det må lage en regel på det, at kun familie kan komme med lunsj.

Så der og da skulle de sakt "greit for denne gang, men ikke gjør det igjen". Og så sendt ut en mail til alle med den nye regelen.

Anonymkode: fbf58...717

Det må stå i skolens regler slik at det er tydelig hvordan reglene er.

Anonymkode: b2076...0ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...