Gå til innhold

Mobilprat på jobb..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er 4 kolleger som jobber sammen mye. Har slitt litt med å få til ett bra miljø. Har blitt bedre, men en prater i mobilen veldig mye. Både når han jobber og i pausene. I pausene sitter vi 4 sammen. 3 av oss prater og har det gøy sammen. Men han andre sitter med airpods og prater i mobilen. Han prater ett annet språk, så det er slitsomt å sitte å høre på i hele pausen. 

Hva kan vi gjøre? Bare godta det?

Er ikke lett å være sosial og inkludere han i gruppen 

Anonymkode: 5dff7...815

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be han ta samtalen ute.

Anonymkode: 544e4...7a1

Skrevet

Her går vi ut av pauserommet hvis vi skal snakke i mobil

Anonymkode: 5169c...8ee

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Be han ta samtalen ute.

Anonymkode: 544e4...7a1

Har gjort det. Gjorde det ett par ganger, men så var det glemt 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Her går vi ut av pauserommet hvis vi skal snakke i mobil

Anonymkode: 5169c...8ee

Er jo greit å ta en kort samtale av og til. Men samtaler i hver pause på 5-30 minutter er mye 

Gjest NotNaomi
Skrevet

Det han egentlig gjør er å sabotere samtaler dere har. Nå sier jeg ikke at det er det han vil, men at det er det han gjør. Nå vet jeg ikke hvor han er fra, og jeg trenger ikke å vite det heller, men i enkelte kulturer så snakker de både høyt og i munnen på hverandre til personer som står flere meter fra dem. Jeg vokste opp i en slik kultur selv, for vi var alltid mange sammen både innendørs og på fks kollektivtransport, og det var og tildels er, et evig surr av stemmer i rommet når vi er sammen. Det er også de som snakker i telefoner samtidig. 

Jeg syns dere skal si fra igjen, og forklar at det er utrolig forstyrrende fordi han tar fokus. Dessuten er det ikke greit å snakke et fremmed språk i samvær med andre heller. Da bør alle både forstå og bli forstått. 

Skrevet
NotNaomi skrev (6 minutter siden):

Det han egentlig gjør er å sabotere samtaler dere har. Nå sier jeg ikke at det er det han vil, men at det er det han gjør. Nå vet jeg ikke hvor han er fra, og jeg trenger ikke å vite det heller, men i enkelte kulturer så snakker de både høyt og i munnen på hverandre til personer som står flere meter fra dem. Jeg vokste opp i en slik kultur selv, for vi var alltid mange sammen både innendørs og på fks kollektivtransport, og det var og tildels er, et evig surr av stemmer i rommet når vi er sammen. Det er også de som snakker i telefoner samtidig. 

Jeg syns dere skal si fra igjen, og forklar at det er utrolig forstyrrende fordi han tar fokus. Dessuten er det ikke greit å snakke et fremmed språk i samvær med andre heller. Da bør alle både forstå og bli forstått. 

Det er ikke greit at han snakker et annet språk? Seriøst? Hvorfor skal du skjønne hva han sier?

Hi, jeg hadde bedt han om å ta samtalen ute, hver gang. 

Anonymkode: c6261...2e2

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke greit at han snakker et annet språk? Seriøst? Hvorfor skal du skjønne hva han sier?

Nei det er ikke greit i den sammenhengen i det hele tatt. De har pause sammen på samme arbeidsplass, og de er en gruppe på samme rom. Da skal du ikke snakke sånn at ingen andre skjønner hva du sier, med det forbehold at du ikke har lært språket enda. Men har du ikke det, så er det desto viktigere å snakke med de andre så godt du kan. 

Skrevet

Jeg sa i fra en gang. Fikl til svar at han gjør hva han vil i sin matpause 

Skrevet
NotNaomi skrev (28 minutter siden):

Nei det er ikke greit i den sammenhengen i det hele tatt. De har pause sammen på samme arbeidsplass, og de er en gruppe på samme rom. Da skal du ikke snakke sånn at ingen andre skjønner hva du sier, med det forbehold at du ikke har lært språket enda. Men har du ikke det, så er det desto viktigere å snakke med de andre så godt du kan. 

For noe vas!

Her kommer nyansene inn, ser du. Om det sitter seks personer rundt et bord og fire av dem fører en samtale de to andre ikke kan følge så er det ikke greit, men om det sitter seks personer rundt et bord og fører en samtale på et annet språk enn det de fleste rundt snakker så er det selvsagt greit. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg sa i fra en gang. Fikl til svar at han gjør hva han vil i sin matpause 

Ja, så hva tenker du at dere vil gjøre da? 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

For noe vas!

Her kommer nyansene inn, ser du. Om det sitter seks personer rundt et bord og fire av dem fører en samtale de to andre ikke kan følge så er det ikke greit, men om det sitter seks personer rundt et bord og fører en samtale på et annet språk enn det de fleste rundt snakker så er det selvsagt greit. 

Jeg skjønner ikke hva du skriver relatert til problemstillingen her? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Snakke på ett annet språk er kun ok i pause med noen privat. På arbeidsplass er det en uting, det hører ikke hjemme på en felles arena. Ikke uvanlig på større arbeidsplasser at dette er ett tema hvis det blir problematisk at noen få kommuniserer over hodet på de rundt. 

Normal folkeskikk å gå i ett annet rom og lukke døren når en snakker i telefonen. 

Anonymkode: e810a...51c

Skrevet

Er det greit å prate i mobilen imens man jobber da? 

Kan ikke være så viktige samtaler flere ganger om dagen hver dag 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Snakke på ett annet språk er kun ok i pause med noen privat. På arbeidsplass er det en uting, det hører ikke hjemme på en felles arena. Ikke uvanlig på større arbeidsplasser at dette er ett tema hvis det blir problematisk at noen få kommuniserer over hodet på de rundt. 

Normal folkeskikk å gå i ett annet rom og lukke døren når en snakker i telefonen. 

Anonymkode: e810a...51c

Helt enig.

Anonymkode: 3de1c...399

Skrevet

Jeg tenker at det er ok at han sitter med airpods, noen trenger å koble av av forskjellige grunner. Og det er pausen, så man må få gjøre som man vil. Men å sitte å prate i telefonen er ikke ok. Kommer det en privat telefon eller om man må ta en privat telefon, bør det være påbudt å gå ut å ta den, uansett hvilket språk man snakker. Det samme gjelder i arbeidstiden. 

Dere kan ikke tvinge mannen til å prate med dere, men han har ikke rett til å forstyrre heller. Har noen prøvd å snakke med ham en til en og forklart at dere gjerne vil at han er med dere på samtalen i pausen for det er viktig for fellesskapfølelsen. 

Og så må dere spørre dere selv om dere sørger for å inkludere ham når dere snakker sammen i pausen, eller blir det sånn at dere sitter og snakker og han bare hører på? Den fella er det nemlig veldig lett å gå i, uten at man mener noe vondt med det. Som en sa så ærlig til meg en gang: "Jeg vet dere mener å være hyggelig, og jeg tror ikke at dere egentlig mener det sånn, men dere sitter stort sett og prater om dere og deres uten å invitere meg inn i samtalen." Med en som ikke er sterk i språket kan det sikkert føles enda mer ekskluderende enn inkluderende. 

Anonymkode: 99ac6...8d2

Skrevet
NotNaomi skrev (46 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva du skriver relatert til problemstillingen her? 

Ok. Det kan jeg ikke ta ansvar for. 

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ok. Det kan jeg ikke ta ansvar for. 

Jo egentlig bør du det siden du skriver det du gjør. For såvidt jeg kan bedømme, så hadde det ingenting med problemstillingen å gjøre på noen måte. Så når du kritiserer så bør du forklare hva du mener når den du kritiserer ikke ser noen logikk. Det er faktisk ditt ansvar. 

Men bare glem det du 😊

Endret av NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi er 4 kolleger som jobber sammen mye. Har slitt litt med å få til ett bra miljø. Har blitt bedre, men en prater i mobilen veldig mye. Både når han jobber og i pausene. I pausene sitter vi 4 sammen. 3 av oss prater og har det gøy sammen. Men han andre sitter med airpods og prater i mobilen. Han prater ett annet språk, så det er slitsomt å sitte å høre på i hele pausen. 

Hva kan vi gjøre? Bare godta det?

Er ikke lett å være sosial og inkludere han i gruppen 

Jeg hadde nok menget meg med gjengen som var i stand til å ha en samtale. Dessuten må jeg innrømme at enkelte typer språk og dialekter går meg på nervene løs. Skjønner godt det er slitsomt.

Skrevet
prekæs skrev (17 minutter siden):

Jeg hadde nok menget meg med gjengen som var i stand til å ha en samtale. Dessuten må jeg innrømme at enkelte typer språk og dialekter går meg på nervene løs. Skjønner godt det er slitsomt.

Enig. Og en mørk og høy stemme på ett ukjent språk er slitsomt 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...