Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2022 #1 Del Skrevet 26. oktober 2022 Jeg var på en sosial kveld med klassen til ene barnet. Der endte jeg opp på et bord med kun muslimer, med ulik bakgrunn. De fortalte om sin opplevelse av det å bo i Norge, og hvordan de opplever å være muslimer. En veldig interessant diskusjon å være med i. Jeg har muslimske venner, men de er mer «kulturelt» muslimske og ikke «troende» (om dere skjønner hva jeg mener?). Jeg har dermed ikke vært i en slik samtale før. Plutselig kommer noen av de tyrkiske muslimene inn på Erdogan, og her ble jeg litt satt ut. De ser sånn opp til han, og alt det gode han gjør for Tyrkia. De som har blitt «uskyldig» fengslet av det tyrkiske regimet, er alt annet enn uskyldige. De har blitt fengslet med god grunn. Jeg hadde veldig lyst å spør dem om hvorfor de da valgte å bo i Norge, som tross alt er et demokrati. Hvorfor de ikke valgte å flytte tilbake til Tyrkia? Dette turte jeg ikke å spør om. Er rett og slett redd for å bli oppfattet som skikkelig blåblå🙈. Kan noen her inne forklare meg det? Må innrømme at jeg følte meg litt dum og skikkelig blond😅 Anonymkode: 4fff4...441 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435176-kan-noen-hjelpe-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ang%C3%A5ende-innvandring-og-kj%C3%A6rlighet-til-moderlandet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2022 #2 Del Skrevet 26. oktober 2022 I slike tilfeller tenker jeg de er mer økonomiske innvandrere - de ønsker seg rett og slett de godene de kan få i Norge, bedre lønn, bedre fremtidsutsikter for ungene, ev. hjelpe familie i hjemlandet økonomisk m.m. Man kan forstå det, men de har jo ikke beskyttelsesbehov. Jeg tenker at mange av disse burde reist hjem - for jeg tror de kunne trengt å kjenne på hvordan det er å leve med og under Erdogan... med slike holdninger så viser de jo at de passer rett inn i hans ønsker for (seg selv og) landet. Men dette handler nok også mye om manglende kunnskap og evne til refleksjon, det å ikke være kildekritisk. Flere i disse gruppene får omtrent alle sine nyheter fra statlig styrte medier i hjemlandet. Og i dette tilfellet vil det jo være nyheter som støtter og forsvarer alt Erdogan sier, sprer falske nyheter om de faktiske ofrene for hans politikk og styresett. Anonymkode: 20f26...36a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435176-kan-noen-hjelpe-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ang%C3%A5ende-innvandring-og-kj%C3%A6rlighet-til-moderlandet/#findComment-149861522 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2022 #3 Del Skrevet 26. oktober 2022 Min erfaring er at det for mange er vanskelig i innrømme/ta inn over seg negative sider ved landet de kommer fra. De idealiserer ofte forholdene i hjemlandet, kanskje fordi det er en del av deres identitet og de har behov for å ha noe å være stolt av. Kan på en måte forstå det, de er i et fremmed land, en minoritet og føler utenforskap. Anonymkode: 51e31...8bd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435176-kan-noen-hjelpe-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ang%C3%A5ende-innvandring-og-kj%C3%A6rlighet-til-moderlandet/#findComment-149861524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2022 #4 Del Skrevet 26. oktober 2022 Det blir som om norske flyktninger i Sverige under krigen hadde priset Quisling og hevdet at han gjorde så mye godt for landet. Anonymkode: 25438...9ea Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435176-kan-noen-hjelpe-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ang%C3%A5ende-innvandring-og-kj%C3%A6rlighet-til-moderlandet/#findComment-149861525 Del på andre sider Flere delingsvalg…
the amazing spidermamma Skrevet 26. oktober 2022 #5 Del Skrevet 26. oktober 2022 Det er jo faktisk en god del tyrkere som støtter Erdogan, på samme måte som Putin fortsatt har mange russere som støtter ham, også i Norge. Og jeg tror generelt at mange (uansett bakgrunn) er ganske bevisstløse når det gjelder politikk. Det burde ikke være noen overraskelse. Men du lurer på hvorfor de ikke flytter tilbake - vet du hvor lenge de har vært her, da? Hvis man bygger seg et liv i et annet land over mange år, er det kanskje ikke bare bare å flytte "tilbake"? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435176-kan-noen-hjelpe-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ang%C3%A5ende-innvandring-og-kj%C3%A6rlighet-til-moderlandet/#findComment-149861539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
the amazing spidermamma Skrevet 26. oktober 2022 #6 Del Skrevet 26. oktober 2022 For å si det på en annen måte - ville du ha lurt på hvorfor en russer som bor i Norge, og som støtter Putin, ikke reiser hjem til Russland? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435176-kan-noen-hjelpe-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ang%C3%A5ende-innvandring-og-kj%C3%A6rlighet-til-moderlandet/#findComment-149861540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2022 #7 Del Skrevet 26. oktober 2022 the amazing spidermamma skrev (3 minutter siden): For å si det på en annen måte - ville du ha lurt på hvorfor en russer som bor i Norge, og som støtter Putin, ikke reiser hjem til Russland? Jeg er ikke HI - men jeg ville gjort det. Jeg ville sagt det til vedkommende i ganske så forbannet tone også. Og ja, jeg hadde garantert fått høre R-ordet. Men det hadde jeg tålt. Det er ikke "fordi du er russer" jeg hadde sagt det, men fordi djevelskapet hadde hyllet Putin jeg hadde sagt det. Hadde garantert også anbefalt en som er fra et hvilket som helst annet land om å flytte til Russland hvis de hadde hyllet Putin. Anonymkode: 25438...9ea Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435176-kan-noen-hjelpe-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ang%C3%A5ende-innvandring-og-kj%C3%A6rlighet-til-moderlandet/#findComment-149861542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2022 #8 Del Skrevet 26. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke HI - men jeg ville gjort det. Jeg ville sagt det til vedkommende i ganske så forbannet tone også. Og ja, jeg hadde garantert fått høre R-ordet. Men det hadde jeg tålt. Det er ikke "fordi du er russer" jeg hadde sagt det, men fordi djevelskapet hadde hyllet Putin jeg hadde sagt det. Hadde garantert også anbefalt en som er fra et hvilket som helst annet land om å flytte til Russland hvis de hadde hyllet Putin. Anonymkode: 25438...9ea På en sosial kveld i regi av skolen? Anonymkode: ea906...683 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435176-kan-noen-hjelpe-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ang%C3%A5ende-innvandring-og-kj%C3%A6rlighet-til-moderlandet/#findComment-149861544 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2022 #9 Del Skrevet 26. oktober 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg er ikke HI - men jeg ville gjort det. Jeg ville sagt det til vedkommende i ganske så forbannet tone også. Og ja, jeg hadde garantert fått høre R-ordet. Men det hadde jeg tålt. Det er ikke "fordi du er russer" jeg hadde sagt det, men fordi djevelskapet hadde hyllet Putin jeg hadde sagt det. Hadde garantert også anbefalt en som er fra et hvilket som helst annet land om å flytte til Russland hvis de hadde hyllet Putin. Anonymkode: 25438...9ea Ja, men lurer du oppriktig på hvorfor? For hi kan etter det jeg kan se ikke forestille seg grunner til å bli i Norge hvis man heier på diktatoren i hjemlandet, det er liksom det som er greia. Anonymkode: ea906...683 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435176-kan-noen-hjelpe-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ang%C3%A5ende-innvandring-og-kj%C3%A6rlighet-til-moderlandet/#findComment-149861546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2022 #10 Del Skrevet 27. oktober 2022 Jeg sitter ikke med noen fasit, men kanskje vi kan bli litt klokere ved å diskutere og dele 😃 Kjenner noen som er som beskrivelsen, både muslimer fra Tyrkia og til og med en som støtter Lukashenko. Kjærligheten gjør mye med mennesker da, i disse tilfellene er det nettopp det å møte sin egen make i landet eller at man har foreldre som innvandret på ett tidspunkt. Livet er satt og bygd i Norge. Mitt inntrykk er at de ser både positive og negative sider, det gode som gjøres for landet overskygger det mindre hyggelige. Eller rett og slett at ingen andre er egnet til å styre. I tillegg er det ikke helt som vi er vant med i ett demokrati. Giske må gå av pga metoo, Clinton trakk seg etter ett snuskete forhold (riktignok løgnen som felte han, ikke handlingen). Vi er mer vant til å blande person og poltikk, mistillit og at de må gå av når ikke de utøver høy moral selv. Den blandingen er mitt inntrykk ikke så viktig andre steder, så lenge du jobber for landets interesser, da kan du finne på mye snusk. Men er vi noe bedre selv? Zelenskyj har jo heltestatus, plutselig har alle glemt at han ble avslørt i korrupsjon selv via Pandora Papers. Allikevel får han som en av få taletid i Stortinget og vi hyller han som helt. Rett skal være rett, han er en god frontfigur i den situasjonen de er i nå, men etter norsk standard skulle han vært kastet etter mistillit. Vi kan ikke bare velge og vrake i prinsipper bare fordi vi liker eller misliker parten. Anonymkode: ec449...508 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435176-kan-noen-hjelpe-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ang%C3%A5ende-innvandring-og-kj%C3%A6rlighet-til-moderlandet/#findComment-149861617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2022 #11 Del Skrevet 27. oktober 2022 Å der hadde jeg elsket å være. Jeg har bodd 3 år i Tyrkia som er lenger enn mange av de som bor i Norge har gjort. Jeg bodde der når strømmen gikk p.g.a. noen uheldige samtaler om gull i skoesker fra E. sin familie og venner havnet på YouTube. (han gav katter i en transformator skylden). Etter det var det ikke mulig å komme inn på Wikipedia, Twitter eller YouTube fra Tyrkia. Jeg var der også under "kuppforsøket", som jeg fortsatt tror det er E som står bak. Jeg bodde der også når gruveulykken i Soma skjedde hvor over 300 gruvearbeidere mistet livet og hvor E sin stab sjef sparker en gruvearbeidere som ligger nede, neste gang kan du spørre hvorfor E ikke fengslet han. (https://www.duvarenglish.com/akp-official-who-kicked-protester-after-soma-mine-disaster-appointed-as-commercial-attache-in-germany-news-60100) Vi opplevde en demonstrasjon i Ankara, sønnen min filmet at det var 4-5 politi mot hver demonstrant og da kom 2 sivile politimenn men pistol i beltet og kjeftet på han og ba han slette den. En ting du kan spørre om neste gang for å sjekke hvor politisk smart de er: Spør om de har sett filmen Kedi (katter). For den er en slik fin og uskyldig protest mot E. (Det var liksom katter som stoppet landet i 6 timer), filmen viser steder myndighetene raserer og noen plasser ser man katter Gå forbi følgende tagging: Erdo-gone Dessverre så er mange AV tyrkerne i Norge fra Konya (finner info om dette på udi sine sider også). Her er man ekstremt opptatt av religion og er nok et av de mest konservative områdene jeg har besøkt. Ironisk nok så har de også overvekt av fyllekjører. En annen ting som er greit å vite om en del tyrkere er at de er veldig opptatt av status. Så til slekt og venner i Tyrkia kommer de nok med en helt annen historie om hvor fantastisk Norge er. Jeg er for delt statsborgerskap, men synes at man kun skulle hatt stemmerett i det landet man bor i. Så om de tyrkerne som bor i utlandet vil stemme på E så burde de først ha bodd i Tyrkia et år med tyrkisk inntekt 😂. For han vinner valget nettopp p.g.a. Stemmer fra utlandet. Du kan også spørre om hvorfor E. sitt parti ikke vant i de største byene under det siste kommunevalget? I Istanbul krevde de også omvalg, men tapte enda mer. Så han tapte byene: Ismir, Istanbul, Ankara og jeg lurer på om ikke Bursa også var med på den listen. Det eneste han kommer til å bli kjent for i etterkant er han som bygde flest moskeer i landet. Jeg kommer ikke til å boikotte Tyrkia, fordi det er så mye jeg elsker ved det landet og jeg har så mange gode venner der, og jeg håper for deres del at ting snur ved presidentvalget i 2023. Dessverre så tviler jeg på at det kommer til å gå så bra, for E. har nå innført en ny lov som sier det ikke er lov å spre 'falske nyheter' i sosiale media. Han styrer 90% av andre medier(TV og aviser) og kan nå selv bestemme hva som er falske nyheter i sosiale medier. He he he sorry, men ble litt langt dette. Anonymkode: 5bcf5...c0f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435176-kan-noen-hjelpe-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ang%C3%A5ende-innvandring-og-kj%C3%A6rlighet-til-moderlandet/#findComment-149861708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2022 #12 Del Skrevet 27. oktober 2022 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Jeg hadde veldig lyst å spør dem om hvorfor de da valgte å bo i Norge, som tross alt er et demokrati. Hvorfor de ikke valgte å flytte tilbake til Tyrkia? Dette turte jeg ikke å spør om. Er rett og slett redd for å bli oppfattet som skikkelig blåblå🙈. Enda bra du ikke stilte noen spørsmål rundt dette. Slike spørsmål tillates ikke i Norge. Men, det er nok slik andre antyder. De er kommet til Norge fordi de er interessert i å nyte velferden som flere generasjoner nordmenn har bygget opp gjennom omfattende skattebetaling. Dvs et samfunn som de selv ikke har en kultur til å bygge opp. Anonymkode: 9c2d6...77b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435176-kan-noen-hjelpe-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ang%C3%A5ende-innvandring-og-kj%C3%A6rlighet-til-moderlandet/#findComment-149861729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2022 #13 Del Skrevet 27. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): He he he sorry, men ble litt langt dette. Anonymkode: 5bcf5...c0f Ikke noe å be om unnskyld for! Det var mye spennende og interessant informasjon. Tusen takk! ❤️ Finnes det noe reelt alternativ til E tror du? Da mener jeg ikke formelt, men altså, noen som virker sterk og som en person som kan ta over i stedet for E? Anonymkode: 25438...9ea Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435176-kan-noen-hjelpe-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ang%C3%A5ende-innvandring-og-kj%C3%A6rlighet-til-moderlandet/#findComment-149861731 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2022 #14 Del Skrevet 27. oktober 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Ikke noe å be om unnskyld for! Det var mye spennende og interessant informasjon. Tusen takk! ❤️ Finnes det noe reelt alternativ til E tror du? Da mener jeg ikke formelt, men altså, noen som virker sterk og som en person som kan ta over i stedet for E? Anonymkode: 25438...9ea CHP har et par kandidater, bandt annet han som er ordfører i Istanbul. Meeen ført må det bli valg. Jeg tror nok at E jobber hardt for se om dette kan utsettes. Akkurat nå er det stor misnøye. De er ekstremt høy inflasjon, og selv om noen roper hurra for at han setter ned renten så vet vi at det ikke hjelper. Han tok jo imot altfor mange Syrere(dårlig avtale med EU), ved forrige valg brukte han de... Ga de alle statsborgerskap og da vant han så klart deres stemmer.... Nå har de opprettet eget parti. Han jobber nå hardt for å skubbe 1 mill syrere tilbake til Syria, dette kommer ikke frem i kritikken mot Hellas. Når mange tyrkere sliter med fattigdom så er det ikke populært at der er underbetalte syrere som får jobben. En annen joker er jo alle som sitter i utlandet og heier på han... Dessverre. Lyspunktet er at CHP (Ataturk) sitt parti) og HDP (tyrkiske kurdere) kan muligens ende opp med å bli enig om en kanidiat og det hadde vært kult, Valget skal egentlig være 18.06.2023, så jeg er spent. Ser jo at mange tyrkere i Norge kommenterer med at: Se så snill vi er som tar imot mange russere og ukrainere. Dette opplever tyrkere som bor i områdene: de blir kastet ut av leiligheten de leier fordi huseier har fått et godt tilbud av en russer eller ukrainere. Anonymkode: 5bcf5...c0f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435176-kan-noen-hjelpe-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ang%C3%A5ende-innvandring-og-kj%C3%A6rlighet-til-moderlandet/#findComment-149861741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2022 #15 Del Skrevet 27. oktober 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Å der hadde jeg elsket å være. Jeg har bodd 3 år i Tyrkia som er lenger enn mange av de som bor i Norge har gjort. Jeg bodde der når strømmen gikk p.g.a. noen uheldige samtaler om gull i skoesker fra E. sin familie og venner havnet på YouTube. (han gav katter i en transformator skylden). Etter det var det ikke mulig å komme inn på Wikipedia, Twitter eller YouTube fra Tyrkia. Jeg var der også under "kuppforsøket", som jeg fortsatt tror det er E som står bak. Jeg bodde der også når gruveulykken i Soma skjedde hvor over 300 gruvearbeidere mistet livet og hvor E sin stab sjef sparker en gruvearbeidere som ligger nede, neste gang kan du spørre hvorfor E ikke fengslet han. (https://www.duvarenglish.com/akp-official-who-kicked-protester-after-soma-mine-disaster-appointed-as-commercial-attache-in-germany-news-60100) Vi opplevde en demonstrasjon i Ankara, sønnen min filmet at det var 4-5 politi mot hver demonstrant og da kom 2 sivile politimenn men pistol i beltet og kjeftet på han og ba han slette den. En ting du kan spørre om neste gang for å sjekke hvor politisk smart de er: Spør om de har sett filmen Kedi (katter). For den er en slik fin og uskyldig protest mot E. (Det var liksom katter som stoppet landet i 6 timer), filmen viser steder myndighetene raserer og noen plasser ser man katter Gå forbi følgende tagging: Erdo-gone Dessverre så er mange AV tyrkerne i Norge fra Konya (finner info om dette på udi sine sider også). Her er man ekstremt opptatt av religion og er nok et av de mest konservative områdene jeg har besøkt. Ironisk nok så har de også overvekt av fyllekjører. En annen ting som er greit å vite om en del tyrkere er at de er veldig opptatt av status. Så til slekt og venner i Tyrkia kommer de nok med en helt annen historie om hvor fantastisk Norge er. Jeg er for delt statsborgerskap, men synes at man kun skulle hatt stemmerett i det landet man bor i. Så om de tyrkerne som bor i utlandet vil stemme på E så burde de først ha bodd i Tyrkia et år med tyrkisk inntekt 😂. For han vinner valget nettopp p.g.a. Stemmer fra utlandet. Du kan også spørre om hvorfor E. sitt parti ikke vant i de største byene under det siste kommunevalget? I Istanbul krevde de også omvalg, men tapte enda mer. Så han tapte byene: Ismir, Istanbul, Ankara og jeg lurer på om ikke Bursa også var med på den listen. Det eneste han kommer til å bli kjent for i etterkant er han som bygde flest moskeer i landet. Jeg kommer ikke til å boikotte Tyrkia, fordi det er så mye jeg elsker ved det landet og jeg har så mange gode venner der, og jeg håper for deres del at ting snur ved presidentvalget i 2023. Dessverre så tviler jeg på at det kommer til å gå så bra, for E. har nå innført en ny lov som sier det ikke er lov å spre 'falske nyheter' i sosiale media. Han styrer 90% av andre medier(TV og aviser) og kan nå selv bestemme hva som er falske nyheter i sosiale medier. He he he sorry, men ble litt langt dette. Anonymkode: 5bcf5...c0f Tusen takk for interessant og lærerik oppsummering. Damene fra i går kommer fra Konya, ja. Syns faktisk at hele denne tråden ble veldig interessant og opplysende, i alle fall for min del. Beklager til NN, men jeg mente overhode ikke noe støtende med å stille spørsmålet. Jeg er oppriktig nysgjerrig, og anser da et anonymt skravle-forum for en god plass å spør😅👍 HI Anonymkode: 4fff4...441 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435176-kan-noen-hjelpe-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ang%C3%A5ende-innvandring-og-kj%C3%A6rlighet-til-moderlandet/#findComment-149861773 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Admin Skrevet 27. oktober 2022 #16 Del Skrevet 27. oktober 2022 Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt, brukerangrep og avsporinger. Admin Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435176-kan-noen-hjelpe-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ang%C3%A5ende-innvandring-og-kj%C3%A6rlighet-til-moderlandet/#findComment-149861929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå