Gå til innhold

Mulig å politianmelde en elev for vold mot annen elev på skolen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det gjør det sikkert, men det må være bedre måter å jobbe med en slik sak på. For som det blir sagt her, det får ingen konsekvenser. Men det kan selvfølgelig i enkelte tilfeller gjøre at barnet som blir anmeldt begynner å tenke litt og at barnets foreldre skjønner at Emil faktisk har et sinneproblem som må jobbes med.

Yellow Brick Road skrev (4 minutter siden):

Det gjør det sikkert, men det må være bedre måter å jobbe med en slik sak på. For som det blir sagt her, det får ingen konsekvenser. Men det kan selvfølgelig i enkelte tilfeller gjøre at barnet som blir anmeldt begynner å tenke litt og at barnets foreldre skjønner at Emil faktisk har et sinneproblem som må jobbes med.

Nettopp, for å understreke for voldsutøveren, hans foreldre og skolen at dette er seriøst.

Anonymkode: 4573a...89a

Gjest NotNaomi

Det kommer an på hva volden besto av og foranledning. Syns det er drastisk om det var et engangstilfelle og det ikke var noen alvorlige skader. Politiet vil uansett råde dere til å ta det opp med foreldrene eller bli innkalt til konfliktråd. Så snakk med foreldrene først, og ta det opp med skolen. 

Om du opplevde at en kollega av deg utøvde vold mot deg på jobb, ville du anmeldt? Hvorfor skal barn ikke ha samme rettsvern? Selvsagt anmelder du. Barnevernet blir koblet inn. Og det sender viktige signaler til både skole, foreldre og samfunnet for øvrig.

Anonymkode: cc3be...9c3

Annonse

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Om du opplevde at en kollega av deg utøvde vold mot deg på jobb, ville du anmeldt? Hvorfor skal barn ikke ha samme rettsvern? Selvsagt anmelder du. Barnevernet blir koblet inn. Og det sender viktige signaler til både skole, foreldre og samfunnet for øvrig.

Anonymkode: cc3be...9c3

Man stiller helt andre krav til voksne enn barn! Barn har ikke utviklet hverken impulskontroll eller dømmekraft på samme måte, og langt mindre konsekventtenkning. BV vil heller ikke bli involvert fordi en elev er voldelig mot en annen elev en gang på skolen. Da ville BV vært inne i bildet hos alle som mobber ganske fort. Hvilket de på langt nær er i veldig mange tilfeller. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Selvsagt blir det konsekvenser! Det vil bli opprettet 9a-sak, politiet vil ha en alvorlig samtale med gutten og barnevernet vil kanskje bli koblet inn. 

Anonymkode: 1d6f0...fc1

Du tror politiet vil ta en "alvorlig samtale" med et barn på barneskolen? Herregud, de skremmer ikke unger for å "gi de en lekse" liksom. Fader så mye rart noen tenker og tror...

NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Du tror politiet vil ta en "alvorlig samtale" med et barn på barneskolen? Herregud, de skremmer ikke unger for å "gi de en lekse" liksom. Fader så mye rart noen tenker og tror...

Det tror jeg absolutt du har rett i. Politiet vil nok overlate det til skolen og andre hjelpeinstanser, f.eks barnevernet. Det er først og fremst skolen som bør kontaktes, om dette er noe som skjer på skolen. Og tar ikke skolen grep, så er statsforvalteren neste. Når det er sagt, så blir det ofte tatt i grep i slike saker, men skolen kan ikke gå ut å fortelle andre foreldre om tiltakene uten at foreldrene har gitt tillatelse, så det er ikke alltid det er synlig hva som blir gjort. 

Når det er sagt, så skjønner jeg frustrasjonene til medelever og foreldre til elever som har medelever som kan være voldelige i klassen eller i nærheten. For selv når tiltak er satt inn, og det jobbes målrettet med, så vil det likevel kunne skje voldelige hendelser. Det er fortvilende. 

Anonymkode: 322f6...1b8

Mitt barn opplevde vold på skolen. De var da 13 år. Jeg ringte og snakket med politiet og de kom uansett ikke til å gjøre  noe med det. Jeg mener han sa de ikke tok imot anmeldelse på barn. Det var opp til skolen å ta seg av det. Mitt barn var blitt plaget i lengre tid, og skiftet skole etter dette.

Anonymkode: cc36f...bf0

Dette er ikke en engangshendelse, og barnet mitt har regelrett blitt slått ned av denne voldsutøveren, helt uprovosert. Nok er nok. Jeg tenker å be skolen/kommunen vurdere tvangsbytte av skole for det andre barnet. Det er ikke mitt barn, offeret, som skal bytte skole. 

Anonymkode: 4573a...89a

Annonse

Jeg anmeldte en 14 år gammel jente for grov vold og overfall av mitt barn på åpen gate. Det ble filmet, spredd rundt til hele landet og barnet mitt fikk selvsagt traumer av dette. Jeg anmeldte, barnet det gjaldt ble kalt inn til forliksrådet og der ble det avtalt at hun skulle holde seg unna mitt barn. Thats it. Så nei, det får _ingen_ konsekvenser. 

Du må melde 9a sak til skolen også må de ta tak i det. 

Anonymkode: fba9a...5c9

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Kanskje bedre å sende en bekymringsmelding til barnevernet?

Anonymkode: 88aa0...496

Hvorfor det? Det er ingen opplysninger her som tilsier at barnet det gjelder ikke har det bra hjemme.

Som flere sier så må hi melde 9a-sak til skolen, og evt. klage til Statsforvalteren dersom det ikke blir bedring. Melde til politi og barnevern er bare tull, og bidrar ikke til at HIs barn får det bedre på skolen.

Anonymkode: 36a18...82b

Kommer kanskje litt an på hvor du bor da, for politidistriktet jeg hører til kommer gjerne på forebyggende oppdrag. De kan prate med hele klasser eller enkeltelever, alt ettersom. Så jeg hadde meldt dit også.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor det? Det er ingen opplysninger her som tilsier at barnet det gjelder ikke har det bra hjemme.

Som flere sier så må hi melde 9a-sak til skolen, og evt. klage til Statsforvalteren dersom det ikke blir bedring. Melde til politi og barnevern er bare tull, og bidrar ikke til at HIs barn får det bedre på skolen.

Anonymkode: 36a18...82b

Hva kan skolen gjøre med voldelige elever?

Anonymkode: 27a93...18b

Mitt ene barn ble utsatt for vold på skolen og rektor feide alt under teppe. Så når begeret mitt var fult og jeg ble møtt med stengte dører når jeg hadde møter med skolen så skrev jeg ett brev til rektor og kopi til kommunen. Skrev under i brevet at deg var sendt kopi av brevet til kommunen. 
Jeg skrev bla i brevet at jeg vil politianmelde skolen om dette ikke blir tatt tak. For hadde dette vært på en arbeidsplass så hadde alle disse saken blitt politianmeldt, men sien dette skjer i skoletiden, på skolens eiendom og det er barn så går ikke dette. Men alle elever har rett til ett trygg skolehverdag, ikke en skolehverdag der de blir utsatt for vold. 

Skal si det ble action. Rektor ringte minutter etter hun fikk brevet og jeg ble regelrett utskjelt på telefon. Dessverre for hun så sa jeg like rolig at alt jeg mener står i brevet og jeg endrer ikke mening. Det at jeg var så rolig tror jeg hadde størst virkning hos hun. Dagen etter skjedde ting på skolen. Det ble veldig mye rabalder på skolen, for det viste seg at det ikke bare var mitt barn men veldig mange barn. Det var veldig mange foreldre som hadde hatt samtaler med skolen og møtt like stengte dører, men nå dro kommunen opp alt dette igjen. Fikk veldig mange takk i etterkant og jeg ble veldig overrasket over at det var så ille som det var. Heldigvis så løste ting seg hos oss. Min datter ble venn med gutten som bla slo henne med en jernstang i skolegården. Klassen som var helt skakkjørt ble en utrolig sammensveiset gjeng og de samler seg enda. De møter opp på hverandre fotballkamper, ridestevner osv selv om de nå er tyve år. Dette hadde jeg aldri trodd når de gikk i tredje klasse, da priset jeg meg lykkelig om min datter ikke kom hjem med flere blåmerker, gråtende eller redd. 

Anonymkode: 093f2...a10

Opplevde at mitt barn stadig ble utsatt for vold på skolen, sa til rektor at skjedde det en gang til ville vi levere en anmeldelse. Spurte hvem anmeldelsen skulle stå på, det var skolen ved rektor. Ting ble endelig tatt tak etter jeg informerte om at skjedde det noe mer ville det bli anmeldt.

Anonymkode: 4b2b9...e57

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Mitt ene barn ble utsatt for vold på skolen og rektor feide alt under teppe. Så når begeret mitt var fult og jeg ble møtt med stengte dører når jeg hadde møter med skolen så skrev jeg ett brev til rektor og kopi til kommunen. Skrev under i brevet at deg var sendt kopi av brevet til kommunen. 
Jeg skrev bla i brevet at jeg vil politianmelde skolen om dette ikke blir tatt tak. For hadde dette vært på en arbeidsplass så hadde alle disse saken blitt politianmeldt, men sien dette skjer i skoletiden, på skolens eiendom og det er barn så går ikke dette. Men alle elever har rett til ett trygg skolehverdag, ikke en skolehverdag der de blir utsatt for vold. 

Skal si det ble action. Rektor ringte minutter etter hun fikk brevet og jeg ble regelrett utskjelt på telefon. Dessverre for hun så sa jeg like rolig at alt jeg mener står i brevet og jeg endrer ikke mening. Det at jeg var så rolig tror jeg hadde størst virkning hos hun. Dagen etter skjedde ting på skolen. Det ble veldig mye rabalder på skolen, for det viste seg at det ikke bare var mitt barn men veldig mange barn. Det var veldig mange foreldre som hadde hatt samtaler med skolen og møtt like stengte dører, men nå dro kommunen opp alt dette igjen. Fikk veldig mange takk i etterkant og jeg ble veldig overrasket over at det var så ille som det var. Heldigvis så løste ting seg hos oss. Min datter ble venn med gutten som bla slo henne med en jernstang i skolegården. Klassen som var helt skakkjørt ble en utrolig sammensveiset gjeng og de samler seg enda. De møter opp på hverandre fotballkamper, ridestevner osv selv om de nå er tyve år. Dette hadde jeg aldri trodd når de gikk i tredje klasse, da priset jeg meg lykkelig om min datter ikke kom hjem med flere blåmerker, gråtende eller redd. 

Anonymkode: 093f2...a10

Skolen skal meldes til statsforvalteren, ikke politiet…

Anonymkode: 27a93...18b

Ja , det er mulig. Det har blitt gjort på skolen her i en alvorlig mobbesak for noen år siden. Skolen maktet ikke å ordne opp i saken og foreldre ble "møkka" lei av at skolen og kommunen ikke klarte ordne opp. De anmeldte både skolen og de elevene som sto for den verste mobbingen. Alle elevene var inne til samtaler hos politiet og skolen måtte komme med en ny og bedre plan for å stoppe mobbingen. Det fungerte til en vis grad, men de flyttet til slutt til en annen kommune.

Anonymkode: c66da...3ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...