Gå til innhold

Det øker på med folk som trenger hjelp til b.l.a mat.

Anbefalte innlegg

Alt blir dyrere og fler og fler sliter med å få endene til å møtes.

https://www.dagbladet.no/nyheter/henter-kolapp-fem-om-morgenen/77523252

"Det er tegn på at matfattigdom dukker opp i kjølvannet av dyrtida. Én av tolv husstander står enten over måltider, oppsøker matstasjoner eller kontakter NAV for å få hjelp til å betale for mat."

1 av 12 hustander, det er overraskende mange synes jeg

Anonymkode: 6aca2...b3c

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi

Matfattigdom?? Hva slags ord er det? 

Ellers så snur ting fort. Nå vil flere og flere her i Norge merke mye mer til kriser som man har vært spart for i generasjoner her. Det startet med Covid, og nå er det problemer med økonomien for mange pluss uro for situasjonen med krigen. 

Blir folk mer egoistiske eller vil folk hjelpe hverandre mer? 

Jeg ser litt her og der at når folk vil hjelpe, så setter de betingelser. Det er noe av det verste jeg ser. Dét og at de selv skal bestemme hva som er den beste hjelpen for andre. Det er mange selvgode mennesker, det er sikkert.

Så..kanskje vi lærer av dette? Det er jo lov til å håpe at det fører noe godt med seg da. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

«Ja, altså det er jo krevende, så er spørsmålet hadde de egentlig råd til det før og?»

Anonymkode: 383c0...e8b

Postet litt raskt. Her tror jeg mange politikere er i utakt med folket. Har inntrykk av at folk generelt har masse medlidenhet og ønsker å hjelpe, mens flere politikere ikke forstår hvor tøft folk virkelig har det. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Postet litt raskt. Her tror jeg mange politikere er i utakt med folket. Har inntrykk av at folk generelt har masse medlidenhet og ønsker å hjelpe, mens flere politikere ikke forstår hvor tøft folk virkelig har det. 

Medlidenhet? Altså. Hadde jeg trengt hjelp, så ville jeg jammen ikke blitt belastet med at folk syntes synd på meg i tillegg! At vi forstår ja, og bør ha sympati, det er helt ok. 

Men det er i hvertfall veldig bra at du ser mange som vil bidra til å gjøre det lettere for andre da! Dét er positivt i hvertfall. 

NotNaomi skrev (42 minutter siden):

Medlidenhet? Altså. Hadde jeg trengt hjelp, så ville jeg jammen ikke blitt belastet med at folk syntes synd på meg i tillegg! At vi forstår ja, og bør ha sympati, det er helt ok. 

Men det er i hvertfall veldig bra at du ser mange som vil bidra til å gjøre det lettere for andre da! Dét er positivt i hvertfall. 

Medlidenhet er ikke det samme som å synes synd på, det betyr «å lide med» kort forklart.

Anonymkode: f3e96...a90

Annonse

NotNaomi skrev (50 minutter siden):

Ellers så snur ting fort. Nå vil flere og flere her i Norge merke mye mer til kriser som man har vært spart for i generasjoner her. Det startet med Covid, og nå er det problemer med økonomien for mange pluss uro for situasjonen med krigen. 

Jeg ser litt her og der at når folk vil hjelpe, så setter de betingelser. Det er noe av det verste jeg ser. Dét og at de selv skal bestemme hva som er den beste hjelpen for andre. Det er mange selvgode mennesker, det er sikkert.

Så..kanskje vi lærer av dette? Det er jo lov til å håpe at det fører noe godt med seg da. 

Hva er det du ikke skjønner med begrepet matfattigdom?

De fleste har jo fått med seg at verden er i endring, og ikke til det bedre. Jeg tror vi vil merke mer samhold og sympati. Vi ser det allerede i min lille del av verden. Det er for eksempel startet opp gratisbutikk hvor vi som har noe å avse kan levere inn vinterklær, utstyr, klær osv. 

Anonymkode: a3c90...9c1

NotNaomi skrev (45 minutter siden):

Igjen misforstår du meningen med et helt kurant ord. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Medlidenhet er ikke det samme som å synes synd på, det betyr «å lide med» kort forklart.

Men folk må ikke lide for det om de sliter med økonomi. Det er ikke greit å se på mennesker som lidende og stakkarslige selv om de har kommet i vansker på noen måter. Jeg syns det er en veldig nedlatende holdning, selv om jeg regner med at du ikke mener det sånn. 

NotNaomi skrev (1 time siden):

Muligens inspirert av energifattigdom? 

Anonymkode: 235aa...754

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Muligens inspirert av energifattigdom? 

Anonymkode: 235aa...754

Det var svenskene som trengte ordet og oversatte fra engelsk. Så bruker man det i Norge nå da. Googlet opp 🙂

NotNaomi skrev (4 minutter siden):

Det var svenskene som trengte ordet og oversatte fra engelsk. Så bruker man det i Norge nå da. Googlet opp 🙂

Man trenger vel ikke Google for å skjønne hva som menes?

NotNaomi skrev (27 minutter siden):

Men folk må ikke lide for det om de sliter med økonomi. Det er ikke greit å se på mennesker som lidende og stakkarslige selv om de har kommet i vansker på noen måter. Jeg syns det er en veldig nedlatende holdning, selv om jeg regner med at du ikke mener det sånn. 

Det var ikke jeg som opprinnelig sa det (les anonymkodene), jeg ga bare en forklaring.

Å slite økonomisk er jo å slite. Det er ingen andre enn du som sier at mennesker er stakkarslige fordi de har kommet i vansker her, det er derimot mange som har sympati og forståelse for at det for mange kan være vanskelig og/eller slitsom og alltid måtte vri på hver krone, ikke ha råd til mat, strømregningen, boliglånet osv.

Matfattigdom forklarer forsåvidt situasjonen godt: de fleste får det til å gå akkurat rundt, men så sitter de igjen uten penger til mat. Mat er ganske viktig.

Annonse

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Man trenger vel ikke Google for å skjønne hva som menes?

Vel. Jeg forsto at det betyr at folk ikke har penger til mat. Hva som ligger i begrepet er jo mer interessant enn bare fakta at folk ikke kan kjøpe mat. Det kan bli en ny diskusjon. Så det var hva som lå i uttrykket jeg var opptatt av, og siden jeg ikke har hørt det tidligere, og ettersom det er mer et nyord ble jeg nysgjerrig. Kun for at språk interesserer meg, ikke noe annet. Men jeg burde googlet opp før jeg spurte her skjønner jeg..

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det var ikke jeg som opprinnelig sa det (les anonymkodene), jeg ga bare en forklaring.

Å slite økonomisk er jo å slite. Det er ingen andre enn du som sier at mennesker er stakkarslige fordi de har kommet i vansker her, det er derimot mange som har sympati og forståelse for at det for mange kan være vanskelig og/eller slitsom og alltid måtte vri på hver krone, ikke ha råd til mat, strømregningen, boliglånet osv.

Matfattigdom forklarer forsåvidt situasjonen godt: de fleste får det til å gå akkurat rundt, men så sitter de igjen uten penger til mat. Mat er ganske viktig.

Ja, og sympati og forståelse er greit. Jeg vet bare at mange har en stolthet og også ressurser, så de vil ikke ha medlidenhet. Akkurat det stopper mange fra å ville be om hjelp. 

Ja, mat er viktig. Derfor er det at folk må prioritere annerledes et interessant faktum. Men det blir en annen diskusjon. Jeg var bare nysgjerrig på et ord jeg ikke har sett før. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

«Ja, altså det er jo krevende, så er spørsmålet hadde de egentlig råd til det før og?»

Uff ja, den kommentaren der sier det meste altså

HI

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Politikere lever i en helt annen verden og aner ikke noe som helst om det å streve med å få pengene til å rekke til desverre. Det ser man jo når de kuttet støtten i til matsentralen, men forandret på det når de fikk motbør.

Hi

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Galskapen ligger i at det er blitt akseptabelt å prioritere alt mulig forran mat, for da må man jo få maten gratis.

Anonymkode: 32af3...8a7

Der er du inne på hva som ligger bak uttrykket "matfattigdom" Men jeg tror ikke det handler om å bare akseptere. Det er nok både dypere og bredere enn det. Hva er de andre utgiftene og hvorfor har valget falt på å prioritere/ måtte prioritere nettopp det? 

Det er en diskusjon som kunne vært interessant. Er det frivillig, er det på grunn av sosialt press og forventninger. Mennesker tar de valgene de gjør av en grunn. Det kan være vanskelige valg. 

I Norge har vi lenge vært bortskjemt med lavere levekostnader sammenliknet med lønnsnivå enn mange andre land. Lav rente, gode inntekter og lav strøm. Nå strammes livreima inn og det er tydelig at mange nok har levd i overkant av hva de burde. Flertallet av nordmenn har godt av å senke standarden litt. Det betyr ikke at det ikke finnes de som virkelig sliter. Problemet er bare at de strengt tatt har slitt lenge. 

Optatium skrev (3 minutter siden):

I Norge har vi lenge vært bortskjemt med lavere levekostnader sammenliknet med lønnsnivå enn mange andre land. Lav rente, gode inntekter og lav strøm. Nå strammes livreima inn og det er tydelig at mange nok har levd i overkant av hva de burde. Flertallet av nordmenn har godt av å senke standarden litt. Det betyr ikke at det ikke finnes de som virkelig sliter. Problemet er bare at de strengt tatt har slitt lenge. 

Det der med at folk flest har godt av å senke standarden litt er et tåpelig og nedlatende utsagn å lene seg på og gjemme seg bak, for det hjelper ikke de som har minst noe som helst. De som må spise litt sjeldnere ute, kjøpe mindre takeaway, kjøpe mindre på bensinstasjon, skru ned varmekablene, kjøre mindre unødvendig, reise litt mindre, det er jo ikke de som står i matkø. Så det å snakke om at folk er bortskjemte i denne sammenhengen er bare trist.

HI

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det der med at folk flest har godt av å senke standarden litt er et tåpelig og nedlatende utsagn å lene seg på og gjemme seg bak, for det hjelper ikke de som har minst noe som helst. De som må spise litt sjeldnere ute, kjøpe mindre takeaway, kjøpe mindre på bensinstasjon, skru ned varmekablene, kjøre mindre unødvendig, reise litt mindre, det er jo ikke de som står i matkø. Så det å snakke om at folk er bortskjemte i denne sammenhengen er bare trist.

HI

Det er en realitet at nordmenn statistisk sett har brukt veldig lite av inntekten sin, sammenliknet med folk i andre land, på mat og basisvarer. Vi har hatt ekstremt billig energi - og vi har hatt overflod av det.  Og vi har hatt svært lav rente gjennom mange år.

Det er hverken nedlatende eller handler om å se på folk dom bortskjemte. Selvfølgelig hjelper det ikke de som virkelig sliter. Men denne gruppen hsr slitt lenge. Vi andre har faktisk ikke vondt sv å skru ned varmen til 21 grader framfor å sitte inne i T-skjorte og shorts, bruke litt mindre på snus og røyk, ikke kjøpe den takaway-kaffen eller burgeren på bensinstasjonen

Anonymkode: 7e0fd...d73

On 10/24/2022 at 4:39 PM, Anonym bruker said:

Alt blir dyrere og fler og fler sliter med å få endene til å møtes.

https://www.dagbladet.no/nyheter/henter-kolapp-fem-om-morgenen/77523252

"Det er tegn på at matfattigdom dukker opp i kjølvannet av dyrtida. Én av tolv husstander står enten over måltider, oppsøker matstasjoner eller kontakter NAV for å få hjelp til å betale for mat."

1 av 12 hustander, det er overraskende mange synes jeg

jeg tenker at mange utnytter dette også jeg da. kjenner blant annet 2 som bruker pengene sine helt feil og henter matkasser, det er så feil

Anonymkode: 9d33b...1f7

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

jeg tenker at mange utnytter dette også jeg da. kjenner blant annet 2 som bruker pengene sine helt feil og henter matkasser, det er så feil

Anonymkode: 9d33b...1f7

Hva tenker du på med bruke pengene sine feil da`?

Hi

Anonym bruker skrev (På 24.10.2022 den 17.47):

Hva er det du ikke skjønner med begrepet matfattigdom?

De fleste har jo fått med seg at verden er i endring, og ikke til det bedre. Jeg tror vi vil merke mer samhold og sympati. Vi ser det allerede i min lille del av verden. Det er for eksempel startet opp gratisbutikk hvor vi som har noe å avse kan levere inn vinterklær, utstyr, klær osv. 

Og da bør man gå i seg selv og stille spørsmål om man bør delta på et norsk diskusjonsforum før man har lært seg språket ordentlig.

Anonymkode: 292c0...ba3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...