Gå til innhold

Gaver som er gitt, og som kreves tilbake.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en jente på 20 år som lurer på en ting. Har hatt en kjæreste ei stund som det nå er slutt med. Han har vært veldig sjenerøs med gaver i den tiden vi har vært sammen. Det har vært dyre ting han har gitt meg, og jeg har følt det har vært i overkant hele tiden, for jeg kan ikke matche disse gavene helt. Jeg har også gitt han dyr julegave og bursdagsgave, langt over grensa for hva jeg har råd til. Jeg har tenkt at en tusenlapp har holdt, men han har vært uenig og har aldri ønsket seg noe av det jeg har foreslått for en tusenlapp. Det må liksom være dyrt. Har hele tiden sagt at jeg synes det er for mye. 

Så jeg har da endt opp med å gi gaver jeg absolutt ikke har råd til. Jeg har ikke inntekt, det har han. Jeg fikk en dyr ting jeg slett ikke hadde bedt om for en stund tilbake, og nå som det er slutt vil han ha den tilbake eller at jeg kan betale en viss sum for å beholde. Jeg føler ikke det er riktig, det er en ting jeg bruker ofte og som han faktisk allerede har fått litt betalt for også. Så jeg har sagt at han ikke får den tilbake. Han er nå kjempesur, og vil melde denne tingen stålet. Han sier det er hans. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Kan politiet kontakte meg? Jeg er litt desperat. 

Anonymkode: 8b936...8eb

Fortsetter under...

Skrevet

Det er dårlig stil å be om å få tilbake gaver, men det kan være unntak. Spesielt om du har fått gaven mens du har hatt tanker om å slå opp og det er kort tid før du gjør slutt. Du sier at du slett ikke ba om gaven, men at du bruker den ofte, så da har han kjøpt noe du har trengt. Jeg lurer på hvorfor du har betalt noe på den, for det tyder på en veldig høy sum, og at du selv syns gaven ble for mye. Jeg syns du skal vurdere om det riktige ikke er å gi han den. 

Anonymkode: 2b0f3...ec7

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er dårlig stil å be om å få tilbake gaver, men det kan være unntak. Spesielt om du har fått gaven mens du har hatt tanker om å slå opp og det er kort tid før du gjør slutt. Du sier at du slett ikke ba om gaven, men at du bruker den ofte, så da har han kjøpt noe du har trengt. Jeg lurer på hvorfor du har betalt noe på den, for det tyder på en veldig høy sum, og at du selv syns gaven ble for mye. Jeg syns du skal vurdere om det riktige ikke er å gi han den. 

Ja, og han kan melde den stjålet og politiet kan dermed kontakte deg så lenge gjenstanden ikke står i ditt navn. Glemte å skrive det over.

Skrevet

Vanligvis så er jo gaver ikke noe man skal gi tilbake, men allikevel ville jeg vurdert det her bare for å få fred.

Og som hun over sier så er det sleip av deg og godta gaver om du samtidig tenkte på å gjøre det slutt med han. 

Det vil bli ord mot ord om dette var en gave eller ikke og det kan høres ut som han er villig til å dra dette veldig langt. 

Anonymkode: e5cea...c23

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Han sa han ville gi meg en dyr gave, jeg spurte hva det var for noe. Det ville han ikke si. Men han lurte på om jeg kunne betale noe på en regning han skyldte. Det gjorde jeg, og det er snakk om flere tusen kroner. Så sånn sett kan jeg jo gi den tilbake, men da skal jeg også ha tilbake de pengene jeg betalte for den regningen hans. 

Skrevet

Det er skikkelig barnslig å be om gaver tilbake. Men når det er sagt så ville Jeg gitt den tilbake for å slippe unna hele fyren. 

Du taper lite på dette

Anonymkode: d7f16...e7e

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Han sa han ville gi meg en dyr gave, jeg spurte hva det var for noe. Det ville han ikke si. Men han lurte på om jeg kunne betale noe på en regning han skyldte. Det gjorde jeg, og det er snakk om flere tusen kroner. Så sånn sett kan jeg jo gi den tilbake, men da skal jeg også ha tilbake de pengene jeg betalte for den regningen hans. 

Han har tydeligvis gitt en dyr gave han ikke har hatt råd til siden du betalte litt på en regning som er på flere tusen kroner. Du kan jo be om å få de pengene tilbake, men blir politiet innblandet så ligger du muligens litt tynt an. Han må kunne bevise at han har kjøpt tingen mens du nok ikke kommer så langt med å hevde at du bidro til å betale regningen hans. Du får be ham om pengene, og uansett svar vurdere hvordan du kommer best ut av dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Han har tydeligvis gitt en dyr gave han ikke har hatt råd til siden du betalte litt på en regning som er på flere tusen kroner. Du kan jo be om å få de pengene tilbake, men blir politiet innblandet så ligger du muligens litt tynt an. Han må kunne bevise at han har kjøpt tingen mens du nok ikke kommer så langt med å hevde at du bidro til å betale regningen hans. Du får be ham om pengene, og uansett svar vurdere hvordan du kommer best ut av dette. 

Jeg har bevis på at han gir meg denne, så hvis jeg sier det er gave så kan jeg bekrefte dette med en video. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Vanligvis så er jo gaver ikke noe man skal gi tilbake, men allikevel ville jeg vurdert det her bare for å få fred.

Og som hun over sier så er det sleip av deg og godta gaver om du samtidig tenkte på å gjøre det slutt med han. 

Det vil bli ord mot ord om dette var en gave eller ikke og det kan høres ut som han er villig til å dra dette veldig langt. 

Jeg gikk ikke med tanker å gjøre det slutt med han da nei. Men har har vist slemme sider utover mer og mer som forholdet har vart, og som har gått på min pyske løs. Derfor orket jeg til slutt ikke mer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har bevis på at han gir meg denne, så hvis jeg sier det er gave så kan jeg bekrefte dette med en video. 

Hvis du har bevis så er det ikke noe problem om politiet kontakter deg? Jeg vet gaver kan kreves tilbakeført, men jeg er ikke sikker på jussen rundt det, og jeg tror det dreier seg mest om pengegaver eller at det er relatert til forskudd på arv. 

Skrevet

For å si det sånn, politiet med sine få ressurser allerede, prioriterer aldri i verden dette!

Anonymkode: 2a98c...9dd

Skrevet

Om du sier han sliter deg ut psykologisk så ville jeg fortest mulig inngått en avtale med han om at han får den tingen tilbake mot at du får de pengene du la ut tilbake. 

Jeg har en far som saksøkte meg fordi jeg ikke tok med meg en microbølgeovn ut av et samboerskap som jeg hadde fått den i gave fra han....

Skrevet

Då lenge du kan sannsynliggjøre at det har vært gaver og ikke bare noe han har lånt deg burde det ikke være noe problem å beholde det, men om det for eksempel er en bil som står i gang navn vil du nok stå svakt.

Anonymkode: 2132e...ea7

Annonse

Skrevet

Er tingene du får tyvegods? Siden du får ting og han vil du skal betale ned på regninger tyder det på at han ikke har rent mel i posen. Han får jo hvitvasket penger vha deg. 

Du kan nok se langt etter å få pengene for regningen tilbake, men du kan jo prøve 🤷‍♀️ Evt betaler du litt for å beholde tingen og blir kvitt fyren. 

Du kan jo sjekke hvordan han reagerer på at du sier ok til at han melder tingen stjålet, for dette er sikkert bare tomme trusler. Hva er tingen? 

Anonymkode: 84c01...232

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er tingene du får tyvegods? Siden du får ting og han vil du skal betale ned på regninger tyder det på at han ikke har rent mel i posen. Han får jo hvitvasket penger vha deg. 

Du kan nok se langt etter å få pengene for regningen tilbake, men du kan jo prøve 🤷‍♀️ Evt betaler du litt for å beholde tingen og blir kvitt fyren. 

Du kan jo sjekke hvordan han reagerer på at du sier ok til at han melder tingen stjålet, for dette er sikkert bare tomme trusler. Hva er tingen? 

Anonymkode: 84c01...232

Det er snakk om en tv, og det er ikke tyvegods han er ikke sånn. Men han bruker ofte for mye penger, så jeg tror kanskje han trenger å selge tv en igjen for å dekke annen gjeld. Han sier han ikke har lyst til at jeg skal ha den, for jeg fortjener den ikke.....Men jeg tror han bare trenger penger, og han vet at jeg har betalt for det han har bedt om tidligere så jeg synes det er smålig. Jeg sa han bare måtte melde den savnet, og da spurte han vel to eller tre ganger om jeg virkelig mente det. Svarte ja hver gang og til slutt la han bare på. 

Skrevet

En tv?? Lever den tilbake! Herregud, det et ikke verdt det. Lever den tilbake, lukk døren og gå. 

Anonymkode: 9c523...b43

Skrevet

Si til ham at hvis han vil ha tilbake tv'en, så er det greit, men da skal du samtidig ha tilbake de pengene du betalte på hans regning - og si at byttet skal skje sammen med f.eks. en kompis av deg, en bror eller din far. For å vise at du har menn rundt deg som er på din side, og du vil ha vitner.

Om ikke annet så viser han nå at det er veldig riktig av deg å gjøre det slutt med ham, for han her ville nok blitt et mareritt å leve med og få barn med.

Si han kan få igjen tv'n mot at du samtidig får de pengene han fikk låne av deg til regninger, og at byttet skal skje med en av dine nære sammen med deg. Tror dette er viktig siden han virker å ikke være helt god. Hold deg helt saklig om dette på sms, da har du beviser for din del av kommunikasjonen også. Ikke møt ham personlig alene!

Om han på noen måte truer deg eller trakasserer deg, gå til politiet og be om råd!

Anonymkode: d608e...a7a

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Si til ham at hvis han vil ha tilbake tv'en, så er det greit, men da skal du samtidig ha tilbake de pengene du betalte på hans regning - og si at byttet skal skje sammen med f.eks. en kompis av deg, en bror eller din far. For å vise at du har menn rundt deg som er på din side, og du vil ha vitner.

Om ikke annet så viser han nå at det er veldig riktig av deg å gjøre det slutt med ham, for han her ville nok blitt et mareritt å leve med og få barn med.

Si han kan få igjen tv'n mot at du samtidig får de pengene han fikk låne av deg til regninger, og at byttet skal skje med en av dine nære sammen med deg. Tror dette er viktig siden han virker å ikke være helt god. Hold deg helt saklig om dette på sms, da har du beviser for din del av kommunikasjonen også. Ikke møt ham personlig alene!

Om han på noen måte truer deg eller trakasserer deg, gå til politiet og be om råd!

Ja har tenkt litt på å gjøre det sånn også. Men jeg er ganske sikker på at han ikke vil tilbakebetale beløpet jeg har betalt for, jeg tror han er skikkelig blakk. 

Skrevet
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Ja har tenkt litt på å gjøre det sånn også. Men jeg er ganske sikker på at han ikke vil tilbakebetale beløpet jeg har betalt for, jeg tror han er skikkelig blakk. 

Gi han tv'en og ta de 3000 som prisen for å bli kvitt han. 

Anonymkode: d7f16...e7e

Skrevet

Hvordan kan du sitte og se på den tv'en hver kveld uten å tenke negative tanker?

Nei, få den ut av huset. Gi den tilbake og bli helt ferdig med fyren. Det er tydeligvis en mann du bare skal være glad for å være kvitt, og hans dårlige valg skal ikke du sitte og gotte deg over.

Trenger du en tv får du brukte tv'er på Finn for en slikk og ingenting, ligger flere på gis bort mot henting også.

Anonymkode: 29576...00f

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Da er det noe han selv velger i så fall. Om han vil ha tilbake tv'n - som du i realiteten betalte noen tusen for selv siden du betalte noen av hans regninger - så får han betale tilbake det han skylder deg. Om han ikke kan det, så får du bare en kompis/bror/far som er med deg til å si at da beholder du tv'n inntil han kan betale deg tilbake. OG si at da anser dere at dere er ferdig med saken og at dere nå kan gå hver til dere uten mer kontakt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Da er det noe han selv velger i så fall. Om han vil ha tilbake tv'n - som du i realiteten betalte noen tusen for selv siden du betalte noen av hans regninger - så får han betale tilbake det han skylder deg. Om han ikke kan det, så får du bare en kompis/bror/far som er med deg til å si at da beholder du tv'n inntil han kan betale deg tilbake. OG si at da anser dere at dere er ferdig med saken og at dere nå kan gå hver til dere uten mer kontakt.

Eventuelt... kan du selge tv'n, ta dine penger av det beløpet og så gi ham resten - da er du i det minste sikret å få dine penger tilbake ;) Men igjen, få hele tiden hjelp av en mann som er på din side!

Skrevet

Støtter siste taler her. Jeg hadde ikke orket å ha den tv’n i hus…

Anonymkode: 48962...f83

Skrevet

Her hadde jeg svelget all stolthet og prinsipper og bare gitt ham TVen tilbake om han fortsetter å be om den. Det er sure penger nå, men du har lært, og det er en billig pris for å kunne si med all mulig trygghet at du ikke skylder ham noe som helst. Det er han som er komplett urimelig her, men om han har vist slemme sider, som du sier, er det best å bare løpe med ryggen fri. I den store sammenhengen er noen tusenlapper veldig, veldig lite.

Anonymkode: 255fd...113

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Lite sannsynlig at politiet bruker tid på dette, det meste blir jo henlagt.

Med det sagt så ville jeg nok gitt tilbake, av rene samvittighets grunner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...