Gå til innhold

Hva vil skje med Jan Helge Andersen nå som Viggo frikjennes?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er sant. Foreldrene var alle sammen overbevist om at VK var den skyldige som sto bak alt sammen. Det må ha vært traumatisk da å få beskjed om at han ikke var det likevel. Fra et annet forum der jeg leste om dette:

Mamma til Lena, Klara Sløgedal:
– Jeg mener helt klart at det er rett person som er dømt.

Pappa til Lena, Arne Bernt Paulsen:
– Dypt inni meg, er jeg overbevist om at rettssystemet har dømt riktige personer i den forferdelige udåden.

Pappa til Stine Sofie, Jostein Sørstrønen:
– Jeg er helt sikker på at rett person er dømt. Langt inne i sjelen min, kjenner jeg at det er det riktige.

https://www.nrk.no/sorlandet/foreldrene-om-baneheia-saken-1.14929329

Da er det garantert litt av et sjokk å få høre at han ene ikke var skyldig likevel!

Anonymkode: 7122d...ae2

Ja,selvfølgelig er det det.Det må være ett enormt sjokk.Men å gå personlig etter de som ønsker å bevise at en mann er uskyldig er likevel hårreisende.Er jo en god grunn til at forfatteren velger å ta med disse eksemplene i boka.

Fortsetter under...

Østerdølen skrev (1 minutt siden):

Ja,selvfølgelig er det det.Det må være ett enormt sjokk.Men å gå personlig etter de som ønsker å bevise at en mann er uskyldig er likevel hårreisende.Er jo en god grunn til at forfatteren velger å ta med disse eksemplene i boka.

De var jo sikre på at han var skyldig? Hva er det som er så hårreisende med det? De var sikre på at de gjorde det som var riktig på vegne av barna sine.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De var jo sikre på at han var skyldig? Hva er det som er så hårreisende med det? De var sikre på at de gjorde det som var riktig på vegne av barna sine.

Så det er riktig å komme med rene løgner om en spesialist for å sette han i ett dårlig lys,for å påvirke komiteen?Løgner han i utgangspunktet verken visste om eller kunne forsvare seg mot?Å anmelde en psykolog fordi vedkommende mente Viggo var uskyldig?Beskylde advokatene for å være pengegriske, selv om hun godt visste at de hadde jobbet gratis i 15 år?Hvorfor tror du forfatteren velger å ta med disse episodene i boka,om han ikke reagerte på det?

Så det er riktig å komme med rene løgner om en spesialist for å sette han i ett dårlig lys,for å påvirke komiteen?Løgner han i utgangspunktet verken visste om eller kunne forsvare seg mot?Å anmelde en psykolog fordi vedkommende mente Viggo var uskyldig?Beskylde advokatene for å være pengegriske, selv om hun godt visste at de hadde jobbet gratis i 15 år?Hvorfor tror du forfatteren velger å ta med disse episodene i boka,om han ikke reagerte på det?

De har opplevd å få jenta si revet vekk. Selvfølgelig gjør de det de kan som de opplever er riktig på hennes vegne. Det hadde du også gjort om det var deg, det er jeg sikker på! Jeg kan forstå at de følte det var riktig ja.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

De har opplevd å få jenta si revet vekk. Selvfølgelig gjør de det de kan som de opplever er riktig på hennes vegne. Det hadde du også gjort om det var deg, det er jeg sikker på! Jeg kan forstå at de følte det var riktig ja.

Nei,det hadde heldigvis ikke de fleste gjort.Det er en grunn til at forfatteren velger å ta opp disse episodene, nettopp fordi han reagerer på dem.

Gjest NotNaomi
Østerdølen skrev (2 minutter siden):

Saken var jo at psykologen ikke kunne og ville gå ut med dette. Det ble avslørt uten at han ville det, og han hadde heller aldri nevnt dette for Viggo K. selv. Det var en samtale mellom han og en annen om gjerningmannsprofil som ikke skulle være offentligjort på den måten. Så det ble et rabalder uten like, og veldig mange kastet seg på psykologen som også fikk drapstrusler. Da er det ikke rart at moren til jenta reagerte heller. Det ble jo fremstilt på en helt annen måte enn som det var. 

Annonse

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Det er sant. Foreldrene var alle sammen overbevist om at VK var den skyldige som sto bak alt sammen. Det må ha vært traumatisk da å få beskjed om at han ikke var det likevel. Fra et annet forum der jeg leste om dette:

Mamma til Lena, Klara Sløgedal:
– Jeg mener helt klart at det er rett person som er dømt.

Pappa til Lena, Arne Bernt Paulsen:
– Dypt inni meg, er jeg overbevist om at rettssystemet har dømt riktige personer i den forferdelige udåden.

Pappa til Stine Sofie, Jostein Sørstrønen:
– Jeg er helt sikker på at rett person er dømt. Langt inne i sjelen min, kjenner jeg at det er det riktige.

https://www.nrk.no/sorlandet/foreldrene-om-baneheia-saken-1.14929329

Da er det garantert litt av et sjokk å få høre at han ene ikke var skyldig likevel!

Foreldrene er presentert for bevisene om Kristiansens uskyld for veldig mange år siden. kritikken av mobilbeviset, at politiet løy om dna-match osv. dette er ikke noe nytt. Faktisk er det svært lite nytt i den siste søknaden om gjenopptakelse ift den første. 

Foreldrene har AKTIVT kjempet mot gjenopptakelse. Ada har brukt svært skitne knep for å nekte en mann en ny prøving av saken sin - en rett som burde vært helt åpenbar at han hadde.

Foreldrene har ikke bare vært overbevist om Kristiansens skyld. De har vært helt blinde for muligheten for at feil mann er tatt. Og ventet å forholde seg til bevisene i saken.

i likhet ned foreldrene til Birgitte Tengs har de ikke hatt et snev av interesse for bevisførselen. Det virker som det har vært viktigere å opprettholde en feilaktig framfor å ta rett gjerningsmann

Anonymkode: 2dcd9...0ea

Østerdølen skrev (6 timer siden):

Etter å ha hørt boka "Prossesen mot Viggo Kristiansen" av Bjørn Olav Jahr kjenner jeg at jeg er meget skuffet over oppførselen til Ada Østergård,mor til Stine Sofie.Hun brukte alle skitne triks som fantes for å stoppe Viggo fra å få saken opptatt. En måte var å melde psykologen hans til Helsetilsynet, kun fordi han mente Viggo var uskyldig.Hun forsøkte også å sverte ene mobileksperten ved å sende en epost til ett av medlemmene i Opptakelseskommisjonen privat ( slik at det ikke skulle komme vedkommende for øret ved at det sto på noen postliste).Hun ba også mottaker om å ikke fortelle dette videre til spesialisten.Der påsto hun at vedkommende hadde ringt henne privat med ett ønske om at hun som mor skulle vise han gjerningsområdet i Baneheia.Ved en "feil" dukket heldigvis denne eposten opp slik at spesialisten fikk vite om det og Ada måtte gi han en uforbeholden unnskyldning.Videre påsto hun at advokatene hans kun gjorde dette for penger, selv om begge gjorde all jobb gratis fordi myndighetene ikke ville utnevne advokat til Viggo.

Hvordan kan du vite alt dette?

uansett, Ada - for en fantastisk gjerning hun har gjort for barn og unge etter at hennes egen datter brutalt ble voldtatt og drept.

Du burde rett og slett skamme deg!

Anonymkode: 31c5b...25d

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan kan du vite alt dette?

uansett, Ada - for en fantastisk gjerning hun har gjort for barn og unge etter at hennes egen datter brutalt ble voldtatt og drept.

Du burde rett og slett skamme deg!

Anonymkode: 31c5b...25d

Hvorfor skal jeg skamme meg?Fordi jeg refererer og gjengir hva Ada har gjort? Og dette er jo offentlig informasjon, ute i allemennheten for alle som ønsker å høre eller lese. Det er bare å lese boka til Bjørn Olav Jahr, der han selv skriver om dette. 

Jada, hun har gjort utrolig mye bra og hun er en kvinne jeg beundrer for styrke og pågangsmot. Det har jeg heller aldri sagt noe på. Men hun er ikke fritatt for normal oppførsel kun fordi hun er den hun er. Og jeg skal ikke bli presset til å la vær å påpeke ufin oppførsel av en person som faktisk utrolig mange ser opp til, kun fordi hun er moren til et drapsoffer.

NotNaomi skrev (4 timer siden):

Jeg tror du bare møter motstand her nå fordi moren har opplevd noe som er alle forelders største mareritt. Å miste et barn er jo en tragedie i seg selv, men måten disse småjentene ble drept på, og hva de ble utsatt for er så grotesk at jeg ihvertfall ikke klarer å tenke tanken ut. Rett og slett. Men foreldrene her må ha vært nødt til det og leve med det samt at de aldri får fred for saken da den stadig er blitt diskutert og skrevet om. Og nå som det endte som det gjorde. For foreldrene må det oppleves helt forferdelig, og da er liksom timingen for å kritisere moren helt feil. Derfor kommer nok reaksjonene på det du skriver. 

Det har jeg full forståelse for! De har lidd et tap som vi aldri kan sette oss inn i. Uansett vil det aldri være et "riktig" tidspunkt for å nevne dette, heller. Hun vil fortsatt være den samme om 10-20 eller 30 år. Grunnen til at jeg nevner det nå, er jo nettopp fordi det er NÅ Viggo Kristiansen blir frikjent, SELV om han har møtt så mye motstand blant annet fra Ada Sofie.  Og at det har blitt gjort såpass mye fra hennes side, selv om alle bevisene for hans uskyld lå der, bevis hun forsøkte å IKKE få frem i lyset på ulike måter, mener jeg ikke er riktig. Jeg har full forståelse for at hun hatet Viggo, den hun trodde var en av gjerningspersonene. Men det rettferdiggjør uansett ikke det hun har gjort, og som i ettertid, i lys av at han nå er beviselig uskyldig, er enda mer graverende.  Hun er, av den posisjonen hun har, i en maktposisjon. Hun er en person som folk lytter til og respekterer, og ordene hennes veier tungt. Da kan man ikke bruke dette til å ramme tredjepersoner som velger å hjelpe Viggo Kristiansen. Og til syvende og sist. Uansett hva man har opplevd i livet, man får ikke "fripass" til dårlig oppførsel, fordi man har opplevd noe ekstremt vondt, uansett hvor forståelig det kan være.

Gjest NotNaomi

Det har jeg full forståelse for! De har lidd et tap som vi aldri kan sette oss inn i. Uansett vil det aldri være et "riktig" tidspunkt for å nevne dette, heller. Hun vil fortsatt være den samme om 10-20 eller 30 år. Grunnen til at jeg nevner det nå, er jo nettopp fordi det er NÅ Viggo Kristiansen blir frikjent, SELV om han har møtt så mye motstand blant annet fra Ada Sofie.  Og at det har blitt gjort såpass mye fra hennes side, selv om alle bevisene for hans uskyld lå der, bevis hun forsøkte å IKKE få frem i lyset på ulike måter, mener jeg ikke er riktig. Jeg har full forståelse for at hun hatet Viggo, den hun trodde var en av gjerningspersonene. Men det rettferdiggjør uansett ikke det hun har gjort, og som i ettertid, i lys av at han nå er beviselig uskyldig, er enda mer graverende.  Hun er, av den posisjonen hun har, i en maktposisjon. Hun er en person som folk lytter til og respekterer, og ordene hennes veier tungt. Da kan man ikke bruke dette til å ramme tredjepersoner som velger å hjelpe Viggo Kristiansen. Og til syvende og sist. Uansett hva man har opplevd i livet, man får ikke "fripass" til dårlig oppførsel, fordi man har opplevd noe ekstremt vondt, uansett hvor forståelig det kan være.

Jeg må ta meg selv som eksempel her, og jeg innrømmer at jeg også trodde Viggo K var skyldig. Jeg følte vemmelse når navnet hans ble nevnt, og så havnet jeg i en diskusjon med en mann pga dette. Han sa at jeg var blind for det som kunne tyde på at han var uskyldig, og likevel... Jeg holdt på mitt. En skulle tro at det klikket inn ett og annet av logikk i hodet mitt, men det gjorde faktisk ikke det. SÅ mye tillit hadde JEG til rettssystemet og politiet i Norge. Og jeg har jo ingen personlige interesser i saken engang, bare tiltro til at i Norge gjør man ikke slike feil.

Og nå når alt ble gjenopptatt og etterforsket på nytt, og det endte med at han blir frikjent, så er det ikke meg selv jeg blir irritert og sint på. JEG hadde tillit til noen jeg burde ha tillit til. Det kan jeg ikke klandre meg selv for, men jeg blir så sykt skuffet og sint på de som forårsaket at jeg nærte hat til en som har sonet 21 år, den lengste straffen, for en grusom ugjerning han ikke har gjort. Så da, når jeg som ikke er involvert på noen måte, har hatt tro på systemet, så hvordan kan moren ikke kjempe for å holde den hun er overbevist om er skyldig bak murene? At hun har gjort ting som under normale omstendigheter ikke er akseptabelt, må jo sees på med andre øyne når hun velger å gå til slike skritt. Hun har ikke hatt mer makt enn alle som lot seg påvirke og tok avgjørelser, for det er hos dem ansvaret ligger.

Og jeg er heller ikke enig i at man må forvente god og riktig oppførsel uansett hva man har vært gjennom. Det er jo tross alt også formildende når man har begått forbrytelser. Folkedomstolen kan jo være hardere da, men her er det så tunge formildende omstendigheter at jeg ikke forstår hvorfor hun skal kritiseres nå. Hun er jo et offer i denne saken, uansett hvor godt hun ser ut til å takle alt, og hva hun får til. 

Helt enig i det meste du sier, utenom slutten. Jo, man kan forvente at man oppfører seg skikkelig uansett hva man har opplevd, uansett hvor forståelig det er. Dette er heller ikke en voldsgjerning som er fersk, den ligger over 20 år tilbake i tid, så dette ble jo ikke gjort i "kampens hete" og i stor psykisk ustabilitet. Det var godt overveide gjerninger, der flere tredjepersoner ble forsøkt rammet KUN fordi de valgte å se på saken med andre øyne enn henne og var villige til å forsøke å få Viggo frikjent. At Ada selv måtte gi en uforbeholden unnskyldning til denne mobileksperten, som ved en ren tilfeldighet og på tross av hennes forsøk på å sverte han, ved bruk av løgner,  bak hans rygg, sier sitt.  

Gjest NotNaomi
Østerdølen skrev (2 minutter siden):

Helt enig i det meste du sier, utenom slutten. Jo, man kan forvente at man oppfører seg skikkelig uansett hva man har opplevd, uansett hvor forståelig det er. Dette er heller ikke en voldsgjerning som er fersk, den ligger over 20 år tilbake i tid, så dette ble jo ikke gjort i "kampens hete" og i stor psykisk ustabilitet. Det var godt overveide gjerninger, der flere tredjepersoner ble forsøkt rammet KUN fordi de valgte å se på saken med andre øyne enn henne og var villige til å forsøke å få Viggo frikjent. At Ada selv måtte gi en uforbeholden unnskyldning til denne mobileksperten, som ved en ren tilfeldighet og på tross av hennes forsøk på å sverte han, ved bruk av løgner,  bak hans rygg, sier sitt.  

Vi får vel bare være uenige i dette..

Annonse

NotNaomi skrev (25 minutter siden):

Jeg må ta meg selv som eksempel her, og jeg innrømmer at jeg også trodde Viggo K var skyldig. Jeg følte vemmelse når navnet hans ble nevnt, og så havnet jeg i en diskusjon med en mann pga dette. Han sa at jeg var blind for det som kunne tyde på at han var uskyldig, og likevel... Jeg holdt på mitt. En skulle tro at det klikket inn ett og annet av logikk i hodet mitt, men det gjorde faktisk ikke det. SÅ mye tillit hadde JEG til rettssystemet og politiet i Norge. Og jeg har jo ingen personlige interesser i saken engang, bare tiltro til at i Norge gjør man ikke slike feil.

Og nå når alt ble gjenopptatt og etterforsket på nytt, og det endte med at han blir frikjent, så er det ikke meg selv jeg blir irritert og sint på. JEG hadde tillit til noen jeg burde ha tillit til. Det kan jeg ikke klandre meg selv for, men jeg blir så sykt skuffet og sint på de som forårsaket at jeg nærte hat til en som har sonet 21 år, den lengste straffen, for en grusom ugjerning han ikke har gjort. Så da, når jeg som ikke er involvert på noen måte, har hatt tro på systemet, så hvordan kan moren ikke kjempe for å holde den hun er overbevist om er skyldig bak murene? At hun har gjort ting som under normale omstendigheter ikke er akseptabelt, må jo sees på med andre øyne når hun velger å gå til slike skritt. Hun har ikke hatt mer makt enn alle som lot seg påvirke og tok avgjørelser, for det er hos dem ansvaret ligger.

Og jeg er heller ikke enig i at man må forvente god og riktig oppførsel uansett hva man har vært gjennom. Det er jo tross alt også formildende når man har begått forbrytelser. Folkedomstolen kan jo være hardere da, men her er det så tunge formildende omstendigheter at jeg ikke forstår hvorfor hun skal kritiseres nå. Hun er jo et offer i denne saken, uansett hvor godt hun ser ut til å takle alt, og hva hun får til. 

Det måtte vel skje en gang😅jeg er 100 % enig i alt du skriver her. Klokt og velformulert. 

Anonymkode: 0010a...ade

Østerdølen skrev (1 time siden):

Det sier at hun er ydmyk og erkjenner det når hun tar feil.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det sier at hun er ydmyk og erkjenner det når hun tar feil.

Ja, eller eventuelt at hun ikke hadde noen annen utvei da det faktisk blåste opp i ansiktet hennes....

Østerdølen skrev (Akkurat nå):

Ja, eller eventuelt at hun ikke hadde noen annen utvei da det faktisk blåste opp i ansiktet hennes....

Så ingenting hun gjør er godt nok? 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Så ingenting hun gjør er godt nok? 

Nå har jeg allerede, flere ganger skrevet om alt det positive hun har gjort og fortsatt gjør. Det er det INGEN som stiller spørsmålstegn ved eller rokker ved, SELV om man påpeker en del meget tvilsomme episoder som er kritikkverdig. Klarer virkelig dere ikke å skille "epler fra pærer"? Skal det ikke være mulig å påpeke noe, uten å bli halshogget, utskjelt og forsøkt kneblet fordi dere ikke liker informasjonen jeg kommer med? Jeg skjønner jo LITT av hva menneskene rundt Viggo må ha opplevd av motstand, når jeg ser i tråden her. Jeg blir gjort narr av, på grensen til hetset fordi jeg drar fram offentlig informasjon som dere selv raskt kan finne, om dere overhodet gidder. Men i stedet er det viktigere å angripe budbringeren, i stedet for å diskutere saken.  

Så bevis at min påstand er feil da! I stedet for å gå til personangrep. 

Endret av Østerdølen
Aliena skrev (31 minutter siden):

Jeg klarer fortsatt ikke helt å tro at JHA har klart å gjennomføre dette alene.

Nei, det kan jeg forså, men jeg så et tidligere FBI-etterforsker som uttale seg i forhold til Baneheiasaken vedrørende dette. Han sa at det ikke var et problem for en gjerningsmann å ha kontroll på to små jenter. Ved å si til begge jentene at "rømmer du, dreper jeg veninnen din og da er det din skyld", vil de fleste unge ikke gjøre motstand. Uansett viser alle bevis, samt all statistikk at det var kun en gjerningsmann der oppe.

Østerdølen skrev (1 time siden):

Nei, det kan jeg forså, men jeg så et tidligere FBI-etterforsker som uttale seg i forhold til Baneheiasaken vedrørende dette. Han sa at det ikke var et problem for en gjerningsmann å ha kontroll på to små jenter. Ved å si til begge jentene at "rømmer du, dreper jeg veninnen din og da er det din skyld", vil de fleste unge ikke gjøre motstand. Uansett viser alle bevis, samt all statistikk at det var kun en gjerningsmann der oppe.

Det vel også noe om at hendene til barna var bundet fast på ryggen mener jeg ha lest.

Anonymkode: 5cd51...c44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...