Gå til innhold

Normalt på alle skoler? FN-dagen.

Anbefalte innlegg

Ikke søtsaker. Skal være fra landet du er fra. Ikke varmmat. Det er så faens mye skjemaer. Ikke nøtter, ikke ditt ikke datt. Merke om det er soya, gluten, egg, er det halal eller ikke. Jeg gidde faktisk ikke dette. 
Kan de virkelig forlange dette?

Anonymkode: fc05d...447

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ikke søtsaker. Skal være fra landet du er fra. Ikke varmmat. Det er så faens mye skjemaer. Ikke nøtter, ikke ditt ikke datt. Merke om det er soya, gluten, egg, er det halal eller ikke. Jeg gidde faktisk ikke dette. 

Hva er problemet? Klarer du ikke å skrive opp ingrediensene?

Anonymkode: fa0fe...d5e

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så vanskelig er det virkelig ikke å merke maten. Det er snakk om noe som er EN gang i året. Det du snakker om her er å merke for allergener. Selvsagt gidder man det.

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Så vanskelig er det virkelig ikke å merke maten. Det er snakk om noe som er EN gang i året. Det du snakker om her er å merke for allergener. Selvsagt gidder man det.

Nei. Faktisk ikke. Når oppgaven er då snever. En norsk rett, ikke varmmat og uten sukker. Da er utvalget magert. Jeg krysser uansett av for alle allergener så slipper jeg å få tyn etterpå. 

Nei.

Om det er så mange forbehold er det helt ok å takke nei til det generøse tilbudet det er å la deg som forelder ta del i forberedelsene til skoledagen.

Anonymkode: 0381b...3d5

Det er mye ansvar å lage mat når det er endel med allergier. Gluten, vi spiser vanlig mat, selvsagt vasker vi alt før vi lager men skal vi likevel merke for gluten. Ikke spor av nøtter. Vi har bursdag på søndag, da er det bløtkake med nøtter. Kake oppbevarer vi i kjøleskap. Er råvarer da utsatt for «spor av nøtter». 

Annonse

Nei. Faktisk ikke. Når oppgaven er då snever. En norsk rett, ikke varmmat og uten sukker. Da er utvalget magert. Jeg krysser uansett av for alle allergener så slipper jeg å få tyn etterpå. 

Brødskiver med brunost

Anonymkode: 8bc6f...c1a

Å krysse ut allergener er i hvert fall viktig. Jeg har en sønn med cøliaki, og hvis han får i seg gluten blir han alvorlig syk. Nå spiser han veldig sjeldent mat som tilberedes av andre enn ham selv, nærmest familie, venner eller spisesteder som er kjent for gode rutiner, men jeg vet at mange andre (som ikke reagerer like kraftig, men likevel kan bli syke) gjerne ikke er så nøye.

Anonymkode: 2fe37...de8

Annonse

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Lag det du har lyst til og merk mad "kan inneholde alle allergener".

Anonymkode: 38ac7...f81

Jeg må jo det. Jeg orker ikke ta særskilte hensyn. Og jeg vil ikke ha ansvar for barn med allergi. 

Foreldre....altså....skriker og roper og skal bestemme hva som skal skje i klasserommet og på skolen, påberoper seg skole-hjem samarbeid. Men i det øyeblikket de blir invitert til samarbeid sutres det om "skolen skal være gratis og dette gidder ikke jeg". At lærere og skole gidder! Dagens foreldre er en gjeng hodeløse tufser som burde vært tvangssendt på kurs i normal oppførsel!

Anonymkode: ff41f...a07

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Foreldre....altså....skriker og roper og skal bestemme hva som skal skje i klasserommet og på skolen, påberoper seg skole-hjem samarbeid. Men i det øyeblikket de blir invitert til samarbeid sutres det om "skolen skal være gratis og dette gidder ikke jeg". At lærere og skole gidder! Dagens foreldre er en gjeng hodeløse tufser som burde vært tvangssendt på kurs i normal oppførsel!

Å få en bestilling er ikke et samarbeid.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Å buhu, fikk du et krav? Ble du satt ut av å måtte yte?

En mobbementalitet slik du har gagner i hvert fall ikke positivt skolemiljø. 

Skolen er et idiotisk sted barna har plikt til å gå på, det er ikke valgfritt. Barnet mitt lærte å lese to år før hun begynte på skolen, og er tospråklig norsk/engelsk. Hun har kjedet seg masse helt siden hun begynte. De tilrettelegger ikke i det hele tatt. Hun må også sitte der og høre på «hva er ku på engelsk» med de andre barna.

Vi MÅ finne seg i at hun skal ha en iPad der mulighetene for å gjøre noe med tilganger er fjernet av skolen, så hun har fullstendig tilgang til alt i Safari og YouTube. Hun bruker selvsagt ikke denne hjemme, her har vi egen iPad vi har satt opp med skjermtid og fjernet Safari og YouTube og AppStore blant annet. 

Også er det et av få land der man må ha med seg matpakke hverken få mat gratis eller til en lav pris på skolen.

Og lekser, masse lekser, fra hun begynte, 5 1/2 år gammel. I en alder hun skulle fått lov å leke og utforske dagen lang skulle hun sitte med lekser.

Jeg har ikke delt med henne hva jeg mener om skolen, og har hele tiden snakket positivt om den og passet på at hun har gjort leksene osv.

Men når skolen begynner med sånn tull at man «må» bake eller lage mat, så gjør jeg ikke det. Jeg har knapt nok overskudd til å lage mat til oss i familien, mellom pendling til fulltidsjobb og to små barn, og en mann med en enda mer utfordrende jobb, som krever veldig mye av han. Ikke har vi familie til å hjelpe oss heller (foreldrene våre er døde, og vi har ingen søsken)

Får sikkert mye kritikk på grunn av dette, men det bryr jeg meg null og nada om

Anonymkode: 5266d...23d

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Å få en bestilling er ikke et samarbeid.

I alle dager.... Javisst kan en slik "bestilling" være samarbeid! I arbeidslivet får man da mange "bestillinger" uten å tvile på at det handler om samarbeid!

Skolen er et idiotisk sted barna har plikt til å gå på, det er ikke valgfritt. Barnet mitt lærte å lese to år før hun begynte på skolen, og er tospråklig norsk/engelsk. Hun har kjedet seg masse helt siden hun begynte. De tilrettelegger ikke i det hele tatt. Hun må også sitte der og høre på «hva er ku på engelsk» med de andre barna.

Vi MÅ finne seg i at hun skal ha en iPad der mulighetene for å gjøre noe med tilganger er fjernet av skolen, så hun har fullstendig tilgang til alt i Safari og YouTube. Hun bruker selvsagt ikke denne hjemme, her har vi egen iPad vi har satt opp med skjermtid og fjernet Safari og YouTube og AppStore blant annet. 

Også er det et av få land der man må ha med seg matpakke hverken få mat gratis eller til en lav pris på skolen.

Og lekser, masse lekser, fra hun begynte, 5 1/2 år gammel. I en alder hun skulle fått lov å leke og utforske dagen lang skulle hun sitte med lekser.

Jeg har ikke delt med henne hva jeg mener om skolen, og har hele tiden snakket positivt om den og passet på at hun har gjort leksene osv.

Men når skolen begynner med sånn tull at man «må» bake eller lage mat, så gjør jeg ikke det. Jeg har knapt nok overskudd til å lage mat til oss i familien, mellom pendling til fulltidsjobb og to små barn, og en mann med en enda mer utfordrende jobb, som krever veldig mye av han. Ikke har vi familie til å hjelpe oss heller (foreldrene våre er døde, og vi har ingen søsken)

Kanskje privatskole kunne være noe for henne?

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje privatskole kunne være noe for henne?

Det er ingen der vi bor, og vi trives ellers veldig godt her og hun har mange gode venner på skolen. Hadde vært kjedelig for henne å måtte reise en time for å komme et sted med privatskole og ha vennene langt unna..

Det er ingen der vi bor, og vi trives ellers veldig godt her og hun har mange gode venner på skolen. Hadde vært kjedelig for henne å måtte reise en time for å komme et sted med privatskole og ha vennene langt unna..

Ja, det skjønner jeg. Var bare et forslag, da mange privatskoler er bedre på tilrettegging fordi de har flere ressurser. Jeg har heldigvis ikke opplevd så ille forhold som du beskriver, men jeg har direkte gått imot skolen flere ganger når jeg er uenig. Nå må det sies at jeg selv er lærer, og jeg synes det er latterlig å gi mye lekser generelt, og i barneskolen spesielt. 10-15 minutter med lesing, tilpasset nivå og med mulighet for at foreldrene kan bytte på å lese med barnet, er noenlunde fornuftig, men det holder. Hvis mine har fått for mye, har jeg tatt det opp med lærer og gitt klar beskjed om at vi bruker maks 15 minutter på lekser. Jeg driter langt i hva andre måtte mene om det. Nå er mine 20, 18, 15 og 13 år, og alle klarer seg utmerket. Jeg anbefaler deg å gi litt mer beng, finn tilbake til lærelyst og gi barnet ditt bøker som passer hennes nivå.

Ja, det er nok bare dere som har krevede jobber, smarte barn og en hektisk hverdag. Så kan alle de andre latsabbene ta seg av de sosiale arenaene. Du vet, de som er så viktige for alle barn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...