Gå til innhold

Trenger hjelp til litt lover og regler ang en sak

Anbefalte innlegg

Datteren min jobber i butikk. Hun var uheldig og slo hodet sitt slik at hun har fått hjernerystelse. Hun sjekket vakta hun skulle jobbe nå til uka, og da hadde sjefen hennes fjernet vakta. Hun spurte hvorfor, og da sa sjefen at hun tenkte at hun ikke skulle jobbe pga hjernerystelsen (dette var rett før helga). Men, at hun kunne få tilbake vakta hvis hun alikevel skulle jobbe. Min datter har ikke gitt beskjed om at hun ikke skal jobbe. 

Hun skal til legen i morgen, og det kan være at legen sykmelder henne videre. Hva skjer med den vakta da? Hun skal jo ha betalt for den da den var avtalt. Men, så har jo sjefen fjernet den. 
Hun syns det er vanskelig å vite hva hun skal si. Det er hennes første jobb, og hun har ingen erfaring med dette. 

Anonymkode: 7d195...703

Fortsetter under...

Hun bør snakke med sjefen om det. Det der er typisk for de som ansetter de unge, datteren min har det på samme måte. Hun var uheldig å måtte ha en operasjon akutt og da fjerna sjefen vaktene hennes. De fjerner og endrer over en lav sko, og opererer med å gi de vakter 14 dager frem i tid. De vaktene har de tilgang på gjerne ett par dager i forveien. 

Probelmet med ukulturen er at det er vanskelig for de unge å si fra siden «alle har det sånn». Jeg endte med å melde hele bedriften til Arbeidstilsynet samt ringe regionssjefen. Sikkert ikke et smart trekk, men det var varsellamper der fra dag en

Anonymkode: 3fb98...cb4

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Datteren min jobber i butikk. Hun var uheldig og slo hodet sitt slik at hun har fått hjernerystelse. Hun sjekket vakta hun skulle jobbe nå til uka, og da hadde sjefen hennes fjernet vakta. Hun spurte hvorfor, og da sa sjefen at hun tenkte at hun ikke skulle jobbe pga hjernerystelsen (dette var rett før helga). Men, at hun kunne få tilbake vakta hvis hun alikevel skulle jobbe. Min datter har ikke gitt beskjed om at hun ikke skal jobbe. 

Hun skal til legen i morgen, og det kan være at legen sykmelder henne videre. Hva skjer med den vakta da? Hun skal jo ha betalt for den da den var avtalt. Men, så har jo sjefen fjernet den. 
Hun syns det er vanskelig å vite hva hun skal si. Det er hennes første jobb, og hun har ingen erfaring med dette. 

Hun skal ha betalt for vakta som er avtalt uansett.

Ser det er utrolig mye av denne utnyttelsen . Der min datter jobber, fjerner de ikke vaktene om de blir syke, men de får betalt, og det settes inn en annen person. Det er det som skal gjøres, men hører det kan vær andre regler viss en ikke jobber hver uke..

Anonymkode: c3d21...67c

Hvis vakten stod på lista, og det er mindre enn 2 uker fra vakten ble fjernet til den skulle jobbes, så er det hennes vakt. Så spørs det hvor lenge hun har jobbet der, og om hun har krav på sykepenger. Det kommer også an på hvilken kontrakt hun har (Antall timer).

Anonymkode: b5126...7d4

Anonym bruker skrev (På 23.10.2022 den 23.49):

Er hun sykemeldt eller ei? Hvis hun ikke er sykemeldt, så kan hun eventuelt bruke egenmelding, men da vil det være en stund til neste gang hun kan benytte det igjen.

Sykepenger beregnes ut fra fremtidige vakter, men ut fra et snitt av hvor mye hun reelt har jobbet foregående måned. 

Anonymkode: 13e2f...59a

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er hun sykemeldt eller ei? Hvis hun ikke er sykemeldt, så kan hun eventuelt bruke egenmelding, men da vil det være en stund til neste gang hun kan benytte det igjen.

Sykepenger beregnes ut fra fremtidige vakter, men ut fra et snitt av hvor mye hun reelt har jobbet foregående måned. 

Beregnes IKKE ut fra fremtidige vakter skulle det stå 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, hun er sykmeldt nå og ei uke fram. 

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...