Gå til innhold

Omplasseringshund

Anbefalte innlegg

Vi tenker på å skaffe oss hund, og både mtp valpetiden og at det finnes mange hunder som trenger et nytt hjem så vurderer vi omplassering. Men det er en jungel der ute, hvordan velger vi riktig? Og hvilke alder er best å omplassere en hund? Vi vil ha en forholdsvis ung, maks 2 år. 

Anonymkode: fd93a...cbb

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435035-omplasseringshund/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare et tips.
De gode, fineste hundene blir som regel ikke avertert på Finn. Det er ofte hunder som utagerer mot barn og andre hunder, og som eier ikke klarer å holde kustus på som omplasseres. Allergi er bare noe man skriver på Finn for å ha en unnskyldning for å omplassere. Seriøse oppdrettere tar hunden tilbake og finner en god løsning om det er sånn at sykdom, skilsmisse, flytting og andre oppståtte ting skjer, så hunden må få et nytt hjem. 
Det tar ofte lang tid å se hvordan hunden egentlig er, og det jeg er mest skeptisk til, er hunder som ikke liker barn. Det kan ta lang tid før det avsløres, og da er det kanskje forsent, og hunden biter eller liknende. 
Overstressa blandingshunder er heller ikke gode familiedyr. Du kan selvsagt få en overstimulert ren rase også, men du vet jo at Border Collie er en gjeterhund som gjeter, og at buhund er en hund som bjeffer non stopp. Så alt sånn må man ta i betraktning. 
Feks å blande en smart inteligent puddel med en traktor av en eksplosiv labrador, det kan gi mange dårlige kombinasjoner. Både pelsmessig og gemytt kan bli noe helt annet enn du så for deg.
 Så les om de forskjellige hundene og kontakt gjerne oppdrettere som av og til har hunder som må få nye hjem. 
Ønsker dere lykke til. Hund er best. Et hus uten hund er ikke et hjem. Her har vi to. 

Anonymkode: 1d9e5...047

Etter å ha tatt imot en omplasseringshund, har jeg funnet ut at Finn ikke er plassen for meg. Jeg har laget en oppskrift for min neste hund. Jeg vet hvilken type hund jeg vil ha, og hva hunden skal brukes til. Når jeg skal ha min neste hund, skal jeg kontakte en oppdretter og spørre om det er en voksen hund tilgjengelig, eller jeg skal undersøke litt i hundeklubbene her i byen.

Når jeg hadde annonse på Finn, fikk jeg svar fra en som hadde en hund til omplassering,  men jeg har i etterkant merket at jeg fikk kun vite halve historien om hunden og det tok 6 intense måneder før jeg i det hele tatt hadde et håp om at hunden kunne tilpasse seg vårt hjem. Dog, nå har det gått 3 år og hunden har blitt seg selv, men det har vært 3 tøffe år. Mitt råd er,  finn den hunden som ikke er annonsert, let i hundemiljøet og spør en oppdretter.

Anonymkode: 56893...8ac

Jeg har en tispe som ble kjøpt fra oppdretter. Hun var 4 år og skulle ikke ha flere kull så hun ble "pensjonert" hos meg. 8 år gammel nå og  fantastisk personlighet, frisk og rask

Mamma har en omplasseringshund og der gikk det også via en oppdretter. Hun som eide den fikk to barn med et års mellomrom også ble hun skilt. Hun ba oppdretter om hjelp til å finne et hjem med mer tid og kapasitet til en hund. Oppdretter som mamma kjente og hadde kjøpt fra tidligere tok da kontakt og hunden kom på et prøvebesøk. Den fant sin plass i flokken og flyttet inn på timen.

Så mitt tips er å ta kontakt med oppdrettere og hundemiljø, snakk gjerne med de i lokale hundeklubber som har dressurkurs o.l også. 

Styr unna finn, der ligger de hundene som er gitt opp av eiere og du kan få hva som helst.

Anonymkode: 4567b...f51

Vi har/har hatt tilsammen 4 omplasseringshunder.  Det har vært mye arbeid med de, men veldig givende.

To fikk vi tak i via omplasseringsorganisasjon. 1 havna til oss via tilfeldighet og en fikk vi tak i via finndyr.no.

Anonymkode: 1636b...645

Takk for tips. Jeg syns det er vanskelig å vite hvor jeg skal starte. Vi bor på et lite sted langt fra ‘alt’ og det finnes ingen hundeklubb her eller oppdrettere i nærheten. Finn.no er ikke aktuelt, men jeg har vært innom noen nettsider uten å bli så mye klokere. 

Skrekken er å oppleve det som en venninne gjorde da de adopterte en schæfervalp. Til tross for at de var erfarne hundeeiere og la ned enormt med arbeid i å trygge den ble den aldri trygg rundt barn og var så full i angst og uforutsigbar at de avlivet den i samråd med dyrlegen. En helt fysisk frisk treårig hund var altså så skadet av dårlig hundehold i valpetiden at den måtte dø. Så jeg går inn i dette med intensjon om å få en hund som kan fungere i vår familie. 

Annonse

Gjest NotNaomi

Nå skal man jo helst ikke få en omplasseringshund for å slippe valpetiden da, og hvis det er at dere er skeptisk til jobben med valpetiden så kan dere forvente like mye jobb med en omplasseringshund. Jeg syns ikke at det er en god idé hvis dere har barn og ikke er veldig hundevante. Det er stort sett alltid et problem med en omplasseringshund, og mtp at det tar tid å bli kjent med den og hvis dere har barn, så blir det også mye jobb samt en risiko å ta. 

Uansett rase. Nå er noen raser mer menneskevennlige som fks Samojed som er av de beste i så måte, men igjen, det er ingen garanti da dere ikke vet hva hunden kommer fra. 

Endret av NotNaomi

Vi vurderer grundig hva og hvordan vi skal skaffe oss hund, og en av tingene vi gjør er å spør her inne. Jeg har opplevd å få svært gode råd her før, og er åpen for konstruktive tilbakemeldinger. Valpetiden er bare en av grunnene til at vi vurderer en litt eldre hund, og det har ingenting med at vi ikke vil bruke tid på valp, seriøst. 

Endret av Admin
Ryddet for slettet sitat og svar til dette. Admin
Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er umulig å vite hva som er hva fra den brukeren, så jeg velger å se bort fra alle ‘råd’ som kommer derfra. 

Vi vurderer grundig hva og hvordan vi skal skaffe oss hund, og en av tingene vi gjør er å spør her inne. Jeg har opplevd å få svært gode råd her før, og er åpen for konstruktive tilbakemeldinger. Valpetiden er bare en av grunnene til at vi vurderer en litt eldre hund, og det har ingenting med at vi ikke vil bruke tid på valp, seriøst. 

Jeg ga deg en konstruktiv tilbakemelding. Det var akkurat det jeg gjorde faktisk. At du vil unngå valpetid og samtidig spør hvilke alder det er best å omplassere hunder, mens du *samtidig ikke vil ha en hund som er eldre enn 2 år. Det er ikke helt okay. Du vil ha en hund som du tenker at det er minst problem med, men du risikerer det motsatte. Det betyr at du ikke har satt deg godt nok inn i hundehold. 

Du må ikke tenke at hund bare er kos. Hund er jobb, og å ha hund krever både tid og problemer noen ganger. Kos er bonusen du får, det du har gjort deg fortjent til som hundeeier. En "belønning" om du vil. Når du har gjort jobben.

Du ser ut til å tro at belønning kommer av seg selv om du slipper valpetid og hunden er i "riktig alder"  Det er ikke sånn. Få beina på bakken og les og lær om både raser og hva dere kan bidra med. Om det er valp eller omplasseringshund. 

Endret av NotNaomi
NotNaomi skrev (21 minutter siden):

Jeg ga deg en konstruktiv tilbakemelding. Det var akkurat det jeg gjorde faktisk. At du vil unngå valpetid og samtidig spør hvilke alder det er best å omplassere hunder, mens du *samtidig ikke vil ha en hund som er eldre enn 2 år. Det er ikke helt okay. Du vil ha en hund som du tenker at det er minst problem med, men du risikerer det motsatte. Det betyr at du ikke har satt deg godt nok inn i hundehold. 

Du må ikke tenke at hund bare er kos. Hund er jobb, og å ha hund krever både tid og problemer noen ganger. Kos er bonusen du får, det du har gjort deg fortjent til som hundeeier. En "belønning" om du vil. Når du har gjort jobben.

Du ser ut til å tro at belønning kommer av seg selv om du slipper valpetid og hunden er i "riktig alder"  Det er ikke sånn. Få beina på bakken og les og lær om både raser og hva dere kan bidra med. Om det er valp eller omplasseringshund. 

Heldigvis betyr det null hva du mener. Vi skaffer oss hund på det grunnlaget som passer oss. Takk til deg!

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

For en usmakelig oppførsel av trådstarter. Du ødelegger tråden din. 😨

Jeg ønsker tips og råd til hvordan skaffe en omplasseringshund på en trygg og god måte, ikke synspunkt fra forumets kverulant på om vi kan ta oss av en hund eller ikke. Vi velger eventuelt ikke bort valpetiden for å slippe arbeidet med hund som hun mer enn antyder. Vi vurderer hva vi skal gjøre svært grundig, denne tråden er bare en liten del av forberedelsene vi gjør. 

Jeg har opplevd å få gode råd her inne før, og har fått noen gode tips på det jeg spør om i denne tråden også.

hi

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ønsker tips og råd til hvordan skaffe en omplasseringshund på en trygg og god måte, ikke synspunkt fra forumets kverulant på om vi kan ta oss av en hund eller ikke. Vi velger eventuelt ikke bort valpetiden for å slippe arbeidet med hund som hun mer enn antyder. Vi vurderer hva vi skal gjøre svært grundig, denne tråden er bare en liten del av forberedelsene vi gjør. 

Jeg har opplevd å få gode råd her inne før, og har fått noen gode tips på det jeg spør om i denne tråden også.

hi

Du ser vel at nå domineres tråden din av at du krangler med denne kverulanten. Det er vel ikke meningen. Da må det være bedre å la være å svare,  eller svare med et smil,  og så ta seg det du mener er gode råd, og ignorere resten.

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du ser vel at nå domineres tråden din av at du krangler med denne kverulanten. Det er vel ikke meningen. Da må det være bedre å la være å svare,  eller svare med et smil,  og så ta seg det du mener er gode råd, og ignorere resten.

Helt sant. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi har omplasserings hund, kjøpte fra oppdretter vi har fått verdens fineste hund. 
Mamma og pappa  hadde også omplasserings hund i min oppvekst  ikke noe trøbbel. 

Anonymkode: 8ef5d...ce1

Ja, det er visst den veien det blir best å gå. Vi gleder oss til å få et nytt familiemedlem, enten det blir valp eller en litt eldre hund  

hi

Det første du må gjøre før du bestemmer deg for kvalp eller ein voksne.  Er å tenke kva heim du kan tilby ein kvalp ,kva aktivitets nivå dåke liker , er det allergier i omgangskretsen din du må ta hensyn til ,liker du masse pelsstell,kor mykje mental trening du vil bruke tid på  osv .. så du kan sirkle deg inn på nokon hunderaser som passer din livsstil og som vil få det godt med å bu hos dåke . 

Men fuglehund/sauehund får det ikkje godt hos nokon som kun liker korte turer i nærområdet og som ikkje liker mental trening for eksempel.  

Så svært viktig å ikkje bare sjå på utsjåande , velg rett rase . Så kan du heller ta valget om kvalp e-bøker seinere .

Kankje kjem du i kontakt med ein kjekk oppdretter av den rasen du velger som plutseleg har ein perfekt 2 åring som treng ny heim .

Rette hunden kan og finnes på finn .

Men det er ofte endel bagasje med dei hundene ,det er langt mellom trygge og kjekke hunder som blir omplassert . 

Det vil kunne være noko med dei som du ikkje blir opplyst om og som det vil ta svært lang tid å ordne opp i kontra å lære ein kvalp det fra start .

Så vær kritisk og ikkje bare velg ein fin hund og ikkje stol på kva eigeren seier . 

Så plutseleg dukker drømmehunden opp 😃

Anonymkode: bcb68...14f

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det første du må gjøre før du bestemmer deg for kvalp eller ein voksne.  Er å tenke kva heim du kan tilby ein kvalp ,kva aktivitets nivå dåke liker , er det allergier i omgangskretsen din du må ta hensyn til ,liker du masse pelsstell,kor mykje mental trening du vil bruke tid på  osv .. så du kan sirkle deg inn på nokon hunderaser som passer din livsstil og som vil få det godt med å bu hos dåke . 

Men fuglehund/sauehund får det ikkje godt hos nokon som kun liker korte turer i nærområdet og som ikkje liker mental trening for eksempel.  

Så svært viktig å ikkje bare sjå på utsjåande , velg rett rase . Så kan du heller ta valget om kvalp e-bøker seinere .

Kankje kjem du i kontakt med ein kjekk oppdretter av den rasen du velger som plutseleg har ein perfekt 2 åring som treng ny heim .

Rette hunden kan og finnes på finn .

Men det er ofte endel bagasje med dei hundene ,det er langt mellom trygge og kjekke hunder som blir omplassert . 

Det vil kunne være noko med dei som du ikkje blir opplyst om og som det vil ta svært lang tid å ordne opp i kontra å lære ein kvalp det fra start .

Så vær kritisk og ikkje bare velg ein fin hund og ikkje stol på kva eigeren seier . 

Så plutseleg dukker drømmehunden opp 😃

Anonymkode: bcb68...14f

Vi har funnet to raser som er aktuelle og nok vil passe vår familie. 

Takk for gode tips. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi har funnet to raser som er aktuelle og nok vil passe vår familie. 

Takk for gode tips. 

Hvilke raser har du landet på?

Vi har Staff, mye hund i liten kropp. Lite pelsstell, bjeffer ikke, veldig glad i mennesker, kan gå lange turer, lettlært.

Ulempen er at de ofte er samkjønnsaggressive og veldig sterke, men mange hunder er samkjønnsaggressive. Vår er ikke det, har jobbet veldig mye med han siden vi fikk han. Sosialisert med mange trygge hannhunder og tisper, men ungene får ikke lov å la han hilse på andre hunder når de er ute med han. Rett og slett fordi konsekvensene blir så store hvis han blir angrepet og tar igjen. Nå blir han brukt til å sosialisere valper og går turer med engstelige hunder som bjeffer mye, han brukes også som besøkshund på institusjoner selv om han ikke har noen sertifisering på det.

Anonymkode: 3115c...823

NotNaomi skrev (På 23.10.2022 den 2.52):

Nå skal man jo helst ikke få en omplasseringshund for å slippe valpetiden da, og hvis det er at dere er skeptisk til jobben med valpetiden så kan dere forvente like mye jobb med en omplasseringshund. Jeg syns ikke at det er en god idé hvis dere har barn og ikke er veldig hundevante. Det er stort sett alltid et problem med en omplasseringshund, og mtp at det tar tid å bli kjent med den og hvis dere har barn, så blir det også mye jobb samt en risiko å ta. 

Uansett rase. Nå er noen raser mer menneskevennlige som fks Samojed som er av de beste i så måte, men igjen, det er ingen garanti da dere ikke vet hva hunden kommer fra. 

Det er da helt kurant å ville unngå valpetiden, og det er overhodet ikke det samme å skaffe en voksen omplasseringshund som å skaffe en valp. Valper tygger, biter, tisser overalt og har ikke lært noenting. En voksen hund har lært grunnleggende kommandoer, er ferdig med tygging og biting, og kan holde seg i flere timer. Den er også gjerne vant til å være alene noen timer. Ja, man må bli kjent med den og lære den nye regler i nytt hus, men man kan ikke si at man like gjerne kan skaffe seg valp som voksen hvis man skal ha hund. 

HI, omplasseringshund er et sjansespill, så jeg ville først kontaktet oppdrettere i området og høre om noen har voksne hunder som har blitt returnert til dem eller evt pensjonerte avlshunder som trenger nytt hjem. Mellom 2 og 5 år er flott alder på omplasseringshund, da har de roet seg litt. Over 5 år har de gjerne roet seg betraktelig, men har overhodet ikke blitt gamle, så det kan jo være noe å vurdere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...