Gå til innhold

Uten strøm og vann

Anbefalte innlegg

Hvordan er deres planer hvis strømmen og vannet forsvinner i for eksempel 5 dager? Ingen handling i butikkene, ikke vann å trekke ned i toalettet, ikke nettilgang osv?

Vi har vedfyring, men ovnene passer ikke til matlaging. Burde nok ha en ekstra gassbeholder til grill og propanbrenner.

Stearinlys har vi bra med. Mat er ok. Heldig vis har vi en gammel utedo vi kan bruke, men vann har vi for lite av. Vi kan "grave frem" en gammel brønn, men det vannet bør nok kokes. Da er vi tilbake til at vi må ha mer propan.

Radio med batterier har vi, men det vil være rart å være flere dager uten tv og elektroniske dingser. 

Ellers tror jeg vi hadde brukt mye tid sammen med familie og venner som bor rett ved. Akkurat det hadde jo vært litt fint.

Hva med dere?

Anonymkode: 4ad34...a0d

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435087-uten-str%C3%B8m-og-vann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hat vedovn vi kunne fyrt med og laget mat på. Blir uansett ikke kokong med 3-4 kjeler når det må kokes på ild. Setter bøtte under alle takrenner for vann til toalett. Og om vi bare skal nummer en trengs det ikke å skylle ned så lenge vi kaster papir i søppel. Lager telefon i bilen, så har vi det. Vi har jo en del 4g, og en avtale med Telenor om at vi får like mye ekstra gratis om vi går tom.

Tror vi hadde klart oss greit jeg. Vann må man ikke ha til matlaging eller å drikke, så vi hadde funnet andre løsninger.

Anonymkode: 6d68c...ae3

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hat vedovn vi kunne fyrt med og laget mat på. Blir uansett ikke kokong med 3-4 kjeler når det må kokes på ild. Setter bøtte under alle takrenner for vann til toalett. Og om vi bare skal nummer en trengs det ikke å skylle ned så lenge vi kaster papir i søppel. Lager telefon i bilen, så har vi det. Vi har jo en del 4g, og en avtale med Telenor om at vi får like mye ekstra gratis om vi går tom.

Tror vi hadde klart oss greit jeg. Vann må man ikke ha til matlaging eller å drikke, så vi hadde funnet andre løsninger.

Trenger dere ikke vann å drikke?

Anonymkode: 53293...3c8

Vi har ovn til å fyre i, men tror ikke den egner seg til matlaging. Vi har grill og primus. 

Vi bor på Vestlandet med mulighet til å hente vann flere plasser innen 5 min radius. Ved forurensning av vann vet vi om minst to oppkommer hvor vi kan hente vann fra underjordiske kilder. Jeg tenker at vi klarer oss bra. 

Anonymkode: 04daa...ed8

Det ville selvfølgelig bydd på noen utfordringer. Jeg skal «oppdatere» beredskap nå, da blir det en ekstra gassbeholder og en kanne bensin til bilen, pluss noen kontanter. Har vedovn jeg kan koke vann på. Vann til å drikke må jeg ordne, vann til å flushe ned toalett kan jeg ordne i nærheten, vi bor rett ved ferskvann. Vi har to storsekker med ved. Største utfordringen første tiden om ikke det er minus ute, blir kjølevarer og fryse. 

Må sikkert fylle på litt batterier, stearinlys og lade opp ett par powerbank. Ellers har familie hytte i kort avstand som fungerer off grid, i tillegg til en manuell pumpe med vann om det skulle bli helt krise. Så vi klarer oss, men jeg må nok ha bilen for å hente bestemor, for hun klarer seg nok ikke veldig lenge. 

Anonymkode: ab4ac...2c9

Har masse mat, vanndunker og vedovn.

Det kommer nok til å bli angstanfall om dette skjer... de siste årene har tært på en allerede sliten psyke, og kjenner at angsten bare øker og øker av alt snakket om beredskap.

Anonymkode: 5cc23...ada

Annonse

Har nok knekkebrød og kjeks, holdbart pålegg og vann. Skal kjøpe iskaffe også, for det har jeg ikke tenkt på. Vet ikke helt hvordan det går, men jeg sulter og tørster ikke i det minste om noe skulle skje. Kaldt blir det innendørs her, og det blir vanskelig uten telefon, TV og internett. Jeg tror vi naboene her ville samlet oss i et par leiligheter om det skulle oppstå noe. 

Anonymkode: 99b17...3cb

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Mitt største problem vil være at jeg ikke har noen andre varmekilder enn strøm til oppvarming, så det vil bli kaldt her inne.

Anonymkode: 265c9...301

Da bør du jo skaffe deg en gassovn? 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva har du da? Store mengder brus?

Anonymkode: a50a1...c08

Melk, jus, brus… det er bare uten strøm og vann det er snakke om her. Og i 5 dager. Er ikke snakk om resten av livet

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Da bør du jo skaffe deg en gassovn? 

Har tenkt på det,men jeg må innrømme at jeg synes gass er litt småskummelt, alltid vært litt skeptisk til det  Har uansett ikke råd heller nå.

Anonymkode: 265c9...301

Eneste jeg ikke har i hus er vann, men det er bare å gå noen meter til bondegården for å hente. En nabo har noen tanker han bytter venn på to ganger i året, så veldig mange naboer har fått beskjed at han har vann om deg skulle skje noe. Fordelen  med å hjelpe han om det skulle være noe, får noen goder tilbake. 

Do så hadde deg blitt laget en utedo på egnet sted. Jeg og en nabo snakket om det for lenge siden, så mulige steder har vi alt tenkt ut. Litt kjekt å bo akkurat i grenseland til landet. Hagen min er ikke egnet til å bruke som utedo, ørten leiligheter, hu og en fylkesvei som ser absolutt alt som skjer i hagen min. Menen husrad ned så har de litt trær og jorde, så der hadde det fungert supert. 

Ved har jeg, så varme får vi og mat kan vi lage. 
Mat har vi endel av, så tror ikke deg hadde vært ett problem selv om det kanske ikke hadde blitt så spennende i lengden. Når ungene var små så handlet jeg en gang i mnd, så på veldig mye har jeg denne vanen inne enda. 

Anonymkode: 2293f...90e

Vi har vann, det er ganske enkelt å ordne. Vi har bare kjøpt noen femliterstanker med "Bare vann" på Rema. Dette trenger vi uansett når vi skal på hytta, så da bruker vi dem vi har i kjelleren og kjøper nye til lageret. Dermed blir de byttet ut ganske ofte. (Egentlig tror jeg ikke det er nødvendig heller, de skal holde seg lenge.) Det vi ikke har er alternativ oppvarming, så skjer det noe om vinteren må vi flytte inn hos noen slektninger eller noe sånt. Det blir jo pinlig, men vi kan i hvertfall ha med eget vann. 

Anonymkode: 5d465...158

Vi har borevann, i tillegg til kommunalt vann, så vi blir ikke uten vann. 

Ved har vi også, så oppvarming og matlaging får vi til. 
Vi har også rikelig med mat og drikke hjemme til enhver tid. 
Største problemet ville nok vært å holde maten fra kjøl og frys kjølig nok til at vi kunne spist av det i flere dager. Ok om det var kaldt ute. Hvis ikke måtte vi levd på tørrvarer. 

Anonymkode: 5571c...4a5

Vi snakket senest i går om å tappe vann til drikkevann og matlaging for å ha i beredskap, så det må vi bare se til å få gjort. Ellers har vi vedfyring og nok ved til hele vinteren, gassgrill og kokeapparat, og jeg vi skal nok klare å få varmet litt vann på vedovnen også om vi trenger det. Men ja, vi kan absolutt få gjort litt med beredskapslageret, selv om jeg tror nok at vi har mat nok i huset til  klare oss noen dager, selv om det kan bli noen litt spesielle blandinger av mat. 

Anonymkode: fbbf2...394

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...