Gå til innhold

Hva gjør du når du har det vondt og vanskelig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er jeg og. Helt mistet livsgnisten. 
Har barn som har utfordringer og diagnoser, og det sliter meg og ekteskapet helt ut. Jeg lever ikke, jeg eksisterer og håper en dag jeg kan kjenne litt glede igen og ikke bare angst og hjertebank og elendig søvn. 
Livet ble ikke som jeg ønska. Og med stadig trussel om krig og avisene som veksler mellom skrekk- og trøsteartikler ala Putin sliter, nå vet Putin at slaget er tapt, osv. Fuck dere, Dere vet INGENTING om hva Putin føler og tror mener. Tvertimot går det kanskje HELT etter planen hans. Jeg tipper å mørklegge Europa når det er mest kaldt, er neste steg. Kun han vet  ikke de tåpelige artiklene i avisene. Orker knapt lese dem. Blir overstressa og dønn ulykkelig  Forventer å våkne til bomber og granater og atomvåpen her i vårt flotte land om ikke så altfor lenge. I mellomtiden strever jeg gjennom dagene med barn som lager styr av alt pga ADHD og jeg får knapt satt meg ned et sekund uten å måtte gjete han gjennom dagen  Full jobb har jeg i tillegg    For et liv  

Anonymkode: 120e1...87a

Jeg trener, sosialiserer meg, pusser opp/rydder i klesskap/boder med bra, energigivende musikk til, leser, ser på feel good-filmer m.m. Særlig trening har god effekt for meg. Samtidig distanserer jeg meg i stor grad fra negative nyheter som er utenfor min kontroll, som eksempelvis krigen i Ukraina. Jeg har sluttet (for flere år siden) å lese VG og Dagbladet med sine ekstreme, ofte svært negative, click-baitoverskrifter, og holder meg til Aftenposten, NRK og to lokale aviser. 
Jeg har også søkt hjelp, og fikk nettopp innvilget kognitiv terapi etter noen uker med kartlegging, uten at jeg vil gå innpå hvorfor. Jeg utfordrer meg selv på gode dager til å pushe meg selv litt og litt, og jobber for å ha en positiv innstilling. Forsøker å lære av Ingvard Wilhelmsen sitt foredrag om blant annet å ikke ta sorger på forskudd - det kommer det absolutt ingenting positivt ut av, og det hjelper hverken deg selv eller de rundt deg (mye lettere sagt enn gjort).

Anonymkode: 8efb3...0bb

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg trener, sosialiserer meg, pusser opp/rydder i klesskap/boder med bra, energigivende musikk til, leser, ser på feel good-filmer m.m. Særlig trening har god effekt for meg. Samtidig distanserer jeg meg i stor grad fra negative nyheter som er utenfor min kontroll, som eksempelvis krigen i Ukraina. Jeg har sluttet (for flere år siden) å lese VG og Dagbladet med sine ekstreme, ofte svært negative, click-baitoverskrifter, og holder meg til Aftenposten, NRK og to lokale aviser. 
Jeg har også søkt hjelp, og fikk nettopp innvilget kognitiv terapi etter noen uker med kartlegging, uten at jeg vil gå innpå hvorfor. Jeg utfordrer meg selv på gode dager til å pushe meg selv litt og litt, og jobber for å ha en positiv innstilling. Forsøker å lære av Ingvard Wilhelmsen sitt foredrag om blant annet å ikke ta sorger på forskudd - det kommer det absolutt ingenting positivt ut av, og det hjelper hverken deg selv eller de rundt deg (mye lettere sagt enn gjort).

Mange gode tips. Respekt for alt du klarer når du er langt nede. Får du hjelp offentlig eller privat?

Anonymkode: fbd80...25e

Annonse

Er ikke religiøs, men the serenity prayer er et godt utgangspunkt. “Grant me the serenity to accept the things I cannit change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know tve differensiere.”

Også det å lære seg å ikke bekymre seg for ting som ikke har skjedd enda (og kanskje aldri skjer) er viktig. Når ting strammer seg til prøver jeg å finne løsninger, gjerne flere alternativer, på det som kan gjøres noe med og å klare å slippe/akseptere det jeg ikke kan styre.

F.eks. er det veldig lite jeg kan gjøre med krigen i Ukraina og strømprisene, men at økonomien blir dårligere og dårligere prøver jeg å finne løsninger for (har litt ulike scenarioer etter varighet og alvorlighetsgrad). Jeg kunne vært irritert på meg selv for å ikke ha bundet rente og strøm, men jeg får gjort fint lite med det nå. Spare, kanskje finne en ekstrajobb, kanskje leie ut et rom, kjøpe mindre leilighet, selge hytta (sitter langt inne, men må man så må man, og det er ikke lov å sutre om dårlig økonomi om man faktisk har kjøpt fancy hytte, som vi har). 

Anonymkode: bb503...1bc

Jeg sover, får bearbeid ganske mye da. Skjermer meg fra dårlige vibber og omgir meg med feelgood bøker/filmer. Gidder ikke se en film om jeg ikke vet at den ender bra. Jeg vurdere alltid hva gir energi og hva tar energi, spesielt i jobb sammenheng. Noen ting må man bare la gå. Hjemme velger jeg mine kamper med omhu.

Er alene med en utagerende tenåring og vil si at hverdagen er krevende. Som oftest humper det å går, men noen ganger detter man bare helt nedimellom. Jeg har valgt å være åpen om det da det tok så mye energi å skjule. For meg er det "hvile" å komme meg på jobb da det kan være unntakstilstand hjemme.

Anonymkode: 1bb92...d53

Annonse

Jeg prøver å legge merke til hva som gjør meg glad og hva som gir meg energi. Jeg har vært deprimert pga. mange påkjenninger i hverdagen, barn med diagnoser har spist opp energien min. Min form for opplading er dyr, sol og familie og venner. En tur med hunden gir meg mye, å snakke med en nøytral person gir meg også mye. Jeg snakker mye med en god kollega og en psykolog. Nå er det høst og jeg går tur både i regn og når det er sol, når jeg kommer hjem kryper jeg under et pledd og drikker kakao. Det er også viktig for meg å ha det fint rundt meg, bordet og sofaen er ryddig, og gulvet er støvsugd. I bunn ligger det et godt kosthold og jeg sørger for å være i aktivitet hver dag. Det er ikke sikkert at dette er riktig for deg, men jeg håper du finner en vei ut.

Anonymkode: 4551c...535

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jobber til jeg stuper. Da slipper jeg å tenke 

Anonymkode: d9c41...faf

Det høres ut som om det en strategi som bare fungerer til et visst punkt

Jeg ringer en venn eller familie for å snakke om de vonde tankene. Som kronisk deprimert (dyp depresjon) er familien blitt vant til at jeg ringer når det røyner på. Jeg bestiller også en legetime. 

Jeg venter på å komme inn på Dps, men bruker fastlegen i mellomtiden. 

Anonymkode: edb2d...55a

Jeg tenker jeg burde gå en tur, trene, lese bok eller høre på podcast. Blir sittende å skrolle på nett og Netflix i stedet med kun ett ønske om å få være i fred. Ikke spesielt nyttig med andre ord. 

Anonymkode: 75f52...eff

Jeg står opp hver dag og "tar meg sammen". Mange mener det er tåpelig å si, men er nå det jeg gjør. Jeg var langt nede en lang periode da jeg mistet flere av mine nærmeste. Dette var unge folk som hadde livet foran seg. 

Jeg gikk på en kjempe smell, og var sykemeldt lenge. Det som hjalp da var å logge av nettet og ut å gå i naturen. Jeg gråt og raste, og det tok lang tid å bearbeide. 

I dag står jeg opp og er veldig takknemlig for at jeg kan det. Prøver å gjøre det meste ut av hver dag, og prøver hele tiden å oppleve /gjøre nye ting. Føler jeg "skylder" det til de jeg mistet og som ikke har muligheten til det. Henger meg ikke opp i bagateller lenger, og tar livet som det kommer. Kommer uten tvil til å oppleve tunge dager igjen, men det er livet.

Anonymkode: a04a7...75c

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg ringer en venn eller familie for å snakke om de vonde tankene. Som kronisk deprimert (dyp depresjon) er familien blitt vant til at jeg ringer når det røyner på. Jeg bestiller også en legetime. 

Jeg venter på å komme inn på Dps, men bruker fastlegen i mellomtiden. 

Så godt at du har mennesker du kan prate med. Hvem har stilt diagnosen kronisk depresjon? Kan du jobbe? Håper du snart får komme inn på Dps!

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker jeg burde gå en tur, trene, lese bok eller høre på podcast. Blir sittende å skrolle på nett og Netflix i stedet med kun ett ønske om å få være i fred. Ikke spesielt nyttig med andre ord. 

Anonymkode: 75f52...eff

Jeg scroller også mye. Tvinger meg tilslutt å gå en tur.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så godt at du har mennesker du kan prate med. Hvem har stilt diagnosen kronisk depresjon? Kan du jobbe? Håper du snart får komme inn på Dps!

Fastlegen har gitt meg foreløpig diagnose pga historikk med depresjoner. Jeg er nå på aap og jobber ca. 20%. 1 dag i uka og 3.hver helg. Går også fast på antidepressiva. 

Jeg har heldigvis en super arbeidsgiver som er knallgod på tilrettelegging. Det er også et arbeid hvor jeg kan ta pauser når jeg trenger det og har utrolig gode kolleger som støtter hverandre i opp- og nedturer. 

Takk, vi håper også jeg kommer inn snart, det ville lettet trykket på familien. 

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Mange gode tips. Respekt for alt du klarer når du er langt nede. Får du hjelp offentlig eller privat?

Tusen takk! Hender selvsagt det blir sofa og scrolling på telefonen for meg også, når jeg egentlig vet at jeg burde gjøre noe annet. Men jeg forsøker å gjøre det jeg vet har en god effekt for meg.

Jeg får hjelp offentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...