Gå til innhold

Uglesett for sykefraværet

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor vanlig dette er… Ønsker ikke kritikk og «skjerp deg og jobb likevel». Sikkert mange som tenker det, men.

Jeg jobber på en ia-bedrift, det vil si en bedrift der man på papiret har ganske mange dager med egenmelding i løpet av et år (24 tror jeg det er)

Jeg har to små barn som har vært en del syke. Altså, vanlige ting: mye forkjølelser. Selv har jeg blitt smittet hver gang, og ender iallefall 2-3 ganger i året opp med kraftig forkjølelse. Det vil si et par dager med feber, kjempevond hals i 3-4 dager. Veldig mye snørr og tetthet og rennende øyne, og etterpå en forferdelig tørrhoste som plager meg i opptil to uker, og der jeg må ta Cosylan om natta i over en uke for å ikke være våken at hoste hele natta. (De verste dagene hender det jeg hoster til jeg kaster opp…)

På grunn av dette har jeg rundt 15 dagers fravær for egen del (altså utenom sykt-barn-dagene) i året. Ett år måtte jeg bruke alle egenmeldingsdagene. Men i år har jeg hittil 12 egenmeldingsdager. I tillegg har jeg jo brukt en god del sykt-barn-dager, hvert år…

Arbeidsgiver gir meg veldig dårlig samvittighet for dette, og gir uttrykk for at de ikke helt tror på det. Det virker som mange blir mye mindre syke enn jeg blir. De tenker at forkjølelse er å være litt tett i nesa og skjønner ikke hvorfor man ikke kan jobbe da. Så det virker som de tror jeg sniker meg unna, noe jeg ikke gjør. Jeg hater å ta egnenmelding, for jeg vet hva de tenker, og gjør det bare når jeg føler meg skikkelig ille og vet jeg ikke hadde klart å jobbe den dagen.

Kollegaen min med minst sykefravær på et år ble premiert med flakslodd foran oss andre. Denne kollegaen har ikke barn.

Det er bare noen få av oss som har barn, og nettopp vi topper kortvarige sykefravær på jobben, og blir uglesett av de andre.

I tillegg har jeg blitt fratatt hjemmekontor, til tross for lang reisevei og at jeg er avhengig av å hente barn i barnehagen noen dager i uka. Jeg reiser altså langt med tog, og terskelen for å sitte og hoste og hoste på toget er jo høyere enn å hoste hjemmefra. Jobben min kan like fint gjøres hjemme som på kontoret, og i koronaperioden da vi var hjemme hele tiden gikk produksjonen OPP.

Det har vært perioder der jeg har tvunget meg på jobb med disse forkjølelsene. Folk på toget har sett surt på meg, forståelig nok! Selv om jeg alltid bruker munnbind når jeg er forkjøla etter koronaen. Og jeg har sittet og hostet og snufset på jobben.

Og det som ALLTID har skjedd de gangene er at det blir mye mer langvarig og jeg blir veldig sliten og blir en dårligere mamma hele perioden. Ofte blir jeg sykere igjen, for eksempel får en ny forkjølelse fordi immunforsvaret er svekket.

Sjefen min har også «minnet meg om» at barn bare trenger være hjemme fra barnehagen om de har høy feber og ellers kan leveres. Men jeg klarer ikke levere 4-åringen de gangene hun har tørrhoste og hoster masse.

Jeg har konstant dårlig samvittighet og føler på en forferdelig squeeze. Jobben vil vel EGENTLIG at jeg ikke skal ha barn, iallefall ikke barn som blir syke, smitter meg, eller som trenger å hentes i barnehagen. Og barnehagen synes det hadde vært fint for barna om vi kunne levert sent og hentet tidlig, og selvsagt holde dem hjemme når de er pjuske.

Jobben vil ikke gi meg en del oppgaver fordi «man må jobbe hver dag for å gjøre dette, og du er jo så mye syk» (med mye mener de da 15 dager i året i snitt)

Er det veldig uvanlig at småbarnsmødre er så mye borte som meg? Er jeg umoralsk og bør dra mer inn på toget og jobb også når jeg har feber? (Jeg mener jo ikke det, men kanskje jeg tenker feil. Lurer derfor på hva andre mener).

Uansett så fungerer ikke dette her…

Anonymkode: ca738...956

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435146-uglesett-for-sykefrav%C3%A6ret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du og faren til barna flinke til å dele på sykt barn dagene? For dersom det er du som tar flest av de blir det totale fraværet fra jobb høyt. 

Men synes du har lite forståelsesfull arbeidsgiver. Hva med å bytte jobb? Prøve å finne noe nærmere hjemmet så du slipper togreisen også.

Anonymkode: fc365...a44

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er du og faren til barna flinke til å dele på sykt barn dagene? For dersom det er du som tar flest av de blir det totale fraværet fra jobb høyt. 

Men synes du har lite forståelsesfull arbeidsgiver. Hva med å bytte jobb? Prøve å finne noe nærmere hjemmet så du slipper togreisen også.

Jeg har tatt flest sykt-barn-dager, men han har tatt nesten like mange som meg. Grunnen til at jeg har tatt flest er at de gangene han har hatt viktige møter på jobb som han MÅ være på (ellers må møtene avlyses) så har jeg tatt sykt-barn-dagene. Så hvis jeg har tatt 10 dager på ett år har kanskje han tatt 7, for eksempel. På min jobb er det ingen slike ting som er avhengige av meg i samme grad. 

Jeg har de siste årene søkt på flere jobber nærmere hjemme. Har blitt innstilt som nr. 2 totalt 4 ganger nå. Blir litt motløs men gir ikke opp å få meg jobb nærmere altså! Men det er veldig konkurranse om de jobbene som er her.

Jeg synes du har mye fravær, men man er jo forskjellig, har forskjellig immunforsvar, og man velger jo ikke selv å bli syk.

Det at du har barn er nok ikke problemet her, jeg har fire stykker og er forkjølet i snitt en gang i året og det går mange år mellom hver gang jeg har feber.

Jeg synes ikke du skal gå på jobb med feber!

Det jeg ville gjort var å i en periode få sykemelding hver gang du er så syk, så de skjønner at du ikke overdriver og jukser. Jeg ville også snakket med legen om det er noen måte du kan styrke immunforsvaret ditt på eller om du bare må leve med at du er av de menneskene som lett blir syk.

Jeg personlig har ikke fravær fra jobb hvert år. Siste året har jeg vært borte en gang og der var i februar da hele familien fikk korona.

Anonymkode: ef479...8b2

Det er ingen tvil om at du er unormalt mye borte fra jobb ja, hvis det var det som var spørsmålet? Hvis du feks har 10 sykt barn dager og 15 egenmeldingsdager, har du et sykefravær på over 10 prosent. Det er ikke vanlig. 

Anonymkode: 8ea44...dbd

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville fått mannen til å ta flere dager, jeg er sikker på at din jobb også må gjøres.

Jeg tror ikke de 2-3 dagene fra eller til på ett år har så mye å si. Det er mitt fravær (når jeg er syk) de reagerer mest på forøvrig. Flere av sykt-barn-dagene jeg har tatt (4 av dem kanskje) har både jeg og barna vært syke samtidig, så da har det vært naturlig at jeg er hjemme, og slipper samtidig å ta egenmelding. Jeg er mye syk 😕

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ingen tvil om at du er unormalt mye borte fra jobb ja, hvis det var det som var spørsmålet? Hvis du feks har 10 sykt barn dager og 15 egenmeldingsdager, har du et sykefravær på over 10 prosent. Det er ikke vanlig. 

Ja, det var egentlig spørsmålet, men også i forhold til «demografien», altså småbarnsmor med barn som er mye syke. Jeg har inntrykk av at mange av de andre barna i barnehagen er like mye syke. Bestevenninna til dattera mi var borte fra barnehagen pga sykdom rundt 5 uker totalt forrige barnehageår. De ble ofte syke nesten samtidig, smittet sikkert hverandre.

Jeg har jo ikke spurt foreldrene hvor mye syke de blir selv da. Så derfor lurte jeg litt på hva som er vanlig

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Ja, det var egentlig spørsmålet, men også i forhold til «demografien», altså småbarnsmor med barn som er mye syke. Jeg har inntrykk av at mange av de andre barna i barnehagen er like mye syke. Bestevenninna til dattera mi var borte fra barnehagen pga sykdom rundt 5 uker totalt forrige barnehageår. De ble ofte syke nesten samtidig, smittet sikkert hverandre.

Jeg har jo ikke spurt foreldrene hvor mye syke de blir selv da. Så derfor lurte jeg litt på hva som er vanlig

Tja, man kan jo være heldig eller uheldig med barnas sykdom i løpet av et år, men for egen del har jeg vel ikke vært borte noe bortsett fra korona de siste årene. Høres ut som du sliter litt med helsa og kanskje bør få oppfølging fra lege.

Veldig varierende hvordan man møtes her, jeg har heldigvis en ny leder nå som er ryddig her, i tillegg til mulig hjemmekontor som er veldig nyttig de dagene en ikke er helt på topp. Da flyter ting bedre, jeg ville tatt opp muligheten med leder. Når du kan konkret vise til at dette vil gi bedre arbeidsflyt totalt, skal det noen gode argumenter til for motsatt. 

Ellers tror jeg vi av og til bare må akseptere at vi ikke kan endre andres mening. Jeg jobber med en kollega som sa rett ut, hvis ikke du er død, reiser du på jobb. Det var en periode jeg opplevde mitt livs verste krise, både dødsfall, akutt innleggelse av foreldre og ett barn som var alvorlig syk. Min første sykmelding i mine over 20 år i arbeidslivet. Jeg kan bruke energi på å forsøke å forsvare meg, eller jeg kan bare tenke, ja, da får du mene det. Jeg forholder meg til norsk regelverk og samtaler med min lege. Søk støtte hos de som forstår deg og bryr seg. Det er forøvrig ganske normalt at småbarnsforeldre smittes av mange runder den første tiden og det er vel neppe noe mindre nå etter samfunnet har åpnet opp etter to år med tiltak som har utsatt en hel del basiller. Nei, du skal ikke reise på jobb med feber. 

Anonymkode: da53e...3fe

Du går til fastlegen når du selv er syk og ber om attest eller sykemelding, og en helsesjekk for din egen skyld - det er som de andre sier unormalt å være så mye syk. Koble på far eller annen familie når barna er syke. 

Anonymkode: 3d66d...6b8

Annonse

Ja, du har mye fravær, men er man syk så er man syk! Hva med å få sykemelding for ditt eget fravær? 

Jeg har et barn som var _mye_ syk. Fra barnehagestart i august til februar året etter var han ikke en hel uke i barnehagen. Vi brukte 60 dager hjemme med han. Det er mye. Men det får jeg ikke gjort noe med!

Jeg har supersnill sjef, som bremser meg når jeg er syk. Jeg har mulighet til hjemmekontor og har derfor ikke så mye faktisk fravær, siden jeg kan jobbe hjemmefra. Mannen min har hatt hjemmekontor siden covid og det er enklere å være syk hjemme og jobbe litt, enn å dra ut blant folk og fungere. 

Anonymkode: 175d1...ca4

Det er unormalt mye fravær og du bør få undersøkt hvorfor du blir så mye syk (mangel på vitaminer, svekket immunforsvar, for lite fysisk aktiv, overvekt).

Når du er så mye syk bør mannen ta mest sykt barn dager.

Selvsagt får du ikke mer ansvar på jobb, du har jo et fravær på over 10 prosent.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg synes du har mye fravær, men man er jo forskjellig, har forskjellig immunforsvar, og man velger jo ikke selv å bli syk.

Det at du har barn er nok ikke problemet her, jeg har fire stykker og er forkjølet i snitt en gang i året og det går mange år mellom hver gang jeg har feber.

Jeg synes ikke du skal gå på jobb med feber!

Det jeg ville gjort var å i en periode få sykemelding hver gang du er så syk, så de skjønner at du ikke overdriver og jukser. Jeg ville også snakket med legen om det er noen måte du kan styrke immunforsvaret ditt på eller om du bare må leve med at du er av de menneskene som lett blir syk.

Jeg personlig har ikke fravær fra jobb hvert år. Siste året har jeg vært borte en gang og der var i februar da hele familien fikk korona.

Anonymkode: ef479...8b2

Det er nesten umulig å få sykemelding for bare noen dager hvis man har rett til egenmelding.

Anonymkode: 3a816...19e

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er nesten umulig å få sykemelding for bare noen dager hvis man har rett til egenmelding.

Anonymkode: 3a816...19e

Kommer vel helt an på legen. 

Sist jeg var skikkelig syk (sykere enn normalt) dro jeg til legen på dag 3 med egenmelding (IA-bedrift, så kan bruke 8 ) 
Han spurte hva mitt største problem var da, jeg sa at jeg var uforskamma sliten av å hoste opp lungene. "ja da trenger du sykemelding". Så fikk jeg det ut uka, med beskjed om å ringe om jeg trengte mer på mandag.

Så er jo bare å ringe og høre!

Anonymkode: 175d1...ca4

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på hvor vanlig dette er… Ønsker ikke kritikk og «skjerp deg og jobb likevel». Sikkert mange som tenker det, men.

Jeg jobber på en ia-bedrift, det vil si en bedrift der man på papiret har ganske mange dager med egenmelding i løpet av et år (24 tror jeg det er)

Jeg har to små barn som har vært en del syke. Altså, vanlige ting: mye forkjølelser. Selv har jeg blitt smittet hver gang, og ender iallefall 2-3 ganger i året opp med kraftig forkjølelse. Det vil si et par dager med feber, kjempevond hals i 3-4 dager. Veldig mye snørr og tetthet og rennende øyne, og etterpå en forferdelig tørrhoste som plager meg i opptil to uker, og der jeg må ta Cosylan om natta i over en uke for å ikke være våken at hoste hele natta. (De verste dagene hender det jeg hoster til jeg kaster opp…)

På grunn av dette har jeg rundt 15 dagers fravær for egen del (altså utenom sykt-barn-dagene) i året. Ett år måtte jeg bruke alle egenmeldingsdagene. Men i år har jeg hittil 12 egenmeldingsdager. I tillegg har jeg jo brukt en god del sykt-barn-dager, hvert år…

Arbeidsgiver gir meg veldig dårlig samvittighet for dette, og gir uttrykk for at de ikke helt tror på det. Det virker som mange blir mye mindre syke enn jeg blir. De tenker at forkjølelse er å være litt tett i nesa og skjønner ikke hvorfor man ikke kan jobbe da. Så det virker som de tror jeg sniker meg unna, noe jeg ikke gjør. Jeg hater å ta egnenmelding, for jeg vet hva de tenker, og gjør det bare når jeg føler meg skikkelig ille og vet jeg ikke hadde klart å jobbe den dagen.

Kollegaen min med minst sykefravær på et år ble premiert med flakslodd foran oss andre. Denne kollegaen har ikke barn.

Det er bare noen få av oss som har barn, og nettopp vi topper kortvarige sykefravær på jobben, og blir uglesett av de andre.

I tillegg har jeg blitt fratatt hjemmekontor, til tross for lang reisevei og at jeg er avhengig av å hente barn i barnehagen noen dager i uka. Jeg reiser altså langt med tog, og terskelen for å sitte og hoste og hoste på toget er jo høyere enn å hoste hjemmefra. Jobben min kan like fint gjøres hjemme som på kontoret, og i koronaperioden da vi var hjemme hele tiden gikk produksjonen OPP.

Det har vært perioder der jeg har tvunget meg på jobb med disse forkjølelsene. Folk på toget har sett surt på meg, forståelig nok! Selv om jeg alltid bruker munnbind når jeg er forkjøla etter koronaen. Og jeg har sittet og hostet og snufset på jobben.

Og det som ALLTID har skjedd de gangene er at det blir mye mer langvarig og jeg blir veldig sliten og blir en dårligere mamma hele perioden. Ofte blir jeg sykere igjen, for eksempel får en ny forkjølelse fordi immunforsvaret er svekket.

Sjefen min har også «minnet meg om» at barn bare trenger være hjemme fra barnehagen om de har høy feber og ellers kan leveres. Men jeg klarer ikke levere 4-åringen de gangene hun har tørrhoste og hoster masse.

Jeg har konstant dårlig samvittighet og føler på en forferdelig squeeze. Jobben vil vel EGENTLIG at jeg ikke skal ha barn, iallefall ikke barn som blir syke, smitter meg, eller som trenger å hentes i barnehagen. Og barnehagen synes det hadde vært fint for barna om vi kunne levert sent og hentet tidlig, og selvsagt holde dem hjemme når de er pjuske.

Jobben vil ikke gi meg en del oppgaver fordi «man må jobbe hver dag for å gjøre dette, og du er jo så mye syk» (med mye mener de da 15 dager i året i snitt)

Er det veldig uvanlig at småbarnsmødre er så mye borte som meg? Er jeg umoralsk og bør dra mer inn på toget og jobb også når jeg har feber? (Jeg mener jo ikke det, men kanskje jeg tenker feil. Lurer derfor på hva andre mener).

Uansett så fungerer ikke dette her…

Be om et møte med HR, tillitsvalgte og ledelsen om muligheten for å ha noe hjemmekontor videre og argumenter med det du sier het. 

Vi hadde også mye sykdom i småbarnstiden. Var slitsomt. 

Anonymkode: cb384...d08

HeiteH skrev (58 minutter siden):

Det er unormalt mye fravær og du bør få undersøkt hvorfor du blir så mye syk (mangel på vitaminer, svekket immunforsvar, for lite fysisk aktiv, overvekt).

Når du er så mye syk bør mannen ta mest sykt barn dager.

Selvsagt får du ikke mer ansvar på jobb, du har jo et fravær på over 10 prosent.

Kjøre vene! Det er ingen sammenheng mellom overvekt og aktivitet og risiko for å bli syk av infeksjoner og bakterier. 

Anonymkode: cb384...d08

Du har mye fravær. Og på meg høres det ut som om terskelen din for både egenmelding og syke barn er noe lav. Her går vi på jobb/skole/barnehage så lenge vi ikke er ordentlig syke med oppkast, feber eller lignende. Ved syke barn har vi gjerne tatt noen timer med hjemmekontor også, alt etter alder og formen til ungene.

jeg vil tippe at i snitt de siste 10årene har vi hatt en mellom 4-8 egenmeldinger i året, og mellom 3-6 sykt barn dager (hver) i året. Der er med 3 barn…

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Klart det er vanlig å bli mye syk når har småbarn. Du er helt normal, HI!

Anonymkode: 216b8...783

Nå må du gi deg! Det er IKKE normalt å ha over 10 % sykedager. Da snakker vi i så fall om kronisk syke, og det er noe helt annet. 

Dette skjønner jeg at både leder og kolleger reagerer på. Det er vel heller normalt å begynne å tvile på om det er reell sykdom når det blir så stort fravær.

Mannen må på banen. Høres ut som om "viktige møter" dukker beleilig opp når ungene er syke... Uansett MÅ han bare la møte være møte (evt delta på teams). Om begge hadde "viktige møter" måtte jo en vært hjemme uansett? Tviler på at noen dør om han ikke møter, evt tar møtet på teams som skjer overalt ellers i arbeidslivet. 

Anonymkode: 275c3...ea9

Ja, du HAR mye fravær....egenmeldinger teller 12 måneder tilbake i tid, og har du så mange dager allerede i år blir det vel enda flere før jul Og med sykt barn dager på toppen skjønner jeg at arbeidsgiver reagerer. Hos oss må folk inn til samtale ved så stort fravær som du har. Hvis du har makset egenmeldinger og har sykt barn dager i tillegg og med ferien din er du vekke 13 uker i året...9 uker kun med sykdom. Det er veldig veldig mye. Hadde du ikke jobbet i en IA bedrift hadde det aldri gått. Skjønner godt arbeidsgiver. Vi har også tre barn og jeg er vel vekke maks en gang i året med sykdom i et par dager..noen år ikke en eneste egenmeldingsdag. Ja, jeg vet folk er forskjellig men noen har lavere toleransegrense for å holde sengen. Jeg mene litt snue og hoste ikke kvalifiserer til å være hjemme.

Anonymkode: 77ebe...d09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...