Gå til innhold

Uten strøm og vann

Anbefalte innlegg

Vi har vedfyring, gassgrill og stormkjøkken, så vi skulle nok fått både varme og mat. Vi har en 10 liters dunk med drikkevann stående. Det har vi hatt i flere år, for de driver og bytter vannrør i kommunen og rett som det er så er det stenging eller brudd. Foreldrene mine har i tillegg egen brønn og pumpe. Vann til do kan hentes i elva nedi her, men bøtter under takrennene var lurt. Det skal jeg huske på. Tørrvarer og annen mat har vi. Det samme med powerbank, batterilys, stearinlys og hodelykter. Vi er heller ikke uvant med strømbrudd. 

Fortsetter under...

Vi har 50l vann på dunker liggende, men vi mangler både alternativ varmekilde og nok tørrmat. Det må vi fikse. Vi har også kun el-bil, og det kan jo potensielt bli problematisk hvis vi må flytte på oss. 

Anonymkode: 980c9...5c7

On 10/24/2022 at 9:56 AM, Anonym bruker said:

Hvordan er deres planer hvis strømmen og vannet forsvinner i for eksempel 5 dager? Ingen handling i butikkene, ikke vann å trekke ned i toalettet, ikke nettilgang osv?

Vi har vedfyring, men ovnene passer ikke til matlaging. Burde nok ha en ekstra gassbeholder til grill og propanbrenner.

Stearinlys har vi bra med. Mat er ok. Heldig vis har vi en gammel utedo vi kan bruke, men vann har vi for lite av. Vi kan "grave frem" en gammel brønn, men det vannet bør nok kokes. Da er vi tilbake til at vi må ha mer propan.

Radio med batterier har vi, men det vil være rart å være flere dager uten tv og elektroniske dingser. 

Ellers tror jeg vi hadde brukt mye tid sammen med familie og venner som bor rett ved. Akkurat det hadde jo vært litt fint.

Hva med dere?

Anonymkode: 4ad34...a0d

det har jeg ingen tro på skjer, så det gidder jeg ikke og tenke på

Anonymkode: 92298...46d

Anonym bruker skrev (På 24.10.2022 den 10.33):

Vi har ovn til å fyre i, men tror ikke den egner seg til matlaging. Vi har grill og primus. 

Vi bor på Vestlandet med mulighet til å hente vann flere plasser innen 5 min radius. Ved forurensning av vann vet vi om minst to oppkommer hvor vi kan hente vann fra underjordiske kilder. Jeg tenker at vi klarer oss bra. 

Anonymkode: 04daa...ed8

Viss det blir atomkrig og strålene kommer til Norge, kan en IKKE drikke vann fra brønner osv

Anonymkode: 8d73b...e68

Anonym bruker skrev (På 25.10.2022 den 13.19):

Min største frykt er all maten som går til helvete i kjøl/frys, og om rør fryser. Har ikke vedfyring. Ellers overlever vi på knekkebrød og vann, tar det som en slankekur. 

Anonymkode: 550f8...f64

Periodisk faste, det er jo sunt det, er det ikke 😜

Anonymkode: ab4ac...2c9

Annonse

oslofrk skrev (17 minutter siden):

Jeg stusser over alle dere som vil hente vann i bekken, under takrenna, eller 5min unna. Om det blir atomangrep vil man ikke kunne gå utendørs på flere døgn… 

Må ikke komme med sånne ekle fakta og sannheter... det kan jo hende at de er nødt til å forholde seg til virkeligheten ;)

Anonymkode: 3abac...8f8

oslofrk skrev (5 minutter siden):

Jeg stusser over alle dere som vil hente vann i bekken, under takrenna, eller 5min unna. Om det blir atomangrep vil man ikke kunne gå utendørs på flere døgn… 

De har sikkert et pepsi max lager.

Anonymkode: 265c9...301

oslofrk skrev (52 minutter siden):

Et atomangrep i Ukraina vil uansett ikke få særlige følger for oss i Norge.

Anonymkode: a0bfd...4c2

oslofrk skrev (9 timer siden):

Nå spør ikke HI om hva vi gjør ved atomkrig da… til info…

Anonymkode: 6d68c...ae3

oslofrk skrev (9 timer siden):

Atomangrep er vel bare ett av flere verstefall scenario, det vil fungere ved eventuelt sabotasjen på infrastruktur. Eller en solstorm, for den saks skyld. 

En atomkrig er jeg i grunn usikker på om jeg har lyst til å overleve 😬 Da er kanskje alternativet å sprette vinflaska og la det stå til bedre. Sannsynligheten er heldigvis svinnende liten. 

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Atomangrep er vel bare ett av flere verstefall scenario, det vil fungere ved eventuelt sabotasjen på infrastruktur. Eller en solstorm, for den saks skyld. 

En atomkrig er jeg i grunn usikker på om jeg har lyst til å overleve 😬 Da er kanskje alternativet å sprette vinflaska og la det stå til bedre. Sannsynligheten er heldigvis svinnende liten. 

DER fikk jeg inspirasjon til å dra på polet og kjøpe gooood vin 😁

oslofrk skrev (11 timer siden):

Det er jo ikke slik at man ikke får varsel. Det tar litt tid før det kommer til Norge, avhengig av vær og vind. 

Annonse

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Må ikke komme med sånne ekle fakta og sannheter... det kan jo hende at de er nødt til å forholde seg til virkeligheten ;)

Anonymkode: 3abac...8f8

Å føle seg så smart, og så bare… BAM😂😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...