Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #1 Skrevet 24. oktober 2022 Har et barn med addison sykdom, og nå er det umulig å få tak i kortison tabletter som barnet er avhengig av daglig. Har heldigvis for ca 10 dager igjen, men spurte på apoteket i dag igjen, og fikk opplyst at det fortsatt er tomt over hele Norge pga leveringsvansker. De har ingen informasjon om når det kommer inn igjen. Jeg må jo ringe sykehuset og spørre hva vi gjør, men er det noen som er i lignende situasjon? Og hva er det dere gjør i såfall? Hilsen en urolig mamma Anonymkode: b56f0...92b
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #2 Skrevet 24. oktober 2022 Har du sjekket på nettapotekene? Kan være det er apoteker andre steder som har igjen. Så en artikkel fra nord i landet (fikk ikke lest den pgs. betalingsmur), den var lagt ut i går, apotek som sier de snart er tomme for kortison. Jeg ville tatt en sjekkerunde og så ringt apoteket for å be dem om å legge av, om du ikke får bestilt direkte på nettet (vet ikke hvordan det er med reseptbelagte medisiner). Siden dere bare har medisiner for ti dager fremover så haster det jo å få medisiner eller erstatningsprodukt. Addison er jo en forholdsvis sjelden sykdom, så spørs om du får så mange svar her fra noen som har erfaring. Uansett - sjekk hos alle apoteker, og ring uansett sykehuset i morgen! Det dere nå opplever viser bare viktigheten av at Norge skaffer seg et beredskapslager for viktige medisiner! Anonymkode: 834a5...66b
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #3 Skrevet 24. oktober 2022 Uff for en ekkel situasjon. Håper sykehuset har i reserve, så de kan hjelpe dere til apoteket får inn. Anonymkode: b4c34...35d
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #4 Skrevet 24. oktober 2022 For en kjip situasjon! Jeg har ikke noen tips eller råd dessverre. Håper det ordner seg for dere🤞🏻 Anonymkode: d6258...da9
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #5 Skrevet 24. oktober 2022 Måtte sjekke litt mer, jeg. Under pandemien ble det faktisk opprettet et beredskapslager for medisiner i Norge (så det er helt nytt), spørs om de har på lager, da, men det burde de jo ha. Er det mulig å få tak på i Sverige? Bor du i noenlunde reiseavstand til Sverige så kan kanskje det være et alternativ? Anonymkode: 834a5...66b
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #6 Skrevet 24. oktober 2022 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Måtte sjekke litt mer, jeg. Under pandemien ble det faktisk opprettet et beredskapslager for medisiner i Norge (så det er helt nytt), spørs om de har på lager, da, men det burde de jo ha. Er det mulig å få tak på i Sverige? Bor du i noenlunde reiseavstand til Sverige så kan kanskje det være et alternativ? Anonymkode: 834a5...66b Kan man bruke norske resepter på apotek i Sverige? Anonymkode: c4b31...711
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #7 Skrevet 24. oktober 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Kan man bruke norske resepter på apotek i Sverige? Anonymkode: c4b31...711 Man skal i utgangspunktet kunne gjøre det. https://www.norden.org/no/info-norden/medisin-og-medisintilskudd-i-sverige Jeg vet i hvert fall om noen som har bestilt varer i Sverige, hentet der og hatt med seg norske resepter, for man må jo også ha resept hvis man blir stoppet i tollen med reseptbelagte midler. Anonymkode: 834a5...66b
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #8 Skrevet 24. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har du sjekket på nettapotekene? Kan være det er apoteker andre steder som har igjen. Så en artikkel fra nord i landet (fikk ikke lest den pgs. betalingsmur), den var lagt ut i går, apotek som sier de snart er tomme for kortison. Jeg ville tatt en sjekkerunde og så ringt apoteket for å be dem om å legge av, om du ikke får bestilt direkte på nettet (vet ikke hvordan det er med reseptbelagte medisiner). Siden dere bare har medisiner for ti dager fremover så haster det jo å få medisiner eller erstatningsprodukt. Addison er jo en forholdsvis sjelden sykdom, så spørs om du får så mange svar her fra noen som har erfaring. Uansett - sjekk hos alle apoteker, og ring uansett sykehuset i morgen! Det dere nå opplever viser bare viktigheten av at Norge skaffer seg et beredskapslager for viktige medisiner! Anonymkode: 834a5...66b Takk for tips. Har sjekket nettapotek, men muligens ikke alle så skal sjekke litt mer. Håper sykehusene muligens har noe på lager. Må jo finnes noe, eller noe alternativ, men apoteket sier de ikke vet hva som kan brukes istedenfor. Skal som sagt sjekke flere apoteker på nett, og så må jeg ringe sykehuset og høre hva vi gjør. Anonymkode: b56f0...92b
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #9 Skrevet 24. oktober 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Takk for tips. Har sjekket nettapotek, men muligens ikke alle så skal sjekke litt mer. Håper sykehusene muligens har noe på lager. Må jo finnes noe, eller noe alternativ, men apoteket sier de ikke vet hva som kan brukes istedenfor. Skal som sagt sjekke flere apoteker på nett, og så må jeg ringe sykehuset og høre hva vi gjør. Anonymkode: b56f0...92b Her står det at det er to apoteker som skal ha denne typen: https://www.apotek1.no/produkter/cortison-tablett-25-mg-100stk-58404p Litt håpløst at du må gå inn på hvert enkelt apotek for å finne det ut, men er verdt å gjøre jobben om du får treff. Anonymkode: 834a5...66b
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #10 Skrevet 24. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Måtte sjekke litt mer, jeg. Under pandemien ble det faktisk opprettet et beredskapslager for medisiner i Norge (så det er helt nytt), spørs om de har på lager, da, men det burde de jo ha. Er det mulig å få tak på i Sverige? Bor du i noenlunde reiseavstand til Sverige så kan kanskje det være et alternativ? Anonymkode: 834a5...66b Takk for tips, det visste jeg ikke. Vi bor på vestlandet, men må vi reise så gjør vi det. Anonymkode: b56f0...92b
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #11 Skrevet 24. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): For en kjip situasjon! Jeg har ikke noen tips eller råd dessverre. Håper det ordner seg for dere🤞🏻 Anonymkode: d6258...da9 Tusen takk. Anonymkode: b56f0...92b
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #12 Skrevet 24. oktober 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Takk for tips, det visste jeg ikke. Vi bor på vestlandet, men må vi reise så gjør vi det. Anonymkode: b56f0...92b Sjekk det ut, jeg vet ikke, men kanskje det til og med er mulig at dere får det tilsendt derfra? Så lenge dere har resept iorden, så skal det jo være mulig, så lenge det er et medikament som er godkjent å gjøre det med. Lykke til Anonymkode: 834a5...66b
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2022 #13 Skrevet 25. oktober 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Sjekk det ut, jeg vet ikke, men kanskje det til og med er mulig at dere får det tilsendt derfra? Så lenge dere har resept iorden, så skal det jo være mulig, så lenge det er et medikament som er godkjent å gjøre det med. Lykke til Anonymkode: 834a5...66b Tviler på om de sender. Da jeg fikk øyekatarr i sommer så fikk jeg resept på øyedråper med antibiotika. (jeg har ikke egen tåreproduksjon og går daglig på både reseptbelagte dråper og andre for å kunne fungere noenlunde normalt, en slik katarr vil derfor ikke fikse seg selv,- men KAN bli alvorlig. Så var ganske viktig for meg )Disse var også utsolgt over alt, ny leveranse var på beregnet i september. Dette var juli. Jeg fant de på et apotek i en by 1t unna,- ringte og høre om de kunne sende,- men det kunne de ikke. Da måtte jeg bestille fra nettapoteket deres,- men de var jo tom så det gikk ikke. Fikk heldigvis noen til å hente,- jeg kunne jo ikke kjøre selv,- så jo knapt noe...De hadde også en "dose" igjen på et apotek 3timer unna,- et mindre sted,- de kunne ikke sende de heller. Var annen kjede... Har også opplevd at de flere gang har vært tomme for de dråpene jeg bruker hver kveld, men har lært å være "føre var" og hente ut et par uker før jeg er tom. Også hamstrer jeg ikke. En måneds forbruk er nok så lenge jeg selv er mobil,- tenker at slik vil flere kunne få kjøpe av en og samme leveranse istedet for at noen få hamstrer for flere måneder og noen risikerer og å ikke få hentet ut på lenge. Skummelt dette med mangel på medisiner. Både livsviktige,- og slike som jeg tar som "bare" gjør at jeg kan leve nesten normalt. Jeg hadde nok endt opp med selvmord om min sykdom skulle fått herjet uten det jeg tar i dag, er ille nok MED;- og jeg er ikke alene. Kriselager og mulighet for egen produksjon av diverse legemidler på kort tid burde være must. Hvis ikke frykter jeg vi får dødsfall direkte grunnet mangel på livsviktige medisiner,- og deretter dødsfall som følge av selvmord grunnet mangel på medisiner som gjør livet levelig for kronikere med ulike smerter og ubehag som ikke er holdbart i lengden..... Håper det ordner seg for dere HI... Anonymkode: ffa75...813
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2022 #14 Skrevet 25. oktober 2022 Hør med apoteket på sykehuset . Kanskje de har eller har mulighet til å få tabletter fra sykehusapoteket (sykehuset sitt apoteket) hvis det er tomt. Dra innom alle kjeder av apoteker, be de søke opp å se om noen har. Tror ikke boots apotek ser om andre enn boots har varen inne. Nettapotek, evt ringer du til Sverige å tar turen over grensa. Godt du har for 10 dager, lurt at du er tidlig ute men her må du handle raskt. Får du ikke tak i medisin får barnet addison krise å må få iv medisiner, mek man vil jo ikke det. Det vil neppe sykehuset heller . Følges barnet opp på poliklinikken? Ring dit å forklar situasjonen. Anonymkode: c8208...db5
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2022 #15 Skrevet 25. oktober 2022 Ta en sjekkerunde på alle apotek både nett og fysisk, og sjekk også om det evnt finnes i annen styrke, for de kan jo deles. Da kan legen evnt skrive ut ny resept. Syns dette med medisinmangel er skikkelig skummelt. Av en eller annen grunn, har Farmasiet greid å fremskaffe en type medisin min mann er helt avhengig av, til tross for at bl.a Apotek 1 har vært tomme i ett år. Så det kan være at det finnes et sted fremdeles! Lykke til❤️❤️ Anonymkode: ef9f7...c38
HvittHus Skrevet 25. oktober 2022 #16 Skrevet 25. oktober 2022 Hvilket legemiddel bruker barnet? Oftest kan man få tilsvarende legemiddel, men i utenlandsk forpakning.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2022 #17 Skrevet 25. oktober 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Tviler på om de sender. Da jeg fikk øyekatarr i sommer så fikk jeg resept på øyedråper med antibiotika. (jeg har ikke egen tåreproduksjon og går daglig på både reseptbelagte dråper og andre for å kunne fungere noenlunde normalt, en slik katarr vil derfor ikke fikse seg selv,- men KAN bli alvorlig. Så var ganske viktig for meg )Disse var også utsolgt over alt, ny leveranse var på beregnet i september. Dette var juli. Jeg fant de på et apotek i en by 1t unna,- ringte og høre om de kunne sende,- men det kunne de ikke. Da måtte jeg bestille fra nettapoteket deres,- men de var jo tom så det gikk ikke. Fikk heldigvis noen til å hente,- jeg kunne jo ikke kjøre selv,- så jo knapt noe...De hadde også en "dose" igjen på et apotek 3timer unna,- et mindre sted,- de kunne ikke sende de heller. Var annen kjede... Har også opplevd at de flere gang har vært tomme for de dråpene jeg bruker hver kveld, men har lært å være "føre var" og hente ut et par uker før jeg er tom. Også hamstrer jeg ikke. En måneds forbruk er nok så lenge jeg selv er mobil,- tenker at slik vil flere kunne få kjøpe av en og samme leveranse istedet for at noen få hamstrer for flere måneder og noen risikerer og å ikke få hentet ut på lenge. Skummelt dette med mangel på medisiner. Både livsviktige,- og slike som jeg tar som "bare" gjør at jeg kan leve nesten normalt. Jeg hadde nok endt opp med selvmord om min sykdom skulle fått herjet uten det jeg tar i dag, er ille nok MED;- og jeg er ikke alene. Kriselager og mulighet for egen produksjon av diverse legemidler på kort tid burde være must. Hvis ikke frykter jeg vi får dødsfall direkte grunnet mangel på livsviktige medisiner,- og deretter dødsfall som følge av selvmord grunnet mangel på medisiner som gjør livet levelig for kronikere med ulike smerter og ubehag som ikke er holdbart i lengden..... Håper det ordner seg for dere HI... Anonymkode: ffa75...813 Kjølevarer sendes hvertfall ikke.. men i krise og alt etter medisin, kan det sendes til nærmeste apotek Anonymkode: 119e2...d10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå