Gå til innhold

Hvorfor får folk i begravelser?

Anbefalte innlegg

Inspirert av en tråd hvor en mor har mistet datteren sin. Der skriver flere at folk sørger selv om de velger å ikke komme i begravelsen. Jeg trodde folk gikk i begravelser for å vise respekt og ta et siste farvel og vise støtte til de nærmeste, og å sørge med dem? Hva hvis det var en stebror eller stefar som ikke ville delta, men valgte å reise bort eller gjøre andre planlagte prosjekter isteden?

Anonymkode: 93e3d...5ac

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435148-hvorfor-f%C3%A5r-folk-i-begravelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Inspirert av en tråd hvor en mor har mistet datteren sin. Der skriver flere at folk sørger selv om de velger å ikke komme i begravelsen. Jeg trodde folk gikk i begravelser for å vise respekt og ta et siste farvel og vise støtte til de nærmeste, og å sørge med dem? Hva hvis det var en stebror eller stefar som ikke ville delta, men valgte å reise bort eller gjøre andre planlagte prosjekter isteden?

Har du null empati for dem som ikke makter å gå? At det blir for vanskelig? Vis respekt for disse også. 

Ta vare på de etterlatte, ikke de døde. 

Anonymkode: bc3f9...be9

Jeg var nylig i en begravelse. Gruet meg i flere dager i forveien. Er kronisk syk og kan få angst på en dårlig dag. Flere kom bort til meg og takket meg og ble overasket over at jeg orket å komme. 

Man kan ikke bestemme hva andre skal føle. Ingen trenger å tenke noe som helst om andre. Hvis en ikke kommer i begravelsen, er det en grunn til det. Stygt av andre å dømme. 

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Man går i begravelse for å vise støtte til de etterlatte.

Anonymkode: 14986...286

Kanskje sorgen er så stor at man ikke makter. Skal man bli dømt for det? Det er andre som kan støtte. Kg man kan støtte både før og etter bisettelsen altså. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje sorgen er så stor at man ikke makter. Skal man bli dømt for det? Det er andre som kan støtte. Kg man kan støtte både før og etter bisettelsen altså. 

Det er ingen som sørger mer enn foreldrene når de har mistet et barn. Er de da fritatt begravelsen? 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Har du null empati for dem som ikke makter å gå? At det blir for vanskelig? Vis respekt for disse også. 

Ta vare på de etterlatte, ikke de døde. 

Jeg har nok veldig liten forståelse for at folk velger å gjøre andre planlagte prosjekter isteden, og spesielt når det er nærmeste familie, og enda mer om noen har mistet et barn. Det skal mye til for at jeg skal ha empati med noen som setter seg og sin interesse foran foreldre som må gravlegge sitt eget barn ja. 

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg går i begravelser for å vise respekt for de etterlatte og den som skal begraves. Det er en siste hilsen, slik jeg ser det. 

Dersom jeg hadde vært i nær relasjon til noen som døde, og som jeg ikke valgte å gå i begravelsen til. så hadde det plaget meg veldig. Da måtte jeg ha vært veldig syk. Og jeg ville ha tatt kontakt med de etterlatte og kondolert og forklart meg grundig hvorfor jeg ikke kunne deltatt. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er ingen som sørger mer enn foreldrene når de har mistet et barn. Er de da fritatt begravelsen? 

Det er da ingen plikt å møte opp i begravelse? Og om sorgen er så stor å bære så kan man velge å ikke ha begravelse også. 
Og si at ingen sørger mer enn foreldre når de mister et barn? Hvem er du til å bestemme det?

Anonymkode: 6cd4b...9c8

Det er da ingen plikt å møte opp i begravelse? Og om sorgen er så stor å bære så kan man velge å ikke ha begravelse også. 
Og si at ingen sørger mer enn foreldre når de mister et barn? Hvem er du til å bestemme det?

Hvem tenker du sørger mer over tapet av et barn, enn foreldre, søsken og besteforeldre?

Det er jo ingen plikt, men det er vanlig dannelse å gjøre det. Det skal samtidig sies at dersom du er en engstelig person full av angst, og den berørte familien er klar over det, så skjønner de nok grunnen til at du ikke deltar. Uten sure miner. 

Annonse

Sommerkroppen 2029 skrev (2 minutter siden):

Det er jo ingen plikt, men det er vanlig dannelse å gjøre det. Det skal samtidig sies at dersom du er en engstelig person full av angst, og den berørte familien er klar over det, så skjønner de nok grunnen til at du ikke deltar. Uten sure miner. 

Ja, det er jeg helt enig i. 

Sommerkroppen 2029 skrev (5 minutter siden):

Hvem tenker du sørger mer over tapet av et barn, enn foreldre, søsken og besteforeldre?

Det kan være flere, det. Det er ingen fasit på hvem som sørger mest over tapet av sine nære, eller hvilken relasjon man må ha for å "sørge mest"

I tillegg til at det er en god måte å bearbeide sorg på og støtte etterlatte kan det være veldig hyggelig. Når gamle mennesker i vår familie dør "mett av dage" pleier hele slekta å møte frem. Det er trist, men fint også. Vi bruker mange timer etter begravelsen ned god mat og prat, både om avdøde og andre ting.

Anonymkode: 67774...4b6

Det kan være flere, det. Det er ingen fasit på hvem som sørger mest over tapet av sine nære, eller hvilken relasjon man må ha for å "sørge mest"

Nå er jo ikke sørging en konkurranse heller. Men jeg vil tro at min bror hadde sørget mer over tapet av sin datter enn det jeg hadde som tante. Bare tanken er grusom, og jeg er uendelig glad i niesen min. Men jeg kunne ikke sidestilt meg med sorgen til min bror, hvis du skjønner. 

Å gå i begravelse er en sosialt forventet ting. Man går for å ære den avdøde, for å støtte de pårørende og for å ta et siste farvel.

Om man er i en situasjon som gjør at det er vanskelig/umulig å delta i begravelsen er man ikke et dårligere menneske, det passer bare ikke.

Jeg har begravd mitt eget barn. Jeg grudde meg helt vanvittig, hyperventilerte og var sikker på at jeg kom til å få sammenbrudd i kirken. Det gjorde jeg ikke, og i ettertid er det et godt minne, utrolig nok. Varmen fra de fremmøtte var til å ta og føle på, prestens ord trøstet og det var en verdig avslutning på et altfor kort liv.

Anonymkode: cc986...9a9

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Å gå i begravelse er en sosialt forventet ting. Man går for å ære den avdøde, for å støtte de pårørende og for å ta et siste farvel.

Om man er i en situasjon som gjør at det er vanskelig/umulig å delta i begravelsen er man ikke et dårligere menneske, det passer bare ikke.

Jeg har begravd mitt eget barn. Jeg grudde meg helt vanvittig, hyperventilerte og var sikker på at jeg kom til å få sammenbrudd i kirken. Det gjorde jeg ikke, og i ettertid er det et godt minne, utrolig nok. Varmen fra de fremmøtte var til å ta og føle på, prestens ord trøstet og det var en verdig avslutning på et altfor kort liv.

For det første, så veldig leit å se hva du har opplevd. Jeg ser at det kan være gode grunner for å ikke delta, men et planlagt prosjekt som en reise er for meg ingen god grunn, for det handler om å prioritering, og den prioriteringen blir veldig feil i mitt syn. Det blir som om stefar gjorde det, og det er vel knapt en person som ikke ville fordømt et slikt valg. Jeg tror heller ingen mødre hadde fortsatt forholdet om han valgte å dra på reise isteden. 

For det første, så veldig leit å se hva du har opplevd. Jeg ser at det kan være gode grunner for å ikke delta, men et planlagt prosjekt som en reise er for meg ingen god grunn, for det handler om å prioritering, og den prioriteringen blir veldig feil i mitt syn. Det blir som om stefar gjorde det, og det er vel knapt en person som ikke ville fordømt et slikt valg. Jeg tror heller ingen mødre hadde fortsatt forholdet om han valgte å dra på reise isteden. 

Men din mening er jo ikke andres fasit? De fleste avlyser planer om det lar seg gjøre uten for mye styr, men må man reise betyr det ikke at man bryr seg mindre om den avdøde. Om en stefar velger å reise i stede for å støtte sin kone som har mistet sitt barn er vel de fleste enige om er svært spesielt. Jeg tenker at diskusjonen går på mennesker som ikke er så nær. Min kusine valgte å reise på en planlagt ferietur da bestefar ble begravet. Han var en gammel mann som døde mett av dage, og alle hadde forståelse for valget hennes. Hun var der for bestemor både før og i ettertid, og ingen setter spørsmålstegn ved hennes sorg basert på det valget. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men din mening er jo ikke andres fasit? De fleste avlyser planer om det lar seg gjøre uten for mye styr, men må man reise betyr det ikke at man bryr seg mindre om den avdøde. Om en stefar velger å reise i stede for å støtte sin kone som har mistet sitt barn er vel de fleste enige om er svært spesielt. Jeg tenker at diskusjonen går på mennesker som ikke er så nær. Min kusine valgte å reise på en planlagt ferietur da bestefar ble begravet. Han var en gammel mann som døde mett av dage, og alle hadde forståelse for valget hennes. Hun var der for bestemor både før og i ettertid, og ingen setter spørsmålstegn ved hennes sorg basert på det valget. 

Jeg har ikke sagt at min mening er noen fasit. Jeg kan likevel mene at når folk velger å prioritere seg selv først i en sånn situasjon isteden for å delta, så syns jeg det er uhørt og svært egoistisk. Når man er som søsken, så er de nærmere enn en stefar da de deler mye mer, men ellers kommer det selvsagt an på familieforhold. Når de vokser opp som søsken så er de nære. 

Virker som det kan ligge mer bak enn at hun ikke dukket opp I begravelsen. Om jeg ikke maktet å gå i en begravelse, tror jeg at jeg hadde sagt ifra om det. 

Om man bare ikke dukker opp, drar på ferie og ikke lar seg høre fra verken før eller siden, så tror jeg at jeg også hadde stusset over det og synes at det hadde vært vondt. 

Anonymkode: ef7e7...68f

Virker som det kan ligge mer bak enn at hun ikke dukket opp I begravelsen. Om jeg ikke maktet å gå i en begravelse, tror jeg at jeg hadde sagt ifra om det. 

Om man bare ikke dukker opp, drar på ferie og ikke lar seg høre fra verken før eller siden, så tror jeg at jeg også hadde stusset over det og synes at det hadde vært vondt. 

Anonymkode: ef7e7...68f

Det trenger ikke å ligge mer bak, og det ser man jo også av svar mange gir i tråden denne er inspirert av og flere svar her. Folk har ingen problemer med å skjønne prioriteringen til den som velger å ikke delta på grunn av planlagt reise. De har heller ingen problemer med å bebreide og kritisere moren. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det trenger ikke å ligge mer bak, og det ser man jo også av svar mange gir i tråden denne er inspirert av og flere svar her. Folk har ingen problemer med å skjønne prioriteringen til den som velger å ikke delta på grunn av planlagt reise. De har heller ingen problemer med å bebreide og kritisere moren. 

Hvem kritiserer moren? 

Hvem kritiserer moren? 

De som skriver at hun er sinnsyk, som er helt på viddene, som skriver at hun dømmer hardt, de som mener hun må være fra Holmenkollen og de som antyder at hun ikke klarer å være raus. De som bebreider henne for at hun ikke forstår at niesen sørger selv om hun prioriterer seg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...