Gå til innhold

Det er flaut, men jeg har ikke råd til middag til barnas venner.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

1 pakke kjøttdeig er ikke det som drar opp prisen her... regner med det er noe mer mat enn det? 

Anonymkode: 287c6...5b4

Tror du at de sitter kun og spiser kjøttdeig? Hva er det du vil frem til i denne tråden, egentlig? 

Anonymkode: ed4f6...2c3

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Nei, her er det virkelig ikke jeg som er kjip. Folk klager tom på at ungene deres FÅR mat borte. Og selv putter de i gjester bare drit? ER virkelig folk slik??

Her får alle gjester fullverdig middag om de er her når vi spiser, og regner selvsagt med det samme når de er borte. Now annet er da bare sært?!!!

Er det sært å ha dårlig råd?

Det er jo en ærlig sak å ha dårlig råd.

Men jeg stusser litt må jeg si. Om Per og Ola spiser middag hos Ola på mandag og hos Per på tirsdag vil jo prisen bli lik på begge familier? 

Jeg forstår at man ikke kan kjøpe inn til alle eventualiteter, men om man hadde planlagt kjøttkaker og har bare akkurat nok av det, kan ikke kjøttkakene spises i morgen og så tar man opp noe fra fryseren i dag? 

Eller hva med å ganske enkelt si at man har litt knapt, men at man deler det som er og den som fremdeles er sulten kan smøre seg ei brødskive etter middag?

Anonymkode: 36280...ba6

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Takk. Ja, jeg har sagt det. Vi spiser ofte sent uansett fordi det passer oss best, men det er veldig vanlig her at barn får middag der de er. 

Anonymkode: aadd3...526

Det skal du ikke ha dårlig samvittighet for, uavhengig om dere spiser middag kun dere grunnet dårlig råd eller noe annet. 

Vi spiser sen middag, sammen, bare oss. Det er vår tid. Det er da jeg kan prate med ungdommen om alt og ingenting i ro og fred. 

Anonymkode: 93388...aaf

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

En pakke kjøttdeig til 5 personer, hvorav 4 er store??? Altså, det er jo ikke mye mat på hver.... da regner jeg med dere har mye ved siden av? Og da spiller det vel liten rolle om det er fler? 1 eller 2 korn kjøttdeig liksom?

Vi er riktignok bare 4, 2 voksne og to tenåringer  men vi bruker heller aldri mer enn en pakke kjøttdeig til middag. Som regel har vi da godt med rester også. Kjøttet er bare en liten del av det vi spiser, men det med desidert høyest kilopris.

Anonymkode: efe1a...de1

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er sært å ikke klare å forstå at folk er i forskjellige livsituasjoner og har forskjellig økonomi, det er nesten så jeg tror du bare troller.

Anonymkode: a0b6f...3b3

Hun sier jo at gjestene kan spise alt mulig annet? Hvorfor koster middagen mer? Fordi den er varm? Ei pakke kjøttdeig er da ingenting. 

Spurvugla skrev (1 time siden):

En vanlig pakke på 400 g kjøttdeig av storfe koster omtrent 70 kroner nå om dagen. Det er ikke billig. 400 g er vanlig mengde til fem personer, særlig når noen av personene er barn som ikke spiser så mye, men det holder naturligvis ikke til ti. (Særlig ikke hvis noen av gjestene er vant til å spise seg mette på kjøtt og bare bruke tilbehøret som pynt.)

400g er ikke vanlig mengde til 5 altså. Her i huset er barna fortsatt små, tre stk, og vi må ha minst to pakker kjøttdeig altså. Når barna blir litt større, tre. De skal jo bli mette?

*Miss Marple* skrev (1 time siden):

Hvilke ingredienser bruker du når du baker brød? 

Det trengs gjerne litt mer enn mel og vann. Korn, frø osv, noe med næring i. For jeg antar mel er hvetemel siden de sparer på pengene og ikke grovt bra mel.

Angående mengde kjøttdeig, så var det et eksempel, men ja.. vi spiser bare en pakke til for eksempel pasta, en gryte eller taco. Spiser en del linser og har masse grønnsaker til. Er ikke anbefalt å spise så mye rødt kjøtt heller. 

Tror du at de sitter kun og spiser kjøttdeig? Hva er det du vil frem til i denne tråden, egentlig? 

Men herregud da, DET er da poenget mitt!! At siden de kun spiser ei lita pakke kjøttdeig på så mange store mennesker, så har de vel mye tilbehør (mest tilbehør) som gjerne ikke er dyrere enn det hun likevel serverer gjestene. Så hvorfor kan de ikke da like gjerne spise middag der? Hadde hun brukt 4 pakker kjøttdeig som det var på kun dem hadde jeg jo skjønt hun ikke ville bruke mer penger på kjøttdeig, men kjøttdeigen er jo bare en bitteliten del av middagen tydeligvis. Og da liten kostnad. 

Annonse

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Er ikke brød mat?!??? Det er det rareste jeg har hørt. 

Anonymkode: 8eca3...eb3

Billig brød er ofte nesten loff, og det er ikke mat nei. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Angående mengde kjøttdeig, så var det et eksempel, men ja.. vi spiser bare en pakke til for eksempel pasta, en gryte eller taco. Spiser en del linser og har masse grønnsaker til. Er ikke anbefalt å spise så mye rødt kjøtt heller. 

Men da er det vel ikke noe problem med kost på maten heller? De andre tingene du serverer koster vel ca det samme som resten i middagen? 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

400g er ikke vanlig mengde til 5 altså. Her i huset er barna fortsatt små, tre stk, og vi må ha minst to pakker kjøttdeig altså. Når barna blir litt større, tre. De skal jo bli mette?

Det kommer jo helt an på hva måltidet ellers består av. At dere spiser 800g kjøtt til et måltid, med tre små barn, høres ganske voldsomt ut. Tre pk, 1,2 kg, ennå villere. 
Vi har tre gutter i tenårene, to av dem går toppidrett og trener og spiser mye. Vi lager mat av en eller to pk. kjøttdeig, alt etter hva måltidet er satt sammen av. Vi har også noen kjøttfrie middager i uka, med andre proteinkilder. Har mat nok til gjester de dagene vi har besøk også. 

Anonymkode: b77ce...294

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men da er det vel ikke noe problem med kost på maten heller? De andre tingene du serverer koster vel ca det samme som resten i middagen? 

Det er vel ganske enkel logikk at et måltid til 8 personer har en høyere pris enn et måltid til 5 personer? 

Nei, her er det virkelig ikke jeg som er kjip. Folk klager tom på at ungene deres FÅR mat borte. Og selv putter de i gjester bare drit? ER virkelig folk slik??

Her får alle gjester fullverdig middag om de er her når vi spiser, og regner selvsagt med det samme når de er borte. Now annet er da bare sært?!!!

Har du trangt for det?? Hvis HI sliter med å få endene til å møtes er det for dumt å skulle få nabolaget. Helt alvorlig! Jeg fatter ikke denne trenden med at alle skal spise hos alle og man MÅ tilby middag. I min oppvekst var det helt normalt å bli sendt hjem til seg selv i middagstider og så treffes igjen etterpå. Send dem hjem og si at nå skal dere spise og så kan de sees etter middag. 

Anonymkode: 19f16...694

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det kommer jo helt an på hva måltidet ellers består av. At dere spiser 800g kjøtt til et måltid, med tre små barn, høres ganske voldsomt ut. Tre pk, 1,2 kg, ennå villere. 
Vi har tre gutter i tenårene, to av dem går toppidrett og trener og spiser mye. Vi lager mat av en eller to pk. kjøttdeig, alt etter hva måltidet er satt sammen av. Vi har også noen kjøttfrie middager i uka, med andre proteinkilder. Har mat nok til gjester de dagene vi har besøk også. 

Anonymkode: b77ce...294

400 g kjøttdeig er ikke 400g kjøttdeig altså. Det er is og vann og i den vekta. Vi hadde ikke blitt mette alle 5 av ei pakke, selv med mye tilbehør, for det andre er jo nettopp det..

Men, jeg har vært hos slike familier på middag hvor det servers en liten form med lasagne feks, sikkert en pakke kjøttdeig. Med salat og loff til, og da er det salat og loff med litt lasagne man spiser, ikke omvendt. Og man blir jo ikke mett. Jeg ønsker ikke fylle magen med loff for at den skal bli full, hverken godt eller næringsrikt. Da hadde det jo vært bedre å feks ha i mer grønnsaker osv i lasagnen feks. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Tre pakker kjøttdeig til fem personer?? Hvor storspiste er dere? Man har som regel tilbehør til kjøttdeigen altså 😅 

Og hva er egentlig hensikten din med denne kritikken av hi? Å få henne til å føle seg enda verre? Hun skriver jo at hun syns det er dumt at hun ikke kan gi barnas venner middag pga dårlig råd. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tre pakker kjøttdeig til fem personer?? Hvor storspiste er dere? Man har som regel tilbehør til kjøttdeigen altså 😅 

Og hva er egentlig hensikten din med denne kritikken av hi? Å få henne til å føle seg enda verre? Hun skriver jo at hun syns det er dumt at hun ikke kan gi barnas venner middag pga dårlig råd. 

Men det ee jo ikke kritikk. Jeg påpeker noe, som jeg har forklart mange ganger. Les det du.

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

400 g kjøttdeig er ikke 400g kjøttdeig altså. Det er is og vann og i den vekta. Vi hadde ikke blitt mette alle 5 av ei pakke, selv med mye tilbehør, for det andre er jo nettopp det..

Men, jeg har vært hos slike familier på middag hvor det servers en liten form med lasagne feks, sikkert en pakke kjøttdeig. Med salat og loff til, og da er det salat og loff med litt lasagne man spiser, ikke omvendt. Og man blir jo ikke mett. Jeg ønsker ikke fylle magen med loff for at den skal bli full, hverken godt eller næringsrikt. Da hadde det jo vært bedre å feks ha i mer grønnsaker osv i lasagnen feks. 

Men i alle dager da. Det er helt irrelevant i denne tråden. «Jeg har vært hos slike mennesker» 🙄

Anonymkode: 93388...aaf

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Billig brød er ofte nesten loff, og det er ikke mat nei. 

Nå var det meg du siterte, på mitt svar om at jeg baker brød av vann, mel, salt og surdeig. Jeg bruker selvfølgelig grovt mel i brødene, som regel 1/4 med sammalt rugmel, 1/4 med sammalt hvetemel og halvparten med hvetemel. Det er heller ikke noe problem å putte korn i, med mindre man, som jeg, har barn som ikke klarer konsistensen da. Surdeigsbrød er dessuten sunnere og bedre for magen enn kjøpebrød som er full av gjær og andre hevemidler. 

Anonymkode: 12d4f...1fc

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Altså, vi har fire barn der de tre eldste er store tenåringsgutter på mellom 1.85 og 2 meter, og alle trener mye. Det holder likevel med to kjøttdeiger til alle måltider med slikt, med unntak av taco, der må vi ha tre. Det er jo ikke bare kjøttdeig vi spiser, dersom vi har spaghetti med kjøttdeig f.eks., er det jo massevis av gulrøtter, løk og stangselleri, samt hakkede tomater i sausen. Kjøttet er jo bare en liten del av det.

Anonymkode: 12d4f...1fc

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Så flott for deg og dine at du kan det. Det kan jeg også, men jeg evner likevel å skjønne at ikke alle kan det. Jeg har også godt merket at prisene har steget på alt det jeg trenger i det daglige. Hadde jeg vært eneforsørger, så ville jeg også slitt. Å servere gjester frukt, havregrøt eller brødmat er virkelig helt innafor. 

Middagsmat er dyrt, og skal man stadig handle inn middag til flere voksne mennesker, så merkes det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...