Gå til innhold

Folk som ikke liker hunder...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...har gått glipp av noe helt vidunderlig i livet, de mangler på en måte en helt dimensjon. HUnder er humor, ubetinget kjærlighet, trofasthet, tillit og lojalitet, kos, varme og gøy - bestevenner for både barn og voksne.

For ikke å snakke om alt de gjør for oss mennesker, som redningshunder, bombehunder, skredhunder, narkotikahunder, politihunder, søkshunder, minehunder, terapihunder, førerhunder, hjelpere for folk med funksjonsnedsettelser, osv osv.

Det er så mye hundehat her i Norge. Hunder skal ikke sees, ikke høres, ikke merkes.
De skal holdes stramt i bånd og regnes stort sett kun som en plage og en fare og en byrde i offentligheten.
Akkurat det er litt rart, det er jo ikke sånn i andre land, som Frankrike, Italia og USA, der hunder er velkomne de fleste steder uten at folk blir hysteriske.

Anonymkode: 88ebb...81e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

...har gått glipp av noe helt vidunderlig i livet, de mangler på en måte en helt dimensjon. HUnder er humor, ubetinget kjærlighet, trofasthet, tillit og lojalitet, kos, varme og gøy - bestevenner for både barn og voksne.

For ikke å snakke om alt de gjør for oss mennesker, som redningshunder, bombehunder, skredhunder, narkotikahunder, politihunder, søkshunder, minehunder, terapihunder, førerhunder, hjelpere for folk med funksjonsnedsettelser, osv osv.

Det er så mye hundehat her i Norge. Hunder skal ikke sees, ikke høres, ikke merkes.
De skal holdes stramt i bånd og regnes stort sett kun som en plage og en fare og en byrde i offentligheten.
Akkurat det er litt rart, det er jo ikke sånn i andre land, som Frankrike, Italia og USA, der hunder er velkomne de fleste steder uten at folk blir hysteriske.

Jeg er hundeeier og medlem i en lokal hundekjørerklubb. Jeg forstår at enkelte mennesker er redde for hunder, ikke liker hunder osv. Derfor har jeg alltid hundene sikret når jeg ferdes ute med dem - enten i spannet, eller i bånd. Jeg lar aldri bikkjene springe fritt utenom min egen eiendom, og de to som bor inne blir tatt inn på et rom hvis det kommer mennesker de ikke kjenner fra før. Jeg spør om den som kommer synes det er greit med hunder gående i huset mens de er hos meg, og bare ved bekreftende svar slipper jeg dem ut. 

Det er jo dokumentert at det å ha kjæledyr har positiv virkning på ens psykiske og fysiske helse. Men det er et valg det enkelte mennesket/den enkelte familien tar, og det bør respekteres. 

Anonymkode: 98eb4...48c

Gjest NotNaomi
Skrevet

Kjære HI. Jeg er absolutt et såkalt hundemenneske selv, men hvis du har opplevd mye hundehat i Norge av alle steder, og oppfatter det sånn at hunder ikke skal høres, sees eller merkes, så bør du gå i deg selv som hundeeier og se hva galt du gjør. Hvis noen hater hunder, så kan det være på grunn av eiere som deg, og det er utrolig kjipt for oss hundefolk som la og legger mye ned i oppdragelse og at hundene ikke skal sjenere andre med støy og skremmende eller ubehagelig væremåte. 

Jeg har hatt hunder, og skal sikkert ha igjen, og har ikke én eneste gang møtt noen som har klaget på noe som helst. 

Skrevet

Jeg var veldig glad i hunder da jeg var liten. Brukte mye tid med hundene i familien. Den store drømmen var å ha min egen hund som voksen.

I voksen alder har jeg ikke behov for en hund. Jeg har mann og to barn og får all omsorg, sosialisering og kjærlighet jeg behøver. I tillegg er det husarbeid og oppgaver nok. Behøver ikke hundehår, gjørmete labber og daglige turer ut med hunden i tillegg. 

Jeg har rett og slett vokst av meg hundeinteressen. Tror egentlig at barna mine aller mest fylte opp den plassen.

Anonymkode: 67688...15b

Skrevet

Det samme kan man jo si om folk som ikke har katt, hest, hamster, som går ofte i teater/opera, som leser mange bøker, som tar doktorgrad, som jobber med mennesker osv. Alle mennesker som har/gjør og elsker dette vil jo føle at andre som ikke elsker det samme mangler en dimensjon i livet sitt.

Anonymkode: 36e39...450

Skrevet

Jeg hater ikke hunder, men jeg er møkklei av å tråkke i hundebæsj og at ungene mine tråkker i det. Så ekkelt, unødvendig og uhygienisk.

Hvis alle hundeeiere lot hunden bæsje fra seg i hagen sin før de gikk tur og oppdro hundene slik at de ikke bjeffet eller hoppet på andre mennesker, ville vi som ikke elsker hunder, likt hunder bedre. 

Anonymkode: 6d2bf...700

Skrevet
NotNaomi skrev (16 minutter siden):

Kjære HI. Jeg er absolutt et såkalt hundemenneske selv, men hvis du har opplevd mye hundehat i Norge av alle steder, og oppfatter det sånn at hunder ikke skal høres, sees eller merkes, så bør du gå i deg selv som hundeeier og se hva galt du gjør. Hvis noen hater hunder, så kan det være på grunn av eiere som deg, og det er utrolig kjipt for oss hundefolk som la og legger mye ned i oppdragelse og at hundene ikke skal sjenere andre med støy og skremmende eller ubehagelig væremåte. 

Jeg har hatt hunder, og skal sikkert ha igjen, og har ikke én eneste gang møtt noen som har klaget på noe som helst. 

Enig. Ikke skjønner jeg hvor dette påståtte hundehatet finnes heller. Hunder blir jo bare mer og mer populært, så populært at man tyr til ulovlig import.

Jeg har selv hund, og opplever bare at folk liker hunden min, de vil hilse på og kose. I «verste» fall er folk bare likegyldige.

Anonymkode: 36e39...450

Skrevet

Jeg er livredd for hunder, og jeg liker de ikke. De fleste hundeeiere respekterer det, og passer på at hundene deres ikke «plager» meg. Men noen… noen slipper den mot meg og sier «den er ikke farlig! Se! Den er bare glad» jo takk, men jeg driter i hva hunden din er! Jeg er redd uansett hvor ufarlig du mener den er. Men dette gjelder veldig få heldigvis. Hundeeiere er generelt flinke til å se på lang avstand at jeg er redd. 

Anonymkode: 7dba7...e5b

Skrevet

Det kan ikke tenke seg at ikke alle har de samme følelsene for dyr som du har? 

Vi har hatt hunder og katter i min oppvekst, likevel vil jeg aldri ha det selv. Nå er barna mine ekstremt allergiske, men jeg ville nok ikke hatt dyr likevel. 
De røyter og er uhygieniske. Nei, ikke noe for meg! Det er rovdyr, jeg ville ikke klart å stole fullt og helt på en hund. 

De er søte, noen hunderaser, men ellers takk!

Anonymkode: 7748f...a30

Skrevet

Jeg liker ikke hunder spesielt godt, men (utenom slike tråder på nettet) det er nesten aldri behov for å fortelle om det. 

Jeg har egentlig aldri fått spørsmål om hvor godt jeg liker hund. 

Anonymkode: ac926...f39

Skrevet

Jeg syns hunder er skumle!  De lukter og er mye arbeid med.

Og en dag dør de, det er ubeskrivelig vondt

Anonymkode: 06210...43b

Skrevet

Jeg liker hunder og om jeg ikke hadde vært allergisk så hadde jeg sikkert hatt en. Når det er sagt så har hundeeiere som gruppe falt i min aktelse etter at jeg i noen år har jobbet med en person med autisme som er livredd for hunder. Personen  ble angrepet av hund som barn og får de frykteligste angstanfall om en hund kommer for nær/ hopper/ vil snuse. Derfor er vi alltid to ansatte som er med og går tur. En som går 50 meter foran og spør hundeeiere om de kan hunden i bånd, korte inn båndet og holde kontroll på hunden til vi er forbi. Det er ikke en hyggelig jobb. Jeg vil si at så mange som 75% skal argumentere og protestere og misjonere sin lidenskap for at hund bare er hyggelig. Hunden deres er nemlig bare snill/ vil bare hilse/ er glad i folk/ kan ikke ha kort bånd/ liker ikke å gå i bånd/ har rett til å gå hvor den vil. Personen som er redd burde også holde seg inne/ ikke gå der hunder går (som er over alt)/ lære seg å like hunder (15 år med trening har gjort at det nå går an å gå forbi en hund som står stille uten å gråte)/ dra til helvete og andre ting som ingen burde si til noen. De siste 25% sier "selvfølgelig" tar hunden i selen og går gjerne litt ut av veien og leder oppmerksomheten til hunden vekk fra oss. 

Anonymkode: 68308...640

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det ervel gjerne hundeEIERNE vi ikke liker, ikke hunden selv...

Anonymkode: ae688...658

Skrevet

Jeg elsker hunden min, og synes de fleste hunder er gøyale. Har likevel stor forståelse for at folk ikke liker hund. Jeg har aldri møtt en hundehater. Mulig fordi jeg ikke prakker hunden min på folk 🤔

Anonymkode: af9b2...757

Skrevet

Det er ikke fasiten. Det er DIN fasit.

MIN fasit er at hunder er et ork, hunder krever mye, hunder sikler, hunder er ekle hunder lukter, hunder bjeffer og gneldrer så der skjærer i marg og bein, hunder er uhygienisk å ha i hus, jeg gremmes over å se folk som har hundene sine i sofaen/senga, og de gnir rumpa mot gulvteppet. Ekkelt, ekkelt, ekkelt.

Anonymkode: d503d...635

Skrevet

Bare her inne jeg har sett disse hundehaterne. Jeg liker hunder, min venninne er nøytral. Hun hater de ikke men bryr seg heller ikke. Jeg tenker de som hater, uansett hva det er trolig sliter med noe. Å hate en hund ser jeg ikke meningen med. Hva har hunden gjort galt? Å hate en overgriper, der er jeg med. Hvis jeg skulle si at jeg misliker noe med hund så er det de eierne som er idioter. DE har jeg sett noen av opp gjennom…. «Han et basaaaare snill» *roper på hundre meters avstand* 😂

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg liker hunder og om jeg ikke hadde vært allergisk så hadde jeg sikkert hatt en. Når det er sagt så har hundeeiere som gruppe falt i min aktelse etter at jeg i noen år har jobbet med en person med autisme som er livredd for hunder. Personen  ble angrepet av hund som barn og får de frykteligste angstanfall om en hund kommer for nær/ hopper/ vil snuse. Derfor er vi alltid to ansatte som er med og går tur. En som går 50 meter foran og spør hundeeiere om de kan hunden i bånd, korte inn båndet og holde kontroll på hunden til vi er forbi. Det er ikke en hyggelig jobb. Jeg vil si at så mange som 75% skal argumentere og protestere og misjonere sin lidenskap for at hund bare er hyggelig. Hunden deres er nemlig bare snill/ vil bare hilse/ er glad i folk/ kan ikke ha kort bånd/ liker ikke å gå i bånd/ har rett til å gå hvor den vil. Personen som er redd burde også holde seg inne/ ikke gå der hunder går (som er over alt)/ lære seg å like hunder (15 år med trening har gjort at det nå går an å gå forbi en hund som står stille uten å gråte)/ dra til helvete og andre ting som ingen burde si til noen. De siste 25% sier "selvfølgelig" tar hunden i selen og går gjerne litt ut av veien og leder oppmerksomheten til hunden vekk fra oss. 

Jeg blir oppriktig nysgjerrig. Hva er det du sier til hundeeierne sånn helt konkret? 

Skrevet
NotNaomi skrev (23 minutter siden):

Jeg blir oppriktig nysgjerrig. Hva er det du sier til hundeeierne sånn helt konkret? 

For det første har jeg både jakke med kommunens logo og synlig ID-kort så folk kan se at jeg er på jobb. Jeg pleier å si: Unnskyld meg. Den personen som kommer gående med kollegaen min rett bak her er dessverre veldig redd for hunder. Kunne du holdt hunden din i kort bånd til vi har passert? 

Skrevet

Jeg har hund, og har aldri møtt en hundehater. Hvor i alle dager møter du dem?

Nabodama er redd hunder, og det forstår jeg da at noen er, men hun hater ikke hunder. Hun blir veldig irritert på mannen nedi gata her som har en stor svart hun løs, aldri bånd, og ikke har helt kontroll på den. Hun er livredd for å møte han ute, men det er hundeeieren hun snakker dritt om, ikke hunden...

De fleste synes hunder er søte og helt okei selv om de ikke har hund selv. Noen er allergiske, noen redde og noen liker ikke hunder så godt, men jeg har tilgode å møte noen som hater hunder.

Når det kommer til bæsj synes jeg det er en selvfølge å ta opp etter hunden sin, det gjør jeg alltid. Du over her som mener hunder bør bæsje i egen hage før de går tur har tydeligvis ikke hund selv. Jeg er på min tredje hund nå, og ingen av dem bæsjet i egen hage. De er renslige dyr altså, og vil helst bæsje et annet sted enn der de skal sove og leke ;) Min holder seg til den kommer på tur, da bæsjer den, men jeg tar alltid opp da.

Anonymkode: 3c853...38b

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

For det første har jeg både jakke med kommunens logo og synlig ID-kort så folk kan se at jeg er på jobb. Jeg pleier å si: Unnskyld meg. Den personen som kommer gående med kollegaen min rett bak her er dessverre veldig redd for hunder. Kunne du holdt hunden din i kort bånd til vi har passert? 

Det spiller jo ikke noen rolle at du er på jobb. Jeg hadde store raser selv, og møtte flere ganger både voksne og barn som stoppet når jeg kom gående. Da skjønte jeg selvfølgelig at de var redde og gikk alltid et godt stykke vekk. Noen ropte at de var redde, og da visste jeg jo hva jeg skulle gjøre. Ingen trengte å be meg korte inn båndet eller ha kontroll på hunden, det er sånt vi hundeeiere vet. Syns det er veldig merkelig å møte så mange som protesterte! Derfor måtte jeg spørre.. 

Skrevet

Enda en oppkonstruert tråd om hat i Norge, nedrakking av grupper. Intet nytt, med andre ord.

Sier som et par andre her, eneste stedet jeg hører om dette hundehatet er her på forumet.

Anonymkode: c30fd...40c

Skrevet
NotNaomi skrev (39 minutter siden):

Det spiller jo ikke noen rolle at du er på jobb. Jeg hadde store raser selv, og møtte flere ganger både voksne og barn som stoppet når jeg kom gående. Da skjønte jeg selvfølgelig at de var redde og gikk alltid et godt stykke vekk. Noen ropte at de var redde, og da visste jeg jo hva jeg skulle gjøre. Ingen trengte å be meg korte inn båndet eller ha kontroll på hunden, det er sånt vi hundeeiere vet. Syns det er veldig merkelig å møte så mange som protesterte! Derfor måtte jeg spørre.. 

Det er veldig få hundeeiere som tar hensyn til slikt dessverre. Hunden deres er jo såååååå snill ...🤦‍♀️

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er veldig få hundeeiere som tar hensyn til slikt dessverre. Hunden deres er jo såååååå snill ...🤦‍♀️

Jeg har ikke den erfaringen. Jeg syns hundeeiere er kjempeflinke i veldig stor grad. Kan egentlig ikke komme på mer enn et par tilfeller hvor de ikke har vist hensyn. 

Skrevet

Jeg hater ikke hund, men har allikevel null interesse av dem og ser bare styr med det. Kunne aldri tenkt meg hund. Har bok med barna mine og vil absolutt ikke binde meg til et dyr. Glad folk er forskjellig.

Anonymkode: b286f...d6d

Skrevet
NotNaomi skrev (1 time siden):

Jeg har ikke den erfaringen. Jeg syns hundeeiere er kjempeflinke i veldig stor grad. Kan egentlig ikke komme på mer enn et par tilfeller hvor de ikke har vist hensyn. 

Og jeg kan knapt finne eksempler hvor de faktisk tar hensyn. Tipper du er farget av å være hundeeier selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...