Gå til innhold

Hva vil VG oppnå med omtalen av Fardal?

Anbefalte innlegg

NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Ikke gidd linker, vær så snill. Spørsmålene mine er ikke så vanskelige å svare på for de som har egne tanker rundt dette. 

Vel, tankene mine gikk til begrepet den fjerde statsmakt, så derfor nevnte jeg det og la ved en lenke. 

Anonymkode: 71e4b...009

Fortsetter under...

NotNaomi skrev (21 minutter siden):

Ikke gidd linker, vær så snill. Spørsmålene mine er ikke så vanskelige å svare på for de som har egne tanker rundt dette. 

Men selv har du jo ingen tanker om det. Du gir konsekvent inntrykk av at du ikke har lest artiklene. Du spør, men du vil ikke ha linker til noe som kanskje kunne gitt deg større forståelse.

Stikkord - lovbrudd, lovbrudd, lovbrudd. Maktmisbruk. Eksponering av sårbare barns privatliv og helseopplysninger. Mest trolig også økonomiske lovbrudd siden han bruker av foreningens penger for å leve selv og ikke har skattet siden 2015 og donasjoner til foreningen går direkte til hans egen konto. Leste du ikke noe i den andre tråden, der stod det aller meste forklart. Om du ikke gidder lese eller forholde deg til informasjon og fakta, så bør du heller ikke spørre folk.

Dette er bare nok en oppmerksomhetstråd fra din side, slik du stadig oppretter slike liksom spin-off-tråder. Om du virkelig ønsket å forstå, så har du en lang tråd om Fardal med mye informasjon og forklaringer på alt du spør om...

Flott arbeid av VG og Faktisk.no!

Anonymkode: 5b966...4dc

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Han fremstår som uintelligent, men kan sikkert virke overbevisende på folk som ikke vet bedre. Jeg tviler ikke på at han har stor tiltro til sine egne evner. Bare det at han påstår å ha mange års utdannelse i psykologi når han i virkeligheten har et semester eller noe i den dur, er veldig talende. Han mangler altså fullstendig respekt for formell kompetanse. I tillegg anser han seg selv som hevet over loven (jfr økonomistyringen). 

Anonymkode: 5af26...686

Vet du hva? Dette er for det første ikke svar på det jeg spør om. Dette handler om hva VG vil oppnå. Ikke hva du, andre eller hva vi tenker om Fardal. Ditt svar er ikke nyttig her, heller kanskje tvert i mot. Du er nedlatende ovenfor Fardal. Det trigger bare tilhengerne hans. Ikke vær en såkalt nyttig idiot. 

NotNaomi skrev (31 minutter siden):

Jeg tror ikke at dere har noe i akkurat denne tråden å gjøre. Dette er et mer seriøst tema, og det klarer dere åpenbart ikke henge med på. Så vennligst..  finn en annen tråd hvor dere har noe å bidra med akkurat nå? 

Jeg svarer i de trådene jeg vil, og jeg svarer det jeg vil så lenge jeg holder meg til forumreglene. Det fremstår som du ikke har lest artiklene på spørsmålene du stiller, så et spørsmål om det er helt legitimt. 

Det er viktig at media får slike shady saker frem i lyset, det kan hjelpe folk til å avsløre hva agendaen til Fardal er før de legger sine liv i hans hender. Man ser også av mengden støtte han får fra såkalte anti-barnevernforkjempere at barnevernet som regel har godt grunnlag for å gå inn i enkelte familier og redde barn. 

VG sin agenda er altså å få trollet frem i lyset OG selge aviser. 

Anonymkode: edf9a...575

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Vet du hva? Dette er for det første ikke svar på det jeg spør om. Dette handler om hva VG vil oppnå. Ikke hva du, andre eller hva vi tenker om Fardal. Ditt svar er ikke nyttig her, heller kanskje tvert i mot. Du er nedlatende ovenfor Fardal. Det trigger bare tilhengerne hans. Ikke vær en såkalt nyttig idiot. 

Er du tilhenger av Fardal? Det virker som en logisk konklusjon med tanke på at du vet hva som trigger dem.

Annonse

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men selv har du jo ingen tanker om det. Du gir konsekvent inntrykk av at du ikke har lest artiklene. Du spør, men du vil ikke ha linker til noe som kanskje kunne gitt deg større forståelse.

Stikkord - lovbrudd, lovbrudd, lovbrudd. Maktmisbruk. Eksponering av sårbare barns privatliv og helseopplysninger. Mest trolig også økonomiske lovbrudd siden han bruker av foreningens penger for å leve selv og ikke har skattet siden 2015 og donasjoner til foreningen går direkte til hans egen konto. Leste du ikke noe i den andre tråden, der stod det aller meste forklart. Om du ikke gidder lese eller forholde deg til informasjon og fakta, så bør du heller ikke spørre folk.

Dette er bare nok en oppmerksomhetstråd fra din side, slik du stadig oppretter slike liksom spin-off-tråder. Om du virkelig ønsket å forstå, så har du en lang tråd om Fardal med mye informasjon og forklaringer på alt du spør om...

Flott arbeid av VG og Faktisk.no!

Så du fikk også dette til å handle om meg. Finn en annen tråd om du ikke skjønner at dette handler om noe langt viktigere. Vær så snill. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg svarer i de trådene jeg vil, og jeg svarer det jeg vil så lenge jeg holder meg til forumreglene. Det fremstår som du ikke har lest artiklene på spørsmålene du stiller, så et spørsmål om det er helt legitimt. 

Det er viktig at media får slike shady saker frem i lyset, det kan hjelpe folk til å avsløre hva agendaen til Fardal er før de legger sine liv i hans hender. Man ser også av mengden støtte han får fra såkalte anti-barnevernforkjempere at barnevernet som regel har godt grunnlag for å gå inn i enkelte familier og redde barn. 

VG sin agenda er altså å få trollet frem i lyset OG selge aviser. 

Javel. Så du tenker da at dette VG skriver er preventivt for andre som havner i situasjoner med BV involvert? 

NotNaomi skrev (3 minutter siden):

Javel. Så du tenker da at dette VG skriver er preventivt for andre som havner i situasjoner med BV involvert? 

Ja. Virkelig. Informasjon er alfa og omega i kampen mot slike folk. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er du tilhenger av Fardal? Det virker som en logisk konklusjon med tanke på at du vet hva som trigger dem.

Jeg er overhodet ingen tilhenger av Fardal. Jeg unngår bare latterligjøring, nedlatenhet og hovering iom at jeg ser på dette som ganske så alvorlig. Han har makt. Punktum. Hva vi mener om det er ikke så viktig her. Jeg er betenkt fordi jeg skjønner hva som trigger. Det er ikke vanskelig psykologi. 

Jeg tror selvfølgelig at VG har en god intensjon. Jeg ser den bare ikke helt klart her uten å ha innvendinger mot skriveriene. 

NotNaomi skrev (8 minutter siden):

Ufattelig morsomt at du av alle mennesker her inne skal fortelle folk hva de skal skrive og ikke skrive, og i hvert fall ikke skrive noe som ikke passer deg 🤣

Anonymkode: 2fffd...d72

Annonse

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg gidder ikke svare så grinete folk.

Jeg er ikke grinete. Og har du ikke svar på hva du tenker, så ok. Men da bør du kanskje ikke være i denne tråden? 

Jeg tenker at den fjerde statsmakt er en viktig aktør for å avdekke sjarlataner, svindlere, manipulerende mennesker som det ikke er så enkelt for andre å gjennomskue. Ved å få er mer helhetlig og godt dokumentert bilde av hans bedrift og metoder, kan påtalemakten begynne å etterforske om det faktisk har skjedd lovbrudd. De kan jo ikke begynne etterforskning av hvem de vil, når de vil. Men når media avdekker mulige kriminelle forhold, har politiet skjellig grunn og kan begynne etterforskning. 

Slike saker kan også føre til lovendringer, noe som i dette tilfellet ville ganget alle barn. 

I tillegg tenker jeg at dersom dette fokuset kan hindre én familie eller ett barn til i å bli utnyttet og eksponert, er det verdt det. 

Anonymkode: 3ca63...73b

NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke grinete. Og har du ikke svar på hva du tenker, så ok. Men da bør du kanskje ikke være i denne tråden? 

Hun kan jo diskutere med andre. 

NotNaomi skrev (10 minutter siden):

Du har rett i at jeg ikke svarte tydelig nok på spørsmålet ditt. Jeg tenker at VGs hensikt er å fremstille Fardal som den sjarlatanen og svindleren han er. Var det bedre?

Han svindler til seg folks uføretrygd og sårt opptjente sparepenger. Til og med hand egen datter ber folk la være å lytte til ham. Han kommer med enkle «løsninger» på komplekse problem, og kan virke som en oase i ørkenen for desperate mennesker. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så da har du fått svar på spørsmålet i hi, og har blitt et litt klokere menneske. Det er bra👍🏼

Jeg har heldigvis fått svar som at du har et synspunkt ja. Og det takker jeg for. Men så kommer dette... jaja. Så mye for absolutt ingenting. Det måtte handle om meg. At det går an. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at den fjerde statsmakt er en viktig aktør for å avdekke sjarlataner, svindlere, manipulerende mennesker som det ikke er så enkelt for andre å gjennomskue. Ved å få er mer helhetlig og godt dokumentert bilde av hans bedrift og metoder, kan påtalemakten begynne å etterforske om det faktisk har skjedd lovbrudd. De kan jo ikke begynne etterforskning av hvem de vil, når de vil. Men når media avdekker mulige kriminelle forhold, har politiet skjellig grunn og kan begynne etterforskning. 

Slike saker kan også føre til lovendringer, noe som i dette tilfellet ville ganget alle barn. 

I tillegg tenker jeg at dersom dette fokuset kan hindre én familie eller ett barn til i å bli utnyttet og eksponert, er det verdt det. 

Takk! For et seriøst og utdypende svar! 

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Jeg har heldigvis fått svar som at du har et synspunkt ja. Og det takker jeg for. Men så kommer dette... jaja. Så mye for absolutt ingenting. Det måtte handle om meg. At det går an. 

Du høster som du sår.

NotNaomi skrev (37 minutter siden):

👆

Mens det var veldig viktig for deg å skrive en lang utgreiing om Fardal og saken...

👇

NotNaomi skrev (1 time siden):

For meg og andre som ikke har eller har hatt med barnevernet personlig å gjøre, så ja, det er interessant å lese om Fardal. Jeg har visst hvem han er gjennom en seriøs debattside hvor han ble tema en gang. Jeg er også interessert i mennesker som er veltalende og kunnskapsrike, eller i det minste at høres sånn ut. Jeg har en venn som er paranoid schizofren, og et mer veltalende og overbevisende menneske skal man lete lenge og grundig etter. Men han har i tillegg ekstremt høy intelligens, så han har mye å spille på, samt at han er sjelden kjekk å se til. Jeg vet og fascineres av hvilken makt noen mennesker klarer å opparbeide seg og få, samt beholde. 

Nå betrakter jeg ikke Fardal som spesielt intelligent, men ovenfor visse mennesker fremstår han nok på den måten. Jeg tenker heller ikke å spekulere i en eventuell diagnose. Veltalende er han, men han har ikke så mye annet å spille på. Uansett. Han har fått holde på i veldig mange år så vidt jeg vet, og når slike mennesker får makt, så beholder de den blant tilhengere. Uansett hva som kommer fram. Og det er her jeg ikke helt skjønner hva VG vil oppnå. De som er fans av Fardal vil støtte han enda mer på grunn av skriveriene. De er blindt lojale i ordets rette forstand. De vil bare heie mer på han, og støtte han enda mer. 

Mennesker som kommer innunder barnevernet blir ofte i en ekstremt sårbar og også desperat situasjon. De hører i mange tilfeller  ikke på det mange av oss kaller hverken fornuft eller logikk. De vil kun kjempe for barna og mot barnevernet. 

Så jeg lurer på hvilken nytte disse skriveriene i VG gjør? Jeg har sans for avisen i det store og hele. Jeg syns de er utrolig dyktige på gravejournalistikk, de har en bredde jeg liker, og en av mine absolutt favirittjournalister Ingrid Bergo jobber der ( freelance såvidt jeg vet, men dog ). Blant flere dyktige da. Men så begriper jeg nå og da ikke hva de vil oppnå, eller tror de vil oppnå. Som med denne Fardalsaken. Er det ikke best å tie ting og personer ihjel noen ganger? Eller er det noe jeg ikke får med meg her? 

Ja, det er veldig mye du ikke har fått med deg, noe flere har kommentert. Istedenfor å forsøke å forstå, så sier du "ikke gidd med linker" til en bruker, og du vil ikke diskutere saken med andre.

Du kommer aldri til å forstå hva som skjer hvis du aldri er villig til å sette deg inn i fakta rundt ting du lurer på eller tar feil om.

Hvorfor spurte du om det er noe du ikke har fått med deg, når du egentlig ikke er interessert i å få det med deg heller?

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Du har rett i at jeg ikke svarte tydelig nok på spørsmålet ditt. Jeg tenker at VGs hensikt er å fremstille Fardal som den sjarlatanen og svindleren han er. Var det bedre?

Han svindler til seg folks uføretrygd og sårt opptjente sparepenger. Til og med hand egen datter ber folk la være å lytte til ham. Han kommer med enkle «løsninger» på komplekse problem, og kan virke som en oase i ørkenen for desperate mennesker. 

Ja. Takk. Jeg skulle gjerne diskutert dette videre med dere som faktisk prøver å gi meg forklaringer her. Jeg har flere spørsmål. Men jeg har ikke tålmodighet akkurat nå med visse brukere her. Saken opptar meg. Men setter pris på skikkelig svar i hvertfall. 

NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Ja. Takk. Jeg skulle gjerne diskutert dette videre med dere som faktisk prøver å gi meg forklaringer her. Jeg har flere spørsmål. Men jeg har ikke tålmodighet akkurat nå med visse brukere her. Saken opptar meg. Men setter pris på skikkelig svar i hvertfall. 

Ja, det er viktig. Jeg vet jeg kan bli litt skarp i slike saker, men det er ikke meningen å være usaklig. Oppsyn med institusjoner som barnevernet, og kritikk der det er berettiget, er uhyre viktig. Men dette må utføres av kompetente aktører, og ikke av selv-«studerte» nisser i ekkokammer. Slike skaper bare støy, og vender fokus vekk fra det som er viktig. Det er direkte vondt å se hvordan Fardal utleverer uskyldige barn som ikke kan forsvare seg, og hvordan han utnytter tildels svært ressursfattige mennesker. 

NotNaomi skrev (7 minutter siden):

Takk! For et seriøst og utdypende svar! 

Bare hyggelig! 

Jeg har fulgt med på Fardal i flere år, det samme med den mest aggressive og aktive anti-barnevernsgruppa på FB. Det er ingen tvil om at han prøver å fremstå som utdannet og autorisert fagpersonell. Han er utrolig selvopphøyende og stiller for det aller meste ledende og lukkede spørsmål i intervjuene sine. Han oppfordrer til å eksponere saker og personer i barnevernet på nett og applauderer de som går ur offentlig med saken sin. Han har ikke tanke for barna oppi dette, noe han så hardt påstår. 

Dette blir bare spekulasjoner, men det skulle ikke forundre meg om barnevernet i enkelte tilfeller (gråsonetilfeller) hvor Fardal involverer seg, unnlater å inngå undersøkelsessak, for å skåne barna (og familien) for Fardals eksponering og videre innblanding. 

Jeg skulle gjerne skrevet med nick, men pga de gærne folka i de gruppene, som også følger med her, kan ikke få vite nicket mitt. Da spammes jeg med trusler og sjikane i innboksen. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er viktig. Jeg vet jeg kan bli litt skarp i slike saker, men det er ikke meningen å være usaklig. Oppsyn med institusjoner som barnevernet, og kritikk der det er berettiget, er uhyre viktig. Men dette må utføres av kompetente aktører, og ikke av selv-«studerte» nisser i ekkokammer. Slike skaper bare støy, og vender fokus vekk fra det som er viktig. Det er direkte vondt å se hvordan Fardal utleverer uskyldige barn som ikke kan forsvare seg, og hvordan han utnytter tildels svært ressursfattige mennesker. 

Det er greit. Jeg svarte kanskje ikke helt ok jeg heller. Men det blir alltid så mye tull her uansett hvor viktig saken er. 

Ja, jeg syns personlig at Fardal er farlig. Jeg håper det er lov til å si det her. Han er uhyre flink til å manipulere, og selv om vi og andre gjennomskuer det, så er det alt for mange som ikke gjør det. Og tilhengerne blir ikke hjernevasket. De er i en veldig fortvilt og vanskelig situasjon veldig ofte. De vil forsvare han uansett. Men da er det bare å håpe at vi andre jobber mot da. Og at VG oppnår det som er målet. Jeg er bare redd skriveriene mobiliserer.. om du skjønner? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...