Gå til innhold

Er det ingen som syns, mener eller tror noe lenger?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi

For å svare på spørsmålet ditt så syns jeg veldig mange mener, syns og tror. Det er forsåvidt helt greit, men jeg syns ikke at det er like greit at folk ikke står til ansvar for det ved å begrunne eller bli stilt spørsmål rundt det. 

Når noen skriver at de "tenker" noe, så betyr det vel bare at man er mindre bastant..? 

NotNaomi skrev (4 timer siden):

For å svare på spørsmålet ditt så syns jeg veldig mange mener, syns og tror. Det er forsåvidt helt greit, men jeg syns ikke at det er like greit at folk ikke står til ansvar for det ved å begrunne eller bli stilt spørsmål rundt det. 

Når noen skriver at de "tenker" noe, så betyr det vel bare at man er mindre bastant..? 

Ja, det er det nok noe i. Og ved å virke mindre bastant er det mindre risikabelt å si noe. Så den økte bruken av "tenker" er kanskje et tegn på at man er reddere for å stå for meningene sine nå enn før

Anonymkode: 16a44...c34

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Alle bare "tenker" ting.

Andre som har lagt merke til hvor mye mer man bruker det ordet nå?

Eventuelt "føler". "Jeg føler at ....".

Anonymkode: a6e36...b0f

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Ja, det er det nok noe i. Og ved å virke mindre bastant er det mindre risikabelt å si noe. Så den økte bruken av "tenker" er kanskje et tegn på at man er reddere for å stå for meningene sine nå enn før

Det er en grunn. Internett krever litt mer fra oss også, som i at vi ikke slipper unna så lett med hverken saklig kritikk som er helt ok, eller hets om en skulle mene "feil", hvilket ikke er så ok.

Endret av NotNaomi

Annonse

Spurvugla skrev (14 minutter siden):

Jeg føler meg truffet her, men tror det skyldes påvirkning fra engelsk. I tillegg synes jeg at jeg bør skjerpe meg i fremtiden.

😅 Da er vi to. Jeg mener mangt om meget, men ikke alltid jeg tar meg bryet å dele det 

Anonymkode: 70865...ecb

Når jeg "tenker" noe eller "tror" noe så har jeg enten ikke gjort meg opp noe klar mening ennå, jeg har ikke satt meg ordentlig inn i det det handler om.  Da må jeg tenke litt mer før jeg kan gjøre meg opp en klar mening, eller jeg ser at det kan være flere løsninger / sider av saken som jeg ikke har satt meg godt nok inn i ennå. Men "tenker" er sterkere enn "tror".

Anonymkode: 81579...7b5

Dere som sier det skyldes anglifisering av språket. Jeg er ikke så god i engelsk. Hva er riktig forståelse av det engelske "think" og hvordan uttrykker man forskjellen på "tenker","mener" og "syns" på engelsk?

Anonymkode: 33588...692

Min personlige definering av de tre begrepene:

- Tenke: Da vurderer jeg flere alternativ, men har egentlig ikke helt landet på en konklusjon.

-Mene. Da har jeg kommet frem til en konklusjon.

- Syns: Da er jeg litt mer usikker, "det synes til å være slik, men det er ikke 100 % sikkert".

Annonse

So psykolog er jeg opptatt av språkbruk. I terapi så bruker jeg mye "jeg tenker" fordi det er det jeg gjør. Og "jeg tror x og y kan være lurt". 

"Jeg føler" blir ofte en språklig bastard. Jeg føler det ofte brukes feil 😉  Jeg lurer på hvilken følelse som ligger bak slike utsagn. 

Men i det store og hele er jeg fornøyd så lenge ordet "jeg" brukes. Noe av det verste jeg hører er bruken av "man" når det er snakk om en selv. "Man blir jo lei seg".

Anonymkode: 6a53a...606

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

So psykolog er jeg opptatt av språkbruk. I terapi så bruker jeg mye "jeg tenker" fordi det er det jeg gjør. Og "jeg tror x og y kan være lurt". 

"Jeg føler" blir ofte en språklig bastard. Jeg føler det ofte brukes feil 😉  Jeg lurer på hvilken følelse som ligger bak slike utsagn. 

Men i det store og hele er jeg fornøyd så lenge ordet "jeg" brukes. Noe av det verste jeg hører er bruken av "man" når det er snakk om en selv. "Man blir jo lei seg".

Jeg har lagt merke til at dEt RaSjOneLLe kjønnet bruker "jeg føler at", "jeg føler ikke at", veldig mye (menn, menn i tilfelle noen lurte, jeg sikter til menn). Jeg tror det har farget over på noen kvinner, men jeg hører langt fra så ofte kvinner si det ("jeg føler") som jeg hører menn gjøre det.

Enig med deg, jeg kan forklare hvordan "den føles myk" føles, "den føles kald", føles. Men jeg har aldri hørt noen forklare, "det føles ut som om du tar feil", føles.

Anonymkode: 3a5d2...569

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Ok. Å bruke "man" i det tilfellet du nevner er for å legalisere følelsene sine. Som i at det er jo dette "folk føler" = Jeg er jo normal.. mest sannsynlig med et veldig lydløst "?" i bunn. 

Seriøst? At du som psykolog ikke har skjønt det er ganske spesielt for meg. Og jeg har kun bachelor i psykologi. Ikke brukendes til noe annet enn tillegg til annen utdannelse. 

Endret av NotNaomi
3 minutes ago, NotNaomi said:

Ok. Å bruke "man" i det tilfellet du nevner er for å legalisere følelsene sine. Som i at det er jo dette "folk føler" = Jeg er jo normal.. mest sannsynlig med et veldig lydløst ? i bunn. 

Seriøst? At du som psykolog ikke har skjønt det er ganske spesielt for meg. Og jeg har kun bachelor i psykologi. Ikke brukendes til noe annet enn tillegg till annen utdannelse. 

Jeg tror ikke du forstår hva jeg mener. Men jeg har ikke lyst til å diskutere mer med deg.

16 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg har lagt merke til at dEt RaSjOneLLe kjønnet bruker "jeg føler at", "jeg føler ikke at", veldig mye (menn, menn i tilfelle noen lurte, jeg sikter til menn). Jeg tror det har farget over på noen kvinner, men jeg hører langt fra så ofte kvinner si det ("jeg føler") som jeg hører menn gjøre det.

Enig med deg, jeg kan forklare hvordan "den føles myk" føles, "den føles kald", føles. Men jeg har aldri hørt noen forklare, "det føles ut som om du tar feil", føles.

Anonymkode: 3a5d2...569

Man føler at du har rett. Hehe, sorry. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke du forstår hva jeg mener. Men jeg har ikke lyst til å diskutere mer med deg.

Man føler at du har rett. Hehe, sorry. 

Nei selvfølgelig har du ikke det. Fordi jeg konfronterer deg og stiller deg til ansvar for hva du som psykolog skriver. Jeg skjønner det godt jeg. Men takk for at du ikke brukte blunkeemoij. Det er alltid enten hersketeknikk eller tegn på useriøsitet i mitt syn. 

NotNaomi skrev (9 timer siden):

Ok. Å bruke "man" i det tilfellet du nevner er for å legalisere følelsene sine. Som i at det er jo dette "folk føler" = Jeg er jo normal.. mest sannsynlig med et veldig lydløst "?" i bunn. 

Seriøst? At du som psykolog ikke har skjønt det er ganske spesielt for meg. Og jeg har kun bachelor i psykologi. Ikke brukendes til noe annet enn tillegg til annen utdannelse. 

Tror ikke du trenger å prøve å forklare hvorfor noen bruker «man» til en psykolog. Det var ganske tydelig at hun forstår det og derfor ikke liker det.

Anonymkode: 9d8e8...d9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...