Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #1 Skrevet 24. oktober 2022 En familie i bygda mistet alt de eier i brann. En forferdelig hendelse som vil påvirke barn og voksne i lang tid. Men jeg reagerer på at det opprettes spleis for umiddelbare utgifter de får når de må skaffe seg det mest nødvendige. Dette er en ressurssterk familie med både familie og venner som er i jobb og nok kan hjelpe til med det meste. I tillegg betaler jo forsikringsselskapet ut forskudd ved slike situasjoner slik at de får kjøpt seg klær, toalettsaker osv.Med alle krisene som skjer i verden så syns jeg at det er litt usmakelig å ‘tigge’ penger når man egentlig er godt stilt i forhold til mange og jeg har valgt å ikke bidra til innsamlingen. Hadde du gitt i denne situasjonen? Anonymkode: 5f568...636
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #2 Skrevet 24. oktober 2022 Nei. Av nettopp den grunn. Anonymkode: 0f19e...0ba
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #3 Skrevet 24. oktober 2022 Jeg gir generelt ikke til noen spleis. Men å mene at de som har mer enn andre ikke trenger noe som helst er like usmakelig som å «tigge» penger Anonymkode: 29a9e...a70
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #4 Skrevet 24. oktober 2022 Nei. Sannsynligvis ikke. Av samme grunn som du oppgir. Men jeg ville nok hjulpet på andre måter, om det var behov. Men er det de selv som har opprettet spleiset da? Det er jo ikke uvanlig at velmenende venner/naboer/slektninger oppretter slike spleiser, uten å tenke o er nettopp slikt. Anonymkode: be2ad...597
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #5 Skrevet 24. oktober 2022 Nei, men de hadde gjerne fått låne ting mens de skaffet seg nytt. Anonymkode: ed8fc...0cb
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #6 Skrevet 24. oktober 2022 Nei, hadde ikke gitt. Disse spleisene har gått helt over styr! Kunne gitt til feks alternativ kreft- eller ME-behandling i utlandet, for der er det ikke gode nok statlige ordninger. Ville aldri i livet gitt til noe slikt som dette. Anonymkode: 93b8d...f8d
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #7 Skrevet 24. oktober 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg gir generelt ikke til noen spleis. Men å mene at de som har mer enn andre ikke trenger noe som helst er like usmakelig som å «tigge» penger Anonymkode: 29a9e...a70 Har jeg skrevet at de ikke trenger noe som helst? hi Anonymkode: 5f568...636
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #8 Skrevet 24. oktober 2022 Nei, gir ikke til spleis generelt.... Anonymkode: 9cf50...af7
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #9 Skrevet 24. oktober 2022 Nope, det er vel ikke slike ting Spleis en gang var tenkt til. Forøvrig så har jeg helt sluttet å gi via Spleis, skal heller vippse noen kroner til kreftforeningen direkte. Jeg synes det har vært altfor mange useriøse spleiser. Anonymkode: 80597...fbd
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #10 Skrevet 24. oktober 2022 Nei, jeg har ikke økonomi til å gi bort penger. Og jeg ville uansett ikke gitt penger (om jeg hadde) til et slikt formål, av samme årsaker du nevner, HI. Men jeg ville tilbydt hjelp på andre måter, låne klær eller annet inntil de fikk skaffet seg selv, invitert til middag, passet unger eller annet. Det tror jeg er vel så viktig. Anonymkode: e5a08...a7a
Gjest NotNaomi Skrevet 24. oktober 2022 #11 Skrevet 24. oktober 2022 Spleis må være noe av det fineste som er funnet på, for det gir jo meg og andre mulighet til å hjelpe mange! I situasjonen du nevner, så tenker jeg at det er en grunn til at det er opprettet spleis, men alt jeg vet er at de har venner og familie, så uten å vite mer er det vanskelig å svare på hva jeg ville gjort her.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #12 Skrevet 24. oktober 2022 Nei, det hadde jeg ikke gjort. Anonymkode: 7f2cc...d57
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #14 Skrevet 24. oktober 2022 NotNaomi skrev (2 timer siden): Spleis må være noe av det fineste som er funnet på, for det gir jo meg og andre mulighet til å hjelpe mange! I situasjonen du nevner, så tenker jeg at det er en grunn til at det er opprettet spleis, men alt jeg vet er at de har venner og familie, så uten å vite mer er det vanskelig å svare på hva jeg ville gjort her. Det er ikke mer å nevne enn at de er etablerte med familien og venner rundt seg, i jobb og er ressurssterke. Hva mer trenger du å vite, egentlig? hi Anonymkode: 5f568...636
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #15 Skrevet 24. oktober 2022 NotNaomi skrev (2 timer siden): Spleis må være noe av det fineste som er funnet på, for det gir jo meg og andre mulighet til å hjelpe mange! I situasjonen du nevner, så tenker jeg at det er en grunn til at det er opprettet spleis, men alt jeg vet er at de har venner og familie, så uten å vite mer er det vanskelig å svare på hva jeg ville gjort her. Men det står jo stikk i strid med hva du har sagt om at det værste du vet er at folk setter betingelser for å hjelpe. Anonymkode: 7f2cc...d57
Gjest NotNaomi Skrevet 24. oktober 2022 #16 Skrevet 24. oktober 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke mer å nevne enn at de er etablerte med familien og venner rundt seg, i jobb og er ressurssterke. Hva mer trenger du å vite, egentlig? hi Anonymkode: 5f568...636 Kanskje hva du legger i ressurssterk og relasjoner de har til venner og familie, og hvor mye du vet om hvor mye de kan hjelpe økonomisk og praktisk. De ville ikke opprettet spleis om det ikke var behov for hjelp antar jeg.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #17 Skrevet 24. oktober 2022 Nei. Forsikringen dekker det de måtte trenge Anonymkode: cd981...78b
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #18 Skrevet 24. oktober 2022 NotNaomi skrev (8 minutter siden): Kanskje hva du legger i ressurssterk og relasjoner de har til venner og familie, og hvor mye du vet om hvor mye de kan hjelpe økonomisk og praktisk. De ville ikke opprettet spleis om det ikke var behov for hjelp antar jeg. Men det verste du vet er jo mennesker som setter betingelser for å hjelpe…🤔😳 Anonymkode: 5f568...636
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #19 Skrevet 24. oktober 2022 Sånn jeg har forstått det så tar det tid før hjelpen de har rett på kommer. Så når leiligheten til en alenemamma med to små barn brant ned,så vet jeg det ble samlet inn masse brukte klær,hygieneprodukter osv. Det satt hun veldig pris på. Anonymkode: f780e...dd0
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #20 Skrevet 24. oktober 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Nei. Forsikringen dekker det de måtte trenge Anonymkode: cd981...78b Men tar det ikke tid før de pengene kommer da? Mat,klær og hygieneprodukter er jo ting de trenger med en gang. Anonymkode: f780e...dd0
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #21 Skrevet 24. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Sånn jeg har forstått det så tar det tid før hjelpen de har rett på kommer. Så når leiligheten til en alenemamma med to små barn brant ned,så vet jeg det ble samlet inn masse brukte klær,hygieneprodukter osv. Det satt hun veldig pris på. Anonymkode: f780e...dd0 Jeg leverte en stor sekk med klær da det samme skjedde med en alenemor her for noen år siden. Hun kommer i tillegg fra et annet land og har ingen slekt som kunne stile opp. Det blir en annen situasjon enn denne familien som kunne flytte rett inn til foreldrene sine. Man må jo også gå ut fra at en etablert familie har litt penger på sparekonto som kan brukes til forsikringsprengene kommer. Jeg syns spleis i denne sammenhengen er litt smakløst. hi Anonymkode: 5f568...636
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #22 Skrevet 24. oktober 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men tar det ikke tid før de pengene kommer da? Mat,klær og hygieneprodukter er jo ting de trenger med en gang. Anonymkode: f780e...dd0 Jeg vet at man kan få kriseutbetaling slik at man får kjøpt det man trenger. Forsikring på hus og innbo kan ta en stund. hi Anonymkode: 5f568...636
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #23 Skrevet 24. oktober 2022 Hvis jeg først skal hjelpe noen så blir ikke det høytlønnet, ressurssterk familie med godt nettverk nei. Anonymkode: da429...b8a
Gjest NotNaomi Skrevet 24. oktober 2022 #24 Skrevet 24. oktober 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Men det står jo stikk i strid med hva du har sagt om at det værste du vet er at folk setter betingelser for å hjelpe. Anonymkode: 7f2cc...d57 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Men det verste du vet er jo mennesker som setter betingelser for å hjelpe…🤔😳 Anonymkode: 5f568...636 Jeg begynner å bli lei av å ikke være norsk selv, og måtte forklare hva ord og uttrykk betyr!! Er også lei av avsporinger hvor jeg må bruke tid på det. Å få vite grunn eller betingelser om dere vil, er noe helt annet enn å *sette betingelser. Herregud!
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2022 #25 Skrevet 24. oktober 2022 NotNaomi skrev (6 minutter siden): Jeg begynner å bli lei av å ikke være norsk selv, og måtte forklare hva ord og uttrykk betyr!! Er også lei av avsporinger hvor jeg må bruke tid på det. Å få vite grunn eller betingelser om dere vil, er noe helt annet enn å *sette betingelser. Herregud! Nei. Det er helt akkurat det samme🤭 Anonymkode: 5f568...636
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå