Gå til innhold

Når kommer julepynten frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første søndag i advent 😍 Elsker julen og vil nyte den lengst mulig (men dog ikke for tidlig..)

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det samme jævla gnålet hvert år. 1 søndag i advent. Rydder bort alt 1 nyttårsdag, da er jula over. Ferdig! 

Anonymkode: f75d8...1dd

😂

Anonymkode: ca4ba...d16

Skrevet

Adventspynten, julegardiner og utepynt kommer opp fredag og / eller lørdag før første søndag i advent, eller 1.desember de årene den kommer først. Så kommer julepynten og juletreet opp uka før julaften. Før var det alltid Lille Julaften, for det var mine barndomsminner. Men nå må vi bare innse at det orker vi ikke lenger.  Men en ting står vi fast med - juletreet tennes ikke før til julegrøten på Lillejulaften. 

Anonymkode: a57e8...e8d

Skrevet

Vi henger opp julegardiner på kjøkkenet, julepynter barnerom, inngangspartiene og kjellerstua, og adventspynter resten til første adventshelga. Så blir gangen og badet pyntet litt senere i desember, før vi tilslutt pynter kjøkken, stue og juletre på lillejulaften.

Anonymkode: 7f383...780

Skrevet
sug lut skrev (17 timer siden):

Utelys i november. Adventspynt 1. søndag i advent. Julepynten rundt 15. desember. 

Samme her. Vel, nesten. Vi pynter til jul 23.desember 

Anonymkode: 75de9...900

Skrevet

Pynter til advent 1. søndag i advent.
Pynter til jul 22. eller 23. desember

Skrevet

Adventspynt kommer opp første søndag i advent, julepynt rundt 20.des. Sniker seg ofte inn en nisse eller to i fruktkurven etter første søndag i advent, men før resten av pynten... Lever litt sitt eget liv disse nissene 🎅🤶

Skrevet

Dere som pynter 23. desember kan ikke ha mye pynt? Det hadde ikke jeg rukket! Jeg pynter jevnt og trutt fra 1. desember. Nissene kommer senest inn og raskest ut, mens englene og julekrybba får lengst levetid. Lys fra første søndag i advent.

Skrevet
HeiteH skrev (10 timer siden):

Dere som pynter 23. desember kan ikke ha mye pynt? Det hadde ikke jeg rukket! Jeg pynter jevnt og trutt fra 1. desember. Nissene kommer senest inn og raskest ut, mens englene og julekrybba får lengst levetid. Lys fra første søndag i advent.

Jeg er oppvokst i et magisk julehjem, og har tatt med meg dette til eget hjem og familie. Magien består av å holde på tradisjonene, forberedelser, å vente, og julepynt. MASSE julepynt! Hos oss MÅ derfor advent - som starter dagen før 1.søndag i advent med vask av hus og vindu, stryke gardiner og adventsduker, opp med stjerner, staker og lys ute - være nettopp ADVENT.

Adventskalender henges opp. Det er lov med julemusikk og mandariner. Så består advent av å bake, lage rull og sylte, vaske skuffer og skap, pakke julegaver, en og annen avslutning, julekonsert og julebord. Litt travelt med alt som skal gjøres, hemmeligheter og juledufter.

22.desember vaskes hele huset, juleduker stives, bytte til røde fløyelstrekk på puter i sofaen,  alle senger får julesengesett, og alle kassene med julepynt (19 digre plastkasser) hentes ned i stua og står klar til lillejulaften, først da pyntes det til jul! Det skal være skinnende rent før juleduker og julepynt kommer frem! Lillejulaften er det som om huset EKSPLODERER i julestemning! 

Jeg kunne aldri pyntet tidlig! For det første blir man så "vant" til julepynten at magien er forsvunnet når jula kommer. Og så julevasken da? Skal man liksom vaske 1 hel måned før jul? Da er det skittent til jul, og det går ikke an å vaske skikkelig med 209 (!!) nisser i tillegg til all annen julepynt! Og juletreet MÅ være ekte, nøye utvalgt og hentet selv. Hvert år skal samme diskusjonen tas: Er det best å bruke kaldt eller varmt vann, eller sitronbrus, for at treet ikke skal ry! Et juletre pyntet 1. Desember vil ikke ha en eneste nål igjen når jula kommer!

Julemagien er i stor grad Å VENTE! Glede seg....forberedelser og tradisjoner. Jeg tror yngre generasjoner mister julemagien ved at ingenting kan vente, alt må skje NÅ! Ser det jo tydelig i og med at mange faktisk kaster ut jula akkurat i det den faktisk begynner! Ta jula tilbake! Ta tak i de skikkelige, gamle tradisjonene du sikkert er vant til hjemmefra (eller som besteforeldre hadde). Og la det Å VENTE og GLEDE SEG bli en del av det hele! 

Anonymkode: aa6da...629

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er oppvokst i et magisk julehjem, og har tatt med meg dette til eget hjem og familie. Magien består av å holde på tradisjonene, forberedelser, å vente, og julepynt. MASSE julepynt! Hos oss MÅ derfor advent - som starter dagen før 1.søndag i advent med vask av hus og vindu, stryke gardiner og adventsduker, opp med stjerner, staker og lys ute - være nettopp ADVENT.

Adventskalender henges opp. Det er lov med julemusikk og mandariner. Så består advent av å bake, lage rull og sylte, vaske skuffer og skap, pakke julegaver, en og annen avslutning, julekonsert og julebord. Litt travelt med alt som skal gjøres, hemmeligheter og juledufter.

22.desember vaskes hele huset, juleduker stives, bytte til røde fløyelstrekk på puter i sofaen,  alle senger får julesengesett, og alle kassene med julepynt (19 digre plastkasser) hentes ned i stua og står klar til lillejulaften, først da pyntes det til jul! Det skal være skinnende rent før juleduker og julepynt kommer frem! Lillejulaften er det som om huset EKSPLODERER i julestemning! 

Jeg kunne aldri pyntet tidlig! For det første blir man så "vant" til julepynten at magien er forsvunnet når jula kommer. Og så julevasken da? Skal man liksom vaske 1 hel måned før jul? Da er det skittent til jul, og det går ikke an å vaske skikkelig med 209 (!!) nisser i tillegg til all annen julepynt! Og juletreet MÅ være ekte, nøye utvalgt og hentet selv. Hvert år skal samme diskusjonen tas: Er det best å bruke kaldt eller varmt vann, eller sitronbrus, for at treet ikke skal ry! Et juletre pyntet 1. Desember vil ikke ha en eneste nål igjen når jula kommer!

Julemagien er i stor grad Å VENTE! Glede seg....forberedelser og tradisjoner. Jeg tror yngre generasjoner mister julemagien ved at ingenting kan vente, alt må skje NÅ! Ser det jo tydelig i og med at mange faktisk kaster ut jula akkurat i det den faktisk begynner! Ta jula tilbake! Ta tak i de skikkelige, gamle tradisjonene du sikkert er vant til hjemmefra (eller som besteforeldre hadde). Og la det Å VENTE og GLEDE SEG bli en del av det hele! 

Jeg venter tålmodig hele november. I desember er det jul. Med så mye vakker pynt som jeg har villet det være kritisk om den ikke fikk komme frem før lille julaften. Den dagen vil vi bare kose oss. Dessuten foretrekker jeg å ha det rent hele året, ikke bare til jul.

Skrevet

Når det nærmer seg jul. 

Anonymkode: f75d8...1dd

Skrevet
HeiteH skrev (1 time siden):

Jeg venter tålmodig hele november. I desember er det jul. Med så mye vakker pynt som jeg har villet det være kritisk om den ikke fikk komme frem før lille julaften. Den dagen vil vi bare kose oss. Dessuten foretrekker jeg å ha det rent hele året, ikke bare til jul.

Nei, det er ikke jul i hele desember. Det er advent store deler av måneden. Først 24. (egentlig 25.) er det jul! Den varer til 13./20.dag jul. Uansett hvor utålmodige vi måtte være! Det heter ikke 17.mai fra 26.april til 18.mai.

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Nei, det er ikke jul i hele desember. Det er advent store deler av måneden. Først 24. (egentlig 25.) er det jul! Den varer til 13./20.dag jul. Uansett hvor utålmodige vi måtte være! Det heter ikke 17.mai fra 26.april til 18.mai.

Advent er lilla. Lilla er gyselig. Hos meg er det jul- og magisk som bare det.

Skrevet
HeiteH skrev (27 minutter siden):

Advent er lilla. Lilla er gyselig. Hos meg er det jul- og magisk som bare det.

Er enig i at lilla ikke er favorittfarge på duker og lys, likevel legger jeg på lilla duker og adventslys, fordi det er nostalgisk og koselig og minner om at nå er det advent, vi VENTER på jul. 

Folk må gjerne pynte med nisser i mai i egen stue, men det er likevel ikke jul.

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Er enig i at lilla ikke er favorittfarge på duker og lys, likevel legger jeg på lilla duker og adventslys, fordi det er nostalgisk og koselig og minner om at nå er det advent, vi VENTER på jul. 

Folk må gjerne pynte med nisser i mai i egen stue, men det er likevel ikke jul.

Deg om det. Jeg pynter ikke med ting jeg ikke liker, da er det jo ikke å pynte per def.

Jul i mai er det vel ingen som har tatt til orde for. I desember derimot er det førjulstid, jul og romjul. Altså jul. Da fungerer julepynt utmerket.

Skrevet
HeiteH skrev (20 minutter siden):

Deg om det. Jeg pynter ikke med ting jeg ikke liker, da er det jo ikke å pynte per def.

Jul i mai er det vel ingen som har tatt til orde for. I desember derimot er det førjulstid, jul og romjul. Altså jul. Da fungerer julepynt utmerket.

Igjen: Nei! Fra 1.desember til 23.desember er det advent!

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Igjen: Nei! Fra 1.desember til 23.desember er det advent!

Også kalt førJULStid

Skrevet

Den første pynten kommer i slutten av november. Pynter mest med blomster og grønt og har ingen nisser bortsett fra de ungene har laget. Huset er pyntet fra da til 3 dag jul. Da vaskes huset for det nye året. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.10.2022 den 20.11):

Her pynte vi til 1 Søndag i advent. 

Men har ei svigerinne som allerede no snakker om å begynne å pynte med julepynt. Kjenner at det er alt for tidlig 

Anonymkode: bcca5...0a1

1. søndag i advent (andre år 1.desember, det som kommer først).

Gleder meg som en unge. Blir ekstra koselig med det lysglimtet i år kjenner jeg.

Når andre pynter er da ikke så viktig? Ta det når du vil, verken før eller etter ;)

Anonymkode: 2966d...f92

Skrevet

Alt av pynt er på plass 1.desember her. Utelys i midten av november. Alt forsvinner 1.nyttårsdag. Elsker jul!

Anonymkode: 4a941...c8c

Skrevet

Adventspynt lørdagen før 1. søndag i advent sammen med hvite juleblomster.

23. desember kommer juletreet, julepynten og røde juleblomster.

Anonymkode: 644b1...a69

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.10.2022 den 13.02):

😂

Anonymkode: ca4ba...d16

Som jeg skulle skrevet det selv!

Skrevet

Her er det visst bare å finne frem :popcorn:, det er den samme kranglete visa hvert eneste år 🤣

Anonymkode: 6d6ee...39c

Skrevet
On 10/24/2022 at 8:11 PM, Anonym bruker said:

Her pynte vi til 1 Søndag i advent. 

Men har ei svigerinne som allerede no snakker om å begynne å pynte med julepynt. Kjenner at det er alt for tidlig 

Anonymkode: bcca5...0a1

pynter litt med adventstaker og slik første søndagen i advent, og pynter huset og juletre til jul er mellom 20-23 Des alt ut 1 januar igjen

Anonymkode: 1ac87...b5e

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 26.10.2022 den 15.19):

Alt av pynt er på plass 1.desember her. Utelys i midten av november. Alt forsvinner 1.nyttårsdag. Elsker jul!

Anonymkode: 4a941...c8c

Hvordan  kan du si du elsker julen når du fjerner julepynten før julen er over.

Julen varer frem til 20. dag jul, 13. januar.

Anonymkode: 75054...ba0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...