Gjest NotNaomi Skrevet 23. oktober 2022 #1 Del Skrevet 23. oktober 2022 (endret) Jeg lager masala med grønne erter, og vanligvis brukes frosne erter, men jeg koker tørkede erter. Jeg vet ingen lukt som lukter så godt som erter som koker! Annet enn gjærbakst. Det er omtrent like god duft. Ertene koker i ca en time ( etter å ha ligget i vann ca 12 timer ) En oppskrift på masala med erter for den som skulle være interessert: Ha løk først, deretter et par grønne chili, noen hvitløkbåter, litt ingefær og tomatbåter i en dyp stekepanne. Rør rundt og stek til alt er mykt på middels varme. Avkjøl. Ha alt i blender. Ha mer olje i pannen, dryss i spisskummen, og rødt chilipepper og rør kort rundt før du blander i røren fra blenderen. Ha i knust koriander og gurkemeie, litt salt og kok lett under lokk i ca 5 min. Så har du i ca 2 dl erter og 1-2 dl vann og kok i et par minutter. Så blander du i litt garam masala ( vær forsiktig om du ikke liker så sterk mat. Du får kjøpt på glass i Norge, men det er bare rett og slett en miks av ulike sterke krydder, og du kan lage din egen) Tilslutt har du i en spiseskje smør. Jeg bruker ingen fast oppskrift, men bruker 1-4 teskjeer med de ulike krydderne. 2-3 hvitløk og 4 tomater. Alt det er en smakssak og hva du liker best. Serveres til nanbrød eller hva man liker. Jeg bruker masala med erter til stekt torsk, men andre vil ha kylling, marinert i youghurt og paprika, salt og litt pepper. Igjen handler det jo om smak. Uansett, veldig veldig godt og siden duften fra mat har ganske mye å si for meg, så er denne retten høyt opp. ( håper ingen halshugger meg for å bruke tørre erter og stekt torsk til dette.. 🙂 ) Jeg vet det skal være kjøtt, og alle andre får det her! Endret 23. oktober 2022 av NotNaomi Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435063-god-mat-som-dufter-himmelsk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå