Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2022 #1 Skrevet 27. oktober 2022 Til stadighet hører man fra folk om at de er så lei av mas fra f.eks. vanskelige kunder som forventer å komme frem i køen eller foreldre som forventer at deres barn skal få de attraktive plassene på laget, de beste rollene i skolen sin opptreden, velge nummer på fotballaget, de kjekkeste jobbene når det er dugnad, få de kjekkeste og best betalte jobbene når de lokale forretningene trenger ekstrahjelp osv. Samtidig så gir de etter. Kunder som er frekke og sinte får fordeler kunder som oppfører seg ikke får. De får gjerne rettigheter de ikke skulle hatt eller ved knapphet på varer får de gjerne de beste produktene eller til og med produkter som egentlig skulle gått til andre kunder som nå ikke får. De kundene som ikke maser og kjefter kommer bakerst i køen og ungdommene som venter på tur slik de får beskjed om blir forbigått. Hansen stod i operasjonskø og ble forbigått av Pedersen som knapt har stått i kø. Pedersen ringte hver dag og maste på plass til operasjon. Det tok så mye tid fra de ansatte at de tilslutt slapp han til for å få fred. Barn stod i kø for å få fotballer. Det viste seg at for mange barn hadde kommer sammenlignet med hvor mange baller de hadde. Det ble observert at barn snek i køen og til og med gikk flere ganger slik at de fikk flere baller. Det ble likevel ikke gjort noe, for om de ansvarlige tok tak i det ville barna det gjaldt utagere der og da og foreldrene lage et helvete i ettertid (det var ingen foreldre tilstede). Da var det enklere å skuffe de barna som stod fint i køen, med at beklager det var ikke ball til deg denne gangen. De blir jo ekstra lei seg når de vet at de selv skulle fått om ikke det var så mye sniking i køen og at noen til og med fikk to baller. Den lokale foreningen ble spurt om hvorfor Siri alltid fikk velge rolle i julespillet. De kunne fortelle at hvis ikke så ble det så mye styr med foreldrene i forkant og Siri selv på øvingene så det orket de ikke og ga etter. Det blir litt som når treåringen slår seg vrang i butikken og foreldrene stadig gir etter fordi det er så stress å stå i det. Da lærer jo barna at det er dette som virker. Kundene, foreldre, ungdom og barn som er vanskelig og storforlangende av natur lærer seg at dette er helt riktig. De får det som de vil. Andre lærer seg også at det er dette som må til for å nå frem og begynner også med dette. De som ikke presser seg på ender opp med mindre og mindre. Støyen, storforlangingen, urimeligheten øker. Forretninger og foreninger etc. blir mer og mer fortvilet over mer og mer krevende kunder, foreldre, ungdom og barn, men de legger jo selv opp til dette ved å premiere slik adferd. Det er mange slike historier på alle plan (helsevesenet, profesjoner, det lokale grendalaget osv). Er det mulig å snu? Klarer man å stå i det slik at de urimelige også må vente på tur eller blir det for krevende der og da (f.eks. tidkrevende) at man ikke ønsker å stå i dette selv om det da hadde blitt bedre på lang sikt? Noen andre som opplever at slik adferd premieres? Anonymkode: 61505...a40
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2022 #2 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg skriver her inne sjelden så dere tar nok feil med tanke på bruker. Det er litt dumt fordi det ser ut til å farge litt hvordan dere leser dette. Det meste av dette har jeg ikke opplevd selv, men jeg har en rolle som gjør at jeg er har kontakt mange forskjellige organisasjoner. Da får jeg gjerne disse hjertesukkene, men der de samtidig innrømmer at joda de gir disse fordeler. Alle disse historiene er sanne, men som sagt fordelt over hele landet og forskjellige organisasjoner. Jeg skulle kanskje ikke tatt med eksemplene for jeg ser jo at det da blandes med en annen bruker og ødelegger utgangspunktet. Men det å kalle det fantasi synes jeg er litt merkelig. Selv om det mest ekstreme av dette ikke skjer ofte, så er det vel ikke ukjent at krevende og støyende kunder får fordeler? Anonymkode: 61505...a40
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2022 #3 Skrevet 27. oktober 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg skriver her inne sjelden så dere tar nok feil med tanke på bruker. Det er litt dumt fordi det ser ut til å farge litt hvordan dere leser dette. Det meste av dette har jeg ikke opplevd selv, men jeg har en rolle som gjør at jeg er har kontakt mange forskjellige organisasjoner. Da får jeg gjerne disse hjertesukkene, men der de samtidig innrømmer at joda de gir disse fordeler. Alle disse historiene er sanne, men som sagt fordelt over hele landet og forskjellige organisasjoner. Jeg skulle kanskje ikke tatt med eksemplene for jeg ser jo at det da blandes med en annen bruker og ødelegger utgangspunktet. Men det å kalle det fantasi synes jeg er litt merkelig. Selv om det mest ekstreme av dette ikke skjer ofte, så er det vel ikke ukjent at krevende og støyende kunder får fordeler? Anonymkode: 61505...a40 Bra forsøk, men likevel ikke overbevist. Anonymkode: 65eba...d00
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2022 #4 Skrevet 27. oktober 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Bra forsøk, men likevel ikke overbevist. Anonymkode: 65eba...d00 Jeg synes det er en interessant diskusjon at man lar krevende kunder, foreldre, ungdommer få fordeler. De fleste ønsker jo ikke at det skal være slik, men gjør det likevel for å slippe unna ubehag på kort sikt. Det kan godt være at andre synes denne diskusjonen er kjedelig eller ikke kjenner seg igjen i slike situasjoner (noen steder er kanskje bedre på å sette slike kunder på plass). Da kan man godt bare la være å svare. Synes ingen den er interessant så forsvinner den nedover på listen og etterhvert ut av synet. Det å gjøre tråden til en diskusjon om hvem som har skrevet den synes ikke jeg er veldig interessant. Jeg har sett klager på at denne brukeren dere tror jeg er ødelegger tråder ved å få både egne og andres tråder til å handle om seg selv. Da er det jo et lite paradoks at andre brukere her gjør det samme.... Eller kanskje det bare er et symptom på hva dette forumet sliter med for tiden....? Anonymkode: 61505...a40
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2022 #5 Skrevet 27. oktober 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Jeg synes det er en interessant diskusjon at man lar krevende kunder, foreldre, ungdommer få fordeler. De fleste ønsker jo ikke at det skal være slik, men gjør det likevel for å slippe unna ubehag på kort sikt. Det kan godt være at andre synes denne diskusjonen er kjedelig eller ikke kjenner seg igjen i slike situasjoner (noen steder er kanskje bedre på å sette slike kunder på plass). Da kan man godt bare la være å svare. Synes ingen den er interessant så forsvinner den nedover på listen og etterhvert ut av synet. Det å gjøre tråden til en diskusjon om hvem som har skrevet den synes ikke jeg er veldig interessant. Jeg har sett klager på at denne brukeren dere tror jeg er ødelegger tråder ved å få både egne og andres tråder til å handle om seg selv. Da er det jo et lite paradoks at andre brukere her gjør det samme.... Eller kanskje det bare er et symptom på hva dette forumet sliter med for tiden....? Anonymkode: 61505...a40 Jeg svarte på spørsmålet i hi, jeg opplever ikke det samme som deg. Anonymkode: 65eba...d00
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2022 #6 Skrevet 27. oktober 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg svarte på spørsmålet i hi, jeg opplever ikke det samme som deg. Anonymkode: 65eba...d00 Det er jo faktisk veldig bra at du ikke opplever eller hører om slike situasjoner. Det er jo veldig bra om folk enten ikke er urimelig krevende eller at de som har med slike å gjøre har mulighet til å stå i det slik at slike mennesker ikke får fordeler av krevende oppførsel. Anonymkode: 61505...a40
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2022 #7 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg jobber med barn og unge på fritiden i idrettslag og underviser konfirmanter, og jeg jobber i en bransje der folk tror det å ha spisse albuer lønner seg. Men jeg har aldri opplevd dette du beskriver. Foreldre som maser blir avvist, barn som sniker blir bedt om å gå bakerst. Er det ikke nok, så deler vi ikke ut. Pedersen blir ikke operert før Hansen fordi han maser hver dag. Ting fungerer ikke slik du skisserer om man har et godt styre/folk. Evt så er det elendig der du bor med foreldre, helseinstitusjoner og skoler som er konfliktsky, og da er det på tide å flytte rett og slett. Eller ta tak selv. Anonymkode: 0608d...bd1
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2022 #8 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg har aldri opplevd at slik atferd premieres av den ansvarlige, nei, ikke som jeg kan huske. Jeg har imidlertid opplevd at folk sniker i køer, og nå sist jeg stod i kø, med barn og alt, snek en dame seg forbi "fordi hun hadde kjørt så langt" - men det så også ut som om hun ikke var så ressurssterk. Jeg slapp henne forbi til barnas store forferdelse, så da brukte vi den anledningen til å snakke om at noen ganger er det greit å la folk snike litt, at det kanskje er gode grunner til å være overbærende med folk som kanskje er i en annen situasjon enn oss, og at sterke prinsipper ikke alltid er det mest hensiktsmessige. Anonymkode: 6e688...f2d
Gjest NotNaomi Skrevet 27. oktober 2022 #9 Skrevet 27. oktober 2022 Mennesker som lager støy på den måten du beskriver får det veldig ofte som de vil. Det er ikke bare fordi de som blir utsatt for dem er konfliktsky, selv om det selvfølgelig også er en grunn. De som mener at de ikke må innrette seg eller stiller urimelige krav, er ofte også mennesker som ikke gir seg. Jeg syns det er rart at dette er ukjent for flere her, da jeg tenker at alle har vært borte i denne typen mennesker en eller annen gang. Jeg tror det ofte kan gå på at de som blir utsatt for dem tenker at det er både lettere og ofte smartere å gi etter. Alt ettersom hvilken posisjon man er i. Jeg føler ikke at de drar så mange med seg som i at andre begynner å stille urimelige krav, men de kan selvsagt skape et dårligere miljø. Det er ikke særlig smart om du fks er lærer. Å gi etter for de foreldrene er no go i skolen, mens en ansatt et annet sted tenker at hun/han må bruke så mange ressurser og tid på den personen at det igjen går utover andre. Det må bli en vurdering selv om målet skal være å gi like rettigheter og tilbud til alle. Det er ikke rettferdig, men nødvendig kanskje, i enkelte tilfeller?
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2022 #10 Skrevet 27. oktober 2022 NotNaomi skrev (3 minutter siden): Mennesker som lager støy på den måten du beskriver får det veldig ofte som de vil. Det er ikke bare fordi de som blir utsatt for dem er konfliktsky, selv om det selvfølgelig også er en grunn. De som mener at de ikke må innrette seg eller stiller urimelige krav, er ofte også mennesker som ikke gir seg. Jeg syns det er rart at dette er ukjent for flere her, da jeg tenker at alle har vært borte i denne typen mennesker en eller annen gang. Jeg tror det ofte kan gå på at de som blir utsatt for dem tenker at det er både lettere og ofte smartere å gi etter. Alt ettersom hvilken posisjon man er i. Jeg føler ikke at de drar så mange med seg som i at andre begynner å stille urimelige krav, men de kan selvsagt skape et dårligere miljø. Det er ikke særlig smart om du fks er lærer. Å gi etter for de foreldrene er no go i skolen, mens en ansatt et annet sted tenker at hun/han må bruke så mange ressurser og tid på den personen at det igjen går utover andre. Det må bli en vurdering selv om målet skal være å gi like rettigheter og tilbud til alle. Det er ikke rettferdig, men nødvendig kanskje, i enkelte tilfeller? Alle har møtt dem, men ikke alle gir etter. Det er nok derfor noen ikke opplever at det er sånn Anonymkode: 0608d...bd1
Gjest NotNaomi Skrevet 27. oktober 2022 #11 Skrevet 27. oktober 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Alle har møtt dem, men ikke alle gir etter. Det er nok derfor noen ikke opplever at det er sånn Anonymkode: 0608d...bd1 Ja, jeg skrev at ikke alle gir etter og at det kan komme av posisjonen man er i.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2022 #12 Skrevet 27. oktober 2022 NotNaomi skrev (17 minutter siden): Ja, jeg skrev at ikke alle gir etter og at det kan komme av posisjonen man er i. Du skrev også at du synes det var rart at dette var ukjent for flere. Det var det jeg reagerte på Anonymkode: 0608d...bd1
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2022 #13 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg har møtt og møter på slike mennesker både i jobb og privat, men opplever ikke at de tjener noe på det. Tvert i mot. Det jeg ser er at de som sniker i køen blir bedt om å stille seg bakerst og de som kjefter og smeller blir bedt om å oppføre seg. I tillegg blir de uglesett, opparbeder seg et rykte som slitsomme bråkmakere, velges bort i enkelte sammenhenger og mister antagelig langt flere fordeler enn de er klar over. De som ringer og tror at de kan mase seg til tidligere operasjon får beskjed om at de kan stille seg på liste for å kunne komme på kort varsel ved avbestilling, hvis ikke gjelder timen de har fått. Kanskje det var derfor Pedersen ble operert før Hansen? Det har jeg selv benyttet meg av, og fikk framskyndet en operasjon fordi jeg ringte og spurte pent om det var mulig å stå på en slik liste. I min jobb er det også rykter som går om at om man slår i bordet, skriker og krever, så går ting raskere. Det gjør det ikke. Vi har lovverk og regler å følge. Men det er varierende arbeidsmengder så det er klart at det kan hende at Jensen har stått og slått i bordet og opplevd at han har fått raskere svar enn kameraten Olsen, men da har det skyldtes at bunken har vært lavere. Ikke det at Jensen tror på det. Han fortsetter nok å fortelle alle som vil høre at fordi han slo i bordet så fikk han svar etter to uker mens Olsen måtte vente i fire. De som faktisk høster mange fordeler i det stille er de som er milde, høflige, vennlige, sjarmerende og har dannelse. Det er ikke kranglefanten som blir oppgradert hverken på fly eller hoteller eller som får kaffe og dessert på huset, for å si det sånn. Anonymkode: c1828...00d
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2022 #15 Skrevet 27. oktober 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Jeg jobber med barn og unge på fritiden i idrettslag og underviser konfirmanter, og jeg jobber i en bransje der folk tror det å ha spisse albuer lønner seg. Men jeg har aldri opplevd dette du beskriver. Foreldre som maser blir avvist, barn som sniker blir bedt om å gå bakerst. Er det ikke nok, så deler vi ikke ut. Pedersen blir ikke operert før Hansen fordi han maser hver dag. Ting fungerer ikke slik du skisserer om man har et godt styre/folk. Evt så er det elendig der du bor med foreldre, helseinstitusjoner og skoler som er konfliktsky, og da er det på tide å flytte rett og slett. Eller ta tak selv. Anonymkode: 0608d...bd1 Og så har man råttent miljø i enkelte idrettsklubber med "pappagjengen" eller "mammagjengen" som turer frem og tar "fellesavgjørelser" over hodet på andre. Anonymkode: a87f5...9ae
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2022 #16 Skrevet 28. oktober 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Og så har man råttent miljø i enkelte idrettsklubber med "pappagjengen" eller "mammagjengen" som turer frem og tar "fellesavgjørelser" over hodet på andre. Anonymkode: a87f5...9ae Det har jeg heller aldri opplevd. Vi har jo noen som KAN ta avgjørelser over hodet på andre. Styret, trener og lagleder feks. Ellers gjøres ikke det Anonymkode: 0608d...bd1
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2022 #17 Skrevet 28. oktober 2022 Dette kjenner jeg til. Jeg jobber i en liten kommune, der alle kjenner alle, innen helse. Der får noen få pårørende igjennom det meste av krav, fordi lederne ikke orker eller tørr gå i mot dem. De får trumfet igjennom sykehjemsplasser, ulike tilbud, hvem som skal eller ikke skal hjelpe deres gamle osv. Jeg har vært helt sjokkert innimellom, hva noen har fått på bekostning av andre som ikke roper og krever i det hele tatt. Halve avdelinger har blitt rokkert på, fordi pårørende ønsker ett spesielt rom med den beste utsikten til sin gamle. Ansatte har måtte bytte avdeling, fordi pårørende ikke liker vedkommende (på grunn av bygdesladder, ikke fordi vedkommende gjorde en dårlig jobb). Jeg har også barn i idrettslaget og ser det samme der, Kravstore foreldre, som er venner med trenere, får det beste tilbudet til sine, selv om barna ikke er av de mest talentfulle. Men fordi Pappa er kompis med treneren, så ordner det seg alltid for det beste for nettopp dette barnet. Jeg tror dette er noe i tiden, vi lærer ungene våre at "min lykke trumfer alt, gjerne på bekostning av andre". Anonymkode: 6229e...739
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2022 #18 Skrevet 28. oktober 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Dette kjenner jeg til. Jeg jobber i en liten kommune, der alle kjenner alle, innen helse. Der får noen få pårørende igjennom det meste av krav, fordi lederne ikke orker eller tørr gå i mot dem. De får trumfet igjennom sykehjemsplasser, ulike tilbud, hvem som skal eller ikke skal hjelpe deres gamle osv. Jeg har vært helt sjokkert innimellom, hva noen har fått på bekostning av andre som ikke roper og krever i det hele tatt. Halve avdelinger har blitt rokkert på, fordi pårørende ønsker ett spesielt rom med den beste utsikten til sin gamle. Ansatte har måtte bytte avdeling, fordi pårørende ikke liker vedkommende (på grunn av bygdesladder, ikke fordi vedkommende gjorde en dårlig jobb). Jeg har også barn i idrettslaget og ser det samme der, Kravstore foreldre, som er venner med trenere, får det beste tilbudet til sine, selv om barna ikke er av de mest talentfulle. Men fordi Pappa er kompis med treneren, så ordner det seg alltid for det beste for nettopp dette barnet. Jeg tror dette er noe i tiden, vi lærer ungene våre at "min lykke trumfer alt, gjerne på bekostning av andre". Anonymkode: 6229e...739 Opplevde samme mht idrett. Da de prøvde å utestenge barnet som slo mitt barn uprovosert på et stevne, laga faren baluba a la treåring i sandkassa, så ble ikke barnet utestengt likevel. Hva lærte det mitt barn? At enkelte mennesker kan ture frem som de vil uten konsekvenser. Anonymkode: a87f5...9ae
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2022 #19 Skrevet 28. oktober 2022 On 10/27/2022 at 8:49 AM, Anonym bruker said: Til stadighet hører man fra folk om at de er så lei av mas fra f.eks. vanskelige kunder som forventer å komme frem i køen eller foreldre som forventer at deres barn skal få de attraktive plassene på laget, de beste rollene i skolen sin opptreden, velge nummer på fotballaget, de kjekkeste jobbene når det er dugnad, få de kjekkeste og best betalte jobbene når de lokale forretningene trenger ekstrahjelp osv. Samtidig så gir de etter. Kunder som er frekke og sinte får fordeler kunder som oppfører seg ikke får. De får gjerne rettigheter de ikke skulle hatt eller ved knapphet på varer får de gjerne de beste produktene eller til og med produkter som egentlig skulle gått til andre kunder som nå ikke får. De kundene som ikke maser og kjefter kommer bakerst i køen og ungdommene som venter på tur slik de får beskjed om blir forbigått. Hansen stod i operasjonskø og ble forbigått av Pedersen som knapt har stått i kø. Pedersen ringte hver dag og maste på plass til operasjon. Det tok så mye tid fra de ansatte at de tilslutt slapp han til for å få fred. Barn stod i kø for å få fotballer. Det viste seg at for mange barn hadde kommer sammenlignet med hvor mange baller de hadde. Det ble observert at barn snek i køen og til og med gikk flere ganger slik at de fikk flere baller. Det ble likevel ikke gjort noe, for om de ansvarlige tok tak i det ville barna det gjaldt utagere der og da og foreldrene lage et helvete i ettertid (det var ingen foreldre tilstede). Da var det enklere å skuffe de barna som stod fint i køen, med at beklager det var ikke ball til deg denne gangen. De blir jo ekstra lei seg når de vet at de selv skulle fått om ikke det var så mye sniking i køen og at noen til og med fikk to baller. Den lokale foreningen ble spurt om hvorfor Siri alltid fikk velge rolle i julespillet. De kunne fortelle at hvis ikke så ble det så mye styr med foreldrene i forkant og Siri selv på øvingene så det orket de ikke og ga etter. Det blir litt som når treåringen slår seg vrang i butikken og foreldrene stadig gir etter fordi det er så stress å stå i det. Da lærer jo barna at det er dette som virker. Kundene, foreldre, ungdom og barn som er vanskelig og storforlangende av natur lærer seg at dette er helt riktig. De får det som de vil. Andre lærer seg også at det er dette som må til for å nå frem og begynner også med dette. De som ikke presser seg på ender opp med mindre og mindre. Støyen, storforlangingen, urimeligheten øker. Forretninger og foreninger etc. blir mer og mer fortvilet over mer og mer krevende kunder, foreldre, ungdom og barn, men de legger jo selv opp til dette ved å premiere slik adferd. Det er mange slike historier på alle plan (helsevesenet, profesjoner, det lokale grendalaget osv). Er det mulig å snu? Klarer man å stå i det slik at de urimelige også må vente på tur eller blir det for krevende der og da (f.eks. tidkrevende) at man ikke ønsker å stå i dette selv om det da hadde blitt bedre på lang sikt? Noen andre som opplever at slik adferd premieres? Anonymkode: 61505...a40 ok Anonymkode: 778b3...c12
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2022 #20 Skrevet 28. oktober 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): ok Anonymkode: 778b3...c12 Ikke OK. Slutt å spamme forumet. Anonymkode: a87f5...9ae
Anonym bruker Skrevet 23. november 2023 #21 Skrevet 23. november 2023 Kanskje dette er litt i slekt med trådene om hvem som får penger i en spleis - ikke de fattigste, men de med størst heiagjeng, flest bilder og mest publisitet. Anonymkode: 2017c...d70
Anonym bruker Skrevet 23. november 2023 #22 Skrevet 23. november 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Kanskje dette er litt i slekt med trådene om hvem som får penger i en spleis - ikke de fattigste, men de med størst heiagjeng, flest bilder og mest publisitet. Anonymkode: 2017c...d70 Det er jo klart at om man skal lykkes med en spleis så trenger man publisitet og en god sak. Det er jo så mange spleiser som pågår, så man må gjøre noe spesielt for å bli lagt merke til. For eksempel ha en stor vennegruppe som deler informasjonen. Anonymkode: 65eba...d00
Anonym bruker Skrevet 23. november 2023 #23 Skrevet 23. november 2023 Anonym bruker skrev (På 27.10.2022 den 8.49): Den lokale foreningen ble spurt om hvorfor Siri alltid fikk velge rolle i julespillet. Da jeg var barn var det én jente som konsekvent fikk være med i ting hun var for ung til, eller som hun var for gammel til, som fikk synge solo enda hun ikke kunne synge spesielt fint, som fikk lede grupper uten noen god grunn til at akkurat hun skulle få lov. Jeg husker jeg syntes det var fryktelig merkelig at hun fikk lov til ting som ingen andre fikk lov til, og lurte fælt på hva det var med henne. Men jeg var for ung til å klare å formulere spørsmålet, og kanskje litt redd for at de rundt skulle tolke det som misunnelse. I voksen alder ser jeg at det virket som denne trossingen av aldersgrenser og det å få en bestemt rolle, var mer viktig for denne jenta, enn selve aktiviteten. Hun hadde et storesøsken, og dette storesøskenet oppførte seg som alle oss andre. Jeg vet ingenting om denne jenta og hvordan det er gått videre, om hun har fortsatt å føle seg berettiget og forvente spesialbehandling, eller om det som skjedde handlet om foreldrene hennes, som på den tiden skilte lag. Det ligger vel i vår natur at vi forsøker å kjempe oss frem og ikke stille oss til side, og at hvis vi da ikke oppdras til å begrense oss, så vil vi ende opp med å bli dårlig likt. På den andre siden, hvis vi oppdras til å begrense oss for mye, så vil vi ende opp som mobbeofre og ofte i andre situasjoner i livet. Det er vel helst de siste der, som ender opp med å skyte rundt seg på skoler… Så en fornuftig mellomting, kanskje? Det er litt ironisk at HI blir angrepet for å være en annen bruker. Ser jo sporene av dette, enda tråden er ryddet. Her inne på forumet er det litt av det samme som med hun jenta. Noen forventer at forum er til for de, og at de bare kan rope og skrike om at de kjenner igjen brukerne eller vil ha bort brukerne de ikke liker. At de selv må oppføre seg fint, det virker som en fremmed tanke. Hvem vet? Kanskje en av dere som holder på sånn er jenta jeg fortalte om her, som er vant med at noen sier jada, lille gullet, du skal få det akkurat som du vil. Anonymkode: ef615...0bd
Anonym bruker Skrevet 23. november 2023 #24 Skrevet 23. november 2023 Anonym bruker skrev (På 28.10.2022 den 13.48): Ikke OK. Slutt å spamme forumet. Anonymkode: a87f5...9ae Du kan vel slutte å leke politi? Det er svært slitsomt med dere som krever at andre skal skrive/svare/snakke nøyaktig som dere vil. Anonymkode: ef615...0bd
Anonym bruker Skrevet 23. november 2023 #25 Skrevet 23. november 2023 Anonym bruker skrev (På 27.10.2022 den 8.49): Til stadighet hører man fra folk om at de er så lei av mas fra f.eks. vanskelige kunder som forventer å komme frem i køen eller foreldre som forventer at deres barn skal få de attraktive plassene på laget, de beste rollene i skolen sin opptreden, velge nummer på fotballaget, de kjekkeste jobbene når det er dugnad, få de kjekkeste og best betalte jobbene når de lokale forretningene trenger ekstrahjelp osv. Samtidig så gir de etter. Kunder som er frekke og sinte får fordeler kunder som oppfører seg ikke får. De får gjerne rettigheter de ikke skulle hatt eller ved knapphet på varer får de gjerne de beste produktene eller til og med produkter som egentlig skulle gått til andre kunder som nå ikke får. De kundene som ikke maser og kjefter kommer bakerst i køen og ungdommene som venter på tur slik de får beskjed om blir forbigått. Hansen stod i operasjonskø og ble forbigått av Pedersen som knapt har stått i kø. Pedersen ringte hver dag og maste på plass til operasjon. Det tok så mye tid fra de ansatte at de tilslutt slapp han til for å få fred. Barn stod i kø for å få fotballer. Det viste seg at for mange barn hadde kommer sammenlignet med hvor mange baller de hadde. Det ble observert at barn snek i køen og til og med gikk flere ganger slik at de fikk flere baller. Det ble likevel ikke gjort noe, for om de ansvarlige tok tak i det ville barna det gjaldt utagere der og da og foreldrene lage et helvete i ettertid (det var ingen foreldre tilstede). Da var det enklere å skuffe de barna som stod fint i køen, med at beklager det var ikke ball til deg denne gangen. De blir jo ekstra lei seg når de vet at de selv skulle fått om ikke det var så mye sniking i køen og at noen til og med fikk to baller. Den lokale foreningen ble spurt om hvorfor Siri alltid fikk velge rolle i julespillet. De kunne fortelle at hvis ikke så ble det så mye styr med foreldrene i forkant og Siri selv på øvingene så det orket de ikke og ga etter. Det blir litt som når treåringen slår seg vrang i butikken og foreldrene stadig gir etter fordi det er så stress å stå i det. Da lærer jo barna at det er dette som virker. Kundene, foreldre, ungdom og barn som er vanskelig og storforlangende av natur lærer seg at dette er helt riktig. De får det som de vil. Andre lærer seg også at det er dette som må til for å nå frem og begynner også med dette. De som ikke presser seg på ender opp med mindre og mindre. Støyen, storforlangingen, urimeligheten øker. Forretninger og foreninger etc. blir mer og mer fortvilet over mer og mer krevende kunder, foreldre, ungdom og barn, men de legger jo selv opp til dette ved å premiere slik adferd. Det er mange slike historier på alle plan (helsevesenet, profesjoner, det lokale grendalaget osv). Er det mulig å snu? Klarer man å stå i det slik at de urimelige også må vente på tur eller blir det for krevende der og da (f.eks. tidkrevende) at man ikke ønsker å stå i dette selv om det da hadde blitt bedre på lang sikt? Noen andre som opplever at slik adferd premieres? Anonymkode: 61505...a40 Nei, dette er helt ukjent. Ingen får snike i køen eller konsekvent få fordeler for å unngå bråk, hverken i familien, i fritidsaktiviteter eller i jobbsammenheng. Du lever som vanlig i en annen verden. Å få fremskyndet noe i helsevesenet handler jo om å fylle plasser til operasjon eller behandling om noen melder avbud. Om man da står på liste eller ringer på morgenen hver dag så kan man være heldig og få steppe inn - fordi køene ellers blir enda lengre. Det burde du vite. Anonymkode: 8a625...07d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå