Gå til innhold

Det øker på med folk som trenger hjelp til b.l.a mat.

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (På 25.10.2022 den 6.52):

Det er en realitet at nordmenn statistisk sett har brukt veldig lite av inntekten sin, sammenliknet med folk i andre land, på mat og basisvarer. Vi har hatt ekstremt billig energi - og vi har hatt overflod av det.  Og vi har hatt svært lav rente gjennom mange år.

Det er hverken nedlatende eller handler om å se på folk dom bortskjemte. Selvfølgelig hjelper det ikke de som virkelig sliter. Men denne gruppen hsr slitt lenge. Vi andre har faktisk ikke vondt sv å skru ned varmen til 21 grader framfor å sitte inne i T-skjorte og shorts, bruke litt mindre på snus og røyk, ikke kjøpe den takaway-kaffen eller burgeren på bensinstasjonen

Anonymkode: 7e0fd...d73

Jeg kommer fra et land der maten koster mer enn i Norge, i prosent av inntekten. Men til gjengjeld koster strøm, renovasjon og vann nesten ingenting, man har mange second hand-butikker og andre tiltak som senker kostnadene til annet enn mat. Det er også gratis tannlege ved offentlige klinikker, og man har ikke egenandel hos fastlege og spesialist. Når man har lave kostnader på andre nødvendige ting, er det ikke noe problem å betale mer for maten. I Norge er ALT dyrt, og alle prisene stiger samtidig. Vi har dyr strøm, i hvert fall i Sør-Norge, dyre klær og utstyr til barn, dyre fritidsaktiviteter til barn, svindyr tannlege og dyre medisiner med mindre man får dem på blåresept. Jeg har kronisk sykdom, men siden medisinen jeg trenger ikke produseres i Norge, får jeg den ikke på blåresept. Jeg må ut med 900 kroner per måned for denne medisinen, og siden den ikke er på blåresept så blir den ikke regnet med ved beregning av egenandelstak (som også øker jevnlig hele tiden). Jeg har høy lønn og lave bokostnader, så jeg klarer meg. Men uføre, aleneforeldre i lavtlønnsyrker og lignende sårbare grupper gjør det ikke. 

Anonymkode: 292c0...ba3

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Og da bør man gå i seg selv og stille spørsmål om man bør delta på et norsk diskusjonsforum før man har lært seg språket ordentlig.

Anonymkode: 292c0...ba3

Javel? Relevans?

Anonymkode: a3c90...9c1

On 10/28/2022 at 5:45 PM, Anonym bruker said:

Hva tenker du på med bruke pengene sine feil da`?

Hi

Anonymkode: 6aca2...b3c

de kjøper for eksempel røyk, masse junk food, gavekort på forskjellige ting som netflix, apper på tlf og slik

Anonymkode: 9d33b...1f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...